AMD:s 16-kärniga Ryzen 9 3950X försenas – släpps i samband med nya Threadripper

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det finns definitivt högpresterande CPUer som det inte står Intel på, Apples A13!!!!

Kolla in jämförelsen här mellan min 3900X och en Iphone 11. Hur brutalt är det inte att en stationär CPU får stryk av en sketen telefon i t.ex. LLVM (kompilering)?

Kollar man specifikt på single-thread heltalsprestanda drar Iphone 11 jämnt med 3900X. Fatta hur brutal en Apple A13 skulle vara om (när) den stoppas in i en MBP!

x86 måste , ju snabbare ju bättre för oss konsumenter.

Det är inte bra om ARM får monopolställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är det bara jag som är trött på dessa inlägg?

edit: förtydligande, jag struntar i om något annat företag är sena om jag inte ens är intresserad av deras produkt i nuläget.
Lite som att bussen är sen och någon säger "Jo men det är tåget också", precis som om det skulle göra situationen bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt gjorde ditt då tidigare inlägg situationen bättre om det var det som det handlade om? Skulle AMD automatiskt göra bättre lanseringar efter du skrev att AMD lanseringar är rena komedin. Jag förstår inte vad du ville ut av inlägget. Självklart alltid tråkigt med förseningar och kan hända många, men skriv det då. Man kommer nog aldrig ifrån att man jämför företag och produkter med varann här.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte bra om ARM får monopolställning.

Sant, ARM ligger dock ljusår före lovande varianter som OpenRISC, ser annars mörkt ut med alternativ för personal computing. Finns betydligt mer fantasifulla arkitekturer inom olika specialområden, men som aldrig lär komma till desktop.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan jag köra witcher 3 på iphone 11? Är nog där problemet ligger.
Är det inte bra om arm och x86 kan samexistera? Mångfald och allt det där?
Vad för fördelar har x86 vs arm och vice versa? X86 kan ju inte vara rent skräp då borde arm tagit över för längesen?

Just Witcher 3 finns faktiskt redan till ARM, i form av Witcher 3 för Nintendo Switch. Det skulle troligtvis gå att porta Witcher 3 till iPhone 11 om man faktiskt ville, problemen är väl främst hur man ska styra spelet och om iPhone 11 klarar av det grafikmässigt (skulle inte förvåna mig om den gör det).

Men du pekar själv på den absolut största fördelen som x86 har, nämligen utbudet av mjukvara som är kompilerad för x86 p.g.a. Windows. Det handlar alltså inte så mycket om att x86 har någon särskild teknisk fördel, utan mer om svårigheten i att få Windows-världen att byta hårdvaruarkitektur.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Det finns definitivt högpresterande CPUer som det inte står Intel på, Apples A13!!!!

Kolla in jämförelsen här mellan min 3900X och en Iphone 11. Hur brutalt är det inte att en stationär CPU får stryk av en sketen telefon i t.ex. LLVM (kompilering)?

Kollar man specifikt på single-thread heltalsprestanda drar Iphone 11 jämnt med 3900X. Fatta hur brutal en Apple A13 skulle vara om (när) den stoppas in i en MBP!

x86 måste , ju snabbare ju bättre för oss konsumenter.

Jag försöker få mina kollegor på jobbet att inse detta. De tror mig inte när jag säger att nästa MB kommer bygga på deras ARM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

De som inte tror på ARM i en dator är nog inte så gamla och minns inte Acorn Archimedes

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Massor av kärnor, nu kommer hastigheter över kärnor med.

Att editerings program drar nytta av detta vet vi, som grafik och ljud.

Vad är det som är så svårt i spelvärlden?
Varför ser vi inte floder med spel som
ges möjlighet att nyttja kraften?
Borde vara i spelets prestandaintresse att kunna fördela
alla features som ex i ArmA.

Hade jag varit spelutväcklare hade det varit prio ETT..

