Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Jag är med på att detta är interesant. Dock så vill jag påstå att om man skall kunna sälja sina Licenser (CD-Key) så skall det vara till spel som man inte bundit till sitt Konto hos spellets tillverkare. Exempel är Elite:Dangerous, Paradox spel som Crusader Kings 2, Stellaris, Hearts of Iron 4 och Europa universalis. Där om jag kan sälja nyckeln från steam så kommer inte den som köper den kunna använda den då nyckeln finns på säljarens konto hos tilverkaren.

Nästa steg är väl i så fall att man ska kunna frikoppla bundna nycklar också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Skillnaden är arbetstiden, för dig att sälja digitala nycklar redan idag pratar vi knappt minut av tin tid för dig att slänga upp nycklar du har till salu på diverse sidor och de sköter resten, efter ett tag har du pengar på ditt konto.

Att sälja fysiska produkter tar betydlig mycket mer av din tid och oftast varför alla många inklusive mig orka bry sig förutom de gånger man har behöv av lite extra intäkter det är värt mödan.

Och på grund av detta så kommer du se, ( och du ser redan det rejält TYDLIGT idag ) att allt fler spelföretag går mot GaaS. Du ser det redan rejält tydlgit idag vilka typer av spel, och hur de finansieras av storbolag, detta kommer bli värre.

Jag ser inte riktigt varför alla fördelar av digitalisering (lägre distributionskosntander, enkel outsourcing etc) skall skördas av företag, medans jag som privatperson skall hållas ifrån dessa. Konsumenter har rättigheter, även fast bolag låtsas om att de inte har det. Jag håller med dig om GaaS utvecklingen, delvis. Den utvecklingen började långt innan detta, men skulle knappast ha stoppats om Valve hade fått rätt. Personligen röstar jag med plånboken mot GaaS, dvs jag konsumerar de inte alls

Skrivet av PCKatten:

Jag är med på att detta är interesant. Dock så vill jag påstå att om man skall kunna sälja sina Licenser (CD-Key) så skall det vara till spel som man inte bundit till sitt Konto hos spellets tillverkare. Exempel är Elite:Dangerous, Paradox spel som Crusader Kings 2, Stellaris, Hearts of Iron 4 och Europa universalis. Där om jag kan sälja nyckeln från steam så kommer inte den som köper den kunna använda den då nyckeln finns på säljarens konto hos tilverkaren.

Om beslutet står sig genom alla instanser kommer det få effekter för andra än valve. Dessa tjänster kommer (troligtvis) behöva se till att de reglerna efterföljs de med. "Kunden band det till ett konto" är inte precis det starkaste försvaret i världen

Permalänk
Inaktiv

Skönt att det här kommer upp. Har alltid tyckt att ma ska kunna frigöra nyckeln från sitt steambibliotek. Har massa spel på Steamkontot som jag inte spelar längre. Men jag är förvånad att det faktiskt finns medlemmar som är emot mer konsumentmakt. Valve har sugit länge på del här karamellen och givetvis kommer det ske en sanering av marknaden. Spelutvecklare kommer att få färre sålda kopior. Det finns en anledning varför distributörerna hatar GameStop som säljer begagnat. Är Valve smarta så tillhandahåller de en marknad och tar 20% av intäkterna av begafbnatpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir något av det för då kommer både stora reor och indiespel att bli mycket mindre.

Varför skulle reor komma på spel på Steam ifall en massa folk kan köpa det ännu billigare från G2A där folk stulit andras konton och säljer allt som finns på dom?
Hur skulle indiespel kunna fortsätta att utvecklas när spelet finns billigare att köpa på andra ställen och dom tjänar exakt noll kronor på det?

