Grafikkort i lagom nivå med i7 4790K - till lillebror

Permalänk

Grafikkort i lagom nivå med i7 4790K - till lillebror

Halloj Swec:are!

Så min kusin donerade merparten av sin gamla dator, saknar endast grafikkort, till min lillebror. Jag har tagit på mig att köpa grafikkortet.

Så frågan är, vad är en lagom nivå att lägga grafikkortet på?

Processorn i burken är i7 4790k med en bra luftkylare, DDR3 1600 MHz (9-9-9-24, G.Skill Ares)), SSD, nätagg på 750w.
Mer än så behöver vi nog inte veta men fråga för all del om fler specs om ni vill.

Kan vara värt att nämna att han just nu har en 60 Hz-skärm, men vid första bästa tillfälle får vi se till att han får en 144hz skärm, så målet är ändå att nå stabila 144fps i de flesta spel han spelar idag och 120+ kan nog duga med VRR i spel under de kommande par åren. Tänker mig att han nog oftast kan vara nöjd med "High"-inställningar (inte Highest eller Ultra), och i nyare spel framöver får man kanske gå ner ett snäpp till, det är ok.

Min bror spelar mycket Overwatch, Astroneer, Don't Starve (Together) och definitivt det mest krävande: Monster Hunter World.
Så om vi tar MHW som mål för 144 fps i 1920x1080... är det ens realistiskt med en 4790k? Det borde gå bra? Problemet blir nog snarare grafikkortet där, så just MHW kanske kan få ligga närmare 120 fps med rätt inställningar.

Min magkänsla för grafikkort är Radeon 5700 XT (Pulse antagligen). Man får en del mer med RTX 2070 Super men tveksamt om det är värt priset och det börjar kännas lite väl fläskigt att para ihop med en i7 4790k eller? Ska man kanske t.o.m. gå åt andra hållet, Radeon 5700 (non-XT) eller 2060 Super?

Har ni några förslag? Vad är en lagom nivå egentligen?

Budgeten är inte så noga med, men jag vill inte betala för något som (1) inte ger hyfsat mycket mer för den extra kostnaden eller (2) är onödigt fläskigt relativt CPUn.

Permalänk
Medlem

Antar att det beror på hur långvarig processorn blir. 980TI(begagnat)/1060 6GB så får GPU och CPU åldras tillsammans. I 1080p är det ju mest CPU som får jäkta runt. Ska man om nått år uppa mobo/ram/cpu kan man väl fläska på lite.

Jag är iofs 40 nu, men när jag var junior och nötte CS beta 3.1 så sket man i grafiken. Bara det flöt på bra, så jag körde aldrig på high. Misstänker att det funkar ungefär likadant nu. Man vill ju vara BÄST i multiplayer, inte snyggast

Permalänk

@Frisell:
Ja min bror är inte kräsen egentligen, han har aldrig haft en riktigt vass dator.
Men jag tänkte att vi skulle ändra på det nu, även om det inte blir den allra vassaste datorn. Han kommer nog inte själv uppgradera CPUn på ett bra tag, han pluggar fortfarande, så vi kanske får räkna med att han har det här systemet i 4-5 år. Då känns inte ett 1060 som rätt investering.

Permalänk
Medlem

Kan dela med mig av mina erfarenheter från en dator med en i7 4790k @ 4.7 GHz och ett RTX 2060. Har tyvärr inte testat MHW men jag har testat Overwatch, Fortnite, GTA 5 och några äldre spel.

I Overwatch ligger grafikkortet nära full belastning, omkring 80-100% med högsta grafik och 100% rez scale i 1080p. I Fortnite (1080p Epic) ligger grafikkortet oftast på 99% men processorn är under rätt så hög belastning också. Tror inte det skulle bli någon större förbättring av att byta till ett bättre grafikkort där. I GTA 5 och andra äldre spel är processorn alltid den begränsade faktor (1080p högsta grafik). Grafikkortet går aldrig nära 100% belastning och når sällan 70%.

Att döma av denna videon ligger processorn på 50-70% belastning största delen av tiden vid omkring 70 FPS i MHW:
https://www.youtube.com/watch?v=qObu_mCF87Q
Skulle inte tro att du kommer upp över 120 FPS konstant med den processorn men jag kan ha fel.

Själv skulle jag inte para en överklockad 4790k med någonting bättre än ett RTX 2060 eller kanske 5700 om det ska användas till 1080p. Annan sak om det är högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att skaffa killen en 1440p 60/75hz skärm istället. Då kan du köpa ett 2070 eller uppgradera senare utan att det blir för skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Frisell:
Ja min bror är inte kräsen egentligen, han har aldrig haft en riktigt vass dator.
Men jag tänkte att vi skulle ändra på det nu, även om det inte blir den allra vassaste datorn. Han kommer nog inte själv uppgradera CPUn på ett bra tag, han pluggar fortfarande, så vi kanske får räkna med att han har det här systemet i 4-5 år. Då känns inte ett 1060 som rätt investering.

