Permalänk

Tjenare. Har IP adress till den men den står som frånkopplad på controllers så kan j analuta till den@zarkov:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconair:

Tjenare. Har IP adress till den men den står som frånkopplad på controllers så kan j analuta till den@zarkov:

Då har den bara tappat anslutningen till controllern. Antingen kör du en fabriksåterställning och adoptar dem på nytt eller så ssh-ar du till dem och kör

set-inform http://<IP-ADRESS>:8080/inform

med IP-adressen till din controller.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204909754-UniFi-Devic...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Hej hej. skall prova detta. åter kommer
tack för hjälpen så här långt..

Permalänk

Hej hej, då har man provat både de en med de nästa och fick de att finger en stund sen blev de samma sak igen, vad kan felet vara? Är de verkligen ledningarna det är fel på? Har bytt till nya ledningar och kontakter men samma sak, resetat allt, börjat om på nytt med amma sak efter en stunds användning, några bra tips?
Förlåt för sent svar..

Skrivet av Falconair:

@zarkov: Hej hej. skall prova detta. åter kommer
tack för hjälpen så här långt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconair:

Hej hej, då har man provat både de en med de nästa och fick de att finger en stund sen blev de samma sak igen, vad kan felet vara? Är de verkligen ledningarna det är fel på? Har bytt till nya ledningar och kontakter men samma sak, resetat allt, börjat om på nytt med amma sak efter en stunds användning, några bra tips?
Förlåt för sent svar..

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du controller mjukvaran i windows 10, cloudkey, rpi, docker eller linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconair:

Hej hej, då har man provat både de en med de nästa och fick de att finger en stund sen blev de samma sak igen, vad kan felet vara? Är de verkligen ledningarna det är fel på? Har bytt till nya ledningar och kontakter men samma sak, resetat allt, börjat om på nytt med amma sak efter en stunds användning, några bra tips?
Förlåt för sent svar..

Om du tror att det är kablarna så kör de direkt i switchen med korta kablar. Kolla om de svarar på ping på deras IP-adress när de slutar fungera

Permalänk
Medlem

Hej!

Behöver lite hjälp med val av Ubiquiti produkter, blir så rörigt.

Bor i 85m2 lägenhet med tjocka betongväggar samt balkong (stort fönster för hela balkongen). Hade tänkt mig köra 2x AP-AC-Lite för att få bra räckvidd/hastighet över hela lägenheten (börjar med en, men har en känsla av att den kommer ge vika via betongväggarna).

250mbit upp/ner fiber med uppgradering inom 1 år ~ (AP:s behöver inte klara av hastigheten)
Det som kommer kopplas upp emot nätverket:

Trådlöst (totalt: 7x, men kanske 3 i drift samtidigt..)
2x TV
2x Chromecast
2x Telefon
1x Laptop

Trådat 2st
Stationär+server(plex/vpn/etc)

Båda AP-AC-Lite vill jag köra via PoE.

Internet väggutag -> USG(om USG hade jag tänkt köra Raspberry Pi 3 Cloudkey+PiHole) / ERX / ER4 / ? -> 8-60W -> 2st AP-AC-LITE PoE

Tänker jag rätt om jag väljer bort USG:en emot någon ER-variant ifall jag vill lära mig mer om nätverk?

Permalänk
Medlem

@xraj:

Jag hade köpt en AP-AC-Pro eftersom den är bättre på alla vis än Lite och med starkare antenner. När du skriver att du "Vill lära dig mer om nätverk" vet jag inte vad du syftar på men du har fortfarande samma möjlighet att konfigurera en USG (tex SSH, Json) eftersom den i grund och botten kör samma som Edgerouter men är betydligt trevligare att administrera i Unifi.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@xraj:

Jag hade köpt en AP-AC-Pro eftersom den är bättre på alla vis än Lite och med starkare antenner. När du skriver att du "Vill lära dig mer om nätverk" vet jag inte vad du syftar på men du har fortfarande samma möjlighet att konfigurera en USG (tex SSH, Json) eftersom den i grund och botten kör samma som Edgerouter men är betydligt trevligare att administrera i Unifi.

