PC-komponenter för musikproduktion

Permalänk

PC-komponenter för musikproduktion

Hej!

Jag ska köpa komponenter till en ny PC och önskar era synpunkter på förslagen nedan. Datorn ska användas till musikproduktion företrädesvis. Jag har redan ett extern ljudkort (focusrite scarlett solo v2), två skärmar, mus, tangentbord och ett gammalt GPU (Radeon R9 200-series). Jag använder mest Reaper och Fl studio och hyfsat tunga VSTs som serum och olika Kontakt-instrument.

Finns det alternativ till förslagen som är:
1) mer passande?
2) lika bra/tillräckligt bra, men billigare?

Processor: Intel Core i7-8700
Vad jag förstår är musikproduktion främst processorkrävande. Men frågan är om en bättre processor än denna kostar mer än det smakar. Jag valde en som inte är överklockningsbar eftersom dom kostar betydligt mer för motsvarande prestanda och jag undrar om det skulle vara värt att välja en bättre. Intel har jag läst passar bättre än AMD för musikproduktion vid de flesta DAW-benchmarktester, och Intel i7-8700 ska vara lika bra som Intel i7-9700 pga möjligheten för multi-threading.

Moderkort: ASUS Prime Z270-P, Socket 1151
Räcker denna?

RAM-minne: HyperX Predator DDR4 3000Mhz 16Gb
Jag tror 16Gb räcker än så länge. Om kraven blir högre kan jag alltid slänga in 16Gb till senare.

Nätaggregat: Corsair CX650M, 650W PSU

Hårddiskar: Seagate Barracuda 2Tb 3.5" HDD + Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB SSD M.2
1st SSD för operativsystemet och krävande VSTs. 1st HDD för samples, och VSTs som används mer sällan och är mindre krävande.

Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Detta borde väl räcka eftersom jag inte köper en överklockningsbar processor. Om någon lyckas övertyga mig att välja en bättre processor eller en som är överklockningsbar, vilket kylare bör jag då köpa?

Chassi: Fractal Design Define C (Svart)
Här tog jag egentligen bara det mest populära på prisjakt. Bör jag välja någon som har USB 3.0 på alla utgångar? Jag har ingen koll på chassin. Mitt enda krav är att det inte ska vara onödigt dyrt, för i slutändan bryr jag mig inte så mycket om själva höljet, åtminstone inte designmässigt.

Alla tankar och förslag uppskattas! Några extra frågor: Funkar mitt gamla GPU ovan med det här moderkortet? Funkar det bra att köra datorn parallellt som en Hackintosh om jag skulle vilja köra Logic också? Något annat som jag inte tänkt på?

Tack på förhand! Ifall jag blir övertygad att uppgradera komponenter så finns ekonomi för det.

Mvh Johan

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad är din budget? Ryzen 3000 bör visas upp inom några få veckor så kan vara värt att vänta på det.

Z270 fungerar inte med 8700, ifall du ska ta icke-k så köp B360 istället.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av johwav112:

Hej!

Jag ska köpa komponenter till en ny PC och önskar era synpunkter på förslagen nedan. Datorn ska användas till musikproduktion företrädesvis. Jag har redan ett extern ljudkort (focusrite scarlett solo v2), två skärmar, mus, tangentbord och ett gammalt GPU (Radeon R9 200-series). Jag använder mest Reaper och Fl studio och hyfsat tunga VSTs som serum och olika Kontakt-instrument.

Finns det alternativ till förslagen som är:
1) mer passande?
2) lika bra/tillräckligt bra, men billigare?

Processor: Intel Core i7-8700
Vad jag förstår är musikproduktion främst processorkrävande. Men frågan är om en bättre processor än denna kostar mer än det smakar. Jag valde en som inte är överklockningsbar eftersom dom kostar betydligt mer för motsvarande prestanda och jag undrar om det skulle vara värt att välja en bättre. Intel har jag läst passar bättre än AMD för musikproduktion vid de flesta DAW-benchmarktester, och Intel i7-8700 ska vara lika bra som Intel i7-9700 pga möjligheten för multi-threading.