Nej det här är inte en bra ändring för alla utom dom som bara spelar AAA-spel och sen vill kunna få tillbaka pengar när dom slutat spela just det spelet.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast hur skulle rätten att kunna sälja vidare leda till geogates?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror han menar att titlar inte skulle säljas i EU på grund av detta. Se till exempel vissa mindre webbsidor som blockerar besökare från EU för att de inte vill bindas till GDPR. Tror dock inte att risken är så stor, majoriteten av dessa sidor är sådana med lokal anknytning (typ en lokaltidning i USA) som inte har betydande inkomster från EU. Spelindustrin drog in 15 miljarder dollar i västeuropa 2015, så jag anser det osannolikt med tanke på vilka inkomster som missas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skönt att det här kommer upp. Har alltid tyckt att ma ska kunna frigöra nyckeln från sitt steambibliotek. Har massa spel på Steamkontot som jag inte spelar längre. Men jag är förvånad att det faktiskt finns medlemmar som är emot mer konsumentmakt. Valve har sugit länge på del här karamellen och givetvis kommer det ske en sanering av marknaden. Spelutvecklare kommer att få färre sålda kopior. Det finns en anledning varför distributörerna hatar GameStop som säljer begagnat. Är Valve smarta så tillhandahåller de en marknad och tar 20% av intäkterna av begafbnatpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med en begagnatmarknad för Steam är att kostnaden för dem är lika hög för ett begagnat spel som för ett nytt men intäkterna är lägre, den nye köparen skall ladda hem spelet och använda tjänsten.

Jämför med ett fysiskt spel, om det säljs vidare så utgår det inte en extra kostnad för tillverkning och distribution.

Permalänk
Medlem

Välkommet beslut, vi är på väg mot en situation där ALLT finns i molnet och jag vill inte se hur all makt samlas hos en handfull digitala återförsäljare. Att sälja en digital licens ska inte vara konstigare än att sälja dess fysiska motsvarighet. Är det något som företagen inte accepterar så finns ałltid möjlighet för dem att erbjuda en utpräglad prenumerationstjänst istället, typ alla spel i deras utbud för 199:- per månad. Alltså precis den situation vi gått mot under flera år alldeles naturligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tror han menar att titlar inte skulle säljas i EU på grund av detta. Se till exempel vissa mindre webbsidor som blockerar besökare från EU för att de inte vill bindas till GDPR. Tror dock inte att risken är så stor, majoriteten av dessa sidor är sådana med lokal anknytning (typ en lokaltidning i USA) som inte har betydande inkomster från EU. Spelindustrin drog in 15 miljarder dollar i västeuropa 2015, så jag anser det osannolikt med tanke på vilka inkomster som missas

Jag tror inte att Steam kommer göra det aktivt, då domstolen berör detta retroaktivt, dvs det gäller alla titlar du redan har i ditt bibliotek också. Därför kommer det inte göra så stor skillnad för Valve (kanske mer för utvecklarna, men vem vet).
(Kan man se shitstormen som blossar upp om Steam plötsligt lämnar EU helt och raderar alla konton?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Problemet med en begagnatmarknad för Steam är att kostnaden för dem är lika hög för ett begagnat spel som för ett nytt men intäkterna är lägre, den nye köparen skall ladda hem spelet och använda tjänsten.

Jämför med ett fysiskt spel, om det säljs vidare så utgår det inte en extra kostnad för tillverkning och distribution.

Det kvittar ju.
Ett exemplar av mjukvara är en användare, oavsett ny och eller i andrahand. Fler speltimmar på varje licens får man nog räkna med.
Steam kommer såklart förlora intäkter eftersom flera potentiella kunder kommer inte behöva köpa nya licenser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zather:

Hoppas att det inte blir något av det för då kommer både stora reor och indiespel att bli mycket mindre.

Varför skulle reor komma på spel på Steam ifall en massa folk kan köpa det ännu billigare från G2A där folk stulit andras konton och säljer allt som finns på dom?
Hur skulle indiespel kunna fortsätta att utvecklas när spelet finns billigare att köpa på andra ställen och dom tjänar exakt noll kronor på det?

Nej det här är inte en bra ändring för alla utom dom som bara spelar AAA-spel och sen vill kunna få tillbaka pengar när dom slutat spela just det spelet.

Därför skapar man bra spel som användarna köper för att stötta utvecklaren. Finns alldeles för mycket skräpspel ute Ditt resonemang är lite skevt egentligen. Ponera fysiska varor, som faktiskt har en kostnad att producera, material osv. Ett spel har ju en fixerad kostnad som sedan fördelas på licenserna (då har jag förneklat och inte räknat med serverhyra, support osv). Så den fysiska produkten är okej att sälja, men inte den digitala licensen? Skulle man översätta till en fysiska världen så skulle man förbjuda folk att sälja sina gamla möbler och låta de dumpa på soptippen för att IKEA ska få sälja nya möbler för att ge mer omsättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Problemet med en begagnatmarknad för Steam är att kostnaden för dem är lika hög för ett begagnat spel som för ett nytt men intäkterna är lägre, den nye köparen skall ladda hem spelet och använda tjänsten.