AP-AC-LITE för att få ner priset en aning, med tanke på att jag högst troligast kommer behöva x2 till lägenheten med tanke på tjocka betongväggar. Bara läst att folk mer rekommenderar ER över USG för att lära sig. Klarar USG en ev. uppgradering till 1gbps lina? Isf blir ju valet självklart.

USG+8-60w+2x lite (priset som styr dem) annars hade jag tagit PRO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xraj:

AP-AC-LITE för att få ner priset en aning, med tanke på att jag högst troligast kommer behöva x2 till lägenheten med tanke på tjocka betongväggar. Bara läst att folk mer rekommenderar ER över USG för att lära sig. Klarar USG en ev. uppgradering till 1gbps lina? Isf blir ju valet självklart.

USG+8-60w+2x lite (priset som styr dem) annars hade jag tagit PRO.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kan få hastigheter runt 900 mbit med USG så det ska inte vara något problem där. Om inte lägenheten är allt för smal borde en Pro i mitten kunna täcka hela lägenheten, eventuellt att man senare köper till en Lite i någon utkant för bättre täckning. Du behöver inte heller köpa en switch i första skedet utan kan börja med en vanlig från Netgear tex och lägga pengarna på en Pro eftersom det gör större skillnad i nätverket och att det ingår PoE-adapter med APn.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag ska flytta till en lägenhet på ca 60 m2 och har planerat att köra på en Edgerouter X och en av alla Ubiquitis alla APs. Har dock insett att jag behöver fem portar. Ska nämligen med tråd koppla
- TV
- Dator
- Server
- Philips hue
- AP

Ska man bara sätta en switch som klarar gigabit och koppla i.e. TV och Huen där eller är där något annat bättre alternativ?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, jag ska flytta till en lägenhet på ca 60 m2 och har planerat att köra på en Edgerouter X och en av alla Ubiquitis alla APs. Har dock insett att jag behöver fem portar. Ska nämligen med tråd koppla
- TV
- Dator
- Server
- Philips hue
- AP

Ska man bara sätta en switch som klarar gigabit och koppla i.e. TV och Huen där eller är där något annat bättre alternativ?

Ja antingen en switch eller en edgerouter med fler portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja antingen en switch eller en edgerouter med fler portar

Verkar som priset går upp rätt mycket för fler portar

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en ASUS AC 5300 som totalt dödade min 1gbs trots att jag var i samma rum. Så jag har idag lämnat tillbaka den.

Nu har jag sneglat mot denna lösning istället. Jag har alltså idag 1gbs men kommer nog gå ner till 500/500 för jag har inget behov av 1gbs annat än jag alltid velat ha det. Men jag streamar som mest Netflix och är knappt hemma.

Jag har försökt rita upp hur mitt 2 våningshus ser ut. F = Fönster, * = Där TV, larm mm står / kommer flyttas till.

Jag vill helst ha Wifi överallt, antar att tråd inte är viktigt för mig? Det är enbart ett ställe som behöver tråd och det är i vardagsrummet där jag har larmet.

Jag kan tänka mig borra i väggar om det behövs. Min tanke har varit att jag borrar ut från Fiber-rummet och sen leder kablar till de olika platserna/våningarna men det kanske finns bättre lösningar. Vänligen notera: Jag kan ingenting om Nätverk (eller knappt).

Av vad jag läst till mig behöver jag en USG, en Switch och AP-enheter.
Fråga 1: Vilken USG ska jag ha?
Fråga 2: Vilken Switch? Var ska Switchen ligga?
Fråga 3: Vilken AP? Finns de för 1000 och de för 3800 hos Unifi, vad exakt skiljer dem åt?

Tips/tankar mottages tacksamt. Jag tänkte mig ca 3 accesspunkter bör ju räcka?

Där det står "kontor" har jag en stationär. Kan tänka mig trådat där men inget måste.

