Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är inte en kostnad för speltillverkaren eller för företaget som sålde spelet till den förste köparen. Kostnaden för att skicka runt det är en kostnaden för den som säljer vidare spelet eller den som köper det av denne.

Men det är ju samma kostnad som skulle uppstå om det första ägaren av licensen skulle avinstallera spelet och sedan ångra sig och tanka hem det igen, eller ladda ned spelet på en annan av dess datorer. Argumentet är löjligt eftersom de kostnaderna uppstår oavsett om en licens säljs eller inte.

Kostnad för servrar för till exempel onlinespel är ju desamma, Den som säljer slutar ju spela så det blir ju i praktiken ingen skillnad i kostnader för steam och spelutvecklaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad är problemet med att utvecklarna får 0% tillbaka på 2nd hand? Har ju varit så sedan fysiska utgåvar kom på marknaden, så när blev detta något man skulle behöva bry sig om som slutkund? Och om det skulle vara ett problem, så finns det ju inget som säger att utgivaren/utvecklaren inte kan få t.ex. 5-10% på varje försäljning, precis som Steam redan tar idag på andrahandsförsäljning av kosmetiska saker till CS och DotA2.

Steam funktion att ångra köp är ett rent skämt. 2 timmar kommer man absolut ingen vart på. Vissa spel som Cuphead eller Sekiro tar ju längre tid på sig att bara lära sig grunderna någorlunda, än mindre att faktiskt bli bra nog att spela spelet som det är tänkt. Enda gången jag kan ställa mig bakom Steam's Refund är när något är en komplett scam eller spelet har sådana tekniska problem att det inte är spelbart, men för att spelet bara "är dåligt"/"inte i min smak" så är det 100% meningslöst som argument då du mer ofta än sällan inte hinner utnyttja funktionen i vilket fall.

Blir ens Steam-konto hackat så får man väl skylla sig själv... Finns 2-stegs verifering både för mejl och app, vilket bör kompletteras av ett komplext och unikt lösenord med minst 16 tecken i vilket fall till att börja med.

Kan inte se någon som helst neckdel med detta. Även om detta innebär att priserna initiellt kanske går upp lite på baspriset, så ser jag det som en positivt sak i sin helhet för industrin och för mig som individ och privatperson/konsument.

Så här är det va. Tidigare när digital distribution endast stod för en liten del av spelförsäljningen och fysisk media var king så gick väldigt många (speciellt mindre) utvecklare på knäna pga andrahandsförsäljning. Gamestop (och liknande) var en helt onödig mellanhand och tjänade massor av pengar på spel de inte hade något med att göra, enbart för att de köpte och sålde begagnat. Medans utvecklarna stod kvar med 0..

Idag har vi en grym spelmarknad, med massor av utvecklare som gör coola saker, och jättereor på Steam etc. Varför? Jo pga den digitala marknaden som gynnar både konsument och utgivare.

Men ja, skulle vi börja tvinga Steam att godkänna andrahandsförsäljning så kommer (som du själv skriver) grundpriserna dels att stiga, vi kommer se färre och sämre reor, färre utvecklare kommer ha möjlighet att ge ut spel och många kommer säkert komma med anti-konsumentlösningar för att försöka förhindra andrahandsförsäljningar av sina spel, något som kommer påverka alla negativt, även den som inte ens planerat att sälja sitt spel vidare.

Varför, jo så att du ska kunna kränga något gammalt skräpspel du inte vill ha för en tia, eller impulssälja något du egentligen faktiskt vill ha kvar för att ha råd med de nu dyrare spelen. Nä, sorry. Jag ser faktiskt enbart en negativ framtid om detta går igenom på stor front. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Som jag har förstått från dina inlägg här på swec, så tror du mycket på kapitalism och att efterfrågan styr marknaden, och dess utbud.
Varför tror du då inte att det kommer finns kvar spelbutiker som säljer riktiga licenser likt de fysiska dvd-skivorna förr i tiden, med tanke på det stora hatet som majoriteten av spelarna här på Swec känner för prenumerationstjänster?
Tror du inte att det kommer finns kvar butiker eller komma nya som lyssnar på konsumenterna och kör på licensdistribution i stället för prenumerationstjänst?

