Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem

Om man helt enkelt inte bryr sig, är det tillåtet?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Om man helt enkelt inte bryr sig, är det tillåtet?

Absolut, men du är inne i fel tråd i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju en väg att gå, en annan är att gå mot färre människor. Kanske blir samma resultat i slutänden

sitter här och klurar på en shrink ray

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Om man helt enkelt inte bryr sig, är det tillåtet?

Tror man inte på klimatbluffen så är det helt OK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Irre: Kanske ska städa i det egna huset innan du börjar ropa.. Svenskar klämmer ut fler barn än genomsnittet i EU.

Villa Volvo och 3 barn har alltid vart visionen för svenskarna.

Vi har Västeuropas i särklass största befolkningsökning. Det är inte bra ur någon synpunkt. Drag in alla bidrag för familjer med fler än två barn.

Permalänk
Medlem

Växter som får mer CO2 växer bättre. Förr eldade man med kol inne i växthusen för att få bättre tillväxt.
Träd som får mer CO2 växer bättre och klarar torka tack vare att de får djupare rötter. Träd gör att det blir kallare. Kyla och skugga gör att fukt stannar kvar och fler växter kan leva.
Alltså kan man stoppa ökenutbredning och extremhetta genom MER CO2 i atmosfären!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Irre: Kanske ska städa i det egna huset innan du börjar ropa.. Svenskar klämmer ut fler barn än genomsnittet i EU.

Villa Volvo och 3 barn har alltid vart visionen för svenskarna.

Enligt våra folkvalda så föds det ju alldeles för få barn för att upprätthålla välfärden samt pensioner. Därför behövs invandring. Isåfall får de bestämma sig.

Jag tror snarare de låga pensionerna beror på en statskassa som läcker, och en bankrutt kommunsektor som får betalt av att låna genom statsobligationsköp. Detta är nackdelen med en egen valuta och "fristående" riksbank, när de barkar åt helvete, ska alla betala genom utvattning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Enligt våra folkvalda så föds det ju alldeles för få barn för att upprätthålla välfärden samt pensioner. Därför behövs invandring. Isåfall får de bestämma sig.

Jag tror snarare de låga pensionerna beror på en statskassa som läcker, och en bankrutt kommunsektor som får betalt av att låna genom statsobligationsköp. Detta är nackdelen med en egen valuta och "fristående" riksbank, när de barkar åt helvete, ska alla betala genom utvattning.

Det är så fantastiskt uppenbart att du inte bryr dig om fakta utan hittar på för att stödja din tes.

Sverige har snabbt sjunkande statsskuld och ett budgetöverskott80 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Det är så fantastiskt uppenbart att du inte bryr dig om fakta utan hittar på för att stödja din tes.

Sverige har snabbt sjunkande statsskuld och ett budgetöverskott80 miljarder kronor.

Och en stadigt fallande valuta, samt 110 kommuner under ytan. Varför har vi en stadigt fallande valuta? Jo du kan väl fråga våran riksbank om den saken.

Glöm inte att kolla fodringarna på kommunerna. Men om du menar att jag samt marknaden har fel angående läget så borde du ta stora lån i usd/eur och växla till kronor medans det är "rea"

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och en stadigt fallande valuta, samt 110 kommuner under ytan. Varför har vi en stadigt fallande valuta? Jo du kan väl fråga våran riksbank om den saken.

Glöm inte att kolla fodringarna på kommunerna. Men om du menar att jag samt marknaden har fel angående läget så borde du ta stora lån i usd/eur och växla till kronor medans det är "rea"

Och där flyttar du på målstolparna. Skönt att man slipper bli förvånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Och där flyttar du på målstolparna. Skönt att man slipper bli förvånad

Nej det gör jag inte, men de flesta kan visa prov på ett kraftigt överskott, de behöver bara sluta betala sina räkningar. Tyvärr har de sällan makt likt en stat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Om man helt enkelt inte bryr sig, är det tillåtet?

Hirr! Hirr!

