Går det att få A i betyg i bufferbloat?

Permalänk
Medlem

Går det att få A i betyg i bufferbloat?

http://www.dslreports.com/speedtest/54524331

Testat allt tror Telia använder min uppladdningsdata för den är alltid ojämn vad jag än gör. Kan aldrig få a i betyg...
Om någon har några tips skriv gärna!

Permalänk
Medlem

Jupp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Tomten01:

http://www.dslreports.com/speedtest/54524331

Testat allt tror Telia använder min uppladdningsdata för den är alltid ojämn vad jag än gör. Kan aldrig få a i betyg...
Om någon har några tips skriv gärna!

Går att få A iaf, detta är dessutom Comhem coaxial, Bufferbloat kan vara att routern inte hinner med, men kan även vara att dator eller annan utrustning stör testet, har du prövat med andra datorer via kabel?

Permalänk
Medlem

A+ fick jag, men C i quality

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Jag får A+ i allt

För att uppnå A & A+ så behöver ni konfigurera eran router med rätt inställningar.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag fick A+ (med VPN)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni sett detta men jag postar info

Bufferbloat Grades
To identify good vs bad bufferbloat the speed test applies grades as follows. ms means milliseconds, and refers to an increase in a measure of round trip delay when your connection is fully utilised.

Less than 5ms (average of down bloat and up bloat) - A+
Less than 30ms - A
Less than 60ms - B
Less than 200ms - C
Less than 400ms - D
400ms+ - F

(there is no "E" grade).

To recap: to get an "A+", ( average(uplift during upload) + average(uplift during download) ) / 2 must be less than 5ms.
Currently the majority of people grade "C" or worse. This is because most equipment and software currently in use has bufferbloat issues.
To see a graph of past bufferbloat results over all tests please use the Speedtest Results link:
»/speed ··· ferbloat

Speed Grades
Speed Grades are given based on the top speed vs others on the same technology, in the same country:

top 2% - A+
top 10% = A
top 20% - B
top 50% - C
top 80% - D
otherwise : F

Note that whether the grade is "good" or "bad" is open to interpretation. Higher speeds and therefore higher grades generally cost more. You may get an "A" or "A+" and be paying too much. You may get an "F" and yet have a good value connection.

Quality Grades
Quality refers to average detected packet loss / re-transmit percentages during download phase. The higher the packet loss / re-transmit percentage the more inefficient the connection is, and a very poor result may be indicative of congestion, inside wiring issues or other problems that need addressing.

1% or less - A+
2.5% or less - A
3% or less - B
5% or less - C
12% or less - D
over 12% - F

https://www.dslreports.com/faq/toolquestion/2_Speed_Test#1793...

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Ouch.
Har en Asus GT-AC5300. Kör dock en VM på den här maskinen med lite webservers etc.

edit lite bättre i incognito (inga plugins aktiverade i chrome)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

För att uppnå A & A+ så behöver ni konfigurera eran router med rätt inställningar.

Lättare sagt än gjort, det förutsätter att det GÅR att göra inställningar som rör detta.

Exempelvis kör jag en dedikerad dator med Sophos UTM som router, och Sophos själva påstår att UTM ska ha stöd för fq_codel, men åtminstone för min del så gör inställningarna kring detta väldigt lite skillnad (det ska räcka att bara slå på QoS på externa interfacet, men har testat alla övriga relaterade inställningar också).

Jag får som bäst C på buffer bloat (men A+ på quality).

Har för övrigt Telenor 100/100 fiber.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Tomten01: Jo det verkar gå.

Sitter på 1/0.5 Gbps (har liten annat som använder bandbredden just nu så själva DL/UL värdena är inte max. Men i övrigt verkar det vara bra bits'n'bytes i min kabel

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lättare sagt än gjort, det förutsätter att det GÅR att göra inställningar som rör detta.

Exempelvis kör jag en dedikerad dator med Sophos UTM som router, och Sophos själva påstår att UTM ska ha stöd för fq_codel, men åtminstone för min del så gör inställningarna kring detta väldigt lite skillnad (det ska räcka att bara slå på QoS på externa interfacet, men har testat alla övriga relaterade inställningar också).

Jag får som bäst C på buffer bloat (men A+ på quality).

Har för övrigt Telenor 100/100 fiber.

Tyvärr är det inte så jätte lätt och ställa in rätt inställningar i den router man har för att få ut optimala resultat.
Det är väldigt få som kan ställa in rätt inställningar på 1 gång, men det gäller att inte ge upp bara för att man får ut ett dålig resultat efter ett par inställningar man gjort.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Tyvärr är det inte så jätte lätt och ställa in rätt inställningar i den router man har för att få ut optimala resultat.
Det är väldigt få som kan ställa in rätt inställningar på 1 gång, men det gäller att inte ge upp bara för att man får ut ett dålig resultat efter ett par inställningar man gjort.

Jag tror du missar min poäng; det är bara routrar vars firmware/os faktiskt har stöd för SQM som aktivt kan göra någon skillnad. Alla routrar har inte det, och dessutom är det så att de som har det har olika implementationer. Så det är fullt möjligt att det inte går att få till det bra oberoende av vad man gör.

Se här:

https://www.bufferbloat.net/projects/bloat/wiki/What_can_I_do...

"To Eliminate Bufferbloat in your Network…

You will need a router whose manufacturer understands the principles of bufferbloat, and has updated the firmware to use one of the Smart Queue Management algorithms such as cake, fq_codel, PIE, or others."

Visst, om jag stryper ned max downlink/uplink till 75/75 med inställningarna i min router (som kör Sophos UTM som sagt) så får jag faktiskt buffer bloat A, men jag har ingen lust att förlora 25% av min bandbredd bara för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

aaa nu fattar jag

Min ping är för dålig helt enkelt RIP ADSL aja tack för alla svar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tror du missar min poäng; det är bara routrar vars firmware/os faktiskt har stöd för SQM som aktivt kan göra någon skillnad. Alla routrar har inte det, och dessutom är det så att de som har det har olika implementationer. Så det är fullt möjligt att det inte går att få till det bra oberoende av vad man gör.

Se här:

https://www.bufferbloat.net/projects/bloat/wiki/What_can_I_do...

"To Eliminate Bufferbloat in your Network…

You will need a router whose manufacturer understands the principles of bufferbloat, and has updated the firmware to use one of the Smart Queue Management algorithms such as cake, fq_codel, PIE, or others."

Visst, om jag stryper ned max downlink/uplink till 75/75 med inställningarna i min router (som kör Sophos UTM som sagt) så får jag faktiskt buffer bloat A, men jag har ingen lust att förlora 25% av min bandbredd bara för det.

Nej jag förstår vad du vill komma fram till. Och ja vilken router du nu sitter med har betydelse, men de innebär inte att det inte går och få bort bufferbloat oavsätt vilken router man nu sitter på, tyvärr kan man behöva offra en del bandbredd på vissa routers mjukvara.
Lyckligtvis så är dom flesta routrar inte begränsade till att enbart köra 1 mjukvara från tillverkaren.
Utan det finns tredjeparts mjukvara för routrar.

Jag har konfigurerat, Asus, Netgear, Linksys, PfSense, IPFire, och Synology.
Och bufferbloat har inte varit ett problem efter att jag konfigurerat allt.
Samt att bandbredden inte haft en förlust på över 20% utan skillnad på kanske ca 5-7%

*edit*
Om du är missnöjd med din nuvarande mjukvara kanske du borde testa pfsense. Om nu Sophos UTM har stöd för pfsense.
Antar att du får kolla lite

*edit*

la till info.
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bahnhof 250/100

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

100/20 Bahnhof

Fick A+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nej jag förstår vad du vill komma fram till. Och ja vilken router du nu sitter med har betydelse, men de innebär inte att det inte går och få bort bufferbloat oavsätt vilken router man nu sitter på, tyvärr kan man behöva offra en del bandbredd på vissa routers mjukvara.
Lyckligtvis så är dom flesta routrar inte begränsade till att enbart köra 1 mjukvara från tillverkaren.
Utan det finns tredjeparts mjukvara för routrar.

Jag har konfigurerat, Asus, Netgear, Linksys, PfSense, IPFire, och Synology.
Och bufferbloat har inte varit ett problem efter att jag konfigurerat allt.
Samt att bandbredden inte haft en förlust på över 20% utan skillnad på kanske ca 5-7%

*edit*
Om du är missnöjd med din nuvarande mjukvara kanske du borde testa pfsense. Om nu Sophos UTM har stöd för pfsense.
Antar att du får kolla lite

*edit*

Ok, då är vi nog på samma sida.

För tydlighetens skull så är Sophos UTM ett Linuxbaserat router/brandväggs-os som jag kör på ett pc-hemmabygge som är 100% dedikerat till detta.

Tyvärr verkar dess stöd för SQM som sagt halta, så jag överväger att ta en titt på OPNsense (förutsatt att stöd för min hårdvara finns, förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Telia 100/100
Smart queue inställt på Ubiquiti routern med max up/down inställt till 87040kbit. Så ca en 15% förlust i bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, då är vi nog på samma sida.

