Köper du en Nintendo Switch Lite idag?

Permalänk
Medlem

Jag behåller min ordinarie Switch tills en Pro modell kommer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Tror ni det kommer en Nintendo Mycket framöver då jag tycker lite är lite liten.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen grafiken i Nintendos spel t.ex. Mario Odyssey, är ju mycket häftigare att spela på en 65 tums TV än en bärbar 5.5 tums skärm. Det som gör Switch så brilliant är ju just att man kan spela både dockad och bärbart. Att köpa flera Switch enheter känns lite onödigt men kul att det finns folk som gör det

En Switch pro med uppgraderad hårdvara skulle däremot vara ett givet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Känns det inte som att det skiljer lite för lite pengar mellan en Switch och en Switch Lite? Tycker Switch Lite borde kosta runt 1500kr

Är ju inte bara pris och funktioner som skiljer utan även storlek och hur gedigna de känns. Jag är mer sugen på en Switch Lite än en Switch inte på grund av priset utan övriga egenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig handhållet, så nej. Skulle däremot gärna köpa en switch gjord för enbart för TV som går att ha i TV-bänken på ett normalt sätt. Just nu står switchdockan superknasigt placerad och ser ful ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att köpa en faktiskt. Om man har tråkigt någon dag kan man ju bädda ner sig i soffan och chilla med lite spel där liksom. Visserligen är fördelen med vanliga Switch t.ex. lite super smash om polarna är förbi...så är liiiite kluven trots allt.

Det jag allra helst ser är en uppgraderad switch som har lite biffigare hårdvara så spelen som upplever lite dippar slipper dem helt och sen om den är stor som originalet kvittar i det läget. Lite mer UMPF i hårdvaran är helt enkelt versionen jag allra helst ser.

O andra sidan kostar Switch inte mer än att jag utan problem kan äga båda utan att det svider allt för mycket i mitt småländska hjärta. Nåväl...får se xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Tänkte göra samma sak! Ska med till Japan i November.

Vad händer i Japan i November kan man undra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1500kr är ju orimligt lågt. 2000kr hade ju känts som ett okej pris samtidigt som det är rimligt.

Men skillnaden upp till vanliga switchen är ju ganska stor även fast den kostar 2500 men det är ju för att den vanliga switchen är för högt prissatt nu. Den kostar typ lika mycket som när jag köpte den på release..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som fortfarande håller mig tillbaka är avsaknaden av ett robust sätt att backa upp mina sparfiler lokalt. Hoppas det kommer officiellt. Annars verkar denna passa mig som handen i handsken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men vadå uppgraderad variant? Switch 2019 är väl den uppgraderade varianten? Den finns ju att köpa.
Är väldigt sugen på den, men tycker den är lite för dyr.
3000-3500kr max så kan det vara intressant.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på att skaffa en Lite, men har redan originalet så det blir nog till att vänta på en prissänkning, alt en Switch XL/Pro.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

En softmoddad Nintendo Switch Lite är av intresse. Frågan är vilken firmware-version Lite säljs i?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av AplAy:

En softmoddad Nintendo Switch Lite är av intresse. Frågan är vilken firmware-version Lite säljs i?

Jag tittade dessvärre inte på vilken systemversion som användes, den bad om systemuppdatering när ett Nintendo-konto skulle registreras och en till när microSD-kortet installerades. Vet inte om @emilakered har kvar sin på grund-firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av loevet:

Jag tittade dessvärre inte på vilken systemversion som användes, den bad om systemuppdatering när ett Nintendo-konto skulle registreras och en till när microSD-kortet installerades. Vet inte om @emilakered har kvar sin på grund-firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, samma där, för att koppla till Nintendo-konto behövde jag uppdatera direkt.

Vilket förövrigt är en smula Nintendo, hela den snurren.

1. Måste skapa eller koppla konto för att komma vidare
2. Kan inte koppla konto, för att det kräver en uppdatering
3. Får inte göra uppdateringen, för har inget konto

Lösningen är ju såklart att göra ett temp-konto för att komma vidare, in i Settings och kunna köra uppdateringen. Sedan antingen en reset och börja om (som jag gjorde) eller lägga till det andra kontot med och därefter radera temporära. Men, hade ju varit rimligt att kunna få in ny firmware direkt där kan man tycka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av emilakered:

Nej, samma där, för att koppla till Nintendo-konto behövde jag uppdatera direkt.

Vilket förövrigt är en smula Nintendo, hela den snurren.

1. Måste skapa eller koppla konto för att komma vidare
2. Kan inte koppla konto, för att det kräver en uppdatering
3. Får inte göra uppdateringen, för har inget konto

Lösningen är ju såklart att göra ett temp-konto för att komma vidare, in i Settings och kunna köra uppdateringen. Sedan antingen en reset och börja om (som jag gjorde) eller lägga till det andra kontot med och därefter radera temporära. Men, hade ju varit rimligt att kunna få in ny firmware direkt där kan man tycka.

