Permalänk

Crt monitor till nyare grafikkort

Tjenare är efter sett digital founderys video om control på en crt blev man ganska sugen på prova lira lite med crt men hur skall man göra för ansluta den till bästa sätt till tex ett 2080 ti med 3x display port 1x hdmi? Och vilka modeller ska man spana efter? De jag har på "önskelistan" är endast Sony FW900 ännu. Andra grejer att tänka på? Är tyvär född så crt teknologin var påväg bort när man fick upp dator intresset så all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmanstar:

Tjenare är efter sett digital founderys video om control på en crt blev man ganska sugen på prova lira lite med crt men hur skall man göra för ansluta den till bästa sätt till tex ett 2080 ti med 3x display port 1x hdmi? Och vilka modeller ska man spana efter? De jag har på "önskelistan" är endast Sony FW900 ännu. Andra grejer att tänka på? Är tyvär född så crt teknologin var påväg bort när man fick upp dator intresset så all hjälp uppskattas.

Själv är jag en gammelman på 29 år så jag har varit med desto längre.

När du bara har digitala portar ut så behöver du en aktiv omvandlare/konverterare som fixar om den digitala signalen till att bli analog istället.

Jag vet inte om denna fungerar/fungerar bra eller inte, den är dock misstänksamt billig då jag har sett omvandlare för tusentals kronor.

Däremot tror jag att jag åkallar den store guden här på forumet angående detta, ifall han vill bringa lite klarhet. @Laxpudding

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

finns väl adaptrar från DP till VGA men de brukar vara max 60Hz tror inte jag sett några adaptrar öht från varesig HDMI eller DP som specar över 60hz men kan kanske finnas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Saknar den tiden faktiskt även om skärmarna va blytunga att bära
En video om CRT som nyligen släppts

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Själv är jag en gammelman på 29 år så jag har varit med desto längre.

När du bara har digitala portar ut så behöver du en aktiv omvandlare/konverterare som fixar om den digitala signalen till att bli analog istället.

Jag vet inte om denna fungerar/fungerar bra eller inte, den är dock misstänksamt billig då jag har sett omvandlare för tusentals kronor.

Däremot tror jag att jag åkallar den store guden här på forumet angående detta, ifall han vill bringa lite klarhet. @Laxpudding

/Lifooz

Okej tack så mycket för svar! men om jag hade tagit och slängt in ett annat äldre grafikkort med VGA eller dvi och kör adapter från det kortet hade de ännu funkat att det nyare kortet driver grafiken eller är de tvunget de kort skärmen är plugga till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Saknar den tiden faktiskt även om skärmarna va blytunga att bära
En video om CRT som nyligen släppts
https://www.youtube.com/watch?time_continue=77&v=V8BVTHxc4LM

Haha jadu va såpass liten då vart inte mycket bärande utan skrik efter hjälp när man gett sig på att försöka flytta på dom själv. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmanstar:

Okej tack så mycket för svar! men om jag hade tagit och slängt in ett annat äldre grafikkort med VGA eller dvi och kör adapter från det kortet hade de ännu funkat att det nyare kortet driver grafiken eller är de tvunget de kort skärmen är plugga till?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att jag läst om att den tekniken skulle komma eller om det nu aldrig blev något av det.

Hursom, det kortet du pluggar kabeln i är det kortet som kommer driva monitorn

Så alltså, om du har ett GTX 275 och ett RTX 2080TI och kopplar monitorn till GTX 275 så kommer RTX 2080TI på sin höjd att fungera som elförbrukare och datorstyling.

Om du däremot kan hitta ett kort som har DVI-A så kan du bara trycka in en DVI-A till VGA adapter.

Eller så kan du testa adaptern jag länkade till, vet inte om den fungerar dock.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Bildexpert 📺

Kryllar av HDMI och DP till VGA-omvandlare. Risken är dock att de flesta håller sig runt 60 till 85 Hz någonstans som max för att matcha gamla signalformat.