Moderkort: ASUS Prime Z270-P, Socket 1151
Räcker denna?

RAM-minne: HyperX Predator DDR4 3000Mhz 16Gb
Jag tror 16Gb räcker än så länge. Om kraven blir högre kan jag alltid slänga in 16Gb till senare.

Nätaggregat: Corsair CX650M, 650W PSU

Hårddiskar: Seagate Barracuda 2Tb 3.5" HDD + Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB SSD M.2
1st SSD för operativsystemet och krävande VSTs. 1st HDD för samples, och VSTs som används mer sällan och är mindre krävande.

Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Detta borde väl räcka eftersom jag inte köper en överklockningsbar processor. Om någon lyckas övertyga mig att välja en bättre processor eller en som är överklockningsbar, vilket kylare bör jag då köpa?

Chassi: Fractal Design Define C (Svart)
Här tog jag egentligen bara det mest populära på prisjakt. Bör jag välja någon som har USB 3.0 på alla utgångar? Jag har ingen koll på chassin. Mitt enda krav är att det inte ska vara onödigt dyrt, för i slutändan bryr jag mig inte så mycket om själva höljet, åtminstone inte designmässigt.

Alla tankar och förslag uppskattas! Några extra frågor: Funkar mitt gamla GPU ovan med det här moderkortet? Funkar det bra att köra datorn parallellt som en Hackintosh om jag skulle vilja köra Logic också? Något annat som jag inte tänkt på?

Tack på förhand! Ifall jag blir övertygad att uppgradera komponenter så finns ekonomi för det.

Mvh Johan

- K-modellen är inte bara överklockningsbar utan har högre basklocka/boostklocka så den har rakt igenom snabbare. Att ha möjligheten att klocka upp den kan ju också vara trevligt såklart.

- Detta moderkort är bättre, det är rekommenderat för vanlig användning/mindre överklockning. Vill du ha möjligheten för att maxa överklockning föreslår jag Gigabyte Aorus Elite.

- CX-serien är inte att rekommendera om du har råd med bättre(rekommenderar Seasonic Focus+ 550W), du behöver heller inte 650W med ditt grafikkort.

- Finns billigare likvärdiga minnen.

Permalänk

Hallå! Tack för hjälpen ni som skrivit. Som ni förstår från detta inlägg så avvaktade jag med datorköpet. Nu är det dock aktuellt igen! Datorn ska nog bara användas för musikproduktion.

Jag behöver hjälp med förslag på komponenter. Min budget är flytande. Det vill säga, det finns pengar om det är motiverat med dyrare komponenter.

Mitt nya förslag är följande:
Processor: Ryzen 3900X
Moderkort: Ett 570X-kort. Men vilket? Helst ett som inte kostar skjortan om det inte bidrar med mervärde!
Ramminne: 32Gb. Förslag?
Nätaggregat: Förslag?
Hårddiskar: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB SSD M.2. Har dessutom två 250 gigs SSD sedan tidigare (ej M.2) samt ett Seagate Barracuda 2Tb 3.5" HDD.
Kylare: Förslag?
Chassi: Förslag? Jag vill gärna ha USB-kontakter, åtminstone 2st lättillgängligt på framsidan för mina externa hårddiskar.

Funkar mitt gamla grafikkort (Radeon R9 200-series) till 570X-moderkort?
Ljudkort: Focusrite scarlett solo v2
DAW: Ableton 10

Tyst ljud är prioriterat, inom rimliga ekonomiska gränser.

Tack på förhand, Med vänlig hälsning Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av johwav112:

Hallå! Tack för hjälpen ni som skrivit. Som ni förstår från detta inlägg så avvaktade jag med datorköpet. Nu är det dock aktuellt igen! Datorn ska nog bara användas för musikproduktion.

Jag behöver hjälp med förslag på komponenter. Min budget är flytande. Det vill säga, det finns pengar om det är motiverat med dyrare komponenter.

Mitt nya förslag är följande:
Processor: Ryzen 3900X
Moderkort: Ett 570X-kort. Men vilket? Helst ett som inte kostar skjortan om det inte bidrar med mervärde!
Ramminne: 32Gb. Förslag?
Nätaggregat: Förslag?
Hårddiskar: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB SSD M.2. Har dessutom två 250 gigs SSD sedan tidigare (ej M.2) samt ett Seagate Barracuda 2Tb 3.5" HDD.
Kylare: Förslag?
Chassi: Förslag? Jag vill gärna ha USB-kontakter, åtminstone 2st lättillgängligt på framsidan för mina externa hårddiskar.

Funkar mitt gamla grafikkort (Radeon R9 200-series) till 570X-moderkort?
Ljudkort: Focusrite scarlett solo v2
DAW: Ableton 10

Tyst ljud är prioriterat, inom rimliga ekonomiska gränser.

Tack på förhand, Med vänlig hälsning Johan

Överdrivet med 3900x, inget du behöver för musikproduktion. Du behöver heller inte X570-kort om du inte specifikt är ute efter PCIe 4.0.
Ja du kan använda ditt grafikkort.
Föreslår följande:

Ljuddämpat chassi, semi-passivt nätagg(knäpptyst), knäpptyst kylare.

Permalänk

Tack för snabbt och bra svar!

Jag har funderat kring 3700x vs 3900x. Och även B450 moderkort. Men behöver man inte då flasha BIOS med en annan CPU från innan ryzen 3000-serien?

Det är klart att gärna undviker att betala 2000kr mer för en processor och 1000kr mer för ett moderkort om skillnaden är obetydlig. Men på samma gång oroar jag mig för att jag kommer lägga en större summa på en uppdatering för att sedan märka att den inte duger fullt ut. Jag har ganska många CPU-hungriga vst-plugins.

Här är en aktuell DAW-benchmark:
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12/amd-ryzen-3600-3700x-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försökte hitta lite information om kraven då jag inte själv använder programmen i fråga:
https://forum.cockos.com/showthread.php?t=224964
Beroende på hur det används, kan det vara en idé att försöka skaffa lite av allt?
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700X (2 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S (799 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus (1 390 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (1 599 kr hos NetOnNet)
SSD: Corsair Force MP510 (1 879 kr hos Inet)
PSU: Antec HCG Gold 850W (1 149 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kylare (596 kr hos Komplett)
Summa: 10 002 kr

  • RAM: 32GB 3000MHz CL15-ram, mycket och lagom snabbt minne

  • CPU: 2700X, många kärnor/trådar för ett bra pris.

  • Chassi: Eclipse P400S, bra pris, ok ventilation och bra ljudnivå

  • SSD: Snabb och pålitlig TLC-disk med garanti på 5 å och 1.7PB

  • Nätagget: Du kommer aldrig behöva 850W, men den kostar bara någon hundring mer och extraeffekten betyder att den inte behöver jobba lika hårt och därmed inte låter lika mycket (eller lite).

  • CPU-kylare: Noctua, enough said.

  • Moderkort: X470 räcker bra, den har en rätt bra VRM och gott om anslutningar vilket de i tråden jag kikade i hade listat som önskvärt.

Permalänk

Har närmat mig ett beslut. Det blir nog 3700x med B450. Svårt dock att hitta mortar max eller tomahawk inne. Vill ha nåt med bra VRM så att det inte blir flaskhals om jag t.ex. ska överklocka.

Vad tror ni om MSI B450 GAMING PLUS MAX?