Ritningar:
https://ibb.co/whvwngS
https://ibb.co/254Xdx0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag har haft en ASUS AC 5300 som totalt dödade min 1gbs trots att jag var i samma rum. Så jag har idag lämnat tillbaka den.

Nu har jag sneglat mot denna lösning istället. Jag har alltså idag 1gbs men kommer nog gå ner till 500/500 för jag har inget behov av 1gbs annat än jag alltid velat ha det. Men jag streamar som mest Netflix och är knappt hemma.

Jag har försökt rita upp hur mitt 2 våningshus ser ut. F = Fönster, * = Där TV, larm mm står / kommer flyttas till.

Jag vill helst ha Wifi överallt, antar att tråd inte är viktigt för mig? Det är enbart ett ställe som behöver tråd och det är i vardagsrummet där jag har larmet.

Jag kan tänka mig borra i väggar om det behövs. Min tanke har varit att jag borrar ut från Fiber-rummet och sen leder kablar till de olika platserna/våningarna men det kanske finns bättre lösningar. Vänligen notera: Jag kan ingenting om Nätverk (eller knappt).

Av vad jag läst till mig behöver jag en USG, en Switch och AP-enheter.
Fråga 1: Vilken USG ska jag ha?
Fråga 2: Vilken Switch? Var ska Switchen ligga?
Fråga 3: Vilken AP? Finns de för 1000 och de för 3800 hos Unifi, vad exakt skiljer dem åt?

Tips/tankar mottages tacksamt. Jag tänkte mig ca 3 accesspunkter bör ju räcka?

Där det står "kontor" har jag en stationär. Kan tänka mig trådat där men inget måste.

Ritningar:
https://ibb.co/whvwngS
https://ibb.co/254Xdx0

Vad är det för material i väggarna, mestadels gips eller trä? Det borde påverka mottagningen mindre än om det är betong eller liknande. Ja, 3 APs borde kunna räcka om de placeras rätt.

Fråga 1: Vilken USG ska jag ha?

Svar: Med en anslutning på 1 Gbit/s klarar du dig ganska precis med den första generationens USG. Även om den lanserades redan 2015 så fortsätter den få uppdateringar.

Du behöver även antingen köra med en CloudKey eller installera deras Unifi Controller-mjukvara någonstans. Har du en liten Raspberry Pi eller annan dator som alltid står på kan du köra det på den annars.

Fråga 2: Vilken Switch? Var ska Switchen ligga?

Svar: Vill du kunna konfigurera din switch från samma gränssnitt som allt annat är det någon av de mindre Unifi-switcharna. Det som du behöver kolla på är hur mycket ström varje AP drar. Kollar jag deras datasheet för UAP-AC-HD drar den som mest 17W, vilket är över det som 60W-modellen av Unifi Switch 8 60W (US-8-60W) klarar. De har dock en US-8-150W som borde fungera tycker jag. Jag har dock inte så mycket erfarenhet av deras switchar personligen så där får gärna någon annan komma med förslag.

Fråga 3: Vilken AP? Finns de för 1000 och de för 3800 hos Unifi, vad exakt skiljer dem åt?

Svar: Det som skiljer mellan dem är hastigheten, framför allt för att de går från 2x2 MIMO upp till 4x4 MIMO och där den sista även har MU-MIMO (Multi-User MIMO) och beamforming. Det är AP-AC-Pro eller AP-AC-HD du är intresserad av skulle jag tro. Jag har den billigare AP-AC-LR (kunde köpa den billigt) och klarar då ca 450-600 Mbit/s på Wifi som bäst men jag har troligen färre enheter än du har och har inte så många väggar i vägen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad är det för material i väggarna, mestadels gips eller trä? Det borde påverka mottagningen mindre än om det är betong eller liknande. Ja, 3 APs borde kunna räcka om de placeras rätt.

Fråga 1: Vilken USG ska jag ha?

Svar: Med en anslutning på 1 Gbit/s klarar du dig ganska precis med den första generationens USG. Även om den lanserades redan 2015 så fortsätter den få uppdateringar.