Jämför med ett fysiskt spel, om det säljs vidare så utgår det inte en extra kostnad för tillverkning och distribution.

Licensen kan bara användas av en session oavsett vem som sitter bakom skärmen. Jag skulle argumentwra att fysiska kopior som skickas fram och tillbaka, transportera till butik och sen ska köparen ta sig till butiken eller posten. Det sätter en betydligt större avtryck jämfört med att klicka på downloaf. På Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Problemet med en begagnatmarknad för Steam är att kostnaden för dem är lika hög för ett begagnat spel som för ett nytt men intäkterna är lägre, den nye köparen skall ladda hem spelet och använda tjänsten.

Jämför med ett fysiskt spel, om det säljs vidare så utgår det inte en extra kostnad för tillverkning och distribution.

Valve låter spelutvecklare skapa Steam-nycklar kostnadsfritt som utvecklaren kan sälja på sin egen hemsida.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Valve bryr sig inte alltid om att tjäna pengar direkt på varenda transaktion.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Problemet är att böterna förmodligen blir billigare än att låta folk sälja vidare sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Valve låter spelutvecklare skapa Steam-nycklar kostnadsfritt som utvecklaren kan sälja på sin egen hemsida.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Valve bryr sig inte alltid om att tjäna pengar direkt på varenda transaktion.

Fast de får inte sälja det till ett lägre pris än för vad kostar på steam.

Vilket är sätt för de störste aktören (Steam har någonstans mellan 70-95% av den digital spelmarknaden för PC spel) att förhindra att andra aktörer skall kunna konkurera genom ett lägre pris mot användaren. Ett spel som säljs på tex EGS får inte säljas dyrare på Steam, och om man redan har alla sina spel på steam, varför skulle en köpare köpa det från EGS om det kostar lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte är en fysisk produkt är inget argument. Nyttjanderätter går att sälja och överlåta i andra sammanhang, så det i sig är inget hinder för mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Licensen kan bara användas av en session oavsett vem som sitter bakom skärmen. Jag skulle argumentwra att fysiska kopior som skickas fram och tillbaka, transportera till butik och sen ska köparen ta sig till butiken eller posten. Det sätter en betydligt större avtryck jämfört med att klicka på downloaf. På Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är inte en kostnad för speltillverkaren eller för företaget som sålde spelet till den förste köparen. Kostnaden för att skicka runt det är en kostnaden för den som säljer vidare spelet eller den som köper det av denne.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Njae, förvisso. Jag är däremot beredd att backa från just den här rättigheten för att slippa geogates, utan att blinka

Tar hellre Geogating över att inte kunna sälja vidare.

Vi är ju redan geogated från den största marknaden; Nämligen Asien.
Finns en hel del spel jag gärna kör från Korea, t.ex. Lost Ark, som tyvärr är 100% Korea just nu och som aktivt bannar folk med VPN samt kräver Sydkoreanskt mobilnummer för att regga sig. Och tror inte Valve, EA, Ubisoft, ActivisionBlizzard (Tencent) är beredda att vända ryggen åt hela EU och dela den västländska marknaden i 2 delar.

Hur många gånger har man inte köpt ett spel (summa är irrelevant) som man sedan ångrar? Vore perfekt att kunna lägga upp sitt spel till försäljning (sitt egna pris) precis som med Trading Cards eller CS-Skins. Kunna få tillbaka lite pengar och förhoppningsvis får den som köper spelet lite billigare prislapp i slutändan (precis som med 2nd-hand spel till PS/Xbox/Switch).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Att det inte är en fysisk produkt är inget argument. Nyttjanderätter går att sälja och överlåta i andra sammanhang, så det i sig är inget hinder för mjukvara.

Lite som att aktier inte får byta ägare bara för att man inte får ett fysiskt aktiebrev hemskickat som man skickar till varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta tror jag är dåligt för oss....

Ni begriper väl att spelföretagen kommer sälja många färre spel (vilket kommer skada branschen)?