Jag fick köra igenom samma cirkus 😀 Hade Nintendo-konto, men fick inte regga utan systemuppdatering, så reggade temp-konto som sedan togs bort så fort uppdateringen var genomförd. Classic Nintendo, men numera kan man ju faktiskt ha samma konto registrerat på två enheter OCH ladda ner sparfiler på de olika systemen. För att vara Nintendo är det ju snudd på motsvarigheten till att uppfinna hjulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Sjukt intresserad av Switch Lite, väljer hellre Lite:n framför Org Switch. Jag anser lite att den gamla Switch:en är lite väl gimmicky med de skräpiga joycon:sen och underlevererar lite för mycket prestandamässigt.

Lite:n borde eg vara av samma vikbara design som 3ds, dvs med skärmen överst och kontrollerna i den nedre sektionen för den bästa portabla ergonomin, hur länge orkar man hålla switchen i luften utan att att det blir jobbigt. Hade det varit mer klassisk clampshell design så hade man kunnat ha enheten på bena och skärmen i rätt vinkel så att säga.

Men sen så tycker jag att org switchen borde ha ett tillvals docka med ett 1050ti/1060 gpu så 1080 kunde nå 60fps mer konstant. Sen om org Switchen oxå hade den så kallade "clampshell" designen så hade inte många gnällt på att dockan repat skärmen.

Men Spelen e ju helt jäkla fenomenala iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om de inte tagit bort möjligheten att docka skulle jag vara sugen.
Vanliga switchen hade för mig helt usel "komfort" när man körde i bärbart så jag gjorde mig av med den efter att jag kört igenom Odysse.
Men vill inte heller ha en switch för enbart bärbart spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Spelar aldrig handhållet, så nej. Skulle däremot gärna köpa en switch gjord för enbart för TV som går att ha i TV-bänken på ett normalt sätt. Just nu står switchdockan superknasigt placerad och ser ful ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller hur? En stationär Switch med samma formfaktor som Wii/Wii U och så medföljande Pro Controller istället för Joycons.

Permalänk

På tok för dyrt i förhållande till vad man får. Om man jämför med Switch 1.1 (den uppdaterade varianten som kom ut nyligen) så känns Lite lite... puckat.

1. Mindre skärm på en maskin där man tvingas använda den
2. Kortare batteritid på en maskin som endast är avsedd att spelas mobilt
3. Svårare att byta slitdelar - dvs joycons
4. Viss begränsning i spel som går att spela, exempelvis Labo.

Så, nja. Kanske om den hade kostat 1000-1500 men för utsatt pris känns det helt galet. Då vore det vettigare att lägga på en tusing och få riktiga Switch.

Permalänk
Medlem

Hellre en Lite en den större vanliga modellen. Ska jag spela på en större skärm så har jag datorn och mysigt med en behändig handhållen när man t.ex. ligger i soffan. Och huvudsaken är att man i alla fall kan spela Super Mario etc..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Beställde en Lite. Jag ser mig inte använda den vanliga som "riktig konsol" och varför hålla på med modulära delar när jag kan få en kompakt spel-enhet. Batteritiden må vara sämre men vad gör det, vi har väl alla minst en powerbank var och tillgång till ett strömuttag där man kan tänkas behöva det. Ser mig själv inte spela längre än vad batteriet håller till ändå, spelar man längre sessioner så kanske man ska överväga att just ha en konsol och spela på TV eller helt enkelt en riktig maskin; gaming PC.

Permalänk
Medlem

Nintendo efter ryktena om en Pro modell har fortfarande beslutat mig att väntat tills en sådan kommer.

trots snart 3 år på marknaden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är sugen på en Switch Lite faktiskt.
Den äldsta grabben har en "OG" Switch och lillebrorsan är väldans avundsjuk.

Tänkte att jag och den mindre grabben kan köpa en Lite ihop så kan man byta lite spel osv..

Så, en fråga här - Vilka spel bör man kolla på?
Mario Odyssey och Mario Kart 8 har jag spelat sedan innan, men annars har jag dålig koll på utbudet just nu...

Allt gott!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och just det, om det inte redan framkommit i tråden redan.
Det kommer inte gå att modda enheterna på mjukvaruväg för att få igång HDMI-utgång eller dylikt, då det defakto saknas delar på kretskorten för detta.

(Videon är framspolad och börjar precis vid när han förklarar varför/hur detta är fallet.)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av en switch lite men jag tycker det är tråkigt att de säger att de ska fortsätta släppa spel till Nintendo 3ds men de väljer att släppa det nya pokémonspelet till switch. De har släppt pokémon till deras ds sedan pokémon diamond, pearl och platinum så de har 4 generationer och 17 spel. Förstår att de inte kan fortsätta släppa till ds för evigt men de säger ju att de fortsätter släppa spel till ds

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@andreas_dock: jag har drösvis med tips om japanska rollspel, men det är en nischad genre som du sannolikt hade nämnt om du är ute efter den Men, här är några spel jag tycker är väldigt bra och som lämpar sig att lira med barn också.

