Köper du en Nintendo Switch Lite idag?

Permalänk
Entusiast

Köper du en Nintendo Switch Lite idag?

Det var mången gamer som såg Nintendo Switch som den naturliga evolutionen av företagets spelkonsoler, där handhållet och stationärt enas bakom en gemensam front. Jämfört med tidigare handhållna enheter som Nintendo 3DS så var dock både pris och storlek en aning skrymmande.

Idag släpps något som kan anses vara en kompromiss – Nintendo Switch Lite. Här gäller både lägre pris och en mer slimmad konstruktion, med nästan samma spelutbud som ordinarie Switch. Spel i stil med Just Dance, Super Mario Party eller Nintendo Labo saknar dock stöd för spelande i handhållet läge, och kommer inte fungera. Rörelsekontrollerna i vanliga Switch finns inte heller på plats, vilket gör att spel som nyttjar dessa kan bli klurigare att spela, om inte Joy-Cons eller Pro-kontrollen köps till separat. Dessutom ryker möjligheten att spela på en TV.

Emil och Andreas på redaktionen sitter just nu och klämmer på enheten, och kommer snart delge sina första intryck i ett klipp. Har du själv fått din Switch Lite än, och vad tycker du om den?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Köper den i Japan i November ist

Permalänk
Skrivet av beardedpear:

Köper den i Japan i November ist

Tänkte göra samma sak! Ska med till Japan i November.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Den är typ 800-900 billigare där

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

med samma spelutbud som ordinarie Switch.

Med några undantag. Labo och Mario Party funkar inte t ex.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squallie:

Med några undantag. Labo och Mario Party funkar inte t ex.

Det stämmer, jag tog med en kort notis om att spel som inte stödjer det handhållna läget inte kommer fungera!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Forumledare

Inga planer på att köpa den nu då den ”vanliga” switchen fyller mina behov.
Däremot om man släpper en PRO/new/xxxultra2000mega så börjar det bli intressant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Känns det inte som att det skiljer lite för lite pengar mellan en Switch och en Switch Lite? Tycker Switch Lite borde kosta runt 1500kr

Permalänk
Medlem

Lite sugen för att ha till barnen, men håller med @Azodan att det skiljer lite för lite mot en Switch för att göra det riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Ren självbedrägeri att köpa denna ist för vanlig switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Lagom kul när styrspakarna slits sönder och man då inte kan byta ut dem lika lätt och "billigt" som på den vanliga modellen.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Relik 📜

Vi filmade lite!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För max ca 2000 riksdaler så kanske, ner mot 1500 skulle nog som en annan nämner vara mer rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

Har köpt en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen på en Switch, men det blir nog en beggad av gamla modellen.

Permalänk
Medlem

När det är kampanj och man får en + ett spel för 1990:- så kanske det börjar rycka lite i spenderarmuskeln.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

2ds xl går ju för runt 1500 så vore orimligt att switch lite skulle kosta densamma.
Att det inte går lika lätt att byta ut kontrollen om den går sönder, har ni inte ägt någon bärbar konsol tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sålde min Switch, väntar nog på uppgraderade versionen som lär dyka upp snart.

Permalänk
Medlem

Jah skulle köpt en. Redan köpt på mig 4 spel senaste tiden. Men brände pengarna på en ny dator istället. Men ska en så småningom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

2ds xl går ju för runt 1500 så vore orimligt att switch lite skulle kosta densamma.
Att det inte går lika lätt att byta ut kontrollen om den går sönder, har ni inte ägt någon bärbar konsol tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att när man nämner det med trasiga kontroller så syftar man på det ganska vanliga problemet gällande glidande styrspakar som just Switchen har haft. Det är inget problem som jag har upplevt eller direkt hört om gällande andra handhållna spelkonsoler förut.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Det är inget problem som jag har upplevt eller direkt hört om gällande andra handhållna spelkonsoler förut.

Har faktiskt aldrig stött på det problemet.
De har dock uppdaterat kontrollstickorna.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en stationär switch som då inte blir en switch men jag hatar bärbart spelande. En med samma Specs som en One X hade varit riktigt fint och vilka spel Nintendo hade kunnat putsa fram med den hårdvaran. Har nog bara spelat bärbart på switchen 20 min och ogillade det skarpt. Men kul för de som är tvärtom och ogillar stationärt spelande. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch är för barn

Permalänk
Medlem

Jag använder min switch handhållen hela tiden, minns inte när jag spelade på TVn senast. Lite är ingen dum idé. Det som är synd är att skärmen är mindre än på den vanliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Switch Lite är ett ytterligare ett klantigt misstag från Nintendo, lite som att kalla Wii U för just Wii U.

Tror vanliga switchanvändare på sikt kommer få lida för att Lite finns då det innebär att deras kontrolls unika funktioner inte kommer utnyttjas då utvecklare kommer strunta i det för att det ska fungera bra på båda.

Helt fel att släppa Lite enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tycker själv det skiljer ganska bra i pris mellan lite och vanliga switch. 1300kr får jag det till när jag jämför lite, och switch 2019.

Dottern önskar sig dock den vanliga 2019-modellen i julklapp, så det får väl bli en sådan, även om jag personligen tycker lite:n är tuffare och har troligen bättre d-pad.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa en senare när/om priserna går ner lite, gillar Z&Z Edition bäst men den fanns inte med som val. Skulle ha den när jag är ute och reser istället för den vanliga.

Hur funkar det att ha två switchar kopplade till samma konto, kan man spela alla spel man äger utan problem på båda (inte samtidigt)?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Hur funkar det att ha två switchar kopplade till samma konto, kan man spela alla spel man äger utan problem på båda (inte samtidigt)?

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av mikgus:

Är sugen på att köpa en senare när/om priserna går ner lite, gillar Z&Z Edition bäst men den fanns inte med som val. Skulle ha den när jag är ute och reser istället för den vanliga.

Hur funkar det att ha två switchar kopplade till samma konto, kan man spela alla spel man äger utan problem på båda (inte samtidigt)?

När du registrerar ett Nintendo-konto på Switch Lite frågar den om du har ett konto på en annan Switch, om du kommer behålla det gamla systemet och om du vill registrera kontot på det nya systemet. Sedan kan du ladda ner sparfilerna från ditt konto (om du är Nintendo Online-medlem) och fortsätta spela på Switch Lite. Testade, fungerar riktigt smidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nintendo Switch är för barn

Det stämmer bra, men även vi vuxna gillar den 😂 du är bara fattig