Ser man på hårdvaru utväcklare så är det ju detta som
är deras main purpus....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@Andersson.M: Tänk dig att du har en 16 kärnig processor och ska räkna ut:

(A * B) = C
(C * A) = D
(D - A) = E

Hur ska man kunna lägga ut detta på flera kärnor?'
På vissa beräkningar kommer det inte att fungera med flera kärnor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Just Witcher 3 finns faktiskt redan till ARM, i form av Witcher 3 för Nintendo Switch. Det skulle troligtvis gå att porta Witcher 3 till iPhone 11 om man faktiskt ville, problemen är väl främst hur man ska styra spelet och om iPhone 11 klarar av det grafikmässigt (skulle inte förvåna mig om den gör det).

Men du pekar själv på den absolut största fördelen som x86 har, nämligen utbudet av mjukvara som är kompilerad för x86 p.g.a. Windows. Det handlar alltså inte så mycket om att x86 har någon särskild teknisk fördel, utan mer om svårigheten i att få Windows-världen att byta hårdvaruarkitektur.

kör witcher 3 för första gången nu och det verkar rätt bra, styra det på en skärm = aldrig i livet

Varför byter man inte, iphones ARM drivs av ett batteri + har ingen direkt kylfläns att tala om. är den verkligen bättre på allt. känns som att arm är...ja sisådär 10-20år bättre än x86 cpuerna.
för mig känns arm lite som att den är bättre på vissa saker medan en x86 cpu med dess instruktioner är lite mer allround och arm är bättre PGA minimalt overhead och dom blir såklart läskigt bra för det dom byggs in i.

lite som att en dragster bil är ljusår bättre än alla andra bilar på strippen men ska vi ge oss ut i skogen eller stats trafik så är den i princip värdelös?

arm låter bra och jag har hört i många år nu hur bra dom är och snart tar dom över världen, vad är hindret? dom borde kunna blåsa amd och intel ut ur existens under 1 dag om de lanseras som desktop cpuer. "lägg en bit folie på din arm cpu och nu kan du klocka den rejält. din stationära dator kan nu drivas av ditt gamla bilbatteri i dagar vid strömavbrott(exklusive skärm)"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

kör witcher 3 för första gången nu och det verkar rätt bra, styra det på en skärm = aldrig i livet

Varför byter man inte, iphones ARM drivs av ett batteri + har ingen direkt kylfläns att tala om. är den verkligen bättre på allt. känns som att arm är...ja sisådär 10-20år bättre än x86 cpuerna.
för mig känns arm lite som att den är bättre på vissa saker medan en x86 cpu med dess instruktioner är lite mer allround och arm är bättre PGA minimalt overhead och dom blir såklart läskigt bra för det dom byggs in i.

lite som att en dragster bil är ljusår bättre än alla andra bilar på strippen men ska vi ge oss ut i skogen eller stats trafik så är den i princip värdelös?

arm låter bra och jag har hört i många år nu hur bra dom är och snart tar dom över världen, vad är hindret? dom borde kunna blåsa amd och intel ut ur existens under 1 dag om de lanseras som desktop cpuer. "lägg en bit folie på din arm cpu och nu kan du klocka den rejält. din stationära dator kan nu drivas av ditt gamla bilbatteri i dagar vid strömavbrott(exklusive skärm)"

Det händer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Vad är det som är så svårt i spelvärlden?
Varför ser vi inte floder med spel som
ges möjlighet att nyttja kraften?
Borde vara i spelets prestandaintresse att kunna fördela
alla features som ex i ArmA.

En anledning är att det är väldigt svårt att gå från en enkeltrådad arkitektur till en flertrådad. Har du en spelmotor som skapades när flera kärnor knappt existerade så är det en väldigt massa delar som måste skrivas om och ändras fundamentalt hur det fungerar. Även om du som spelutvecklare väljer att satsa på det så kan det också begränsas av tredjepartskod (havok, wwise osv) som inte alltid funkar bra med flera trådar.

