Sony Playstation 5 kan få sällskap av Pro-modell på lanseringsdagen

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 kan få sällskap av Pro-modell på lanseringsdagen

Nästa år lanserar både Sony och Microsoft nästa generations spelkonsoler. Nu framgår det att Sony kan lansera en högpresterande Pro-variant samtidigt som standardmodellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Frågan är hur mycket bättre nästa generation kan bli? Visst kanske lite bättre prestanda och siffror men det känns som att det inte kan bli något "wow" som gör det värt att uppgradera från PS4.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir två versioner vid lansering.

Jag har Ps4 Pro idag och kommer skaffa PS5 Pro

Hoppas en Pro version kan innehålla vr stöd direkt i konsolen + stor SSD disk + 4K Ultra HD Blu-ray (även om fysisk media är påväg bort) + samt fetare prestanda än "standard PS5"

En vanlig PS5 Slim kanske kan skeppas utan VR stöd eller Blu-ray spelare och mindre SSD disk, för att få ner priset till den breda massan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

inte kan bli något "wow" som gör det värt att uppgradera från PS4.

Uppgradera konsol gör du ju oftast för att de nya spelen slutar komma till gamla generationen. Är det för du vill ha snyggare grafik kan du ju köpa en dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Kul! Frågan är hur mycket bättre nästa generation kan bli? Visst kanske lite bättre prestanda och siffror men det känns som att det inte kan bli något "wow" som gör det värt att uppgradera från PS4.

CPU-prestandaskillnaden mellan PS4 och PS5 ser ju för tillfället ut att kunna bli enorm. Så pratas ju om att detta kommer användas till att faktiskt börja fokusera lite på fps, om det nu blir så och om 60fps blir standard i de flesta titlarna så är det imo ett enormt kliv.

Permalänk
Medlem

Det är nog ett vettigt beslut, så att folk kan välja om de vill vräka på eller ha något mer prisvärt. Kul för AMD med då det ökar säljvolymerna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror ni tolkar det fel, det mest troliga är att det kommer en "budget" 1080p-konsol och en 4k-konsol som det har ryktats om till MS Kryssbox.
Pro-modellen kommer garanterat ett par år senare.

Permalänk
Medlem

Finns lite saker som jag tror kommer bli troligt, att det kommer och utvecklas enormt mycket nya spelserier och nya IP'n. Och dels att jag hoppas på att PC kommer från och med PS5 och Xbox Scarlett att få sig ett lyft och inte hålla sig tillbaka pga konsolernas hårdvara.

Den här generationen tycker att PC inte alls tagit några större kliv som den gjorde förra generation.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

30fps 4K och 60fps 4K alltså?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om konsol som pc spelare, 30 fps funkar i väldigt många spel där. Faktiskt. Andra.. NEJ.
Min tanke här är att med kraften i dessa nya konsoler och då spel som funkar i 30 fps att det kan bli grafiskt väldigt snygga spel då kraften kan läggas på grafiken.
Förhoppningsvis så är det kraft nog ändå att ge spelen 60fps, men ni fattar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

CPU-prestandaskillnaden mellan PS4 och PS5 ser ju för tillfället ut att kunna bli enrom. Så pratas ju om att detta kommer användas till att faktiskt börja fokusera lite på fps, om det nu blir så och om 60fps blir standard i de flesta titlarna så är det imo ett enormt kliv.

Korrekt eftersom PS4 bygger på en CPU med jaguarkärnor (en APU som var inte allt för modern redan är PS4 lanserades) medan den nya verkar bygga på antingen Zen+ eller Zen 2 kärnor.

Skrivet av trickeh2k:

30fps 4K och 60fps 4K alltså?

30 FPS 4K? Kanske. 60 FPS i 4K? Njae. Inte om man inte vill betala PC priser för konsolen.. vilket leder till flopp.. vilket PS3 visade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Så exakt som under 360/PS3-generationen med andra ord. Shocking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tror ni tolkar det fel, det mest troliga är att det kommer en "budget" 1080p-konsol och en 4k-konsol som det har ryktats om till MS Kryssbox.
Pro-modellen kommer garanterat ett par år senare.

Mer prestanda är ju mer prestanda oavsett om den kommer på release eller senare.

Skrivet av pålis:

Så exakt som under 360/PS3-generationen med andra ord. Shocking.

Skillnaden är ju att prestandan var densamma på alla versioner då, om det kommer maskiner med olika hög prestanda direkt på release nu så är det något nytt. Även om det inte är helt "Shocking" ändå om det blir så..