Så man får testa sig fram. Eller ta till några av korten likt GTX 980Ti och äldre som har bra kraft samt en DVI-I med analog utgång.

Värt att tänk på är att DF:s grej om CRT är ganska missvisande. Ja, de monitorer de visar i videon är extremt bra. Men det är också modeller som för sin tid kostade kanske 20.000–50.000 kronor i dagens värde. Det är undantagen de visar. Dåtidens bästa CRT-modeller och knappast representativa för den CRT som faktiskt stod på våra skrivbord.

Räkna inte med att en random CRT från 1999 är i närheten så trevligt och härlig som i videon. Flimrig, suddig, bleka färger, svag ljusstyrka och så vidare.

Permalänk
Medlem

Tim Joe PC Tech @0:57 där han säger att han har 100Hz med ett RTX 2080 kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kryllar av HDMI och DP till VGA-omvandlare. Risken är dock att de flesta håller sig runt 60 till 85 Hz någonstans som max för att matcha gamla signalformat.

Så man får testa sig fram. Eller ta till några av korten likt GTX 980Ti och äldre som har bra kraft samt en DVI-I med analog utgång.

Värt att tänk på är att DF:s grej om CRT är ganska missvisande. Ja, de monitorer de visar i videon är extremt bra. Men det är också modeller som för sin tid kostade kanske 20.000–50.000 kronor i dagens värde. Det är undantagen de visar. Dåtidens bästa CRT-modeller och knappast representativa för den CRT som faktiskt stod på våra skrivbord.

Räkna inte med att en random CRT från 1999 är i närheten så trevligt och härlig som i videon. Flimrig, suddig, bleka färger, svag ljusstyrka och så vidare.

Okej har ett 970 på hyllan att prova med dvi I ifall man lyckas få ihop något. adaptrar slipper jag helst lägga en massa pengar på utan att dom säkert funkar, försöker lista ut vilka modeller man ska hålla utkik efter köper jag en ska de va en något hyfsad åtminstone. Men har inte högsta förväntningarna mest för prova på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Saknar den tiden faktiskt även om skärmarna va blytunga att bära
En video om CRT som nyligen släppts
https://www.youtube.com/watch?time_continue=77&v=V8BVTHxc4LM

Så depprimerad jag blev när jag såg denna, hade en CRT skärm men den blev kastad i flytten ... fml

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Tim Joe PC Tech @0:57 där han säger att han har 100Hz med ett RTX 2080 kort
https://youtu.be/HrhsWnEMafA?t=57

okej så verkar inte absolut omöjligt med adapter. Då är de la bara börja leta på lokala marknaden och fiska runt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kryllar av HDMI och DP till VGA-omvandlare. Risken är dock att de flesta håller sig runt 60 till 85 Hz någonstans som max för att matcha gamla signalformat.

Så man får testa sig fram. Eller ta till några av korten likt GTX 980Ti och äldre som har bra kraft samt en DVI-I med analog utgång.

Värt att tänk på är att DF:s grej om CRT är ganska missvisande. Ja, de monitorer de visar i videon är extremt bra. Men det är också modeller som för sin tid kostade kanske 20.000–50.000 kronor i dagens värde. Det är undantagen de visar. Dåtidens bästa CRT-modeller och knappast representativa för den CRT som faktiskt stod på våra skrivbord.

Räkna inte med att en random CRT från 1999 är i närheten så trevligt och härlig som i videon. Flimrig, suddig, bleka färger, svag ljusstyrka och så vidare.

Jag hade just "random CRT" från 1999, som jag bytte till en Sony 20" som gått på SvD och därefter hade jag en Viewsonic 22". Den första hade jag kvar och den såg inte rolig ut när jag efter fler år kopplade in den och skulle dra igång en gammal burk... Det tänkte man inte på när den var ny, men den var rätt råttig. Här kan kanske noteras att Sonyn började få något oklart fel på elektroniken mot slutet. Viewsonicen hade jag kört nära nog totalslut när jag bytte. Kontrast och ljus stod i princip i botten för att få rätt ljusstyrka. Jag höll ut ganska länge med bildrör både på skrivbordet och i vardagsrummet. Kanske kan noteras att jag körde BNC-kontakterna in på de båda stora skärmarna.

60 Hz vill man ju inte gärna ha på en CRT. 85 Hz och däröver, tack.

Permalänk

@Laxpudding
Har du koll på var kostnaderna låg i en sådan dyr produkt?
Va det faktiskt så dyrt att producera en CRT av högsta kvalitet eller tog de bara det priset för att det va det bästa?

Jag har saknat CRT-skärmar själv, och ja precis i bytet mellan CRT och LCD då va det ju som värst och man kände sig ju rätt lurad och jag är fortfarande lite bitter över att hypen om tunna skärmar tog över. Jag dör lite inombords varje gång jag snurrar runt i en spelvärld och ser hur suddigt det blir. Det har gått så långt att jag skjutit upp att köpa ny skärm under flera år för att jag hoppas på nästa stora teknologi-hopp, men det kommer ju aldrig. T_T
Jag fick till slut köpa en ny LCD, en 144Hz TN-panel, men även den är ju tydligt suddig vid rörelse, men lite mer "mjukt suddig" än "hackigt suddig" som en 60 Hz-skärm.

Blir så upprörd varje gång jag tänker på det här...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Galadhnen: Det närmaste du kommer minnet av att köra CRT torde vara att köra en IPS-skärm med ULMB eller liknande eftersläpsreducering.

Men har du kört en bra på CRT på sistone? Eller minns du bara en kanske idealisk bild av hur bra det var? För man måste verkligen upp till de gamla toppmodellerna – och finna dem i bra skick – för att komma åt den känsla DF:s video försöker förmedla.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Galadhnen: Det närmaste du kommer minnet av att köra CRT torde vara att köra en IPS-skärm med ULMB eller liknande eftersläpsreducering.

Men har du kört en bra på CRT på sistone? Eller minns du bara en kanske idealisk bild av hur bra det var? För man måste verkligen upp till de gamla toppmodellerna – och finna dem i bra skick – för att komma åt den känsla DF:s video försöker förmedla.

Nej det va bra länge sedan nu. Vi har en gammal CRT hos föräldrarna som jag spelat gamla konsolspel på, men även det va flera år sedan. Det är framförallt minnet av att spela Super Smash Bros Melee och känna hur naturligt det va att se rörelser och reagera, samma med gamla Doom 95, Quake 1&2, Half-Life och CS. Det är såklart lite rosa, nostalgiska glasögon man har på sig, men det ligger en del sanning i det ändå.

Jag har suktat efter en IPS med ULMB men jag fastnar alltid i detaljerna, som att jag kanske vill ha HDR också, då blir det kanske FALD och då stör jag mig på (tanken av) att se skärmen lysa upp runt ljusa objekt eller kanske att stjärnhimmelen i en film är så gott som svart fastän det ska finnas små bleka stjärnor synliga.
Och sen läser man t.ex. detta och dregglar:
https://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm

Citat:

A step up from that is a Mini LED backlit version again with 144Hz but this time offering >10,000 dimming zones for HDR, and certainly beyond the current FALD and even early Mini LED options we've discussed above from AU Optronics. This is listed with an even wider 95% BT 2020 colour gamut as well. Mass production is currently unknown although a prototype is expected around Q4 2019, so current estimates for production are Q3 2020 based on the logic from the SDR version above.

Finally there is a "Megazone" backlit version (panel part M315DCM-E70) with over 1 million dimming zones! This is VESA HDR1000 compliant and with a >90% DCI-P3 gamut. The prototype for this one was expected during Q2 2019 so it's possible this panel could enter mass production in H1 2020 although that is not confirmed at this stage.

Så jag hamnar i limbo, väntar på nästa stora grej, och vid det laget inser man att det ändå finns några skavanker eller inte är perfekt på något sätt, så då siktar man in sig på ytterligare nästa grej och så fortsätter det...

Nu köpte jag ju till slut en billig men hyfsad 144 Hz TN-skärm bara för att ersätta min då ~8 år gamla Samsung Syncmaster, men det va ju en nödlösning.

Permalänk
Medlem

Kan CRT skärmar vara på väg tillbaka?

Jag såg en artikel och video kring CRT och Control. Dom är helt frälsta över kvaliten jämfört med hur det ser ut på en plattpanel.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-modern...

Jag spelar själv ett snart hundra år gammalt spel, ut2004 (ja ok, bara 15 år gammalt då). En av dom bättre spelarna tyckte det var märkligt när vi snackar optimala fps inställningar på vår moderna hårdvara när hon kör med sin gamla gaming setup på en crt skärm och bara äger alla.

Finns det nån här med CRT? Är det bättre?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@huxflux: haha vad kul. Jag gillade gamla CRT-monitorerna, som förstås hade sina begränsningar för färgåtergivning vid avancerad bildbehandling om jag inte missminner.
Det fanns premiumskärmar med "platt" panel som var makalöst bra minns jag, men de kostade multum, runt 12.000:- gav jag för en sådan monitor 2001/2002. Vägde över 30 kilo.

E: Den var 21" och det var gigantiskt. Då.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det finns redan en tråd om detta här.

Permalänk

jag har själv en Dell Flatscreen CRT på 17"(16 viewable som det brukar va)

Och jag förstår varför någon med CRT kan vara vass på FPS,

En CRT ritar upp bilden så fort som grafikkortet puttar ut den. inga latenser eller så som man har med plattskärmar.

det tog mig ganska lång tid och en 240Hz esport skärm att vänja av mig vid CRTn

men jag har inte migrän så ofta längre vilket är trevligt!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske kommer någon som bygger ny elektronik till nån av de bättre bildrören så man kan få en typ 36" 16/9 med DP ingång, största nackdelarna är att monitorn blir ganska djup och den lär ha en vikt kring 100 kilo.
Det många kanske glömmer bort är också att en stor anledning till att crt försvann från skrivbvborden var att de flimrar och kan vara tämligen jobbiga om man ska läsa text/jobba på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Laxpudding: Min CRT var ingen toppmodell vill jag minnas, bara en vanlig flatscreen. Men den var nästan orörd när jag fick den.

det dom pratar om på DF känner jag iaf igen. har en 240Hz acer esport tjofräs skärm och varje gång man hoppar över till CRTn så får man samma wow känsla.

försöker dock att inte använda den, svårt att vänja av sig.

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske kommer någon som bygger ny elektronik till nån av de bättre bildrören så man kan få en typ 36" 16/9 med DP ingång, största nackdelarna är att monitorn blir ganska djup och den lär ha en vikt kring 100 kilo.
Det många kanske glömmer bort är också att en stor anledning till att crt försvann från skrivbvborden var att de flimrar och kan vara tämligen jobbiga om man ska läsa text/jobba på dem.

True, hade inte velat ha en CRT för skrivbord, möjligen att spela på men inte läsa text på.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag ber mod merga trådarna, det kanske fler gjort

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dockland: Done

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Körde flera vad jag minns var högkvalitativa CRT-skärmar på den tiden, b.la. en Eizo 17" och en Sony 21" och helt klart tycker jag än idag att dessa skärmar klår dagens LCD på vissa punkter som t.ex. flytet i spel. Men även var CRT-skärmar otroligt finkorniga jämfört med LCD, man kan ju hur lätt som helst urskilja varje pixel på de flesta LCD:er såvida inte man kommer en bra bit under 0.20 i pixel pitch på plattskärm. Sen hade ju CRT flera nackdelar också som t.ex. en allmän suddighet och ofta ganska tydligt flimmer.