Den andra anledningen är att CPU-prestanda på PC i princip aldrig är något problem om du gör ett spel som även ska släppas på PS4/XBOne. Eftersom du har 6-7 cores på konsolerna så nöjer sig många med att få spelen att funka bra på dom. Att lägga tid på att få spelet att använda fler cores på PC innebär mindre tid på att faktiskt göra spelet roligare eller fixa buggar. Det är en ganska grov felprioritering om man fokuserar på PC-spelare med 16HT cores istället för buggar som påverkar spelet negativt för alla.

Sen har det blivit väldigt mycket bättre på senare tid. PS4 och XBOne tvingade fram ganska stora ändringar som gör att spel idag är mycket bättre på att utnyttja flera cores. Även Vulkan och DX12 bidrar positivt till det.

Permalänk
Medlem

S***** h******* j**** s***! 🤬😥

Jag som tyckte att ryktet om 16:e oktober lät tillräckligt illa...

Inte förvånande med tanke på hur usel tillgång det hela tiden har varit på 3900X, men ändå. Attans.

Skrivet av Yoshman:

Fatta hur brutal en Apple A13 skulle vara om (när) den stoppas in i en MBP!

Bärbart är extremt ointressant i detta sammanhang, så det är bara om den kan tryckas in i en stationär utan krav på låg TDP och batteribegränsningar och verkligen spöa skiten ur allt annat som jag skulle sluta gäspa. Väck mig när det händer.

Men jag håller med vad gäller X86, den instruktionsuppsättningen/arkitekturen har sugit rejält med röv under nära nog hela dess existens (jag minns mycket väl universitetskursen jag läste i slutet av 90-talet där labbarna gick ut på att optimera i X86-assembler, då jag insåg hur extremt tungrodd och överkomplicerad skiten var).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är det bara jag som är trött på dessa inlägg?

edit: förtydligande, jag struntar i om något annat företag är sena om jag inte ens är intresserad av deras produkt i nuläget.
Lite som att bussen är sen och någon säger "Jo men det är tåget också", precis som om det skulle göra situationen bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att AMD varit "On the point" med sina lanseringar både av Zen 1, Zen 2 och Zen +. Men så fort AMD skjuter upp något så är det tydligen "AMD som vanligt".

Du blir alltså less för att man kontrar med samma typ av billig retorik?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är 3950x något man på riktigt kan nyttja på en AM4 plattform eller blir den begränsad?

Och de skulle aldrig dra liknelsen om det var ombytta roller. (Intel var 2 månader sena och AMD 4 år.)

Edit bytte ut ett ord till ett trevligare.

Det skulle jag absolut göra. Nu var min kommentar snarare att driva lite med CubaCola.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Faktum är att AMD varit "On the point" med sina lanseringar både av Zen 1, Zen 2 och Zen +. Men så fort AMD skjuter upp något så är det tydligen "AMD som vanligt".

Du blir alltså less för att man kontrar med samma typ av billig retorik?

Det skulle jag absolut göra. Nu var min kommentar snarare att driva lite med CubaCola.

Okej, du förstod inte att jag menade helheten med andra ord, då förstår jag.

Jag menade med bios-strul, och andra barnsjukdomar vid releaser. Måste ju finnas en orsak till varför de inte släpper 3950x, och jag antar att det är för att de inte har tillräckligt med chiplets som klarar av de specifikationer de har gått ut med.

Jag köpte min zen+ efter att den funnits ute i nästan ett år, så den har inte strulat, men min Zen2 strular fortfarande trots att jag har ett av de bättre x570-korten, en 240mm vattenkylare och gått igenom ett antal bios nu.

Antar att det helt enkelt är min processor som suger och att det är ett måndagsexemplar, men att för AMD är det good enough.

Har istället inväntat 3950x och ännu en gång blir man besviken.

Men bra att du inte haft några bekymmer med din Zen+ eller Zen2 iaf.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: "Jag menade med bios-strul, och andra barnsjukdomar vid releaser. Måste ju finnas en orsak till varför de inte släpper 3950x, och jag antar att det är för att de inte har tillräckligt med chiplets som klarar av de specifikationer de har gått ut med." Helt rätt!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte bra om ARM får monopolställning.

Jag hoppas verkligen att det inte är ARM utan RISC-V (eller någon annan öppen ISA) som vinner i slutändan.

Men svårt att se hur ARM på något sätt skulle kunna vara en försämring över situationen för x86. Visst, du har AMD och Intel som tillverkar x86 kretsar. Men finns långt fler som tillverkar ARM-kretsar.

I teorin kan både AMD och Intel lägga till saker till x86. Men till skillnad från t.ex. ARM och RISC-V är x86 inte en standard på något sätt. Genom historien kan jag bara komma på ett enda tillägg från AMD som faktiskt bakats in i den de-facto standard x86 i praktiken är: 64-bitars stödet.

Det är absolut ett väldigt viktigt tillägg, men det är ~18 år sedan nu. Allt innan och allt efter har helt dikteras av Intel!

Skrivet av backfeed:

Men jag håller med vad gäller X86, den instruktionsuppsättningen/arkitekturen har sugit rejält med röv under nära nog hela dess existens (jag minns mycket väl universitetskursen jag läste i slutet av 90-talet där labbarna gick ut på att optimera i X86-assembler, då jag insåg hur extremt tungrodd och överkomplicerad skiten var).

Hade x86 varit totalt värdelöst hade det aldrig fått den dominans på skrivbordet vi nu ser. Jämfört med konkurrenter på 90-talet hade x86 absolut nackdelar, men det hade också en rad fördelar.

32-bitars x86 gav på den tiden mer kompakt kod jämfört med RISC. Undantaget är 32-bitars ARM, men 32-bitars ARM är en katastrof utan dess lika om målet är att designa "breda" (hög IPC) CPUer med hög frekvens (relativt lång pipeline)!

Och här kan det nog krävas lite mer detaljkunskap om ARM än vad de flesta kanske orkar läsa in sig på under nattlampan
32-bitars ARM och 64-bitars ARM är två helt separata ISA. ARM har designat assembler så de påminner om varandra, men på maskinkodsnivå är instruktionerna helt olika kodade.

Det som är unikt i ARM64 och även RISC-V är insikten att "ingen" människa skriver längre något relevant direkt i assembler. Båda dessa har en instruktionsuppsättning som specifikt designats för att underlätta för kompilatortillverkare få ett riktigt effektivt resultat.

Vidare är båda dessa skapade efter att multi-core blev normen. x86 innehåller ett par designbeslut tagna på 80/90-talen som verkade vettiga när normen var en CPU-kärna, men som man nu får spendera allt mer kisel för att försöka komma runt (och det är bara delvis möjligt ändå).

Både RISC-V och ARM64 är en "perfekt match" av de garantier C/C++/Java/m.fl. kräver för att man ska kunna skriva korrekta multitrådade program, ingen tidigare ISA har denna perfekta match.

Och finns en anledning till att Cortex A76 matchar IPC hos Skylake/Zen2 med lång färre transistorer och Apple A12/A13 har en IPC som ligger 50-60 % högre med liknande mängd transistorer för själva CPU-kärnorna. Man har lärt sig vad i tidigare instruktionsuppsättningar som förhindrar potentiell ILP (Instruction Level Parallelism), detta har man sedan försök eliminera så lång som möjligt! ARM64 har redan bevisat att man lyckas, förhoppningsvis gäller detta även RISC-V också (på pappret är det samma fördelar här).

Just 32-bitars ARM var hopplös på sista punkten. x86 är inte sämre än andra samtida instruktionsuppsättningar här, utom möjligen POWER (men den kom ju ett bra tag efter x86, MIPS och 32-bitars ARM). POWER är fortfarande inte lika bra här som ARM64 och RISC-V.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD är rena komedin när det kommer till lanseringar ärligt talat.

Ja, de skulle hålla schemat precis som Intels 10nm. Att skjuta nästan två månader på launch är ju helt galet :p. I ärlighetens namn är två månader inte något att få panik över om man verkligen kan få tag på dem sedan. Intel har haft en uppsjö förseningar, processorer som varit omöjliga att få tag på i flera mpbader efter launch osv.

Jag skulle tippa på att man förmodligen vill bygga upp ett lager så man känner att man kan möta efterfrågan och inte sälja slut alla processorer dag 1.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD är rena komedin när det kommer till lanseringar ärligt talat.

Vad är då intel? 10nm skulle kommit för tre år sen, gör de dom till en cirkus helt full med clowner då? =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tråkigt för folk som väntar men det är förmodligen bättre att dom skjuter fram releasen oavsett om det beror på att stabilisera bios eller att släppa processorerna med god tillgänglighet i affär.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Förseningen tror jag beror på att man har svårt att sampla tillräckligt många tillräckligt bra chiplets, helt enkelt.

Eller tillräckligt många "dåliga", som inte platsar för Rome eller Threadripper.

Skrivet av Joppis:

TSMCs leveransfördröjningar gäller väl bara nya kontrakt? AMDs kontrakt på chiplets lär inte vara ett av dem som drabbas först.

För att direkt kommentera ursprungsfrågan:
Gör AMD rätt som skjuter på det nya flaggskeppet?

Ur ett affärsperspektiv: Definitivt!
Jag håller helt med Ozzed.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror att detta är det bästa beslutet med hänsyn till att det är dålig tillgång. 3950X och kommande Threadripper kommer ha en liten kundbas jämfört med det som redan finns ute, så då känns det mer naturligt att de fokuserar på det som säljer mest och som det redan är hög efterfrågan på

Japp, Rome och övriga Ryzen är betydligt viktigare när den trånga resursen är monteringen delarna till en färdig CPU och efterfrågan är stor.

Ur ett konsumentperspektiv: Jag tycker det är rätt av AMD att släppa 3950X samtidigt som nya Threadripper.
3950X kommer att tassa in på Threadrippers domäner i prestanda. Med ett gemensamt släpp behöver ingen presumptiv kund sväva i ovisshet om vilket alternativ som best matchar dennes behov och förutsättningar. Inget "köpa 3950X nu eller vänta in Threadripper?".

Om fördröjningen även innebär att moderkortstillverkarna (läs: MSI) får mer tid på sig att fixa väl fungerande BIOS så är det bara bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag hoppas verkligen att det inte är ARM utan RISC-V (eller någon annan öppen ISA) som vinner i slutändan.

Men svårt att se hur ARM på något sätt skulle kunna vara en försämring över situationen för x86.

ARM lär nog inte bli en försämring eftersom det är fler aktörer som tillverkar kretsarna. En av de potentiellt dåliga faktorerna är att ARM är de som bestämmer och har full kontroll.

Om man har en organisation med medlemmar från de olika tillverkarna kanske det blir mer "rättvist", men demokrati har ju också sitt pris i tid och meningsskiljaktigheter. Faktumn är att det tas inga beslut så snabbt som i grupper där det råder total konsensus. I en diktatur så är i många fall gruppen 1 eller 2 personer. But I digress.

Min idealism säger att RISC-V hade varit det bästa då det är helt öppet och licensfritt. Här är jag dock lite färgad av t.ex OpenCL, OpenGL och OpenAL jämfört med andra properitära standarder. De har inte riktigt varit lika skarpa som sina konkurrenter i många fall. Det är så lätt att något blir "nyhetens" behag när det inte finns en egoistisk/monetär vinning bakom det. Idealism har bara så mycket chans tills "den riktiga världens" behov gör sig påminda.

Dock så hoppas jag på RISC-V. Jag inbillar mig att ARM kanske är ett steg åt RISC-Vs håll, även om så inte är fallet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Vad är då intel? 10nm skulle kommit för tre år sen, gör de dom till en cirkus helt full med clowner då? =p

Skickades från m.sweclockers.com

@norrby89

Måste man hävda sig mot en konkurrent och pajkasta om det skrivs något negativt?
Bättre att inte skriva alls om man inte kan hålla sig till ämnet.

Lite synd det blir försenat då jag va intresserad av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag hoppas verkligen att det inte är ARM utan RISC-V (eller någon annan öppen ISA) som vinner i slutändan.

Men svårt att se hur ARM på något sätt skulle kunna vara en försämring över situationen för x86. Visst, du har AMD och Intel som tillverkar x86 kretsar. Men finns långt fler som tillverkar ARM-kretsar.

I teorin kan både AMD och Intel lägga till saker till x86. Men till skillnad från t.ex. ARM och RISC-V är x86 inte en standard på något sätt. Genom historien kan jag bara komma på ett enda tillägg från AMD som faktiskt bakats in i den de-facto standard x86 i praktiken är: 64-bitars stödet.

Det är absolut ett väldigt viktigt tillägg, men det är ~18 år sedan nu. Allt innan och allt efter har helt dikteras av Intel!

Hade x86 varit totalt värdelöst hade det aldrig fått den dominans på skrivbordet vi nu ser. Jämfört med konkurrenter på 90-talet hade x86 absolut nackdelar, men det hade också en rad fördelar.

32-bitars x86 gav på den tiden mer kompakt kod jämfört med RISC. Undantaget är 32-bitars ARM, men 32-bitars ARM är en katastrof utan dess lika om målet är att designa "breda" (hög IPC) CPUer med hög frekvens (relativt lång pipeline)!

Och här kan det nog krävas lite mer detaljkunskap om ARM än vad de flesta kanske orkar läsa in sig på under nattlampan
32-bitars ARM och 64-bitars ARM är två helt separata ISA. ARM har designat assembler så de påminner om varandra, men på maskinkodsnivå är instruktionerna helt olika kodade.

Det som är unikt i ARM64 och även RISC-V är insikten att "ingen" människa skriver längre något relevant direkt i assembler. Båda dessa har en instruktionsuppsättning som specifikt designats för att underlätta för kompilatortillverkare få ett riktigt effektivt resultat.

Vidare är båda dessa skapade efter att multi-core blev normen. x86 innehåller ett par designbeslut tagna på 80/90-talen som verkade vettiga när normen var en CPU-kärna, men som man nu får spendera allt mer kisel för att försöka komma runt (och det är bara delvis möjligt ändå).

Både RISC-V och ARM64 är en "perfekt match" av de garantier C/C++/Java/m.fl. kräver för att man ska kunna skriva korrekta multitrådade program, ingen tidigare ISA har denna perfekta match.

Och finns en anledning till att Cortex A76 matchar IPC hos Skylake/Zen2 med lång färre transistorer och Apple A12/A13 har en IPC som ligger 50-60 % högre med liknande mängd transistorer för själva CPU-kärnorna. Man har lärt sig vad i tidigare instruktionsuppsättningar som förhindrar potentiell ILP (Instruction Level Parallelism), detta har man sedan försök eliminera så lång som möjligt! ARM64 har redan bevisat att man lyckas, förhoppningsvis gäller detta även RISC-V också (på pappret är det samma fördelar här).

Just 32-bitars ARM var hopplös på sista punkten. x86 är inte sämre än andra samtida instruktionsuppsättningar här, utom möjligen POWER (men den kom ju ett bra tag efter x86, MIPS och 32-bitars ARM). POWER är fortfarande inte lika bra här som ARM64 och RISC-V.

RISC-V hade ju kunnat bli helt fantastiskt om världen fått upp ögonen för den...