Permalänk
Medlem

Vad ska jag säga......

Lite svårt att lägga 4-5k på en konsol om det finns en pro för lets say.....5-6k som ger dig en bättre upplevelse.
Vem vill välja det sämre alternativet?
4-5k är redan mycket pengar. Då kan 1-2k extra inte spela så stor roll kan jag tycka.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Kul! Frågan är hur mycket bättre nästa generation kan bli? Visst kanske lite bättre prestanda och siffror men det känns som att det inte kan bli något "wow" som gör det värt att uppgradera från PS4.

Fokus ska väl främst ligga på att kapa laddningstider denna gång om jag fattat det hela rätt. Vilket i min mening är väldigt välkommet då ps4ns laddningstider är under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sålde min Pro i våras och kör nu på ett RTX 2080S. Hur jag än hatar 30 fps och hoppas på lite mer tryck. Då får man väl börja hoppas att detta stämmer OCH att spelen kommer köras i 60fps. På pc vill man ju gärna ha 80 fps+. Men ge mig en PS5 PRO på lanseringsdagen och jag köper direkt

Om inte annat kommer iaf spelen att Kunna bli bra mycket snyggare med detta superstora kliv i prestandan, och det lär ju såklart göra väldigt gott oxå för våra kära pc burkar

Permalänk
Medlem

Känns lite som att dom kommer släppa den utannonserade "PS5" som "PS5 Pro" och samtidigt släppa en budgetvariant som "PS5".. lite som på mobilmarknaden. Sedan kommer säkerligen ytterligare ett gäng alternativt "PS5s", "PS5s Pro", "PS5 Super Pro", "PS5 Lite" osv..

I vilket fall så känns det som att konsoler är prisvärda som tusan då mitt 1080Ti kostade nästan 50% mer än hela mitt Xbox One X, dock var min skärm dyrare (65" OLED)..

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Tror att de har en pro version för att inte skrämma bort kunder om det endast fanns en version

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte på det här. Blir en 1 TB SSD-variant för $499 och en 2 TB dito för $599. Thats it.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Vad ska jag säga......

Lite svårt att lägga 4-5k på en konsol om det finns en pro för lets say.....5-6k som ger dig en bättre upplevelse.
Vem vill välja det sämre alternativet?
4-5k är redan mycket pengar. Då kan 1-2k extra inte spela så stor roll kan jag tycka.

Håller med, jag resonerar samma om mycket men får ofta höra mothugg på det.
Däremot så tror jag nextgen kan bli betydligt dyrare, därav att det florerar rykten kring vanlig/pro. Skulle inte förvåna mig med ett pris runt 8-10k, och därav att det finns utrymme för en billigare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror inte på det här. Blir en 1 TB SSD-variant för $499 och en 2 TB dito för $599. Thats it.

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske gör så att de släpper en billig med hårddisk som är lika seg som dagens konsoler när det gäller laddning.

Och en med en SSSSD (SkitSnabbSolidStateDrive)
För att få laddtiderna de visade i ett demo med spindelmannen spelet, och som kostar betydligt mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De kanske gör så att de släpper en billig med hårddisk som är lika seg som dagens konsoler när det gäller laddning.

Och en med en SSSSD (SkitSnabbSolidStateDrive)
För att få laddtiderna de visade i ett demo med spindelmannen spelet, och som kostar betydligt mer.

Vore värdelöst. Spel designas eftet minsta baseline. Skulle de göra ovanstående skulle de aldrig kunna designa spel utifrån SSSSD.

Med det sagt så förstår jag att det kan vara riskfyllt att släppa "$399". Men jag får inte in en SSD för de pengarna...

$499 vore dock rimligt. Nästa år firar Playstation 25 år i USA. Då släpptes 1:an för $299; vilket nästan exakt motsvarar $499 idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mer prestanda är ju mer prestanda oavsett om den kommer på release eller senare.

Skillnaden är ju att prestandan var densamma på alla versioner då, om det kommer maskiner med olika hög prestanda direkt på release nu så är det något nytt. Även om det inte är helt "Shocking" ändå om det blir så..

Om min "teori" stämmer är svaret Nej. "standard" är 4k-modellen, skillnaden är budgetmodellen som är riktad mot 1080p. 1080p-versionen kommer att vara jämförbar med gissningsvis PlayStation 5 Pro och Xbox one X förutom CPUn som inte kommer vara en skräp cpu för surfplattor.
Vette fan kanske tolkade dig fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag vågar nog säga att en konsol som ska klara normalsnygga spel i 4K 60 fps är mycket att hoppas på då den isf skulle kosta en bra bit över 10 000 kr vilket få är villiga att lägga på en konsol.

För den som är lite insatt i pc-komponenter och vad de kostar kan man ju leka med tanken vad för sorts pc som krävs för att producera 4K 60 fps i valfritt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag vågar nog säga att en konsol som ska klara normalsnygga spel i 4K 60 fps är mycket att hoppas på då den isf skulle kosta en bra bit över 10 000 kr vilket få är villiga att lägga på en konsol.

För den som är lite insatt i pc-komponenter och vad de kostar kan man ju leka med tanken vad för sorts pc som krävs för att producera 4K 60 fps i valfritt spel.

Normalsnyggt = Ultra-settings då eller?

Vill påstå att tanken att tillskriva en konsol en viss renderingsupplösning är ett grovt feltänk. Spelen kommer ha den upplösning de behöver och det finns vääääldigt många upplösningar mellan 1080p och 4K.

Att en konsol har 1080p eller 4K (eller 8K, som är fallet här) som maximal utsignal är dock förstås ett faktum men det har inget med spelens renderingsupplösning att glra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

medan den nya verkar bygga på antingen Zen+ eller Zen 2 kärnor.

En parantes men: det är sedan länge bekräftat att det är Zen 2 som gäller, precis som topic-artikeln säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som fortfarande tror att pris/prestanda mellan en konsoll och en PC är likvärdigt. En konsoll byggs exakt likadan i miljontals exemplar, stordriftsfördelarna blir enorma både i tillverkning och inköp. Till detta att mjukvaran inte skrivs för att fungera på en generell standard utan en (eller ett fåtal) exakta hårdvaruspecifikationer. Dagens Pro och X klarar redan idag 4K HDR @60 fps i ett flertal spel.

Sedan till det här med SSD, det kommer knappast vara en 1TB nvme 4x4 disk i, gissar att det blir en hybridlösning liknande Apples, 32-64GB brutalsnabb SSD + långsamnmare lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt eftersom PS4 bygger på en CPU med jaguarkärnor (en APU som var inte allt för modern redan är PS4 lanserades) medan den nya verkar bygga på antingen Zen+ eller Zen 2 kärnor.

30 FPS 4K? Kanske. 60 FPS i 4K? Njae. Inte om man inte vill betala PC priser för konsolen.. vilket leder till flopp.. vilket PS3 visade.

Är 4k @ 60 fps så jävla krävande då? Jag tänker att med konsol så borde utvecklarna kunna lägga rätt stor tid till att tweaka inställningarna för riktigt bra prestanda/utseende och då kanske det blir möjligt. Alla grafikkortstester kör ju typ max på varenda inställning och det är kanske inte direkt nödvändigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ja, det kan vara "4k @ 60fps", men ofta kör de med variabel resolution, och kanske går ner till 1440P eller 1800P när det blir mycket på skärmen.
Oftast är grafiska kvaliteten inte alls lika hög som på PC-motsvarigheten heller, kolla på Digital Foundrys videos på youtube, så brukar de visa skillnader mellan tex PS4 Pro och PC.

Så det må vara 4k@60fps, men det är ofta en sanning med modifikation.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag vågar nog säga att en konsol som ska klara normalsnygga spel i 4K 60 fps är mycket att hoppas på då den isf skulle kosta en bra bit över 10 000 kr vilket få är villiga att lägga på en konsol.

För den som är lite insatt i pc-komponenter och vad de kostar kan man ju leka med tanken vad för sorts pc som krävs för att producera 4K 60 fps i valfritt spel.

https://youtu.be/Aud_Xa57Dio det vart flera spel som gick lira 4k60 med ett 1060. Så är kortet en aning kraftfullare samt lite optimering och skräddarsydda grafikinställningar så skall nog 4k60 vara fullt rimligt. Men det kommer nog som vanligt att komma spel där de pressar konsolen till max och dessa lär säkerligen köras i lägre fps tyvärr.

Men märker man någon skillnad mellan 1440p och 4k på en tv? Dvs om de kör med dynamisk upplösning.

Själv äger jag ingen 4k-skärm eller 4k-tv ännu men har planer på att skaffa en större tv fast då är det främst storleken som lockar inte så mycket upplösningen även om den såklart är en bonus.

Fast det lär nog inte bli en ps4 för min del nu när gamepass finns. För bra tjänst för att gå miste om. Om nu inte ps4 bättrar på sin motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com