Någon måste ju spela fiolen, när skutan sjunker!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej det gör jag inte, men de flesta kan visa prov på ett kraftigt överskott, de behöver bara sluta betala sina räkningar. Tyvärr har de sällan makt likt en stat.

Haha wow! Jag måste erkänna att jag underskattade dig. Jag trodde du var vanlig högertomte men du är alltså superkonspirationshögertomte!

Ditt svar på varför svenska staten har stort budgetöverskott (och har haft i många år) är att den helt sonika har slutat betala räkningar och låtsas som att det regnar? Har jag uppfattat korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xyllian: Fast Maarrus har rätt i sin kritik. Svenska staten har ingen problem med sin ekonomi, men många kommuner har trots en brinnande högkonjunktur problem med sin ekonomi. Och det är kommunerna som håller i de vitala delarna för dess innevånare, från snöskottning till skolgång.

Sedan ska vi inte måla fan på vägen, Sverige anses som ett oerhört stabilt land att låna ut pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Växter som får mer CO2 växer bättre. Förr eldade man med kol inne i växthusen för att få bättre tillväxt.
Träd som får mer CO2 växer bättre och klarar torka tack vare att de får djupare rötter. Träd gör att det blir kallare. Kyla och skugga gör att fukt stannar kvar och fler växter kan leva.
Alltså kan man stoppa ökenutbredning och extremhetta genom MER CO2 i atmosfären!

Jag frågar en gång till då. Jag skulle vilja läsa studierna som visar att ökenutbredningen beror på sjunkande koldioxidhalter, kan du tillhandahålla de källor som styrker det du påstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Haha wow! Jag måste erkänna att jag underskattade dig. Jag trodde du var vanlig högertomte men du är alltså superkonspirationshögertomte!

Ditt svar på varför svenska staten har stort budgetöverskott (och har haft i många år) är att den helt sonika har slutat betala räkningar och låtsas som att det regnar? Har jag uppfattat korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag har sannerligen överskattat dig eftersom du verkar sakna reflektion, om jag är en högertomte, vad är du då? Normal?

Dina länkar påstår att staten inte har något lånebehov, det är sant, statsskulden är låg, statens finanser är sannerligen goda.

Börjar du däremot gräva lite under grundfärgen, titta in på kommunsektorns skulder, så ser de mer intressant ut. Vad spelar det för roll om du har fina statsfinanser, om du har kommuner som hade behövt stänga redan iförrgår? Stora delar av lånen till kommunerna är hämtade via kommuninvest i dollar. Det blir nog inte lika billigt nästa gång lånen ska förhandlas, om kronan fortsätter tappa värde.

Ett tips även privat, ta inte lån i annan valör än den du får betalt i, då har du kontroll, allt annat är spekulation.

Visa signatur

=)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Irre:

Alltså kan man stoppa ökenutbredning och extremhetta genom MER CO2 i atmosfären!

Visst men de tar inte upp koldioxid tillräckligt snabbt jämfört med hur snabbt vi pumpar ut.

Source

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Växter som får mer CO2 växer bättre. [...]

CO₂ är bra för växter här nere, men dåligt högt uppe i atmosfären.
Samtidigt är ozon bra att ha högt uppe i atmosfären, men det dödar växter här nere.

Det finns försöksanläggningar med koldioxidupptagning från industri kopplat direkt till växthus, ja.
Detta för att CO₂ inte ska ut i stora mängder i atmosfären.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

De pratade ju om ökenutbredning för ett par veckor sedan på radion.
FN varnade på 70-talet? att öknarna växer med alla problem som det medför.
Sveriges radio ringde då upp någon kunnig(någon svensk forskare inom något) som sa att öknarna har krympt rejält senaste decennierna.
Mycket "tack" vare ökad koldioxid i atmosfären. Hittar tyvärr inte reportaget då det var ett inslag i ekot har jag för mig...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Läser på nyheterna att vi har 10 år på oss och fixa klimatet. Läste samma sak för 10 år sedan. För ganska länge sen var det snack om att oljan va på väg att sina. Nu pratar man istället om koldioxid.

