PA - Bra ljudanläggning Inför Spelningar?`

Permalänk
Medlem

PA - Bra ljudanläggning Inför Spelningar?`

Nu är det så att jag vill komma igång med min musik. För att göra det på riktigt är jag i behöv utav högtalare - utav en ljudanläggning. Problemet är ju då att jag inte alls har koll på vart jag ska börja någonstans i mitt sökande. Jag fick tips om att köpa ljudanläggning på blocket, och att Bose är ett bra val, men jag skulle behöva ännu mer.

Jag är alltså i startfaserna att, med akustisk (stålsträngad) gitarr och mick, kunna sjunga och spela på tillställningar som bröllop, i barer, på restauranger och på olika evenemang. Är det någon här som skulle kunna ge mig tips på vad jag skulle behöva för slags "PA", och hur mycket det skulle kunna kosta mig, samt potentiell ytterligare information som skulle vara bra att veta?

Budget:
10k kanske - det beror på - behöver som sagt mer koll på vad som är vettigt att lägga bl.a.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag skulle tipsa om två aktiva högtalare samt ”stolpe” så att de kommer upp en bit i luften. Det sistnämnda gör mycket. I bandet jag spelar i har vi ett par jbl eon som säkert hängt med i kanske 15 år, och stil going strong. För 10 kkr bör du kunna få något sjysst av antingen JBL mackie eller dyl. Jag klipper in några länkar från Thomann.de

https://www.thomann.de/se/jbl_eon_615_bundle_set.htm (Kit)

https://www.thomann.de/se/mackie_srm_550_bundle.htm (Kit)

https://www.thomann.de/se/ev_zlx_15p_stand_bundle.htm (kit)

Lägg sedan till ett litet mixerbord (kanske 1000kr) och du bör klara de flesta trubadurgig. Fördelen med två aktiva högtalare är att kunna sprida ljudet efter behov, samt att de brukar ha rätt rejält med kräm och man inte behöver köra dem på max.

En del PAn lever ett rätt hårt liv, om jag var osäker hade jag satsat på nytt. Och det har hänt en del de senaste åren med klass d förstärkare, DSP mm som äldre prylar saknar.

Lycka till!

Permalänk

Bose pelarmodeller sprider ljudet ganska bra, och det kan vara bra eller dåligt beroende på situation.
En fördel är dock att dom ger en viss "monitor"-effekt, dvs om du har pelaren bredvid dig så kommer du höra dig själv bra utan behov av annan monitor.

När det gäller ljudet så lämnad en del att önska dock. Dom är varma men lite grötiga. Det mesta låter mysigt men kanske lite likartat.

Vill du bli riktigt nöjd ljudmässigt röstar jag för Yamaha DXR. Dxr10 räcker långt. Mycket bra mixerdel direkt på högtalaren. 7års garanti. Finns en enklare modell också som heter dbr10. Kika på den med.

Finns ingen anledning att gå över 10" ifall det bara är du och gitarren.

Ett intressant alternativ, men med viss tveksamhet för hur högt den orkar spela, är Turbosounds ip300. En kombination av vanlig pahögtalare och linearray i miniformat. Men, med dubbla 6.5" i basen är risken att den inte orkar med om du ska spela högt.

För att knyta ihop säcken och komma tillbaka till pelare.. rcf har en variant som heter evox, i olika storlekar.
Dessa verkar vara den enda pelsrhögtalaren som faktiskt duger till något ifall man läser på större ljudforum. Men då ska man komma ihåg att en del som skriver där har varit i branschen länge och kanske är lite bortskämda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Några väl valda ord.
Skickades från m.sweclockers.com

Yamaha är bra ja, men jag vet att Pioneer också har PA, har du någon erfarenhet eller vet något om hur de är? Jag har spanat på både dem och Yamahas sortiment.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson:

Bra förslag med dxr10, trodde de var dyrare... Sedan kommer följdfrågan med hur portabelt det måste vara. Två högtalare med 10-tumsbasar är väldigt mycket smidigare än motsvarande med 15-tums. Men kommer sakna basåtergivning.

Enda jag vill trycka på är att skaffa något som påminner om en stridsvagn, Yamaha är onekligen ett märke som faller under den kategorin.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Yamaha är bra ja, men jag vet att Pioneer också har PA, har du någon erfarenhet eller vet något om hur de är? Jag har spanat på både dem och Yamahas sortiment.

/Lifooz

Nej, tyvärr aldrig ens hört deras pahögtalare. Men dom har ju hållit på länge med mixerbord, CD/controller osv, så helt fel kan det ju inte vara.

Skrivet av danwi:

@bjorn_m_eriksson:

Bra förslag med dxr10, trodde de var dyrare... Sedan kommer följdfrågan med hur portabelt det måste vara. Två högtalare med 10-tumsbasar är väldigt mycket smidigare än motsvarande med 15-tums. Men kommer sakna basåtergivning.

Enda jag vill trycka på är att skaffa något som påminner om en stridsvagn, Yamaha är onekligen ett märke som faller under den kategorin.

Egentligen skulle man lite mer på dig än på mig. Ni verkar ju ha erfarenhet av att faktiskt använd prylarna regelbundet. Jag är inte musiker själv, utan jag riggar lite prylar för mindre event och fester några gånger per år, och hyr ut lite grejer några gånger till. Således är jag inte jätteinsatt i de behov en musiker kan ha, men kanske desto nördigare när det gäller själva högtalarna eftersom det är roligt.

Förstår hur du menar med att en mindre högtalare kan sakna lite bas.
Men, när det gäller sång och gitarr så är inte behovet särskilt stort. Då är det viktigare med ett bra mellanregister och kanske midbas.
Man ska komma ihåg att desto större baselement, desto svårare blir delningen mot diskant hornet i en högtalare, och dessutom får man problem med spridningen precis innan delnings frekvensen. Den stora bashögtalaren fungerar lite som ett horn i sig för höga frekvenser, och riktar detta ljud.

Således kan en stor ensam högtalare vara lite begränsad i spridningen av ljudet i vissa frekvenser, medan den sprider det bra i andra.

Men återigen, behovet styr mycket. Låt säga att han vill lägga på en inspelad slinga med synth och trummor, då vill man nog åt den där basen ändå.

Subwoofer?

Visa signatur

.:bjorn