Du behöver även antingen köra med en CloudKey eller installera deras Unifi Controller-mjukvara någonstans. Har du en liten Raspberry Pi eller annan dator som alltid står på kan du köra det på den annars.

Fråga 2: Vilken Switch? Var ska Switchen ligga?

Svar: Vill du kunna konfigurera din switch från samma gränssnitt som allt annat är det någon av de mindre Unifi-switcharna. Det som du behöver kolla på är hur mycket ström varje AP drar. Kollar jag deras datasheet för UAP-AC-HD drar den som mest 17W, vilket är över det som 60W-modellen av Unifi Switch 8 60W (US-8-60W) klarar. De har dock en US-8-150W som borde fungera tycker jag. Jag har dock inte så mycket erfarenhet av deras switchar personligen så där får gärna någon annan komma med förslag.

Fråga 3: Vilken AP? Finns de för 1000 och de för 3800 hos Unifi, vad exakt skiljer dem åt?

Svar: Det som skiljer mellan dem är hastigheten, framför allt för att de går från 2x2 MIMO upp till 4x4 MIMO och där den sista även har MU-MIMO (Multi-User MIMO) och beamforming. Det är AP-AC-Pro eller AP-AC-HD du är intresserad av skulle jag tro. Jag har den billigare AP-AC-LR (kunde köpa den billigt) och klarar då ca 450-600 Mbit/s på Wifi som bäst men jag har troligen färre enheter än du har och har inte så många väggar i vägen.

Tack för uttömande svar!

På fråga 1 angåend USG har jag då en följdfråga: Jag ser att det finns USG 4 (så antar det finns 1-3 också), är inte det bättre att gå på senaste? Eller är det bara onödigt?

Angående fråga tre, AP. Du nämner PRO eller HD. Den ena är ju nästan det dubbla i pris. Så i och med att du nämner PRO antar jag att det räcker med den då?

Tack igen för svar, verkligen uppskattat. Och för andra som kan detta med switch, berätta gärna mer om det. Och hur jag ska göra för att dra trådat till mitt vardagsrum? Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Tack igen för svar, verkligen uppskattat. Och för andra som kan detta med switch, berätta gärna mer om det. Och hur jag ska göra för att dra trådat till mitt vardagsrum? Tack igen!

1. Titta vad det är för PoE på accesspunkten du bestämmer dig för.
2. Titta att switchen stödjer den sortens PoE och att den har nog med portar så att du kan plugga in så många enheter som du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

På fråga 1 angåend USG har jag då en följdfråga: Jag ser att det finns USG 4 (så antar det finns 1-3 också), är inte det bättre att gå på senaste? Eller är det bara onödigt?

Nej, det finns inga modeller mellan USG och USG Pro 4. Siffran syftar inte på generationer i detta fall. Eftersom du inte är ute efter något som klarar en internetanslutning som snabbare än 1 Gbit/s gissningsvis anser jag att vanliga USG är ett bättre val. Eftersom den funnits ett bra tag går den med jämna mellanrum att hitta begagnad också om man vill spara lite pengar.

Skrivet av Romeon:

Angående fråga tre, AP. Du nämner PRO eller HD. Den ena är ju nästan det dubbla i pris. Så i och med att du nämner PRO antar jag att det räcker med den då?

Det beror på vad din budget är, hur moderna dina anslutande enheter är, etc. Du verkade fokusera mycket på hastigheten på ditt Wifi-nät så tänkte att du säkert ville gå på någon av de senare modellerna. Det finns en nanoHD-modell också men den använder inte en Qualcomm-baserad plattform vilket historiskt har varit ett problem för hur långlivade Unifi-produkter baserade på andra plattformar varit. De verkar dock jobba lite på att undvika samma problem igen dock men har inte kollat vad användare som äger den tycker nu när den funnits ute ett tag och fått flertalet firmware-uppdateringar. Teoretiskt ska den ge dig prestanda liknande HD-varianten men för ett pris i närheten av PRO-varianten.