Permalänk

Sjjjuuuuuuuukt intressant att Valve anser att vi bara hur spelen på Steam..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag har en stor mängd spel i STEAM-biblioteket, som inte blivit spelade på flera år.

Tycker att man iallafall skulle kunna GE BORT spelen till någon. Möjligheten att dela ut biblioteket finns ju... men ska man göra det så kan man inte samtidigt själv använda det under tiden.

Fördelen med ett digitalt bibliotek är ju att det inte tar upp något utrymme här till skillnad från spel man hade lagrade på CD/DVD. Då var man tvungen att sälja/skänka bort spel för att frigöra utrymme i bokhyllan.

Permalänk
Medlem

Tvingas de tillåta andrahandsförsäljning så lär väl reorna försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ett val. Speltillverkaren väljer plattformen, du väljer att köpa spelet eller avstå.

lol ok. men inte mitt val.
Och det är just det, allt eller inget. Det är inte ett val i mitt tycke och det är så konstigt att människor som dig tycker det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

SEK har tappat i värde och spelen prissätts i USD. Jag kan sakna spelen från Lucas Arts, Day of the tentacle, Tie Fighter, Chaos Engine osv. Att med små medel och begränsad datakraft ändå kunna producera guldkorn.

Säg till en som samlar på regrospel att kartong och manual inte spelar nån roll för värdet och personen i fråga kommer undra om har tappat det helt och hållet.

Jag hade inte velat missa de spelen, men deras storhet kommer inte av att spelmarknaden försämrats i modern tid utan av att de var intressanta spel i förhållande till allt annat som fanns då. Den sortens äventyrsspel produceras än idag, finns ett flertal bra från Wadjet Eye Games, om du missat dem.

Jag skrev inte att kartongen är meningslös utan att en stor andel av kunderna inte samlar på dataspelsmemorabilia, samt köper spelen online i allt högre utsträckning. Förhoppningsvis så går de kostnaderna till att producera ett bättre spel, förutsatt då att det inte äts upp i hav av röd tejp från EU.

Skrivet av darkshippo:

Det där med uppkopplad värld är ju innovativt. Det måste jag ge dig rätt, men frågan är om världen är bättre nu med all dynga som läggs upp på de sociala medierna? Jag kan längta tillbaka till när nördarna hade access till Internet.

Världen är definitivt bättre, däremot underskattar de allra flesta hur mycket IT har underlättat folks vardagliga liv. Vår tids verkliga innovatörer såg de möjligheterna tidigt och förmådde göra något med det. Sociala medier är inte heller bara dyngan som kommer från YOLO-generationen, fick t.ex. själv reda på vad motivet föreställde från en fototapet jag hade i mitt pojkrum tack vare sociala medier.

Skrivet av darkshippo:

Är.det någon som saknar tillverkaren Facit med sina mekaniska räknare? De tappade marknaden när de elektroniska miniräknarna från Japan kom. Producerar man tjänster och varar som ingen vill köpa. Då är det helt enkelt inte meningen att man ska hålla på med det.

Nu dog ju dock inte de mekaniska kontormaskinerna inte ut för att staten reglerade bort dem, utan för att det kom bättre och billigare alternativ. Här handlar det om att EU kommer skapa extra kostnader för speltillverkarna, vilket vi som vill fortsätta vara kunder kommer få betala.

Vad säger du om patchar som förvandlas till DLCs man får betala för? Eller mikrotransaktioner för att få gå mellan områden i spelvärlden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

lol ok. men inte mitt val.
Och det är just det, allt eller inget. Det är inte ett val i mitt tycke och det är så konstigt att människor som dig tycker det.

Det ÄR ditt val! Huruvida du accepterar konsekvenserna eller inte har ingenting att göra med om det är ditt ansvar att du valde en viss sak med de konsekvenser som följde.

Det är inte alls konstigt, det är så vuxenlivet fungerar. Ta en koll på Lyxfällan där deltagarna ofta har svårt att förstå att deras val i livet har konsekvenser som helt och hållet är deras egen förskyllan så förstår du kanske vad jag menar.

Permalänk

Får hoppas att detta leder till mer flexibilitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Saker man hyr, betalar man en löpande avgift för.
Saker man äger, betalar man en engångsavgift för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Sjjjuuuuuuuukt intressant att Valve anser att vi bara hur spelen på Steam..