Jag förstår hur du tänker och jag menar på inget sätt att jag är allvetande, men om 5 år kommer antagligen 4790k vara rätt bakom när det gäller kärnor och trådar. Att investera i en GPU som idag är overkill för 1080p men som om 5 år inte är så vasst verkar ändå lite skevt.

max 2060 skulle jag säga. Klocka cpun så långt det går.

Permalänk

@obadja:
Det är ett intressant förslag jag inte tänkt på.
Han har ett GTX 745 (ja...) just nu, så stabila 60 fps skulle va lite av en revolution för honom bara det. Min egen preferens är FHD @ 144hz snarare än QHD @ 60/75hz, så jag har lutat åt det hållet helt enkelt.

Ska suga på den karamellen!

Permalänk

Så lite halv-arbiträrt listar jag grafikkorten enligt ordningen i swec's prestanda index (inte exakt för modellerna jag valt, men de är alla billigare varianter nära referenskorten) för 1920x1080, med pris på modellen jag antagligen skulle välja:

Gigabyte GeForce RTX 2060 OC för 3938 kr och swec index 94
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5026140

PowerColor Radeon RX 5700 Red Dragon för 4589 kr och swec index 98
(+651kr, +4 index)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174176

Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC för 4689 kr och swec index 105
(+100kr, + 7 index)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156512

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse för 5199 kr och swec index 106
(+510kr, +1 index)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5170376

Kollade även på RTX 2070 Super men jag lutar åt FHD @ 144 Hz snarare än QHD @ 60 Hz, och då kommer CPUn ändå inte mäkta med många titlar tillsammans med 2070 Super.

Så med den här listan blir det rätt tydligt att prisgapet ändå är rätt signifikant när man hoppar upp till respektive Radeon-kort, medan hoppet i prestanda (återigen, om man bara ser till Swec's prestanda index) är väldigt litet.

Så då är det 2060 eller 2060 Super.
Super ger enligt index ~13% mer prestanda för 19% högre kostnad. Det är lägre prestanda / krona men ärligt talat, när man ska stega upp till högre prisklasser förväntar jag mig lägre prestanda / krona, det är ok så länge man inte betalar tusenlappar för någon ynka procent.

Ska sova på saken men klipper nog till imorgon och sätter ihop bygget.

Any last words innan jag öppnar plånboken? Finns en annan modell av samma kort som kanske är tystare/bättre kyld för samma pris?
Eller får Radeon-korten en orättvis jämförelse för att referenskorten som är med i Swec's prestandaindex har en blowerkylare som drar ner prestandan?

Permalänk
Inaktiv

Något av 2060 korten låter som ett sunt val. Jag hade nog ändå gått på super varianten.

Permalänk
Medlem

Såg det här på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Rtx 2060 fynd 3390kr, dock kan det ju vara lite si och så om man fpr tag i bundlen som är med.

Edit: Såg att ngn länkat till den här i fyndtråden:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Sapphire RX 5700 Pulse 8GB OC 3990kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frisell:

Antar att det beror på hur långvarig processorn blir. 980TI(begagnat)/1060 6GB så får GPU och CPU åldras tillsammans. I 1080p är det ju mest CPU som får jäkta runt. Ska man om nått år uppa mobo/ram/cpu kan man väl fläska på lite.

Jag är iofs 40 nu, men när jag var junior och nötte CS beta 3.1 så sket man i grafiken. Bara det flöt på bra, så jag körde aldrig på high. Misstänker att det funkar ungefär likadant nu. Man vill ju vara BÄST i multiplayer, inte snyggast

980Ti är mycket bättre än 1060 6GB.

Jag vet ingen har påpekat något annat.. men jag vet även att det finns folk som tror att GTX1050 slår GTX970 och GTX1060 slår 980Ti..

Vill bara peka ut detta

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

En i7-4790K är en flaskhals vid moderna spel, och kommer bara bli värre med tiden. Så frågan är ju om det är värt att gå så mycket högre än GTX 1060/1070? Det är enklare att dra ner på inställningarna när ett grafikkort känns trött än att minska processorbelastningen.

Ett annat alternativ är ju annars att sälja processor, bräda och minne och köpa nytt från AMD eller Intels 8-/9-serie. Då kan du fläska på med nästan vilket grafikkort som helst utan att fundera så mycket. Behöver heller inte bli så vansinnigt mycket mer pengar, gamla K-processorer håller ännu sitt värde ganska ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@hakro807: Ja, idén där är väl att med ett dugligt grafikkort kan man behålla inställningarna hyfsat höga och med VRR så kan det duga om processorn inte pallar mer än 90-120 fps i moderna spel.