Det vore intressant att höra vad andra här i tråden har att säga om de lite dyrare modellerna och uppmätta hastigheter etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag har haft en ASUS AC 5300 som totalt dödade min 1gbs trots att jag var i samma rum. Så jag har idag lämnat tillbaka den.

Nu har jag sneglat mot denna lösning istället. Jag har alltså idag 1gbs men kommer nog gå ner till 500/500 för jag har inget behov av 1gbs annat än jag alltid velat ha det. Men jag streamar som mest Netflix och är knappt hemma.

Jag har försökt rita upp hur mitt 2 våningshus ser ut. F = Fönster, * = Där TV, larm mm står / kommer flyttas till.

Jag vill helst ha Wifi överallt, antar att tråd inte är viktigt för mig? Det är enbart ett ställe som behöver tråd och det är i vardagsrummet där jag har larmet.

Jag kan tänka mig borra i väggar om det behövs. Min tanke har varit att jag borrar ut från Fiber-rummet och sen leder kablar till de olika platserna/våningarna men det kanske finns bättre lösningar. Vänligen notera: Jag kan ingenting om Nätverk (eller knappt).

Av vad jag läst till mig behöver jag en USG, en Switch och AP-enheter.
Fråga 1: Vilken USG ska jag ha?
Fråga 2: Vilken Switch? Var ska Switchen ligga?
Fråga 3: Vilken AP? Finns de för 1000 och de för 3800 hos Unifi, vad exakt skiljer dem åt?

Tips/tankar mottages tacksamt. Jag tänkte mig ca 3 accesspunkter bör ju räcka?

Där det står "kontor" har jag en stationär. Kan tänka mig trådat där men inget måste.

Ritningar:
https://ibb.co/whvwngS
https://ibb.co/254Xdx0

Nu skriver du inte hur många enheter som använder WiFi samtidigt men om det inte är ett helt fotbollslag med folk hela tiden så hade jag valt 3 AC AP Lite istället och sparat mellanskillnaden, det är så liten skillnad i prestanda. Ja, AC AP Pro och HD är snabbare men det förutsätter också att förbrukarna klarar de högre hastigheterna. Två mindre AP kan vara en bättre lösning än en starkare, det handlar ju inte bara om hur högt sändaren kan skrika utan också om förbrukarna, många har gått på niten att sätta en svindyr och stark AP mitt i huset och sen tycker de att de har dålig täckning i ytterkanterna. Det beror inte på att accesspunktens sändare inte når dit utan att mobilen/paddan/whatever inte når tillbaka till accesspunkten genom flera väggar mm. Tänk också på var du/ni befinner er när ni använder wifi, behöver du ha gigabithastighet i t.ex. pannrummet?

En AP utanför köket eller i vardagsrummet, en i eller utanför fiberrummet och en centralt på övervåningen kanske vore något? Du kanske inte ens behöver wifi i fiberrummet om du har switchen där, då klarar du dig med en bortåt vardagsrummet och en på övervåningen.

En fördel med AC AP Pro och HD är att de har ett uttag för att koppla in trådad utrustning, t.ex. en dator. På så sätt skulle du klara dig med att dra en kabel till vardagsrummet och ändå få trådad anslutning till larmet. Åas, om du ändå skall borra dig igenom väggarna så är det inte mycket mer jobb att dra två kablar än en.

USG 3P (den som också kallas för bara USG eller första generationen) klarar ungefär 900-950 Mbit, USG 4 klarar betydligt mer men med en prislapp därefter och är ordentligt överdrivet för en vanlig hemanvändare. Nackdelen med USG är att den inte har någon inbyggd switch som din gamla Asus, du har visserligen två utgångar men att använda dem på samma subnät sänker prestandan rejält och det är därför man har en switch. Dra t.ex. en kabel från routern i fiberrummet till kontoret och därifrån till en eller två AP på bottenvåningen, larm, dator och en AP på övervåningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hallå! Jag har tänkt byta upp mig med en edgerouter och en AP till vår 3-rummare. Tänker mig en UAP-NanoHD för att få ordentligt med hastighet. Däremot velar jag på val av router..