Tror media att folk är såhär lättlurade?

Sen sitter folk här inne på SweClockers och köper på sig varenda grej i Dagens Fynd tråden och uppdaterar hårdvara kors o tvärs och handlar, handlar och handlar teknikprylar. Men miljövänner det är ni allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Läser på nyheterna att vi har 10 år på oss och fixa klimatet. Läste samma sak för 10 år sedan. För ganska länge sen var det snack om att oljan va på väg att sina. Nu pratar man istället om koldioxid.

Tror media att folk är såhär lättlurade?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en retorisk fråga?

Om jag tillåts att prognosticera så skulle jag inte bli förvånad att vi om tio år får läsa i tidningarna att vi har tio år på oss att rädda jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Läser på nyheterna att vi har 10 år på oss och fixa klimatet. Läste samma sak för 10 år sedan. För ganska länge sen var det snack om att oljan va på väg att sina. Nu pratar man istället om koldioxid.

Tror media att folk är såhär lättlurade?

Sen sitter folk här inne på SweClockers och köper på sig varenda grej i Dagens Fynd tråden och uppdaterar hårdvara kors o tvärs och handlar, handlar och handlar teknikprylar. Men miljövänner det är ni allt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Har redigerat om mitt tidigare svar på ditt inlägg med en länk till en artikel istället som belyser dom upprepade 10 års larmen. Där finns även några urklipp ut från artiklar med tidigare klimatlarm".

https://samtiden.nu/2018/10/vi-har-tio-ar-pa-oss-idag-liksom-...

Hela klimatcirkusen är ett stort skämt som är mera en religion än vetenskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Världen behöver mer koldioxid. Växter behöver mer koldioxid. Varför tror du att öknarna blir större?

I alla stora växthus pumpar man inte koldioxid för att det ska växa bättre.
I Tyskland har man mycket kolkraftverk, och där det står kolkraftverk frodas grödorna.

Dessutom är det bra att elda upp plastpåsarna. Tack vare plastpåsarna binder sig kväveoxiden med svaveoxiden i skorstenen på förbränningsverken och surt regn motverkas.

Växter andas syre precis som du och jag. De kan dock omvandla koldioxid till syre i överskott med hjälp av energi i form av UV-ljus, från tex solen med klorofyll. På natten förbrukar de istället bara syre till koldioxid dock.

Ingenting på denna planet "behöver mer koldioxid", utan är fullt kapabel att klara av lägre nivå av det, men inte mer av det. Ja, i teorin skulle fler växter kunna balansera bort det, men i skövlar ju allt som verkligen kan göra detta och ersätter det med betong och asfalt.

Olja/kol mm är ju en del av kretslopp den med, men detta kretslopp är miljontals år gammalt, och ev balans som funnits stämmer inte längre om den nivån ändras. De frodas dock för tro det eller ej, där är näring för dem att växa i marken också. Men för mycket gör att väldigt få saker kan växa rätt dock. Det kan du se med tex en gran som dödar allt runt om sig pga sur mark.

Plast är ett ämne som verkligen är riktigt användbart, men också riktigt dåligt om det görs fel. Kväveoxid och Svaveloxid är även det näring som behövs för att få ett fungerande kretslopp. I stora mängder dock är de giftiga/farliga.

Så att bara kunna ändra kretsloppet från olja till växtbaserad plast hade gjort mycket för att kunna slänga dina sopor med lite mer omtanke, då det verkligen hade blivit ett kretslopp, och inte bara bränna olja med ett mellansteg...

PS. Ironiska är att när vi väl ser tecknen utan tvekan på om där är miljökatastrof på gång, är det redan försent. Så jag förstår att de som vill få andra att "vakna" verkligen vill väl, men jag tror tyvärr det är hopplöst. Samhället är inte redo att ge upp lyxen och fördelarna vi har idag, utan precis som en rökare som fått precis fått meddelandet om att de ska dö om 3 månader, så kommer dessa få panik när det väl är försent, samtidigt som de röker på än så klart.

