Wikipedia Artiklar för breda?

Permalänk
Medlem

Wikipedia Artiklar för breda?

Hej

Någon annan som alltid stört sig på att Wikipedias artiklar alltid blir för breda på en vanlig datorskärm. Varför tror ni att Wikipedia inte satt en maxbredd på artiklar? Precis som Sweclockers och de flesta andra sidor har. Det blir så mycket lättare att läsa.

Finns någon smidigt chrome-tillägg som enkelt kan ställa in bredden på sidor?

Permalänk
Medlem

Hmm? Detta känner jag inte igen. Kör Chrome.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@Meto Har aldrig använt men detta ser lovande ut? https://www.wikiwand.com/

EDIT: Testade och verkar göra exakt som du vill och lite till.

EDIT 2: Testade kombinera med Dark Reader som jag alltid kör och det fungerade utmärkt för den som gillar mörkt tema.

Generisk URL
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hmm? Detta känner jag inte igen. Kör Chrome.

Det blir inte bredare än skärmen, men det finns ingen begränsning i bredd så har man en bred skärm så måste man trycka ihop fönstret om man inte vill få enorm långa rader. Jag testade just att ställa in 8000 pixlar brett i utvecklarverktygen för att se om det fanns någon gräns alls, men texten drogs ut hela vägen.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Tack för din Google skill. Kan starkt rekommendera Wikiwand titta så här borde Wikipedia se ut år 2019 😀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@philipborg: Tack för din Google skill. Kan starkt rekommendera Wikiwand titta så här borde Wikipedia se ut år 2019 😀.

Inga problem. Kommer nog testköra den ett tag men känns lovande hittills. Det enda jag inte gillar är att den modifierar URL'n och kör genom proxy till dem men det är ett problem jag kan ha översyn för.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Hej

Någon annan som alltid stört sig på att Wikipedias artiklar alltid blir för breda på en vanlig datorskärm. Varför tror ni att Wikipedia inte satt en maxbredd på artiklar? Precis som Sweclockers och de flesta andra sidor har. Det blir så mycket lättare att läsa.

Finns någon smidigt chrome-tillägg som enkelt kan ställa in bredden på sidor?

Om du är inloggad så finns det ju en del inställningar direkt på själva siten.
Dels finns ju andra skins, där åtminstone Timeless kanske kan vara en möjlighet, se förhandsvisning: https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia?useskin=timeless

Om problemet är extrem bredd så finns även en "gadget" för standardtemat, "Improved appearance for mobile, narrow and wide screens". Se https://en.wikipedia.org/wiki/User:TheDJ/responsiveContent
(Men jag uppfattar det som att du vill åt betydligt smalare yta än den begränsningen)

Sedan kan du ju lägga in anpassad CSS på vilket skin du vill, om det känns som ett alternativ (det är ju mer "för den händige"). Se https://en.wikipedia.org/wiki/Help:User_style

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett sätt att få begränsad bredd är att byta till mobilsidan. Det finns en länk i botten av sidan, annars kan man ändra adressen.

Permalänk
Medlem

Sant "mobilversionen" har en maxbredd. Även om jag personligen anser att den kunde vara mindre.
Kanske dags för Wikipedia att sätta mobilversionen(responsive) som standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Sant "mobilversionen" har en maxbredd. Även om jag personligen anser att den kunde vara mindre.
Kanske dags för Wikipedia att sätta mobilversionen(responsive) som standard?

Det tycker jag inte, för då blir sidan neddummad i onödan med onödigt extraklickande o dyl. I och för sig en mycket vanlig trend när man bara orkar göra en mobilsida som sedan blir "Duplo" på vanliga datorer. I sig utesluter det ju inte att bara göra den vanliga sidan breddbegränsad, eventuellt valbart. Det kan inte vara särskilt svårt.

Språklig rättelse
Permalänk
99:e percentilen

Här är ett userscript som begränsar bredden på Wikipedia:

// ==UserScript== // @name Wikipedia Width // @match *://*.wikipedia.org/* // @run-at document-start // ==/UserScript== const MAX_WIDTH = 1280; const CSS = `body { max-width: ${MAX_WIDTH}px; }`; const s = document.createElement("style"); s.textContent = CSS; document.documentElement.appendChild(s);

Om du inte vet hur man installerar det, läs detta inlägg av mig.