Det väldigt v-ä-l-d-i-g-t gamla nyheter som dessutom kommenterats officiellt från Steam otaliga gånger, att den dag de inte upprätthåller tjänsten längre så kommer alla kunder att få tillgång till sina bibliotek utanför Steam-plattformen.

Fäll in foliehatten och landa.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Molotov:

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det inte lite så det är idag, spelet du "köper" på steam (tex) får du inte göra vad du vill med, och du kan bara spela det där, via deras mjukvara. Skulle nästan säga att det är likande restriktioner att köpa ett spel på steam (tex) som hur det var att hyra en film på macken.
Dålig jämförelse kanske, men hoppas du förstår

Och vad händer med alla spel du har i backloggen om steam skulle stänga ner imorgon? Inte för att det kommer att hända, än. Men då står man där, utan spel, som man har "köpt" (betalt för men inte äger)

Jag tycker det är rätt att man ska kunna sälja sina spel om man inte längre vill ha kvar dem, jag skulle till och med, nästan, vilja säga att man borde ha rätt till att bränna ut det man köpt på skiva (eller annan fysisk media) för att man ska kunna hävda att man köpt det.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det väldigt v-ä-l-d-i-g-t gamla nyheter som dessutom kommenterats officiellt från Steam otaliga gånger, att den dag de inte upprätthåller tjänsten längre så kommer alla kunder att få tillgång till sina bibliotek utanför Steam-plattformen.

Fäll in foliehatten och landa.

"Överklagan grundar sig i att Valve inte anser att de säljer äganderätten till spel, utan enbart hyr ut spel på sin plattform. Eftersom att spelarna inte äger spelen, anser Valve inte heller att de ska kunna sälja dem vidare. UFC-Que Choisir delar inte denna bild, och inte heller den franska domstolen."

Det här var deras aktuella åsikt som framkom via nyheter idag. .
Som det är idag har du svårt att ens spela singleplayerspel om nätet ballar ur. Vad är det som säger att det blir lättare för dig, den dagen Valve kursar eller byter ägare, eller, ja, vafan som helst. Som det ser ut idag så är alla spel du "köpt" knutna till en hub som håller uppdateringar och installationsfiler vid liv. Utan Valve är vi idag fucked när det gäller steamspel. Skulle väl vara härligt om de kom till freds med att de sålde spelen de sålt och inte hyr spelen som de sålt?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

"Överklagan grundar sig i att Valve inte anser att de säljer äganderätten till spel, utan enbart hyr ut spel på sin plattform. Eftersom att spelarna inte äger spelen, anser Valve inte heller att de ska kunna sälja dem vidare. UFC-Que Choisir delar inte denna bild, och inte heller den franska domstolen."

Jag menar att det garanterat ett missförstånd hos fransmännen, vilket är föga förvånande, när det handlat om digitala licenser hela tiden. En licens i detta fall är inte en äganderätt utan en brukanderätt.

Skrivet av The Kristoffer:

Som det är idag har du svårt att ens spela singleplayerspel om nätet ballar ur.

Det är inte lika med att Steam inte enkelt kan patcha bort sina skydd om det skulle vara nödvändigt.

Skrivet av The Kristoffer:

Skulle väl vara härligt om de kom till freds med att de sålde spelen de sålt och inte hyr spelen som de sålt?

Men det beror som jag skrev tidigare på att folk har svårt att förstå att de inte äger sina programvaror för att de äger en programvarulicens. Förhoppningsvis faller det här franska tramset på någon teknikalitet i den redan mardrömslika kopieringsrättslagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Men det är ju samma kostnad som skulle uppstå om det första ägaren av licensen skulle avinstallera spelet och sedan ångra sig och tanka hem det igen, eller ladda ned spelet på en annan av dess datorer. Argumentet är löjligt eftersom de kostnaderna uppstår oavsett om en licens säljs eller inte.

Kostnad för servrar för till exempel onlinespel är ju desamma, Den som säljer slutar ju spela så det blir ju i praktiken ingen skillnad i kostnader för steam och spelutvecklaren...

Jag noterar vad som är ett problem för en digital distribitör av spel, personligen så är jag för att man skall ha rätten att sälja även digital spel. Det hindrar dock inte mig från att diskutera negativa konsekvenser för då tex valve/steam.

Brukar du ofta installera om äldre spel du klarat av? Eller bara vissa? Om något köper ett begagnat spel så är sannolikheten klart större att denne kommer att ladda ner det också än att någon som redan spelat klart ett spel kommer att ladda ner det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

@Sveklockarn: Som jag har förstått från dina inlägg här på swec, så tror du mycket på kapitalism och att efterfrågan styr marknaden, och dess utbud.
Varför tror du då inte att det kommer finns kvar spelbutiker som säljer riktiga licenser likt de fysiska dvd-skivorna förr i tiden, med tanke på det stora hatet som majoriteten av spelarna här på Swec känner för prenumerationstjänster?
Tror du inte att det kommer finns kvar butiker eller komma nya som lyssnar på konsumenterna och kör på licensdistribution i stället för prenumerationstjänst?

De kommer inte finnas kvar eftersom EA, etc kommer att välja prenumerationstjänster om/för att de kommer fram till att de tjänar mest pengar på dessa, man tar helt enkelt bort alla mellanhänder. Dessa kommer då inte erbjuda någon försäljning av deras spel varken fysisk eller digital form.

Kommer finnas massor med indiespel som man kommer att kunna köpa digital (troligtvis inte fysiskt), men AAA-titlarna som folk köper dyra grafikkort för? Nope.

Folk kan sen hata tills att det blir blåa, kommer inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Problematiskt då försäljningen torde rasa. Varför ska 1000 personer köpa ett spel när du lika gärna kan vänta på att de 10 första spelat färdigt och köpa exakt samma produkt för en bråkdel av kostnaden? Att jämföra med fysiska andrahandsmarknaden är bara skevt (frakt, tidsåtgång, omkostnader, skick, etc).

Naturligtvis är dagens situation inte bra men detta handlar inte om konsument vs företag där alla privatpersoner ska jubla utan det kan ge enorma konsekvenser för industrin. Applicera samma tänk på film och reflektera över vad konsekvensen blir.

Bråkdel? Varför skulle någon sälja ett spel de köpt för en bråkdel av kostnaden? Blir som allt annat, man sätter ett pris man är redo att sälja det för, får man inte det så kommer många inte sälja, vilket troligtvis kommer att hålla priset relativt högt, blir en sänkning, men inte en bråkdel.

En film tjänar ju mest pengar på bio, så det är inte riktigt applicerbart. Du kan inte sälja vidare upplevelsen att ha gått på bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

hahah Konkurs, tack för dagens skratt.
Gabe har mer pengar än gud och inga aktieägare att ta hänsyn till. Drog in nära 90Miljoner dollar bara på The International.
OT tycker jag detta är en bra ide. Jag har en massa spel jag aldrig kommer spela, vissa som jag aldrig installerat ens. Hade gärna sålt dem till nån som är intresserad.

Vilka spel tjänar valve på? Vilka spel är det som säljs? Är det indietitlar eller AAA-titlar? Vad händer med valves intäkter om dessa försvinner till prenumerationstjänster?

Finns inga aktieägare eller styrelse som kan stoppa Gabe från att göra vad han vill. Inklusive att stänga ner eller sätta det i konkurs.

Permalänk
Medlem

Väldigt kluven till detta, å ena sidan så är det självklart att jag ska kunna sälja vidare någonting jag äger.

Men som motpol, så kommer detta öppna för ytterligare gråa marknader där spel, främst singleplayer spel kommer säljas vidare.
Detta kommer i sin tur skada både Valve och utvecklare, så de kommer tappa försäljning. Kanske inte release försäljning, men exempelvis reor efter release, så kommer många antagligen vända sig till "den digitala begagnat" marknaden, något där utvecklare i annat fall tjänar mer pengar.
Visst, det finns många oseriösa utvecklare, men det finns också många bra och seriösa som kommer tappa mycket på en marknad de idag förlitar sig på.
Svårt att säga vad som skulla hända om detta går igenom, som sagt väldigt kluven.

En annan del jag kan tänka mig är att man kanske inte har rätten att sälja enskilda spel, men att Valve ändrar så att man är tillåten att sälja hela ens konto? Vet ej om detta är ok enligt deras avtal idag, men detta skulle kanske fungera, då skulle inte många personer köpa ett spel för att sedan sälja kontot.
Som en del för detta, så skulle då även den köpande parten kunna sammanslå den köpta kontot med sitt eget steam bibliotek, med verktyg som Valve själva tillhandahåller såklart.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag menar att det garanterat ett missförstånd hos fransmännen, vilket är föga förvånande, när det handlat om digitala licenser hela tiden. En licens i detta fall är inte en äganderätt utan en brukanderätt.
Det är inte lika med att Steam inte enkelt kan patcha bort sina skydd om det skulle vara nödvändigt.
Men det beror som jag skrev tidigare på att folk har svårt att förstå att de inte äger sina programvaror för att de äger en programvarulicens. Förhoppningsvis faller det här franska tramset på någon teknikalitet i den redan mardrömslika kopieringsrättslagstiftningen.

Haha, nej nej. Jag har köpt vartenda spel. Punkt. Mina. Vill Valve hålla spelen som gisslan får de ta upp det i rätten vilket de gör nu. Hoppas EU gör någon jävla nytta och fäller dem, men det är väl inte så troligt. Kommer bli som vanligt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

@Sveklockarn: Som jag har förstått från dina inlägg här på swec, så tror du mycket på kapitalism och att efterfrågan styr marknaden, och dess utbud.
Varför tror du då inte att det kommer finns kvar spelbutiker som säljer riktiga licenser likt de fysiska dvd-skivorna förr i tiden, med tanke på det stora hatet som majoriteten av spelarna här på Swec känner för prenumerationstjänster?
Tror du inte att det kommer finns kvar butiker eller komma nya som lyssnar på konsumenterna och kör på licensdistribution i stället för prenumerationstjänst?

Av samma skäl som kedja efter kedja och butik efter butik slår igen - dålig lönsamhet p.g.a. att det kostar lika mycket att driva en butik oavsett vad du tjänar på produkterna du säljer. Fysisk distribution kommer aldrig göra någon comeback för att det blir dyrare med digital, utan det kommer bli förändringar som enbart kommer att drabba konsumenterna - som vanligt när staten ska reglera något de inte begriper. Det hela är inte så mystiskt om man bara kan släppa tanken om att företag på något sätt inte består av människor. Du skulle antagligen inte heller jobba 12-16 timmar per dygn för minimal avkastning i förhållande till åttatimmarsdagar som anställd...

Jag var för övrigt lika indoktrinerad som alla andra av den svenska skolan och samhället i stort apropå kapitalism. Den avgörande skillnaden för min del var att det är fullt möjligt att ta reda på hur det verkligen ligger till i vuxen ålder, mycket tack vare att internet brutit det statliga informationsmonopolet. Vid en viss punkt blir det omöjligt att fortsätta tro på vad man fått lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, nej nej. Jag har köpt vartenda spel. Punkt. Mina.

Det är faktiskt exakt samma förhållande med fysiska kopior. Du äger inte spelet för att du äger en fysisk kopia och en licens, även om det kanske känns bättre.

Permalänk

Intressant för mig är att detta går i linje med kryptovalutor också där man äger sina valutor via kryptografiska bevis. På samma sätt går det att äga sina spel och items via kryptografiska bevis T.ex. Enjin Coin. Det finns en platform som heter, och varsågod föresten, https://www.robotcache.com/. Där kan man köpa spel och sälja dom igen. Tillslut kommer man kunna sälja sin progress och sina individuella items också med hjälp av typ Enjin Coin. Dessa system som är förberedda för äganderätten ligger i kryptosfären och dom är långt före den etablerade marknaden. Som det ser ut just nu, helt i linje med hur lagstiftningen kommer att se ut. Lootlådor kommer att försvinna och ägandeskapet kommer stå i centrum i den decentraliserade och kapitalistiska världen. Allt verkar bli ganska rättvist, så småningom. Så ta och köp lite kryptovalutor, (förutom ethereum och bitcoin), köp lite enjin coin(unity), lite crycash(cryengine), lite lite andra spelcoins. Kanske magnachain(unreal). Vi är gamers, vi borde se till att äga en del av kakan när den väl är gräddad.

Permalänk

Valve har onekligen haft planer på att införa något liknande tidigare. Men vad som kommer vara omöjligt är ju att sälja spelen vidare för registrering på valfri platform. Det är inte mer rimligt att tvinga Valve att införa ett system som skulle kunna göra återförshljning av begagnade program-/spelnycklar möjligt över mer än deras platform, som det är att tvinga Netflix att komma överens med HBO om att en prenumerationen på valfri platform bör räcka för att ha åtkomst till båda deras respektive sortiment.

Jag betvivlar inte att Valve kommer att följa EU's beslut, som kommer att stå fast trots bolagets strategiska överklagelse, men att det kommer att ske via Steam's befintliga marknadsplats för användning på Steam och enbart Steam. Jag tror inte heller Valve kommer att förlora något på att göra det: då de utantvivel kommer att ta någon form av återförsäljningsavgift även vid försäljning av begagnade nycklar.

Hur det här kommer att påverka speltillverkarna återstår att se. Men troligtvis inte positivt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med risk för att jag snubblar in fem sidor sent. Men när jag skummar genom tråden ser jag en hel del som skriver om andrahandsförsäljningen som om det vore ödesdigert för industrin. Jag ser inte riktigt hur. Eller - även om det skulle representera en risk för minskade intäkter så minskar trösklarna för spelköp, vilket i sin tur kan sporra en större försäljning över tid och förbättra konsumentförtroendet till branschen.

Min tanke är också att en andrahandsförsäljning över en given plattform kan regleras likt hur digitala föremål säljs på Steam. Förutom den avgift Steam tar för att tillhandahålla försäljningstjänsten så kan också utgivaren av spelet tilldelas en del av förtjänsten vid försäljningen. För att skänka spel kan man rimligtvis lägga till en begränsning i tid hur ofta en spellicens kan skänkas för att minska risken att licenser skickas fram och tillbaka mellan dumsnåla användare - samtidigt som kunderna tillåts administrera sina egendomar, eller 'hyrda' tillgångar, friare.

Incitament till förstahandsköp lär vara lätt att arbeta fram när vartenda jäkla spel har en prylmarknadsplats. Ge töntiga prylpremier för förstahandsköp till ett upplevt värde som trumpar andrahandsmarknadens prisbesparing. Saker som inte går att byta eller betraktas som förbrukningsvaror, som XP-förstärkningar i onlinespel, unika föremål, säsongspass, nedladdningskod för musiken från spelet, etc.

Att Steam är trögrörligt är lätt att förstå. Mycket står på spel, få investerade vill riskera den stabila skutans utmejslade kurs. Samtidigt har Steams andrahandsmarknad för digitala föremål varit - som jag förstår det - en viktig tillgång, då prylar kan säljas om och om igen och i princip trycka pengar för Valve. Med spellicenser som säljs i andrahand är osäkerheten större, med fler aktörer att svara till om försäljningen skulle svikta - men jag är övertygad om att det kommer fungera, med möjligtvis en knackig start i takt med att mångas av skitspel överfyllda Steam-bibliotek töms och prissätts på kort tid med stor prispress som följd. För att senare hitta ett behagligt normaltillstånd där både Valve och utgivarna kan bibehålla god fart på både första- och andrahandsförsäljningarna för att hitta ut till fler aktiva spelare än förr.

Förtydligande andra paragrafen
Permalänk

Spel har väl nästan alltid kostat i runda slängar mellan 2 pekfingrar 5-800 :- att köpa och äga, och att kunna sälja vidare då man ledsnat på spelet.

Lite lurade vart vi i alla fall när den möjligheten försvann.

Och det borde absolut bli en möjlighet igen.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén med större rättigheter för konsumenten. Dock är jag tyvärr rädd för att den stora vinnaren (om domen får konsekvenser) är kedjor som GameStop. Förlorarna blir sedan (precis som vid gamla kontroverserna med butikskedjan) producenter/spelstudios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag gillar idén med större rättigheter för konsumenten. Dock är jag tyvärr rädd för att den stora vinnaren (om domen får konsekvenser) är kedjor som GameStop. Förlorarna blir sedan (precis som vid gamla kontroverserna med butikskedjan) producenter/spelstudios.

På vilket sätt gynnas Gamestop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle gilla om man betalade per spelad timme.

Typ 20 öre per timme