  • Splatoon 2 - väldigt underhållande tävlingspangande, passar bra för den som vill spela lättsamt onlineskjutande med barn utan att behöva utsättas för "l33t-gamers som ska hacka ner på allt och alla som inte är lika bra som de är".

  • Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Strategispel alá Xcom som formligen osar av klassisk Nintendo-charm, kombinerat med den putslustiga humorn från Rayman Raving Rabbids-spelen. Kan nog vara ett bra spel för att få in barnen på strategispel.

  • Rayman Legends Definitive Edition - Ett ruskigt roligt, vackert och väldesignat plattformarspel i 2D. Det blir svårare mot slutet, men i början är det faktiskt ganska välkomnande även för yngre spelare.

  • Kirby: Star Allies - Ytterligare ett spel som osar av charm. Spelkekaniken med att absorbera fienders egenskaper är lika roligt som alltid. Och det kan spelas i co-op!

  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze - Det här blir förvisso relativt tidigt ganska svårt, särskilt för yngre spelare, men det kan vara ett utmärkt alternativ för barnen när de blivit varmare i kläderna med den här typen av spel.

  • Captain Toad: Treasure Tracker - Detta är ett perfekt exempel på pusselspel som passar både gamla och unga. Att rotera spelplanen för att få Toad att hitta rätt väg genom nivån bör vara ganska enkelt för unga att förstå, och charmen gör att de sannolikt kan hålla intresset för det också. Jag, en något begagnad ungdom, hade enorm behållning av spelet.

  • New Super Mario Bros U Deluxe - Klassiskt Mario-plattformanade i 2D där man dessutom kan spela i co-op. Det blir också svårare mot slutet men det lär finnas ett gäng timmar skön Nintendo-magi för både far och son att njuta av här.

  • Crash Team Racing: Nitro Fueled - Den här sortens kart-racing är precis som Mario Kart 8 Deluxe lätt att ta till sig och lika underhållande som det är vackert utformat. Om ni gillar att spela Mario Kart ihop lär ni gilla detta.

Det är mina rekommendationer just nu, återkommer om jag kommer på fler!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Switch Lite är ett ytterligare ett klantigt misstag från Nintendo, lite som att kalla Wii U för just Wii U.

Tror vanliga switchanvändare på sikt kommer få lida för att Lite finns då det innebär att deras kontrolls unika funktioner inte kommer utnyttjas då utvecklare kommer strunta i det för att det ska fungera bra på båda.

Helt fel att släppa Lite enligt mig.

Det är väl bara Nintendo själva som satsar på sina gimick produkter. I min mening är det fullkomligt onödigt att tex göra vissa moves med rörelser i mariospelen som lättare kunnat assignas till en knapp. De känns mer som att dom krånglar till det bara för att sina spel inte skall fungera så bra att emulera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@frong: det kan säkert stämma. Drifting är inget jag har stört mig på ens med min ursprungliga Switch, låter väl helt enkelt sällan spelet stå stilla länge nog för att kunna upptäcka det. Det jag däremot lagt märke till är att ABXY-knapparna på Switch Lite är lite mer "svampiga" och inte lika distinkta i nedtryckningar som OG Switch. Det kan också vara en vanesak, det har inte riktigt varit ett problem.

Igår när jag spelade en stund kände jag av att baksidan blev varmare än jag väntat mig. Inte varmt som i obekvämt, men varmare än baksidan på vanliga Switch (första generationen) blir. Kan sannolikt vara en kombination av både kretsuppsättning och batteri som genererar den värmen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@frong: det kan säkert stämma. Drifting är inget jag har stört mig på ens med min ursprungliga Switch, låter väl helt enkelt sällan spelet stå stilla länge nog för att kunna upptäcka det. Det jag däremot lagt märke till är att ABXY-knapparna på Switch Lite är lite mer "svampiga" och inte lika distinkta i nedtryckningar som OG Switch. Det kan också vara en vanesak, det har inte riktigt varit ett problem.

Igår när jag spelade en stund kände jag av att baksidan blev varmare än jag väntat mig. Inte varmt som i obekvämt, men varmare än baksidan på vanliga Switch (första generationen) blir. Kan sannolikt vara en kombination av både kretsuppsättning och batteri som genererar den värmen.

Drifting är ju inget nytt under solen, men blev lite förvånad över att det händer så snabbt. Jag skulle gissa på 3-4 veckor iaf

Förstår verkligen inte hur Nintendo inte redan fixat detta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA