Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag som trodde att det skulle vara en bagatell att bli av med min hyperkalcemi men nu skriver läkaren att det är fullt möjligt att jag har cancer i en bisköldkörtel hur extremt ovanligt det än är.

Fick svaret från patologundersökningen i dag. Det var ingen cancer utan ett helt vanligt adenom på bisköldkörteln om än ovanligt stort och ovanligt aktivt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick svaret från patologundersökningen i dag. Det var ingen cancer utan ett helt vanligt adenom på bisköldkörteln om än ovanligt stort och ovanligt aktivt.

det var goda nyheter

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hade kunnat hjälpa dig med det praktiska om det varit realistiskt (är man några som hjälps åt med städning och urplockning brukar det gå ganska smidigt ändå, vi tog dit en byggkontainer, men en släpkärra rymmer ganska mycket och om man kör den privat kan man lämna saker gratis på tippen, åtminstone här (enda undantaget jag kommer på var en bekant som behövde slänga en massa gamla butikskylskåp när han städade efter en äldre släkting till honom som haft butik där på 80 talet, men vanliga gick att kasta graits som privatperson), men när man gått igenom saker kan man ofta tex låta någon välgörenhetsbutik, lokal auktionsfirma eller liknande hämta bråte mot att de får sälja saker, ofta kan man göra någon deal så att de grovstädar när de är klara.

Om du behöver anlita en städfirma för efterkontroll (ofta behöver man ju göra det även om man städar själv om det är en hyresrätt) så lönar det sig att ringa runt och ta in offerter, samt noga specificera vad som skall göras så att man vet ungefär vad man skall betala i förväg.

Är det hus eller bostadsrätt kan man ofta såga loss förstörda delar av skåp och garderober, fuktskadat golvlaminat, gips mm och lägga i kontainern om sådant blivit förstört, såga rent ytorna så att det ser frecht ut och bara lämna det tomt till de som köper bostaden, eller smocka upp ikea skåp eller något annat skit så att det fungerar åt köparen att bo där om det är en mer värdefull bostad. Som regel vill ändå de som flyttar in göra om.

Tack för alla tips och motivationen. Jag har fått reda på att det finns möjlighet att säga upp lägenheten i befintligt skick då det är en bidragsfinansierad lägenhet för folk som har det svårt. Man kan bara lämna allt bröte så fixar dom det innan nästa person flyttar in. Antingen behåller nästa person möbler osv eller så säljs det via någon partner dom har. Helt grymt. Löser en massor för mig.
Tack igen!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

@Segmonsson:

Ah, önskar man vetat det... Skönt att höra att det verkar ordna upp sig för dig med det praktiska så sakteliga i allafall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Du har fonder men ingen buffert? Ha ett konto med x-antal kr på för att slippa sälja av fonder för att komma åt pengarna. Det riskerar ju att man säljer billigt och köper dyrt, vilket typ 95 % av folk gör i sina investeringar. Satsa på att ha minimum en månadslön på buffert för att slippa sån här skit.

Du har helt rätt, tyvärr gick min lilla buffert åt relativt nyligen pga ett annat problem som uppkom plötsligt.

Hade hoppats på lite flyt efter dessa problem, men tydligen funkar det inte så. Borde kanske ha lärt mig det vid detta laget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Semestern är slut, regnet öser ner och motivationen på jobb är lika med noll.
Hur gör ni för att komma igång igen?

Kan bero på att WoW: Classic är ute och jag bara vill spela det. Men jag har ingen ork eller lust alls att jobba.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Kan bero på att WoW: Classic är ute och jag bara vill spela det. Men jag har ingen ork eller lust alls att jobba.

känner igen mig i det här

Permalänk
Medlem

känns som jag brände semestern i onödan i juli. gjorde fan ingenting. vill ha lediga dagar till asien-resor och ex. wow classic men istället gjorde jag fan ingenting i juli istället.

Permalänk
Medlem

Mina corsair sp 2500 gick precis sönder...
Någon som har tips på värdiga ersättare?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disparu:

Du har helt rätt, tyvärr gick min lilla buffert åt relativt nyligen pga ett annat problem som uppkom plötsligt.

Hade hoppats på lite flyt efter dessa problem, men tydligen funkar det inte så. Borde kanske ha lärt mig det vid detta laget

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär är det jämt tycker jag, brukar också spara så att man ligger en månadslön i mariginal som inte är uppbunden, sedan blir det nästan alltid något oförutsett skit som äter upp det två gånger, saker som händer som är riktigt dyra att fixa, osv...

(kom att tänka på att det finns en byggsats för modelltågsbanor som föreställer ett brinnande skattekontor med rök och ljuseffekter enligt beskrivningen... (Ja, den finns faktiskt, jag har själv sett den... Nå, får väl skylla mig själv om jag varit lat antar jag, om man inte gör det själv verkar det alltid bli fel... ) )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Henrikfotograf:

Mina corsair sp 2500 gick precis sönder...
Någon som har tips på värdiga ersättare?

Samma fast med extern 2.1-förstärkare. Lite mek, men inget jättekonstigt. Köpte själv något likt den här för nästan inga pengar alls och körde en sommar: https://www.ebay.co.uk/itm/Lepy-LP-838-Car-Power-Amplifier-Hi...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disparu:

Du har helt rätt, tyvärr gick min lilla buffert åt relativt nyligen pga ett annat problem som uppkom plötsligt.

Hade hoppats på lite flyt efter dessa problem, men tydligen funkar det inte så. Borde kanske ha lärt mig det vid detta laget

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt Dock betyder det bara att du behöver större buffert Lite aldrig på slumpen. Citatet nedan är oroväckande

"En av fyra har mindre än 20 000 kr på bankkontot. 37 procent har mindre än 50 000 kr. Vart tionde svensk saknar helt sparande." -Länsförsäkringar, 2017-12-05 via frihetskapital.se

USA har tyvärr ännu sämre, tror det är 46 % som inte har tillräckligt med sparpengar för att klara en oförberedd utgift på 400 dollar (ca 3900 kr).

Vart vill jag komma med detta? Inte bara utifrån ditt fall, jag vill att alla ska tänka över buffert en extra gång och spara mera Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattiiss:

Tråkigt Dock betyder det bara att du behöver större buffert Lite aldrig på slumpen. Citatet nedan är oroväckande

"En av fyra har mindre än 20 000 kr på bankkontot. 37 procent har mindre än 50 000 kr. Vart tionde svensk saknar helt sparande." -Länsförsäkringar, 2017-12-05 via frihetskapital.se

USA har tyvärr ännu sämre, tror det är 46 % som inte har tillräckligt med sparpengar för att klara en oförberedd utgift på 400 dollar (ca 3900 kr).

Vart vill jag komma med detta? Inte bara utifrån ditt fall, jag vill att alla ska tänka över buffert en extra gång och spara mera Lycka till!

Tyvärr lättare sagt än gjort när allt kostar pengar... Enbart löpande kostnader och andra utgifter som inte går att välja bort Äter upp ca 60-70% eller mer av det jag tjänar privat, sedan kan man ju drömma...

Dilemmat är ju om man kan leva på det sätt man trivs med eller om man skall tvinga in sig själv i en tillvaro man egentligen hatar, allt har sitt pris i slutänden, när man var yngre tänkte man ju annorlunda, även om det inte är någonting jag ångrar idag, men skulle ha ångrat om jag inte ändrat min livsstil tror jag, känner mig även fysiskt sett mycket friskare efter det, tror kropp och sinne hänge samman., när jag var yngre hade jag nog sagt att allt de facto handlade om pengar och det andra var underordnat, men nu tänker jag att om jag skall tjäna pengar så skall det inte vara som slav åt ett systemets självändamål eller någonting man egentligen inte trivs med att göra.

(jag har hitintills inte behövt sälja värdepapper, men det beror ju på hur och på vilket sätt man investerar och syftet man har med det, för mig räcker det numera att kunna köpa nya möbler eller presentabla kläder ibland för utdelningen.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Sådär är det jämt tycker jag, brukar också spara så att man ligger en månadslön i mariginal som inte är uppbunden, sedan blir det nästan alltid något oförutsett skit som äter upp det två gånger, saker som händer som är riktigt dyra att fixa, osv...

(kom att tänka på att det finns en byggsats för modelltågsbanor som föreställer ett brinnande skattekontor med rök och ljuseffekter enligt beskrivningen... (Ja, den finns faktiskt, jag har själv sett den... Nå, får väl skylla mig själv om jag varit lat antar jag, om man inte gör det själv verkar det alltid bli fel... ) )

Man bör ha en årslön i buffert/åtkomligt sparande har jag hört sägas. Ingen dum tanke egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man bör ha en årslön i buffert/åtkomligt sparande har jag hört sägas. Ingen dum tanke egentligen.

Att ha en årslån på kontot är inte med dagens räntor lönsamt, då inflationen är större än räntan. I de flesta fall är det förmånligare att utnyttja krediten på ditt kreditkort eller att investera i lätt åtkomligt sparande. Själv ha jag c:a en månads pension på bankkonton och c:a 1 års pension i fonder. Största delen av min förmögenhet ligger i fastigheter, som inte kan användas som buffert.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av r0ad:

Semestern är slut, regnet öser ner och motivationen på jobb är lika med noll.
Hur gör ni för att komma igång igen?

Kan bero på att WoW: Classic är ute och jag bara vill spela det. Men jag har ingen ork eller lust alls att jobba.

Brukar med känna likadant, enklast är väl att se till och ha 110% att göra på jobbet så man hamnar i god workmode.
Massa att göra och dagen går snabbt som fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Man bör ha en årslön i buffert/åtkomligt sparande har jag hört sägas. Ingen dum tanke egentligen.

Jo, det har jag också, men tycker det är dumt att använda av de pengarna om man inte absolut måste, det är ju smartare att tex spara mer köpa skog om det börjar röra sig om sådana pengar än att bränna dem om det går att undvika.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ny telefon, en Samsung S10. Och jag blir så jävla lack på hur totalt basic inställningar saknas.

Statusfält: Vill du visa 3, eller alla aviseringar? Jag vill bara göra den svart tack, så att kameran smälter in. Nepp, går inte.

Alla ikoner ser ut som runda bloppar, jag vill inaktivera ramar. Alternativet togs bort i senaste Android versionen. Varför?

Men duuu! Det går att installera ett tema! Där går det att ändra utseende på allt! Ok, så då kan jag göra mitt statusfält svart? Nej nej, temat ändrar allt, allt!

Permalänk
Medlem

Svinkass dag idag... börjar med att jag gör ett misstag på jobbet genom att felinformera en kund. Jag bekräftar till min chef så att hen är medveten samt ringer upp kunden för att rädda upp misstaget, tyvärr var redan lite skada skedd.
En kollega hörde tyvärr samtalet och uppfattade mitt misstag och det är där skon klämmer.

Hon har berättat för fler och de har kört det i mitt ansikte hela dagen, varje gång jag pratat med kund kan jag höra lite sniket:
"Var du helt säker på det du sa nu?" "Kanske ska låta dig ta om nybörjarutbildningen?" Osvosv

Aja, en vanlig dag kanske man skulle kunna ta det. Men dålig sömn och gräl med sambon igår bidrar nog absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man bör ha en årslön i buffert/åtkomligt sparande har jag hört sägas. Ingen dum tanke egentligen.

oof, en himla massa pengar som inte gör något, för du menar årslön och inte månadslön?
Skulle aldrig ha en årslön i buffert.
Inflationen bara äter upp pengarna =/

jag har ~2 månadslöner i buffert.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

oof, en himla massa pengar som inte gör något, för du menar årslön och inte månadslön?
Skulle aldrig ha en årslön i buffert.
Inflationen bara äter upp pengarna =/

jag har ~2 månadslöner i buffert.

Exakt, om man bara lagt undan en hög pengar så har de ju minskat i värde över 20% bara de sista åren, säg att vi har tex 200 000:- (ingen extrem summa i sammanhanget) så blir det ju en heldel pengar som försvinner bort i tomma intet, hade faktiskt kunnat tända en cigarr med en tusenlapp om dagen i många dagar, till och med det hade ju varit roligare tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Äntligen lyckades jag få tummarna ur röva och göra en upphängning till datorn , köpte nytt skrivbord på väg hem " IKEA " Tog bort det gamla och in med det nya , sen hämta jag in träskruv från förrådet och va allmänt glad.
Skruva upp upphängningen och satte in datorn och sen kom problemet! Kom inte åt start knappen , då jag helt hade glömt att det behövdes lite space för att få in ett finger och trycka på knappen
Så vad gör jag då? Jo jag borra helt enkelt ett hål i bordet så man kan starta med en tändsticka Frugan fråga mer eller mindre om jag va helt dum i huvudet som borra ett hål i det nya skrivbordet. Som tur är så döljer ju mus mattan hålet
Trevlig helg på er!
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Svinkass dag idag... börjar med att jag gör ett misstag på jobbet genom att felinformera en kund. Jag bekräftar till min chef så att hen är medveten samt ringer upp kunden för att rädda upp misstaget, tyvärr var redan lite skada skedd.
En kollega hörde tyvärr samtalet och uppfattade mitt misstag och det är där skon klämmer.

Hon har berättat för fler och de har kört det i mitt ansikte hela dagen, varje gång jag pratat med kund kan jag höra lite sniket:
"Var du helt säker på det du sa nu?" "Kanske ska låta dig ta om nybörjarutbildningen?" Osvosv

Aja, en vanlig dag kanske man skulle kunna ta det. Men dålig sömn och gräl med sambon igår bidrar nog absolut.

Sägs det med glimten i ögat eller är det bara en osund atmosfär på din arbetsplats?
Om du har en dålig dag bör du väl kunna be dina kollegor att sluta med tanke på omständigheterna?

Hoppas det kändes bättre idag på arbetet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Svinkass dag idag... börjar med att jag gör ett misstag på jobbet genom att felinformera en kund. Jag bekräftar till min chef så att hen är medveten samt ringer upp kunden för att rädda upp misstaget, tyvärr var redan lite skada skedd.
En kollega hörde tyvärr samtalet och uppfattade mitt misstag och det är där skon klämmer.

Hon har berättat för fler och de har kört det i mitt ansikte hela dagen, varje gång jag pratat med kund kan jag höra lite sniket:
"Var du helt säker på det du sa nu?" "Kanske ska låta dig ta om nybörjarutbildningen?" Osvosv

Aja, en vanlig dag kanske man skulle kunna ta det. Men dålig sömn och gräl med sambon igår bidrar nog absolut.

Det där skulle jag klassa som mobbing, eller i alla fall förbenat kass jargong på din arbetsplats. Jag skulle få office-rage på ein gang.

Permalänk
Avstängd

Ja, man må väl begripa på en arbetsplats när det inte längre är roligt, det är INTE roligt längre om man tex är en hel grupp som klankar ner på en ensam person halva dagen person även om det är skämtsamt menat.

Tycker du skall ta upp det om sådantdär fortsätter under längre perioder, det är viktigt att allt fungerar smidigt på en arbetsplats.
Detdär är inte ett acceptabelt beteende på en arbetsplats. punkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

(Handlar om ett annat forum forum...)
Jag brukar normalt sett inte irritera mig länge på saker som skrivs på forum, men ett par saker är säkra kort:

(Ett, naturligtvis personligt riktade påhopp, men det gäller nog de flesta.)

1. Personer som försöker att skapa egna forumregler efter vad de själva tycker och klagar på folk som inte följer dem men skiter i att admin/moderator sagt vad som egentligen gäller, samt försöker att samla så många de kan som stödjer deras personliga regler.

2. Personer som vill få folk bannade/blockerade bara för att de inte håller med, eller andra skitsaker medan de själva anser sig ha rätt i att agera på ett liknande vis själva som de fördömer när andra gör det.
(Blocka/banna kategorin är den jag har absolut lägst respekt för, alla kategorier. (nu talar jag inte om admins/moderatorer, utan om "one way direction" folk som anser att deras eget beteende står över alla andra, eller som anser att deras privata regler gör det.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Hänger du på Placera?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

@Mizzarrogh: Hänger du på Placera?

Nej, det handlar om el och teknik... (eller, tja det gjorde det en gång i tiden i allafall...)

Var bara tvungen att skriva av mig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hann bo i USA i lite drygt 3 veckor innan jag behövde nyttja sjukvårdsförsäkringen. Lyckades med bedriften att halka på näst sista trappsteget hemma hos en vän igårkväll, landade på armbåge och rygg. Trodde inte det så illa, så satte mig i soffan med kyla på armbågen då jag hade ett jack, men det gav sig inte att blöda. Visade sig vara ett rätt djupt jack när min vän och hans fru kom in igen och granskade det hela, så det blev en tur till akuten med fyra stygn som resultat. So far so good, sjukhuset ska vara en del av försäkringsbolagets nätverk, så borde inte komma några överraskande räkningar. När jag skulle gå och lägga mig visade det sig att hunden de passar den här veckan hade fått för sig att kissa i min säng. Händelserik torsdag!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Lego Master

När man har fått en API-beskrivning av en leverantör som

  1. är rakt av fel

  2. är ful

  3. är inkonsekvent

  4. visar på en så bisarr datastruktur på insidan att man fanimej tappar hakan

Det känns som att hela API:et och strukturen bakom är byggd av en ex-jobbstudent i djurhållning. Som inte pratar varken svenska eller engelska. Eller har närminne. Eller fingrar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield