Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming

Tjenare, beställde hem ASUS ROG STRIX B450-F Gaming från webhallen, och när jag zoomar in på kartongen på bilden ser man att det står amd ryzen 2000 desktop ready. Men när jag söker på Google och går in på asus hemsida så står det att den är 3000 ready???
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/
Är alla uppdaterade till 3000 automatiskt? Eller hur vet jag om jag behöver uppdatera i bios??

Med vänlig hälsning, Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxooo:

Tjenare, beställde hem ASUS ROG STRIX B450-F Gaming från webhallen, och när jag zoomar in på kartongen på bilden ser man att det står amd ryzen 2000 desktop ready. Men när jag söker på Google och går in på asus hemsida så står det att den är 3000 ready???
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/
Är alla uppdaterade till 3000 automatiskt? Eller hur vet jag om jag behöver uppdatera i bios??

Med vänlig hälsning, Sebbe

Som du misstänker kan det finnas gammalt lager, enda sättet att få reda på i ditt fall är att kontakta Webhallen eller vänta tills paketet kommer och se själv. Om det är Ryzen 2000 ready måste du flasha bios med en gammal processor i, även detta måste du ta med Webhallen om du inte enkelt kan låna en cpu av en kompis.

AMD har ett program för att låna ut Athlon 200GE processorer för flashning, vet ej om Webhallen är med på detta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dom nya är redo för Ryzen 3xxx serien, men har man otur kanske man får ett som stått på hyllan länge och inte har nya bios i sig. Men det är väl bara att höra med butiken.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Det beror på hur länge kortet har legat på hyllan. Alla moderkort som levereras från fabrik idag har numera uppdaterat BIOS för 3000-serien men om du har oturen att få ett äldre exemplar är det inte säkert att den stöder 3000-serien utan uppdatering.

Det enda sättet att med 100% säkerhet veta att moderkortet är uppdaterat är att antingen köpa MSIs Max-moderkort som garanterar att de är uppdaterade eller att titta på kartongen om man köper något annat moderkort. I ditt fall hade jag nog ringt Webhallen och kollat om de har möjlighet att kontrollera detta innan de skickar iväg moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken om det skulle vara problem när du väl fått brädet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För att använda DDR 3200 minne måste man då överklocka det själv?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av alexander_e_b:

För att använda DDR 3200 minne måste man då överklocka det själv?

Ja, men det är busenkelt.

  1. Gå in i UEFI via delete eller F2 vid starten.

  2. Välj avancerat läge, via F7.

  3. Välj fliken Tweakings.

  4. Välj D.O.C.P under overclock profiles.

  5. Spara och gå ur via F10.

  6. Klart!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick precis hem två sådana här (fast e-modellen) och frågade webhallen ifall de var 3000 ready och de skulle det vara. Men på kartongerna står det 2000 ready och ingen 3000-sticker med eller spår av att de är uppdaterade. Vill inte slänga på processorn och chansa för då blir det jox med kylpasta å grejer. Men jag har mailat och frågat igen för säkerhets skull. Tänkte bara om andra är i samma sits

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med webbhallen på tfn, och de säger att jag ska testa även om det inte är någon sticker på, då det kan vara så att de inte hunnit få på en sticker i fabrik.. Låter jävligt svajigt och kommer bli måttligt förbannad ifall det inte lirar då jag mailade och frågade innan jag la beställning och fick bekräftat att det skulle funka out of the box. Ska testa ikväll så får vi se vad som händer..

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk

Jag var inne och köpte ett på Inet nyss, och ingen av lådorna hade stickers.
Säljaren tyckte att jag kunde testa ändå, eller lämna in det på en gång för omflashning.

Får se sen när det är dags att hämta om det hade behövts eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str3ber:

Har nu pratat med webbhallen på tfn, och de säger att jag ska testa även om det inte är någon sticker på, då det kan vara så att de inte hunnit få på en sticker i fabrik.. Låter jävligt svajigt och kommer bli måttligt förbannad ifall det inte lirar då jag mailade och frågade innan jag la beställning och fick bekräftat att det skulle funka out of the box. Ska testa ikväll så får vi se vad som händer..

Hur gick det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur gick det?

Jo jag fick tips i en annan tråd om att biosversionen faktiskt står på moderkortet, att ingen på interwebz kläckt ur sig det!?

Nu har jag kollat och det är 2605 på båda såndet borde ju lira!! Tack för hjälpen! Så jag öppnade och kollade de fyra sista siffrorna på stickern uppe i högra hörnet på kortet och det stod 2605 så det ska vara lugnt. Tror asus stödjer 3000 från 23XX-versionen om jag läste rätt, men det här står om 2605 iaf:

Version 2605
2019/08/129.49 MBytes
ROG STRIX B450-F GAMING BIOS 2605
1.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch AB.
2.Improve compatibility for Ryzen 3000 CPUs.

Har inte hunnit testa än because of julbord och shit men ska bygga med ungarna nu under veckan, återkommer hur det gick!

Webhallen erbjöd sig kolla upp kompatibiliteten också om jag skickade serienumret. De erbjöd även flashning i butik men har ingen fysisk butik i närheten. Men nu känns det som det borde gå bra! Ska bara förstå
Vart jag ska stoppa mina fyra chassifläktar och varför mitt psu har single och multiple rail och en jävla massa medföljande kablar och så, men det håller jag på att plugga in..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

Tänkte bara informera om att båda datorerna är ihopbyggda nu och funkar skitbra! Var inga problem med processorn, den hittades av moderkortet direkt. har uppdaterat bios till senaste version med och det var heller inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk

Det jag från komplett va 3000 ready

Permalänk

Jag försökte installera mitt ikväll, men, det vägrar starta.
Ingenting händer när man trycker på knappen, fläktarna står still, inga statusdioder lyser.

Nätverksporten blinkar, det är enda tecknet på att det ens finns ström.

Är det någonting på detta kort som skall lysa i standby?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Säker på att du kopplat cpu-fläkten rätt? Den där loggan uppe i vänstra hörnet lyser i standby by default tror jag, i all fall på mitt. Sen finns det ju en statusdiod på kortet med som ska lysa. Om processorfläkten är rätt inkopplad så tror jag det är något skumt med kortet...

Skrivet av n_sandstrom:

Jag försökte installera mitt ikväll, men, det vägrar starta.
Ingenting händer när man trycker på knappen, fläktarna står still, inga statusdioder lyser.

Nätverksporten blinkar, det är enda tecknet på att det ens finns ström.

Är det någonting på detta kort som skall lysa i standby?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk

Om CPU följer med kylaren när man lyfter bort den, då har man gjort någonting fel vid installation..

Kylaren är en stor fjäderbelastad sak från noktua, jag antar att jag på nåt vis måste lyckats slita upp processorn i sin sockel vid installation, så att den bara låg ovanpå.

Med allt korrekt installerat startar det upp fint, men helsike vad lång tid detta kort tar att boota.
Är det enbart sedan ryzen 3 firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Första booten tog lång tid för mig med, men nu tycker jag det går hyfsat snabbt. Men jag jämför iofs med hårdvara från 2002...

Skrivet av n_sandstrom:

Om CPU följer med kylaren när man lyfter bort den, då har man gjort någonting fel vid installation..

Kylaren är en stor fjäderbelastad sak från noktua, jag antar att jag på nåt vis måste lyckats slita upp processorn i sin sockel vid installation, så att den bara låg ovanpå.

Med allt korrekt installerat startar det upp fint, men helsike vad lång tid detta kort tar att boota.
Är det enbart sedan ryzen 3 firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

detta svar fick jag av inet när jag fråga om det var uppdaterat

Inet
Hej Anders!

Detta moderkoret har stöd för både 2000 och 3000 serien ifrån Ryzen direkt ur lådan.