Huawei presenterar Mate 30 Pro – utan Googles ekosystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I princip har du rätt, men det är svårt att bojkotta Kina eftersom det mesta i teknikväg numera är gjort där, oavsett vad det står för märke på varan. Men vi bör inte vara blåögda och vi kan alltid rösta med plånboken och stöda alternativ. Min telefon är gjord i Sydkorea, så lite bättre på pappret.

Vad har du för telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad har du för telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

LG G7

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Går det inte enkelt att få in vissa Google appar, bank ID osv så får man kolla på nån annan tillverkare tyvärr, gillar Huawei, men ska den ens släppas i Sverige? kunder kommer ju gå bärsärk när inget funkar som bank ID, play store, maps osv

EDIT: läste att denna ska ha väldigt kraftig välvd edge skärm, så ganska ointressant som mobil ändå...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Kanske bara jag men känns väldigt fel att ladda ner tex BankID och Swish från tredje part, hur kan man vara säker på att apparna är lika säkra som direkt från Play butiken?
Känns som spiken i kistan för Huaweis storhetstid i Europa som det ser ut just nu.
Har en P20 Pro just nu som jag är nöjd med men blir ingen ny Huawei så länge man inte kan ladda ner de apparna man vill ha på officiella vägar.
Sen känns det svårt med "profit" på en mobil med rekommenderat pris på över 1000€?

Är väl bara för bankid att lägga ut senaste versionen på sin egen hemsida? Helt ofattbart att de inte redan gör det.
Varför måste alla använda sig av google play store?

Permalänk
Avstängd

Det är intressant med Play Store-beroendet.

Jo, visst har Google knutit Android hårt till sina tjänster via Play Store och Play Services men själva konceptet med en Googlefri enhet ser jag verkligen inga problem med, definitivt inte "men då måste man ju installera apparna från andra källor?" Det låter ju lite som "Men då måste man ju handla på ICA om inte Konsum finns?" i mina öron.

Tvärtom vore det ytterst lämpligt att frikoppla operativsystemet från en specifik programbutik då en "naturlig" koppling egentligen inte finns utan konkurrens är att föredra. För egen del är jag snarare en anhängare av en butiksfrontend som sedan kan fyllas med innehåll via olika repos (F-Droid är ett exempel på Android).

När det gäller betaltjänster har jag konstaterat att man får avsäga sig systemkontrollen (root) för dessa och den kompromissen accepterar jag inte i en enhet vars prislapp ligger över 2000 kronor. Över den summan är det en handdator jag söker, inte en massa begränsningar och pekfingrar om vad man får och inte får göra.

Min egen lösning är en enhet som i princip funkar som ren bankdosa/BankID/Google Pay-enhet och en annan som sköter allt annat med root och allt noga konfigurerat. Hos mig är alternativet "betala över 2000 kronor för en enhet som inte kan rootas eller flashas om med custom ROMs" helt uteslutet. Det blir direkt "max 2000 kronor" om kravet på root och flash inte uppfylls.

Jag är inte direkt förtjust i Google Play heller, föredrar F-Droid och liknande.

Installera program från olika källor kan jag omöjligen se problemet med. Jag installerar t.ex det mesta i Windows via Chocolatey och kör Synaptic i Linux. Ser inte var problemet ligger (inte ens om jag tankar programmet från utvecklaren direkt ser jag var problemet ligger, tvärtom). Att rata en enhet för att den inte har en specifik programbutik installerad låter för mig ungefär som: "Jag kan inte besöka staden X, de har inte ICA där nämligen, bara Konsum!"

Permalänk

1 099 Euro för Mate 30 Pro utan Play Store eller några google-appar blir svårsålt =/

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

Det är intressant med Play Store-beroendet.

Jo, visst har Google knutit Android hårt till sina tjänster via Play Store och Play Services men själva konceptet med en Googlefri enhet ser jag verkligen inga problem med, definitivt inte "men då måste man ju installera apparna från andra källor?" Det låter ju lite som "Men då måste man ju handla på ICA om inte Konsum finns?" i mina öron.

Tvärtom vore det ytterst lämpligt att frikoppla operativsystemet från en specifik programbutik då en "naturlig" koppling egentligen inte finns utan konkurrens är att föredra. För egen del är jag snarare en anhängare av en butiksfrontend som sedan kan fyllas med innehåll via olika repos (F-Droid är ett exempel på Android).

När det gäller betaltjänster har jag konstaterat att man får avsäga sig systemkontrollen (root) för dessa och den kompromissen accepterar jag inte i en enhet vars prislapp ligger över 2000 kronor. Över den summan är det en handdator jag söker, inte en massa begränsningar och pekfingrar om vad man får och inte får göra.

Min egen lösning är en enhet som i princip funkar som ren bankdosa/BankID/Google Pay-enhet och en annan som sköter allt annat med root och allt noga konfigurerat. Hos mig är alternativet "betala över 2000 kronor för en enhet som inte kan rootas eller flashas om med custom ROMs" helt uteslutet. Det blir direkt "max 2000 kronor" om kravet på root och flash inte uppfylls.

Jag är inte direkt förtjust i Google Play heller, föredrar F-Droid och liknande.

Installera program från olika källor kan jag omöjligen se problemet med. Jag installerar t.ex det mesta i Windows via Chocolatey och kör Synaptic i Linux. Ser inte var problemet ligger (inte ens om jag tankar programmet från utvecklaren direkt ser jag var problemet ligger, tvärtom). Att rata en enhet för att den inte har en specifik programbutik installerad låter för mig ungefär som: "Jag kan inte besöka staden X, de har inte ICA där nämligen, bara Konsum!"

En intressant kommentar. Det som jag möjligen kan se en fördel med OS:ets egna programbutik/hantering, är att det blir enklare för både tillverkare och konsument att hitta och nå varandra när det bara finns ett enda självklart alternativ.

Detta sagt så är det inte bara butiken som skiljer, men även vissa API:er som Google enbart tillhandahåller på det låsta/nerstängda Android, men har valt att hålla utanför och utesluta i den öppna versionen AOSP. Om utvecklarna använder dessa "stängda" API:er (finns en hel del sådana appar), så blir det svårt eller omöjligt att köra de på AOSP, även om vi inte hade problemet med tillgång till Googles egna butik.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@martinot:

Android är ett bisarrt system då det å ena sidan är open source (AOSP) och å andra sidan har ett Google i ryggen som försöker låsa in systemet till sina proprietära tjänster (framförallt Play Services) och tar fram utvecklarverktyg som tenderar att skapa ett beroende av det sistnämnda.

Dock är ju detta inga bra argument mot Googlefria Androidenheter eller andra operativsystem utan snarare ett problem som behöver lösas. Någon "naturlig" koppling med att ett OS även måste ha en butik från samma leverantör finns egentligen inte utan är skapat på den mobila sidan. Vad som vore lämpligare är att ha en frontend (kalla den Market) och sedan repos som kan läggas in. Google kan mycket väl ha ett repo som "standard" så det för användaren ser ut som Play Store medan övriga användare eller OEM kan lägga till annat. F-Droid är delvis ett exempel på hur det skulle kunna lösas.

Play Services-beroendet är problematiskt då det krockar med den "öppenhet" som Android "officiellt" har. Det som krävs där är dock inte kapitulation, d.v.s "kan inte köpa enhet X för den saknar Play Services" utan snarare alternativ. På kort sikt "emulering" av detta framework (HMS Core, microG GMS Core etc) och på längre sikt en fork av Android med Googlefria utvecklarverktyg och ett helt öppet ramverk.

Googleberoendet är inte optimalt och därför behövs det utveckling av alternativ. Jag är inte ens säker på att Android i sig är det optimala, Linux med ART Runtime för kompatibilitet med Android-appar vore egentligen att föredra när man skall bryta sig loss från Google. Då kan man erbjuda ett system med stöd för olika lösningar.

Eftersom betalsystem etc brukar strejka med root (SafetyNet) med följden att man plötsligt skall betala 10 KKR för en enhet vars system man inte har kontroll över (det är för mig som att köpa en dator där man inte kan fixa adminrättigheter för det är förbjudet) pekar trenden med Android åt ett annat håll. Nämligen en billig enhet med Play Services etc man har för bankappar och liknande och en annan enhet man tar kontroll över och kör som handdator.

Hos mig rullar en Nokia 6.1 som betalenhet (jag kör endast Bank ID, kollektivtrafikappar, butiksappar, Google Pay samt några meddelandeappar) - en ren bankdosa extra allt och primära enheten är en Surface Go LTE. Detta då senaste Androidversionen jag accepterar som annat än feature phone/bankdosa är Nougat.

Nu är jag inte spekulant på smartphones över 2000 kronor (har cappat budgeten där) eftersom antalet modeller som tilltalar mig är... noll. Har släppt tankarna helt, endast någon form av dator med antingen Linux eller Windows och gärna med LTE är tänkbar här om jag skall motiveras att betala mer.

Nokian kör jag som en ren feature phone i princip, ungefär som min gamla K750i just eftersom systemkontrollen saknas. I fallet Huawei Mate 30 har den upplåsbar bootloader och Googlefriheten välkomnar jag i en sådan enhet som den då det som "kräver" Play Services tenderar att vara av typen bankappar och liknande - varpå man får säga adjö till root (eller leka katt-och-råtta-lek med Magisk vs Google) - "orootat" leder raka vägen till 2000-kronorscappen.

Mate 30 är helt enkelt en bra handdator (ingen Androidenhet är min kopp té - detsamma gäller iOS förvrigt, enda "mobila" systemet jag finner bra är Maemo egentligen) men jag kan se att den har potential om XDA får upp ångan med den.

Jag skulle helt enkelt inte klanka på enheten med Play Services eller Store som argument på samma vis som jag inte klagar på det inte finns något Play Services eller Store i Ubuntu. PÅ samma vis klagar jag inte på att Chromium inte innehåller proprietära Googletillägg (Chrome är inte min melodi kan man lugnt säga men jag gillar Chromium och forkar baserade på den).

Google för min del är i princip två saker: Gmail och Google Voice. Visst använder jag Maps men oftast via webbläsaren. För navigering gillar jag alternativen (Here Maps ets).

Avslutningsvis måste det också påpekas att Google-beroendet håller på att minska. PWA heter orsaken. Eftersom i princip alla mobil-appar egentligen är "webbwrappers" som i princip "formaterar om" en Internetbaserad tjänst till ett pekskärmsgränsnitt är detta framtiden. PWA funkar på alla plattformar, är enkelt för användaren då det har app-beteende men uppdateras i bakgrunden automatiskt och renderas via webbläsaren vilket sparar utrymme. Det krävs inget Play Services heller.

Denna övergång kommer att bli något stort och själv kör jag PWA så mycket som möjligt och rensar ut app efter app.

Det enda man kan säga om avsaknaden av Play Services/Store i fallet Mate 30 är att det påverkar enheten i "mainstreamsammanhang" men det är ju dock inget fungerande argument mot produkten utan är mer i stil med "avsaknaden av hot dogs hos McDonald´s är ett problem för hotdogälskarna men för övriga kunder fungerar hamburgarna utmärkt att äta".

För egen del kan jag väl säga att Play Store duger för att installera Bank ID men jag tycker den är ganska illa jämfört med olika alternativ på olika plattformar (gillar faktiskt Microsoft Store i Windows mer eller på Xboxen ifråga om hantering och gränsnitt). Annars trivs jag bäst i Chocolatey och Synaptic eller i olika Kodi-repos.