550W PSU måste väl duga med marginal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johwav112:

Har närmat mig ett beslut. Det blir nog 3700x med B450. Svårt dock att hitta mortar max eller tomahawk inne. Vill ha nåt med bra VRM så att det inte blir flaskhals om jag t.ex. ska överklocka.

Vad tror ni om MSI B450 GAMING PLUS MAX?

550W PSU måste väl duga med marginal?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra idé. Dustin verkar ha Tomahawk hemma tills imorgon(om datum stämmer). Detta moderkort är att föredra över de andra om du ens funderar på överklockning. https://www.dustinhome.se/product/5011146650/b450-tomahawk-ma...

550W räcker japp, dock är priset på Guld-certifierade nätagg på 550W upp till 750W relativt lika så om du lägger på ett par hundralappar har du ju ett som håller typ 10år framåt om du längre fram uppgraderar grafikkortet.

Permalänk

Okej, detta är nästan spikat. Tankar? Nåt som är overkill där man kan spara pengar eller inte tillräckligt?

Beställer i helgen annars Stort tack för hjälpen hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle vara smidigare att beställa från samma sida och då passar MSI gaming plus MAX bättre. Vad jag förstår är specsen ganska lika mellan den och Tomahawk MAX. Samma VRM. Dessutom verkar överklockning på 3700x hjälpa föga. Skillnaden är väl 6st usb gen 2-3 (gaming plus max) vs 5st usb gen 2-3 + 1st usb-c. Sistnämnda har jag ingen device som använder.

Då borde väl MSI gaming plus MAX vara minst lika bra för mitt vidkommande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johwav112:

Skulle vara smidigare att beställa från samma sida och då passar MSI gaming plus MAX bättre. Vad jag förstår är specsen ganska lika mellan den och Tomahawk MAX. Samma VRM. Dessutom verkar överklockning på 3700x hjälpa föga. Skillnaden är väl 6st usb gen 2-3 (gaming plus max) vs 5st usb gen 2-3 + 1st usb-c. Sistnämnda har jag ingen device som använder.

Då borde väl MSI gaming plus MAX vara minst lika bra för mitt vidkommande?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du köra en 3 gen ryzen på det moderkortet utan bios update, eller finnsd et bios update över usb på den?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Det finns flash bios för usb på moderkorten men det behövs inte just nu då MAX-serien redan har uppdaterat BIOS för ryzen 3000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen som har koll på MSI gaming plus MAX vs MSI tomahawk MAX?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad tänker ni om att välja en starkare cpu-fläkt, t.ex. Noctua NH-D15?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, då har jag ytterligare två frågor:

Någon som har erfarenhet av Noctua NH-D15s?

Verkar vara lite tystare om man får tro specsen, och dessutom lite billigare. Däremot lite sämre kylning men rimligtvis ändå snarlikt och åtminstone mer än U12s.

I övrigt har jag funderat vidare, och vill nog också ha en wifi-lösning. Eftersom jag inte tänkte spela på datorn gör det inget om nätverket är instabilt så länge det är någorlunda snabbt (250/250-gigabyte i lägenheten). Det måste väl finnas lösningar som motsvarar wifi-hastigheten i min gamla macbook?

Ska jag komplettera med ett wifikort eller kanske rent av välja ett moderkort med inbyggt wifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

För att få ner ljudnivån så fundera över placering av datorn. Kolla om du kan ställa den i ett annat rum eller i något, t.ex. serverskåp. Ljudet från datorn är lurigt. Är det varmt i rummet kommer datorn att kyla sämre p.g.a omgivande temp och fläktarna kommer att varva upp. Nu vet jag inte hur du sitter och hur rummet ser ut. deadmou5 verkar ha tänkt hur han vill ha det.

Mitt tips är att försök att få ut datorn från rummet och skaffa lite längre sladdar. Tystare går inte att få.

Hoppas du får till det.

ps. för nätverk gillar jag ubiquiti aldrig mer asus för min del ds.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.