Och det är kul o se alla grafer och allt ni visar på både ena och andra, är det ingen som tänker på att 1Biljion människor @ 100W vardera är en hel del energi som både värmer och behöver mat, andas syre och påverkar. Det är mao inte "en sak" utan att man sågar av alla grenarna i trädet samtidigt, och tittar bara på ett problem åt gången.

Enda jag vet är att det kommer krävas att vi tar kål på några miljarder människor innan vi inser hur illa det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Växter andas syre precis som du och jag. De kan dock omvandla koldioxid till syre i överskott med hjälp av energi i form av UV-ljus, från tex solen med klorofyll. På natten förbrukar de istället bara syre till koldioxid dock.

Ingenting på denna planet "behöver mer koldioxid", utan är fullt kapabel att klara av lägre nivå av det, men inte mer av det. Ja, i teorin skulle fler växter kunna balansera bort det, men i skövlar ju allt som verkligen kan göra detta och ersätter det med betong och asfalt.

Olja/kol mm är ju en del av kretslopp den med, men detta kretslopp är miljontals år gammalt, och ev balans som funnits stämmer inte längre om den nivån ändras. De frodas dock för tro det eller ej, där är näring för dem att växa i marken också. Men för mycket gör att väldigt få saker kan växa rätt dock. Det kan du se med tex en gran som dödar allt runt om sig pga sur mark.

Plast är ett ämne som verkligen är riktigt användbart, men också riktigt dåligt om det görs fel. Kväveoxid och Svaveloxid är även det näring som behövs för att få ett fungerande kretslopp. I stora mängder dock är de giftiga/farliga.

Så att bara kunna ändra kretsloppet från olja till växtbaserad plast hade gjort mycket för att kunna slänga dina sopor med lite mer omtanke, då det verkligen hade blivit ett kretslopp, och inte bara bränna olja med ett mellansteg...

PS. Ironiska är att när vi väl ser tecknen utan tvekan på om där är miljökatastrof på gång, är det redan försent. Så jag förstår att de som vill få andra att "vakna" verkligen vill väl, men jag tror tyvärr det är hopplöst. Samhället är inte redo att ge upp lyxen och fördelarna vi har idag, utan precis som en rökare som fått precis fått meddelandet om att de ska dö om 3 månader, så kommer dessa få panik när det väl är försent, samtidigt som de röker på än så klart.

Och det är kul o se alla grafer och allt ni visar på både ena och andra, är det ingen som tänker på att 1Biljion människor @ 100W vardera är en hel del energi som både värmer och behöver mat, andas syre och påverkar. Det är mao inte "en sak" utan att man sågar av alla grenarna i trädet samtidigt, och tittar bara på ett problem åt gången.

Enda jag vet är att det kommer krävas att vi tar kål på några miljarder människor innan vi inser hur illa det är.

Det var roligt så länge det vara! I nästa universum med liknande planet kanske "vi" gör bättre ifrån oss.

Nu ska jag bara få päronen att flytta så de kan undvika eventuell översvämning om sisådär 10 år från idag.

Stephen Hawkings kanske hade rätt: en anledning till att vi inte hittar något ytterligare intelligent liv i universum kan vara på grund av vad vi själva håller på med, dvs., utplåna oss själva.

EDIT: Jag hade en fantastisk uppväxt och får jag, som är 30 idag, leva tills jag är 50 så är jag riktigt nöjd med livet. Kroppen blir ändå värdelös efter 50 om man inte har styrketränat sedan barnsben.

Var bara redo på alla "klimatflyktingar" (främst ni som är klimatnekare & immigrationskritiska) för det kommer att vara en verklighet om sisådär 10 år eller kanske ännu tidigare än så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Världen behöver mer koldioxid.

?
Det där får du nog ta och backa upp. Ordentligt dessutom. Mig veterligen finns det inte några rimliga belägg för det där.

Skrivet av tBiorrith:

Växter behöver mer koldioxid.

Nä. Växter behöver såklart en del koldioxid. Men det finns redan mer koldioxid i atmosfären nu än det funnits under en miljon års tid och växter har ju stortrivts under de senaste tusen millenierna ;).

Skrivet av tBiorrith:

Varför tror du att öknarna blir större?

Kul att du frågar!
Det här finns det nämligen bra svar på från vetenskapshåll.
https://www.independent.co.uk/environment/sahara-worlds-large...
Dels verkar det bero på att vi ökat på växthuseffekten. Och dels handlar det om en naturlig variation.
Men det är inte bara människan. Det där varierar över tid.

Främsta anledningen till att vi har öknar kring vändkretsarna beror på 2 huvudfaktorer.
Dels beror det på att solens zenit rör sig i en sinuskurva mellan vändkretsarna. Längs vändkretsarna står solen i zenit under långa tidsperioder vilket steker landskapet hårdare och torkar ut områdena. Samtidigt flyttas zenit ganska snabbt till nytt område längs ekvatorn. Det blir en funktion av sinusvågen helt enkelt.
Och dels handlar det om jordens rotation vilket ger upphov till en riktad luftström längs ekvatorn. Hadley Cell.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hadley_cell
Denna har extra stor inverkan för just sahara. Vindarna rör sig medsols och det gör att vatten som tas upp i regn längs kina och nedåt faller ut över himalaya och sedan kommer långa torra områden där atmosfören inte kan återfuktas lika bra. Vindarna som kommer från asien är helt enkelt mer vätskefattiga vilket leder till extra lite nederbörd kring sahara.
Öknarna breder ut sig för att nederbörden är fattig. Koldioxidmängden är däremot inte lägre just kring öknarna utan det här hänger ihop med brist på nederbörd och långa perioder av stekande sol.

Skrivet av tBiorrith:

I alla stora växthus pumpar man inte koldioxid för att det ska växa bättre.

Nä. Alla stora växthus använder inte koldioxid. Men ja, det kan användas likt gödning. Men att odla grödor är mer komplext än att bara tillsätta mer koldioxid ;). Det behövs rätt temperatur, rätt mängd ljus, rätt näringsvärden i jorden och rätt mängd vatten också. När alla andra faktorer är uppfyllda så kan det ibland fungera att också tillföra mer koldioxid. I slutna system med i övrigt ideala förhållanden.

Skrivet av tBiorrith:

I Tyskland har man mycket kolkraftverk, och där det står kolkraftverk frodas grödorna.

Det där behöver du styrka ordentligt. Återigen är världen mer komplex än att det räcker med mer koldioxid för att få mer vegetation.
Dessutom behöver det styrkas att växterna runt om tar upp mer koldioxid än kraftverken runt om släpper ut. Den ekvationen lär ingen få ihop ;). Utsläppen från fossila kraftverk genererar helt enkelt ett överskott på koldioxid till atmosfären. Så ser det ut.

Skrivet av tBiorrith:

Dessutom är det bra att elda upp plastpåsarna. Tack vare plastpåsarna binder sig kväveoxiden med svaveoxiden i skorstenen på förbränningsverken och surt regn motverkas.

För att förstå det här så måste vi kunna hålla isär olika problemområden för miljön. Nu pratar du om försurning. Det är helt klart ett problemområde. Men det är inte samma problemområde som växthuseffekten ger upphov till. Huruvida det är möjligt att minska försurning genom att elda mer plast vet jag inte. Ser gärna källor på det här.
Men oavsett så förbränns mer kolväten från fossila bränslen som ger ökade koldioxidutsläpp vilket i sin tur leder till ökad växthuseffekt. Och problem med ökad växthuseffekt vet vi att vi har problem med på global skala.

Skrivet av tBiorrith:

Btw - vad kastar du hushållssoporna it? Soppåsar? Tygkassar?

Tunna plaskassar gjorda på växtstärkelse. Dels bidrar det inte till att vi hämtar upp mer fossila bränslen vilket alltså inte bidrar till tillförseln av mer koldioxid i atmosfären.
Och dels är de mycket tunnare än vanliga plastpåsar så det går väl ca 25% så mycket material för mina soppåsar jämfört med om jag skulle använda vanliga plastpåsar från matbutiken.
Aja. Det här med plastpåsar är väl lite av en symbolhandling. Det förstår jag också ;).

Avslutningsvis kan jag rekommendera att lyssna på Johan Rockströms sommarprat kring ämnet med koldioxidutsläppen. Högt ansedd vetenskapsman på området som förklarar vad vi har att stå i:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/571827?programid=2071
Verkligen. Lyssna på det!

SVT har även en dokumentär i 2 delar som pedagogiskt går igenom problematiken på området.
De är också sevärda för den som vill förstå problematiken bättre.
https://www.svtplay.se/video/23018818/klimatkrisen/klimatkris...
https://www.svtplay.se/video/23018842/klimatkrisen/klimatkris...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Många klimatförnekare pekar på forskare som säger vad klimatförnekarna vill höra.
Många klimatförespråkare pekar på forskare som säger vad förespråkarna vill höra.

Värt att lägga märke till är att det är fler forskare som ifrågasätter om rökning orsakar cancer än forskare som är klimatförnekare är en annan femma.

Om klimatförnekarna har rätt är det värsta som kan hända och man ändå går all in på att rädda jorden så väl som man kan ... är att vi får en bättre, renare och mer hälsosam planet att bo på.

Om klimatförespråkarna har rätt, ja då har vi lixom inget annat val än att göra allt vi kan.

Oavsett vem som har rätt så har vi inte råd att chansa, vi har bara en planet att välja på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om hysterin kring klimatet är ett svepskäl för att dölja verkliga problem: Gifter, olämplig föda, plågade djur, krigsförberedelser, negativa räntor, antibiotika som inte fungerar, kommande ekonomiska kris, arbetslöshet, brottslighet, skolor i förfall, sjukvård med oändliga köer mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Många klimatförnekare pekar på forskare som säger vad klimatförnekarna vill höra.
Många klimatförespråkare pekar på forskare som säger vad förespråkarna vill höra.

Värt att lägga märke till är att det är fler forskare som ifrågasätter om rökning orsakar cancer än forskare som är klimatförnekare är en annan femma.

Om klimatförnekarna har rätt är det värsta som kan hända och man ändå går all in på att rädda jorden så väl som man kan ... är att vi får en bättre, renare och mer hälsosam planet att bo på.

Om klimatförespråkarna har rätt, ja då har vi lixom inget annat val än att göra allt vi kan.

Oavsett vem som har rätt så har vi inte råd att chansa, vi har bara en planet att välja på.

Jag kan säga till 1000% säkerhet att det inte är miljön som kommer ta död på oss. Det är krig pg ekonomiska kriser som kommer inom sin tid. Enjoy while u can så att säga. Europa går som skräp under en högkonjuktur, förstå när lågkonjukturen kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ibland undrar jag om hysterin kring klimatet är ett svepskäl för att dölja verkliga problem: Gifter, olämplig föda, plågade djur, krigsförberedelser, negativa räntor, antibiotika som inte fungerar, kommande ekonomiska kris, arbetslöshet, brottslighet, skolor i förfall, sjukvård med oändliga köer mm

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ingen direkt hemlighet att Eu har otroligt dålig ekonomisk utveckling, minusränteprojektet verkar de fortfarande stå fast vid, trots löftena om att de ska/skulle öka tillväxt och ekonomisk aktivitet. Ändå växer dystopin, pmi siffror sjunker, Eu:s ekonomiska siffror går från svaghet till svaghet.

Men var inte orolig, europeiska centralbanken har numera lovat att köpa statspapper för 200miljarder varje månad, dvs fortsätta manipulera marknaden, fast i än större utsträckning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hur tänker Greta trolla bort de växande glaciärerna på södra halvklotet. Satsa på kolkraft?

Skickades från m.sweclockers.com