I dagsläget har jag bara två enheter trådbundna, och 8-10 trådlöst (2 datorer, 2 mobiler, tv, chromecast, förstärkare och emellanåt surfplattor och dyl). Således inget jättebehov av lan-portar.

-Edgerouter X och komplettera med switch när vi skaffar hus (och trådat överallt)?
-Edgerouter lite? (och samma som ovan)
-Edgerouter 10X?

Har läst upp och ner på ubiquitis hemsida, men huvudet börjat spinna.

Någon som har tips eller råd? Något jag borde tänka på?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

någon som läst nåt om Unifi Dream Machine (UDM) eller UDM Pro?

efter att ha börjat leka mer och mer hemma så märker jag att min USG3 inte håller måttet.

idag har jag ju då min USG3, sen policy based routing på all webtrafik som skyfflas till en virtuell pfsense som snurrar på en win 2016.
jag har för många felkällor hemma för de gånger något skiter sig och jag inte är hemma eller tillgänglig och kan guida damen.

så skulle "behöva/vilja" ersätta min usg3 med en maskin som faktiskt klarar av minst 100/100 på openvpn men vill ju inte överge unifi, annars hade dedikerad hårdvara och pfsense kunnat vara ett alternativ.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu skriver du inte hur många enheter som använder WiFi samtidigt men om det inte är ett helt fotbollslag med folk hela tiden så hade jag valt 3 AC AP Lite istället och sparat mellanskillnaden, det är så liten skillnad i prestanda. Ja, AC AP Pro och HD är snabbare men det förutsätter också att förbrukarna klarar de högre hastigheterna. Två mindre AP kan vara en bättre lösning än en starkare, det handlar ju inte bara om hur högt sändaren kan skrika utan också om förbrukarna, många har gått på niten att sätta en svindyr och stark AP mitt i huset och sen tycker de att de har dålig täckning i ytterkanterna. Det beror inte på att accesspunktens sändare inte når dit utan att mobilen/paddan/whatever inte når tillbaka till accesspunkten genom flera väggar mm. Tänk också på var du/ni befinner er när ni använder wifi, behöver du ha gigabithastighet i t.ex. pannrummet?

En AP utanför köket eller i vardagsrummet, en i eller utanför fiberrummet och en centralt på övervåningen kanske vore något? Du kanske inte ens behöver wifi i fiberrummet om du har switchen där, då klarar du dig med en bortåt vardagsrummet och en på övervåningen.

En fördel med AC AP Pro och HD är att de har ett uttag för att koppla in trådad utrustning, t.ex. en dator. På så sätt skulle du klara dig med att dra en kabel till vardagsrummet och ändå få trådad anslutning till larmet. Åas, om du ändå skall borra dig igenom väggarna så är det inte mycket mer jobb att dra två kablar än en.

USG 3P (den som också kallas för bara USG eller första generationen) klarar ungefär 900-950 Mbit, USG 4 klarar betydligt mer men med en prislapp därefter och är ordentligt överdrivet för en vanlig hemanvändare. Nackdelen med USG är att den inte har någon inbyggd switch som din gamla Asus, du har visserligen två utgångar men att använda dem på samma subnät sänker prestandan rejält och det är därför man har en switch. Dra t.ex. en kabel från routern i fiberrummet till kontoret och därifrån till en eller två AP på bottenvåningen, larm, dator och en AP på övervåningen.

Suveränt! Tack för genomgående svar! Detta var precis vad jag behövde. Då var jag lagt en beställning nu och håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Hallå! Jag har tänkt byta upp mig med en edgerouter och en AP till vår 3-rummare. Tänker mig en UAP-NanoHD för att få ordentligt med hastighet. Däremot velar jag på val av router..

I dagsläget har jag bara två enheter trådbundna, och 8-10 trådlöst (2 datorer, 2 mobiler, tv, chromecast, förstärkare och emellanåt surfplattor och dyl). Således inget jättebehov av lan-portar.

