böjd skärm mobil. Poäng?

Permalänk
Medlem

böjd skärm mobil. Poäng?

Jag köpte mig en Samsung s10 med ni vet böjd bildskärm på kanterna Vad är poängen med det? Förutom att det är svårare skriva om en bokstav hamnar där. Fyller det överhuvudtaget nån slags funktion? ska det vara coolt?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

En typisk "because they can"-pryl. Personligen valde jag s10e för att den har en normal platt skärm. Ogillar när den går ut i kanten, jag har nog med problem att mina feta fingrar registrerar feltryck i kanterna som det är.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag köpte mig en Samsung s10 med ni vet böjd bildskärm på kanterna Vad är poängen med det? Förutom att det är svårare skriva om en bokstav hamnar där. Fyller det överhuvudtaget nån slags funktion? ska det vara coolt?

Poängen är väl dels att det ska fylla en större del av skärmen och ge en effekt av att den är större men det finns även viss funktionalitet i det. Ingenting jag använder själv men jag har för mig att man ska kunna programmera en typ av snabbknappar längst ut på skärmen så att de alltid finns lättillgängliga utan att inkräkta på skärmytan och jag tror att det även går att koppla till notiser på något sätt så att man snabbt ser vad det gäller utan att behöva lyfta telefonen.

Jag har själv en S8+ och tycker att det bara är en gimmick. Å andra sidan kan jag förstå att vissa ser en funktionalitet i det som jag inte gör och i så fall skulle jag snarare säga att jag stör mig mer på den notch/lins som finns hos många moderna mobiler, däribland S10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Design framförallt.
Personligen gillar jag inte curved displays alls då media på kanterna ser fel ut i alla lägen.

Skulle inte köpa en mobil med curved display, tyvärr går många åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Design framförallt.
Personligen gillar jag inte curved displays alls då media på kanterna ser fel ut i alla lägen.

Skulle inte köpa en mobil med curved display, tyvärr går många åt det hållet.

Håller med , min första mobil med rundad skärm " samsung s8+ " fick frugan efter en vecka.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag köpte mig en Samsung s10 med ni vet böjd bildskärm på kanterna Vad är poängen med det? Förutom att det är svårare skriva om en bokstav hamnar där. Fyller det överhuvudtaget nån slags funktion? ska det vara coolt?

Det går ju argumentera för att skärmen blir lite större utan att telefonens yttermått behöver växa, men primärt handlar det om design. Och IMHO helt värdelöst sådan. Föredrar vida platta skärmar framför böjda. En böjd skärm är känsligare för stötar, är svårare att skydda med skyddsglas och dess ytterkanter förvränger text.

Permalänk
Avstängd

Aldrig provat böjd skärm men måste vara hopplös att ha i fickan också. Måste också vara svårt med fodral till denna typ.
Har själv en Iphone8 och visst är det skönt med en så pass stor skärm men blir mer och mer otympligt att bära med sig hela tiden då jag aldrig skulle skaffa mig en midjeväska eller bögslunga som nu tycks vara på modet igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Störde mig enormt på S8+ Min Huawei har samma curva men sköter det mycket bättre på något sätt.

Permalänk
Medlem

design, kant lyse när du får notifikationer så du ser de från sidan, ingen negativt med det för min skull iallafall. Skulle i så fall vara att den kanske är lite mer ömtålig men inga problem om man inte är klumpig.

Permalänk
Avstängd

Poängen är att skärmen skall gå sönder lättare så att man skall bli tvingad till att köpa ny mobil oftare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs om denna då med skärm runt nästan hela telefonen.
180 procent screen-to-body-ratio.

https://feber.se/mobil/xiaomi-visar-upp-mi-mix-alpha-med-skar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Vad sägs om denna då med skärm runt nästan hela telefonen.
180 procent screen-to-body-ratio.

https://feber.se/mobil/xiaomi-visar-upp-mi-mix-alpha-med-skar...

Hur kommer de fram till den konstiga siffran. 100% borde ju vara max. Annars brukar man ju räkna andel av framsidan, och då är det ju knasigt att räkna skärmen på baksidan som att den täcker mer framsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur kommer de fram till den konstiga siffran. 100% borde ju vara max. Annars brukar man ju räkna andel av framsidan, och då är det ju knasigt att räkna skärmen på baksidan som att den täcker mer framsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju just % av framsidans yta som det räknas på 😁 knas annars med dagens mobiler och dess "90% screen to body ratio" utan att skärmen är på baksidan 😉
Är skärmen dubbelt så stor i yta som framsidans yta så blir det ju 200%, inga konstigheter med det?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju just % av framsidans yta som det räknas på 😁 knas annars med dagens mobiler och dess "90% screen to body ratio" utan att skärmen är på baksidan 😉
Är skärmen dubbelt så stor i yta som framsidans yta så blir det ju 200%, inga konstigheter med det?

Ja men meningen med siffran är väl att förmedla hur stor del av framsidan som är skärm, och hur mycket som är annat

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:

Jag kan tänka mig att procentandelen (av framsidan) som utgör skärm har varit en het sak att jämföra mellan olika mobiler tidigare, och att man då fortsätta använda samma sida när maximeringen går utanför framsidan fortsätter man använda samma "enhet" för att ange detta.

Orimligheten i att använda skärmyta man inte ser framifrån i denna enhet som väsentligen anger hur mycket av framsidan som inte är oanvändbar yta är en annan femma

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en telefon med böjd skärm själv men provat dels i butik och även lånat någon kompis och pillat.
Klarar verkligen inte av det, dels för att jag har små händer så måste sträcka mig över skärmen och då registrerar handflatan ALLTID i kanten på skärmen, dels för att det ser allmänt konstigt ut när allt böjer sig i sidorna. Både video men även vid vanlig användning.

Så för mig går en sån telefon automatiskt bort även om den skulle ha en 3.5mm ingång.

Hoppas på oneplus 7T har platt skärm... Och 3.5mm..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Negativt: går sönder lättare, störande, dyrare att byta, sämre möjligheter till skärmskydd, sämre möjligheter till skal, fult
Positivt: inget

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Negativt: går sönder lättare, störande, dyrare att byta, sämre möjligheter till skärmskydd, sämre möjligheter till skal, fult
Positivt: inget

Antar att du inte gillar din p30 Pro direkt då?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag är fantast av CRT skärmar men till och med jag anser att en av de största grejorna med platta paneler är att de inte ger någon distorsion av bilden...

Så låt oss göra LCDer med krökta kanter så vi går bakåt till pre flat screen CRT.

1988 ringde och ville inte ha tillbaka sina runda skärmar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Antar att du inte gillar din p30 Pro direkt då?

haha nej, enda anledningen till att jag köpte den var för att priset var bra (180kr*24). Kameran är ju kanon, men att ha kurvade kanter är fruktansvärt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag gillar att sidorna blir tunnare. Känns bättre i handen, särskilt på större telefoner. Skulle dock behövas smartare algoritmer för "palm rejection", så man slipper alla feltryck eller att skärmen inte svarar för att handen råkar ligga emot på nåt annat ställe.