Inte världens snyggaste lösning kanske, men åtminstone enkel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör någon fullskärm på webläsare nuförtiden? (på dator alltså)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kör någon fullskärm på webläsare nuförtiden? (på dator alltså)

Någon kanske, men jag tror inte det är så relevant för frågeställningen här.

Tråden handlar ju snarare om att TS vill ha en relativt begränsad bredd på textmassan utan att behöva göra fönstret med Wikipedia nästan löjligt smalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kör någon fullskärm på webläsare nuförtiden? (på dator alltså)

Jag gör det. Jag har inget relevant fönster att ha bredvid när jag surfar runt, och det finns gott om sidor som drar nytta av hela bredden. Sedan beror det naturligtvis på vilken upplösning och skärmstorlek man sitter med, på en redigt bred och högupplöst skärm blir det mer vettigt utrymme vid sidan än på min 1920x1200.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Någon kanske, men jag tror inte det är så relevant för frågeställningen här.

Tråden handlar ju snarare om att TS vill ha en relativt begränsad bredd på textmassan utan att behöva göra fönstret med Wikipedia nästan löjligt smalt.

Men om man anpassar fönstret för att ge lagom textmassa på bredden för tex wikipedia, så blir det väl fönstret sen ungefär lagom brett för nästan vilken annan hemsida som helst? (vare sig de har automatiskt brytning eller inte)
Jag ser inte problemet.
(på min 2560x1440 skärm så kör jag webbläsaren ungefär halva bredden av skärmen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Men om man anpassar fönstret för att ge lagom textmassa på bredden för tex wikipedia, så blir det väl fönstret sen ungefär lagom brett för nästan vilken annan hemsida som helst? (vare sig de har automatiskt brytning eller inte)
Jag ser inte problemet.
(på min 2560x1440 skärm så kör jag webbläsaren ungefär halva bredden av skärmen)

Det beror ju helt på vilka hemsidor det handlar om. Wikipedia fungerar enligt mig rätt bra om man tar halva skärmen på 1920x1200. Tyvärr är det dock ofta lite för smalt för hemsidor som är designade för widescreen. Inte ens Sweclockers passar riktigt bra i det formatet då lite av högerkanten blir bortklippt. Sen är Wikipedia på halvskärm för brett för 2560x1440 vilket jag stör mig på en del på jobbet. Gymmets hemsida blir rätt konstigt skalat i halvskärm på 1920x1080.

Framförallt handlar det ju om att det är ett extremt fånigt problem som har varit löst av alla andra i evigheter men som Wikipedia av någon anledning valt att inte fixa. Att det är svårt att läsa väldigt breda kolumner i text vilket vi har vetat i flera hundra år. Det är därför böcker och tidninga med liten text delar upp texten i kolumner.

Så problemet är att det inte känns helt rimligt att alla användarna ska sitta och skala om fönster för att komma runt att Wikipedia har värdelös design. Det vore ju mycket lättare om de bara fixade problemet från sin sida genom att bara skala upp textfönstret till en viss bredd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Precis. Om jag får spekulera tror jag att Wikimedia Foundation inte kommer överens om vilken ny design de vill ha på sin sida. Därför händer inget och väljer ha kvar sin år 2000 sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Framförallt handlar det ju om att det är ett extremt fånigt problem som har varit löst av alla andra i evigheter men som Wikipedia av någon anledning valt att inte fixa. Att det är svårt att läsa väldigt breda kolumner i text vilket vi har vetat i flera hundra år. Det är därför böcker och tidninga med liten text delar upp texten i kolumner.

Fine, det vore väl bra om de bröt automatiskt när det är uppenbart att det är för brett för att kunna läsa på ett vettigt sätt
(men för mig funkar en ca halvbredd på 2560 skärm i princip överallt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Hej

Någon annan som alltid stört sig på att Wikipedias artiklar alltid blir för breda på en vanlig datorskärm. Varför tror ni att Wikipedia inte satt en maxbredd på artiklar? Precis som Sweclockers och de flesta andra sidor har. Det blir så mycket lättare att läsa.

Finns någon smidigt chrome-tillägg som enkelt kan ställa in bredden på sidor?

Bredden anpassas till den storlek du har på ditt webbläsarfönster.

Om du inte kör webbläsaren i fullskärm så blir det bra.