För tydlighetens skull så är Sophos UTM ett Linuxbaserat router/brandväggs-os som jag kör på ett pc-hemmabygge som är 100% dedikerat till detta.

Tyvärr verkar dess stöd för SQM som sagt halta, så jag överväger att ta en titt på OPNsense (förutsatt att stöd för min hårdvara finns, förstås).

Vilket jag hade känt till om jag tagit mig 1min och kollat upp vad nu Sophos UTM är.
Vill varmt rekommendera PfSense till dig definitivt värt, lovar dig att du inte blir besviken!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nej jag förstår vad du vill komma fram till. Och ja vilken router du nu sitter med har betydelse, men de innebär inte att det inte går och få bort bufferbloat oavsätt vilken router man nu sitter på, tyvärr kan man behöva offra en del bandbredd på vissa routers mjukvara.
Lyckligtvis så är dom flesta routrar inte begränsade till att enbart köra 1 mjukvara från tillverkaren.
Utan det finns tredjeparts mjukvara för routrar.

Jag har konfigurerat, Asus, Netgear, Linksys, PfSense, IPFire, och Synology.
Och bufferbloat har inte varit ett problem efter att jag konfigurerat allt.
Samt att bandbredden inte haft en förlust på över 20% utan skillnad på kanske ca 5-7%

*edit*
Om du är missnöjd med din nuvarande mjukvara kanske du borde testa pfsense. Om nu Sophos UTM har stöd för pfsense.
Antar att du får kolla lite

*edit*

Tips för Asus GT-AC5300?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tips för Asus GT-AC5300?

Hade rekommenderat dd-wrt för asus routers, men det verkar som det inte finns stöd för GT-AC5300 ännu.
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Asus

Rekommenderar även för dom som är intresserad av annan mjukvara till sin router att ha kolla på snbforums.com
*kanske dom flesta känner till snb ?* 😋

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Har denna routern, några tips för att göra den bättre än vad den är i nuläget?

WNDR3400v3

Permalänk
Medlem

Bufferbloat & Quality A+, vad är problemet?

Kör en Linuxdator med Core i5 som router och iptables som filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomten01:

Har denna routern, några tips för att göra den bättre än vad den är i nuläget?
WNDR3400v3

Om du är nöjd med UI så ha den som den är tills du hittar en nyare router
Om du känner för att byta UI så kan du testa tomato / freshtomato
https://www.linksysinfo.org/index.php?threads/netgear-wndr340...
https://exotic.se/freshtomato-mips/v2019/2019.1/K26RT-N/Netge...

Innan du gör något se till och läsa på ordentligt om vad som fungerar och vad som är buggit.
amitg0123 skrev att han inte längre underhåller WNDR3400, men att han kör på senaste fw som han släppte och att den fungerar bra för honom. FreshTomato verkar ha stöd för din router, kanske kan vara något ?

Är du ute efter ny router kan jag varmt rekommendera denna! Ubiquiti är grym!
https://www.webhallen.com/se/product/257683-Ubiquiti-Amplifi-...

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bufferbloat & Quality A+, vad är problemet?

https://www.dslreports.com/speedtest/54529901.png

Va menar du ? vad vill du ha A++ ? 😋
A+ är max du kan få, varför är du inte nöjd?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

För att uppnå A & A+ så behöver ni konfigurera eran router med rätt inställningar.

Verkar inte alltid behövas, använder routern jag fick från telia och har inte direkt ändrat några inställningar.
(Technicolor TG799TSvac Xtream om någon är intresserad.)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Va menar du ? vad vill du ha A++ ? 😋
A+ är max du kan få, varför är du inte nöjd?

Jag är nöjd, frågan är vad problemet är för de som inte kan uppnå det!

Fast det är klart, om jag får "division by zero" för att prestanda är "för bra" så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

http://www.dslreports.com/speedtest/54529952.png

Verkar inte alltid behövas, använder routern jag fick från telia och har inte direkt ändrat några inställningar.
(Technicolor TG799TSvac Xtream om någon är intresserad.)

Härligt @thompson 😊👍
Tyvärr är det inte alla som har det så bra.

Skrivet av ehsnils:

Jag är nöjd, frågan är vad problemet är för de som inte kan uppnå det!

Fast det är klart, om jag får "division by zero" för att prestanda är "för bra" så.

Kan bero på flera saker men routern är nog största boven

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]