-Edgerouter X och komplettera med switch när vi skaffar hus (och trådat överallt)?
-Edgerouter lite? (och samma som ovan)
-Edgerouter 10X?

Har läst upp och ner på ubiquitis hemsida, men huvudet börjat spinna.

Någon som har tips eller råd? Något jag borde tänka på?

Jag skulle kika på en USG då du får allt under samma gränssnitt vilket en Edgerouter inte erbjuder med Unifi.

Skrivet av issue:

någon som läst nåt om Unifi Dream Machine (UDM) eller UDM Pro?

efter att ha börjat leka mer och mer hemma så märker jag att min USG3 inte håller måttet.

idag har jag ju då min USG3, sen policy based routing på all webtrafik som skyfflas till en virtuell pfsense som snurrar på en win 2016.
jag har för många felkällor hemma för de gånger något skiter sig och jag inte är hemma eller tillgänglig och kan guida damen.

så skulle "behöva/vilja" ersätta min usg3 med en maskin som faktiskt klarar av minst 100/100 på openvpn men vill ju inte överge unifi, annars hade dedikerad hårdvara och pfsense kunnat vara ett alternativ.

Jag har följt UDM ett tag och i dagsläget finns inte stöd för VPN alls men den är fortfarande under utveckling så det är osäkert när UDM släpps officiellt. Anledningen för att skaffa en UDM skulle främst vara för IDS/IPS som kräver mycket av CPU och där varken USG 3P eller USG Pro klarar över 250mbit stabilt.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: inte stöd i GUI eller inte stöd alls?
För det är vpn klient jag efterfrågar, alltså att routern kopplar upp mot annan part. Det finns det inte stöd för i GUI men går att fixa via CLI

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@joeldeluxe: inte stöd i GUI eller inte stöd alls?
För det är vpn klient jag efterfrågar, alltså att routern kopplar upp mot annan part. Det finns det inte stöd för i GUI men går att fixa via CLI

Inget stöd alls, finns personer som har frågat om det i beta-forumet och fått svar att det förmodligen kommer senare

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: jahapp.. fan..
imorse hade något hänt, antingen om pfsense kopplat ner vpn eller om min policy based routing slutat funka, för jag surfade ut med min vanliga ip. tror det var routingen som lagt av men han aldrig kolla.. så här är vi med för många felkällor, kulle behöva byta ut USG

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Ubiquiti Networks UniFi AP AC IW?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4126076

Permalänk
Inaktiv

vad är rekommenderade kategorier att köra med för när man har IPS aktiverat? Eller finns det någon best practice i vilka kategorier man ska köra? Känns inte som default kategorierna är gott nog helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Wifiprestanda UNIFI AP AC LITE?

Köpte en AP AC LITE häromdagen.

Tänkte låta den ersätta min airport extreme avseende WIFI i hemmet.

Fick igång den men den maxade ca 230 mbit på 5GHz nätet. Testade mellan 0.5 och 3 meter ifrån apn. Fri sikt. Bytte nät till Airporten som levererade 499mbit (Bredbandskollen - har 500mbit fiber).

Trodde den skulle klå en över sex år gammal airport men tydligen inte?
Testet genomfördes med en ipad pro.
Testade även att ansluta en macbook pro som visade länkhastighet 240mbit till Unifin och 450 till airporten.

Testade att byta kanaler, styrka, kanalbredd osv. Fick lite bättre hastighet med 80Mhz bandbredd men inte över 400mbit.

Vad borde jag förväntat mig?
Gav det två timmar sen lämnade jag tillbaka den.

Permalänk
Medlem

@Luxus:

Eftersom AC-Lite bara stödjer 2x2 AC strömmar kommer du aldrig över en maxhastighet på ca 400mbit vilket du har nått. Airport extreme stödjer 3x3 AC vilket också den dyrare AP-AC-Pro gör så dem borde prestera likvärdigt. Kjelle har en bra guide:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021