Indien har ju byggt sin första variant för några månader sedan. Främst ämnad för IoT, vilket jag tror är helt rätt väg att gå, då det handlar om rätt försiktiga satsningar i början, inget fartmonster.
-Men icke desto mindre viktigt att arkitekturen är byggd på öppen standard så att den går att granska in i detalj om den skall byggas in i samhällsviktiga/-kritiska tillämpningar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tackar för intressant läsning. Det jag främst hade som jämförelse var MOS 6502 som jag hade knackat en hel del i maskinkodsmonitor på min C-64 tidigare, vilket var bökigt på sina sätt men mycket mer logiskt och enkelt än X86 (åtminstone ur min synvinkel).

Skrivet av Yoshman:

Det som är unikt i ARM64 och även RISC-V är insikten att "ingen" människa skriver längre något relevant direkt i assembler. Båda dessa har en instruktionsuppsättning som specifikt designats för att underlätta för kompilatortillverkare få ett riktigt effektivt resultat.

Vilket är helt rätt; automatisera alltid det som är bäst lämpat att automatiseras. Manuellt maskinkodsknackande behövs extremt sällan (eller aldrig).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad är då intel? 10nm skulle kommit för tre år sen, gör de dom till en cirkus helt full med clowner då? =p

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt. Men jag har som sagt inte sagt ett enda ord om Intel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

RISC-V hade ju kunnat bli helt fantastiskt om världen fått upp ögonen för den...

Indien har ju byggt sin första variant för några månader sedan. Främst ämnad för IoT, vilket jag tror är helt rätt väg att gå, då det handlar om rätt försiktiga satsningar i början, inget fartmonster.
-Men icke desto mindre viktigt att arkitekturen är byggd på öppen standard så att den går att granska in i detalj om den skall byggas in i samhällsviktiga/-kritiska tillämpningar.

Här är en desktop gjort på RISC-V som kör linux. Den känns lite dyr kanske. Man skulle gärna se lite prestandatester i Word och Excel så att man har något att jämföra med mot Intel.

https://hackaday.com/2019/02/11/building-a-risc-v-desktop/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns definitivt högpresterande CPUer som det inte står Intel på, Apples A13!!!!

Kolla in jämförelsen här mellan min 3900X och en Iphone 11. Hur brutalt är det inte att en stationär CPU får stryk av en sketen telefon i t.ex. LLVM (kompilering)?

Kollar man specifikt på single-thread heltalsprestanda drar Iphone 11 jämnt med 3900X. Fatta hur brutal en Apple A13 skulle vara om (när) den stoppas in i en MBP!

x86 måste , ju snabbare ju bättre för oss konsumenter.

2-chiplet ARM med 12 cores ftw?
Iofs. alltid undrat hur opcode decodern i Intel/AMD är på senaste generationerna, fick känslan av att äldre generationer fick slita hårt ibland (samt kompilatorerna). Kanske nån sitter på info där...

Edit: Hittade detta som anknyter i alla fall, någorlunda up-to-date: https://www.agner.org/optimize/microarchitecture.pdf

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

3950X får mig att överväga att gå över till det röda laget. Får se vad priset hamnar på samt mer data på single-thread performance.

Permalänk
Medlem

Hela 4000 serien lär ju bli förskjuten, annars är det kort livsspann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Hela 4000 serien lär ju bli förskjuten, annars är det kort livsspann

Tror inte det. Man kan nog utgå från att efterträdarna släpps 9-15 månader efter generation 3.
Vi har inte sett Ryzen 5 3500[X] i butik ännu, för att inte tala om några nya Ryzen 3.

Jag förväntar mig (gissar) att nästa generation börjar säljas under våren (april-maj), med Epyc och Ryzen 7 samt toppmodellerna av Ryzen 5 och möjligen någon Ryzen 9.
Övriga versioner släpps senare.

Den stora efterfrågan på TSMCs 7nm och 7nm+ samt AMDs kapacitet att montera delarna till färdiga CPU är största hotet mot tidsplanen, inte ett kort tidsspann mellan släppen.