Men jag längtar ändå ihjäl mig efter en platt, stor och oerhört finkornig bild/skärm. När kommer det?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Jag köpte en fw900 begagnat för typ 3k på den tiden vi brukade säga att oled spelskärmarna kommer snart =]

Vikten var mest jobbig vid frakt, när den väl stog på skrivbordet spelade vikt/djup inte någon roll.
Det krångligaste genom åren var mest att ta bort något filter som börjat släppa på baksidan av glaset samt fixa suddig bild etc. Jag var tvungen att läsa på lite hur man mekar med den utan att elektrifiera sig.

Själv har jag inte köpt nya gfx sen gtx 970 så jag visste inte äns att de inte går att koppla in enkelt, får väl köra fw900 + 30" ips med dual dvi på en legacy burk senare. Min burk är redan legacy när jag tänker efter =P

Spel i quake3 motorn funkade bättre i vissa fps, 1000/heltal, jag har aldrig lirat något som flytit på lika bra som när jag lirade warsow i 142 fps/hz.

Jag brukar störa mig på triple buffer i bordeless window i w10 och liknande också, så jag kanske bara är känslig.

Top down spel som dota2 tycker jag är trevligare när de är skarpa på en snabb lcd, så jag skulle inte köpa en nyproducerad crt för 30k även om de fanns tror jag.

@laxpudding Vet du om det är något i de delarna som gfx tillverkarna köper från gpu företagen som sätter stopp eller skulle det gå för tex evga att släppa ett 2080 ti super legacy edition för 20k med stöd för gubbteknik?

Jag brukar mest lurka på swec så nu när jag väl skriver något vill jag säga tack för alla grymma videos och inlägg du producerat de senaste åren, lärt mig lite om pixelklockor och allt möjligt som inte brukar nämnas på många andra sidor.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag vet inte om jag har rätt, men det borde gå o köra en CRT via HDMI->VGA i ganska hög HZ (antar ni kör 800x600 vilket _borde_ klara 160hz)

Själv kör jag GTX 980Ti och kopplar in min CRT ibland bara för kul

Visa signatur

<3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av luckyidiot:

@laxpudding Vet du om det är något i de delarna som gfx tillverkarna köper från gpu företagen som sätter stopp eller skulle det gå för tex evga att släppa ett 2080 ti super legacy edition för 20k med stöd för gubbteknik?

Nu har branschen enats sedan 10 år tillbaka att ta bort VGA och DVI där den senare är mycket mer efterfrågad (för DVI-DL) och därför finns på en del modeller likt Nvidias eget RTX 2060 Super.

Orsaken till att VGA inte finns på nyare kort är rimligtvis tillverkningsekonomin. Någon måste designa om PCB:er och liknande för att ge plats åt VGA-kontakt, RAMDAC:ar etc. och därför tillverkas i små upplagor till höga kostnader. För vad som är en nischlösning.

Permalänk
Medlem

Detta är inget svar på TS:s frågor, utan en fråga jag själv har. Hoppeligen inte alltför OT.

Om jag har förstått saken rätt så är fördelen med CRT minimalt input lag. Skärmen processerar alltså i princip inte signalen alls (signalen är ju analog).

Nu undrar jag om det är så att LCD-skärmar (eller OLED) kräver någon form av processering av själva skärmen för att över huvud taget kunna skapa en bild eller är det så att detta bara görs för att skapa en bättre bild? Skulle man alltså kunna tillverka en analog platt skärm (LCD, OLED eller något) som har ungefär lika minimalt input lag som CRT-skärmar?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vill förstärka det som @Laxpudding menar på.
Det mesta ser skit ut, blekt och flimrigt. Inget kul alls. Man vill minnas att det var guld och gröna skogar men tro mig... köp en ips och släpp tanken på crt

OM du tjänar några få ms så är det inte det som gör skillnaden för resultat i fps spel. Lär dig spelet och bli bäst på det istället

Visa signatur