Sälja och byta ut moderkort, RAM och CPU kan vi definitivt göra men det får vänta.

Permalänk

Hade 4790k överklockat till 4.5 parat ihop med ett 1080 TI ram 2400mhz 16 gb hade inga problem med cpun. Ingen flaskhals i något spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Hade 4790k överklockat till 4.5 parat ihop med ett 1080 TI ram 2400mhz 16 gb hade inga problem med cpun. Ingen flaskhals i något spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett att de kört den med en 2080 ti och där har den bottlenecka lite så tror ingen gpu är ett problem

Permalänk
Medlem

Processorn begränsar inte om du siktar på 60 FPS, men 144 FPS är riktigt tungrott i flera moderna spel.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/jhudkF3GWgQ

Här jämför han med en 4770k så tror inte någon gpu är ett problem förutom 2080 ti.

Dock måste du fråga dig själv hur mycket pengar vill du lägga ut personligen hade jag kört på 5700xt mesh msi för 4949 från webbhallen men de min åsikt det kortet är bättre en 2060 super och i närheten av 2070 i vissa titlar med. Bestäm själv va du har för budget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Processorn begränsar inte om du siktar på 60 FPS, men 144 FPS är riktigt tungrott i flera moderna spel.

De beror på vilken grafisk inställning han kör samt vilka spel vi pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag klippte till nu på fyndvaran RTX 2060 (ej super) från NetOnNet.

Testade lite själv i MHW med min stackars 3570k, den ligger mellan 60 och 80 fps och konstant 95-100% belastning. Med min GTX 970 kan jag utan vidare höja grafikinställningarna till cirka High (custom) utan att tappa någon framerate. Sen jämförde jag med videon som @TMG länkade (tack för den förresten!) och ja utifrån den hoppas jag på 100-120 fps iaf.

Som de flesta sagt känns det inte helt lönt att ta en dyrare GPU än RTX 2060 i dagsläget. 3400 kr är dessutom ett bra pris så nu kör vi!

Kan återkomma med hur den presterar typ nästa helg, ifall någon skulle vara intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag klippte till nu på fyndvaran RTX 2060 (ej super) från NetOnNet.

Testade lite själv i MHW med min stackars 3570k, den ligger mellan 60 och 80 fps och konstant 95-100% belastning. Med min GTX 970 kan jag utan vidare höja grafikinställningarna till cirka High (custom) utan att tappa någon framerate. Sen jämförde jag med videon som @TMG länkade (tack för den förresten!) och ja utifrån den hoppas jag på 100-120 fps iaf.

Som de flesta sagt känns det inte helt lönt att ta en dyrare GPU än RTX 2060 i dagsläget. 3400 kr är dessutom ett bra pris så nu kör vi!

Kan återkomma med hur den presterar typ nästa helg, ifall någon skulle vara intresserad.

3570k är mer begränsad då den saknar ht plus att 4790k är långt bättre en 3570k

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790K-vs-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag klippte till nu på fyndvaran RTX 2060 (ej super) från NetOnNet.

Testade lite själv i MHW med min stackars 3570k, den ligger mellan 60 och 80 fps och konstant 95-100% belastning. Med min GTX 970 kan jag utan vidare höja grafikinställningarna till cirka High (custom) utan att tappa någon framerate. Sen jämförde jag med videon som @TMG länkade (tack för den förresten!) och ja utifrån den hoppas jag på 100-120 fps iaf.

Som de flesta sagt känns det inte helt lönt att ta en dyrare GPU än RTX 2060 i dagsläget. 3400 kr är dessutom ett bra pris så nu kör vi!

Kan återkomma med hur den presterar typ nästa helg, ifall någon skulle vara intresserad.

Helt klart ett bra val för det priset. Bättre att spara den sista tusenlappen (eller två) till en processoruppgradering i framtiden.

Du kan säkert få 2000 kr om du säljer vidare processorn, moderkortet och minnet. Lägg till omkring 2000 kr så har du en Ryzen 3600 med 16 GB minne vilket lär vara en rätt så stor uppgradering i processorkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Helt klart ett bra val för det priset. Bättre att spara den sista tusenlappen (eller två) till en processoruppgradering i framtiden.

Du kan säkert få 2000 kr om du säljer vidare processorn, moderkortet och minnet. Lägg till omkring 2000 kr så har du en Ryzen 3600 med 16 GB minne vilket lär vara en rätt så stor uppgradering i processorkraft.

https://youtu.be/U8qMZFI6Mz0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad vill du säga med att bara skicka en länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vad vill du säga med att bara skicka en länk?

Sry fel länk
https://youtu.be/U8qMZFI6Mz0
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri:
Ja, därav "min stackars 3570k". Den kämpar på fortfarande!
Länken du skickade är lite intressant även om man inte kan lägga alltför stor vikt vid de resultaten, med Ultra graphics, QHD eller t.o.m. UHD så kan vi inte direkt se att grafikkortet inte är flaskhalsen nånstans.

@TMG
Även om jag inte hade någon exakt budget så tänkte jag mig upp till 5000 som en mjuk gräns, så med nästan 2000kr lägre pris på grafikkortet tror jag att jag ska dumpa resten i en duglig skärm, kanske som en julklapp från hela familjen eller något.

Tack för hjälpen allihop, jag återkommer nästa helg!

Permalänk
Skrivet av TMG:

Helt klart ett bra val för det priset. Bättre att spara den sista tusenlappen (eller två) till en processoruppgradering i framtiden.

Du kan säkert få 2000 kr om du säljer vidare processorn, moderkortet och minnet. Lägg till omkring 2000 kr så har du en Ryzen 3600 med 16 GB minne vilket lär vara en rätt så stor uppgradering i processorkraft.

??????
Skojar du eller?
4790K vs 3600 stor uppgradering i processor kraft?
Waste of money.
4790k prsterar nästan lika bra som 3600 utan att överklocka den 3600 är bara lite bättre.
Men vet du att 4790K kan lätt överklockas till 4.5 ghz utan problem och då lär den slå 3600 också.
Så nej 3600 kan inte mätas med en gammal 4790K som fortfarande äger och är över 5 år gammal.
Därför säljs de för 1.5K utan problem efter 5 år.
https://www.youtube.com/watch?v=BVpfvqHBu6o

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

??????
Skojar du eller?
4790K vs 3600 stor uppgradering i processor kraft?
Waste of money.
4790k prsterar nästan lika bra som 3600 utan att överklocka den 3600 är bara lite bättre.
Men vet du att 4790K kan lätt överklockas till 4.5 ghz utan problem och då lär den slå 3600 också.
Så nej 3600 kan inte mätas med en gammal 4790K som fortfarande äger och är över 5 år gammal.
Därför säljs de för 1.5K utan problem efter 5 år.
https://www.youtube.com/watch?v=BVpfvqHBu6o

Visa mig en benchmark från en seriös källa där en 3600 inte är minst 30% snabbare i program som belastar processorn fullt. Vi kanske har lite olika definition av "stor" men själv tycker jag att en ~60% ökning är stor.

En 4790k kan överklockas till 4.5 GHz? Menar du? Absolut inte så att jag skrev att jag har min överklockad till 4.7 GHz.

En Youtube-video där de testar spel bidrar inte till diskussionen. Jag nämnde inte ordet "spelprestanda" en gång i min förra post.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Visa mig en benchmark från en seriös källa där en 3600 inte är minst 30% snabbare i program som belastar processorn fullt. Vi kanske har lite olika definition av "stor" men själv tycker jag att en ~60% ökning är stor.

En 4790k kan överklockas till 4.5 GHz? Menar du? Absolut inte så att jag skrev att jag har min överklockad till 4.7 GHz.

En Youtube-video där de testar spel bidrar inte till diskussionen. Jag nämnde inte ordet "spelprestanda" en gång i min förra post.

Men ts vill ha den till spel inte videoredigering så NEJ det blir ingen uppgradering till sin broder utan bortkastade pengar.
Håll dig till ämnet tack och det han vill ha den till.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Men ts vill ha den till spel inte videoredigering så NEJ det blir ingen uppgradering till sin broder utan bortkastade pengar.
Håll dig till ämnet tack och det han vill ha den till.

Känner inte att det är någon mening att hålla en diskussion om processorer när tråden handlade grafikkort. Jag presenterade endast en möjlighet. Om det är värt uppgraderingen för enbart spel är en separat fråga. Finns en anledning till att jag själv har en 4790k istället för en Ryzen-processor.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Känner inte att det är någon mening att hålla en diskussion om processorer när tråden handlade grafikkort. Jag presenterade endast en möjlighet. Om det är värt uppgraderingen för enbart spel är en separat fråga. Finns en anledning till att jag själv har en 4790k istället för en Ryzen-processor.

Jo det handlar om gpu.
Flaskhals osv men jag kan säga att jag hade ett 1080TI till min 4790k och det var inga som helst problem.
Men i spelprestanda är det inte värt med en uppgradering till en 3600.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.