Skrivet av Molotov:

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Därför skapar man bra spel som användarna köper för att stötta utvecklaren. Finns alldeles för mycket skräpspel ute Ditt resonemang är lite skevt egentligen. Ponera fysiska varor, som faktiskt har en kostnad att producera, material osv. Ett spel har ju en fixerad kostnad som sedan fördelas på licenserna (då har jag förneklat och inte räknat med serverhyra, support osv). Så den fysiska produkten är okej att sälja, men inte den digitala licensen? Skulle man översätta till en fysiska världen så skulle man förbjuda folk att sälja sina gamla möbler och låta de dumpa på soptippen för att IKEA ska få sälja nya möbler för att ge mer omsättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att jag personligen tycker inte att en fysisk- och digital produkt är detsamma. En digitalmjukvara är något som du köper en licens till och den är gjord för just dig som köper den, ingen annan.

Det är därför jag också tycker som jag tycker, jag tror inte att detta kommer att medföra något positivt till oss konsumenter då spel redan är såpass billiga just nu och alla nackdelar är helt enkelt inte värda ändringen.
Sen att det finns mycket skräpspel ja det kanske stämmer men det ändrar inte alls att ingen kommer våga göra ett indiespel då det är en sån extrem risk redan nu och då får vi bara stora AAA-Spel vilket inte är något jag är något superstort fan av.
Andra negativa delar är att DRM kommer bli extremt mycket större för annars kommer folk kunna köpa ett spel, ladda ned det och sen sälja och så finns 2 kopior av spelet (Detta är också en stor del till varför jag inte tycker att en fysisk kopia är detsamma som digital)

Jag måste dock även själv ta upp att Ja, jag är en programmerare själv så jag är partiskt till detta hela men det är också därför jag själv oftast köper fysiska kopior av spel.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Fast det är inte en kostnad för speltillverkaren eller för företaget som sålde spelet till den förste köparen. Kostnaden för att skicka runt det är en kostnaden för den som säljer vidare spelet eller den som köper det av denne.

Valve tar redan en stor del av kakan från spelutvecklaren för att finnas på plattformen. Återigen, det är peanuts för Valve att låta några ladda ned spelet igen. Det är ju vara producenter våta dröm att ens pryl, licens endast får säljas en gång. Nä, varor och tjänster har bytt ägare i flera tusen år. Det är nu man har kommit på att den digitala marknaden ska särbehandlas. Att spel som finns fysiskt på kasett på Nintendo Switch vs samma spel som köps på den digitala spelshoppen, borde behandlas lika. Idag görs det inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Lite som att aktier inte får byta ägare bara för att man inte får ett fysiskt aktiebrev hemskickat som man skickar till varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

En bättre liknelse vore ett servitut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zather:

Saken är den att jag personligen tycker inte att en fysisk- och digital produkt är detsamma. En digitalmjukvara är något som du köper en licens till och den är gjord för just dig som köper den, ingen annan.

Det är därför jag också tycker som jag tycker, jag tror inte att detta kommer att medföra något positivt till oss konsumenter då spel redan är såpass billiga just nu och alla nackdelar är helt enkelt inte värda ändringen.
Sen att det finns mycket skräpspel ja det kanske stämmer men det ändrar inte alls att ingen kommer våga göra ett indiespel då det är en sån extrem risk redan nu och då får vi bara stora AAA-Spel vilket inte är något jag är något superstort fan av.
Andra negativa delar är att DRM kommer bli extremt mycket större för annars kommer folk kunna köpa ett spel, ladda ned det och sen sälja och så finns 2 kopior av spelet (Detta är också en stor del till varför jag inte tycker att en fysisk kopia är detsamma som digital)

Jag måste dock även själv ta upp att Ja, jag är en programmerare själv så jag är partiskt till detta hela men det är också därför jag själv oftast köper fysiska kopior av spel.

I den sista meningen kom det fram. Du är programmerare och självklart vill du sälja så många licenser som möjligt. Det kostar att underhålla programmet och många appar har ju gått över till en prenumerationsmodell för att få en ständig ström av intäkter. Inte mig emot, fast då är ju programmet billigare och då är det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är inte en kostnad för speltillverkaren eller för företaget som sålde spelet till den förste köparen. Kostnaden för att skicka runt det är en kostnaden för den som säljer vidare spelet eller den som köper det av denne.

Nja, vid prissättning måste man ju räkna på antal användare per licens. Skulle t.ex. supporten öka med 10 (en för varje vidaresåld licens) så kommer priserna att stiga.

Sedan krävs det väl mer av steam för att kunna hantera flera ägare per licens. Kraven på att koppla upp sig och kontrollera licensen lär ju också öka.

Tänk om digitala grupper bildas där man cirkel-säljer/ger spel till varandra... ett spel och sedan får antalet i gruppen avgöra hur många spel du får för det priset. Det händer säkert idag med men transporter(kostnad/tid) gör folk lata.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är svårnavigerat ämne, men i slutändan positivt. Däremot så har jag inget emot om Steam gör så det endast går att sälja vidare via steam (det är trots allt steam-nycklar..) och ser till att ta en del av kakan.
Tillräckligt stor del för att det ska vara värt det för deras del att tillhandahålla tjänsten, tillräckligt stor för att man som privatperson inte köper hur mycket som helst på en rea och sedan säljer för 10% profit när rean är över men ändå tillräckligt liten andel för att jag som privatperson ska känna att "Vad fasen, jag har inte kört det här spelet på 5 år nu. Kan lika gärna sälja av lite och se om jag får tillräckligt för ett nytt spel istället".

Sen tror inte jag att speciellt många kommer vara intresserade av att faktiskt sälja av hela sitt bibliotek så jag tror verkligen inte på domedagsprofeterna här i tråden som påstår att detta skulle ta kol på hela branschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

I den sista meningen kom det fram. Du är programmerare och självklart vill du sälja så många licenser som möjligt. Det kostar att underhålla programmet och många appar har ju gått över till en prenumerationsmodell för att få en ständig ström av intäkter. Inte mig emot, fast då är ju programmet billigare och då är det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är bäst att ta upp det än att behöva tjata en massa, bättre att förklara varför jag tycker som jag tycker.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Helt jäkla underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Vart är alla EU hatare nu?

Det man betalar pengar för inom EU och det inte bokstavligen, tydligt, utan inlindning står att det är ett abbonnemang eller tillfällig tjänst, äger man. Varför inte digitalt också? Om villkoren skulle förändras blir man kompenserad till fullo (se reklamation). Alternativt på varor som faktiskt slits, ett lägre nyttjandeavdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Minnet varar inte längre än det senaste man har hört om EU. Och gör EU nått man tycker är bra hyllas det och gör EU nått man tycker är dåligt hatas det. Inga nyanser här inte!

Skrivet av anon2110:

Skönt att det här kommer upp. Har alltid tyckt att ma ska kunna frigöra nyckeln från sitt steambibliotek. Har massa spel på Steamkontot som jag inte spelar längre. Men jag är förvånad att det faktiskt finns medlemmar som är emot mer konsumentmakt. Valve har sugit länge på del här karamellen och givetvis kommer det ske en sanering av marknaden. Spelutvecklare kommer att få färre sålda kopior. Det finns en anledning varför distributörerna hatar GameStop som säljer begagnat. Är Valve smarta så tillhandahåller de en marknad och tar 20% av intäkterna av begafbnatpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att inom ett par månader kommer priset för ett visst spel fullständigt krascha när dom som köpte spelet tidigt har spelat klart och nu lägger ut det till försäljning. Samtidigt som spelskaparen inte ser en enda krona. Jag vill inte se dom spel och metoder som kommer att användas om alla intäkter måste ske dom första veckorna efter releas.

Varför skulle Steam vilja skapa en marknad där dom får 20% av ett lägre pris när dom kan få 100% av ett högre?

Skrivet av filbunke:

Problemet med en begagnatmarknad för Steam är att kostnaden för dem är lika hög för ett begagnat spel som för ett nytt men intäkterna är lägre, den nye köparen skall ladda hem spelet och använda tjänsten.

Jämför med ett fysiskt spel, om det säljs vidare så utgår det inte en extra kostnad för tillverkning och distribution.

Den centrala frågan enligt mig:

Steg ett: Du köper ett spel från Steam som in sin tur förbinder sig att göra spelet tillgängligt genom nerladdning för dig.
Steg två: Du säljer spelet till en tredje part.
Steg tre: Steam har inget avtal med den nya "ägaren" av spelet och har därför inte nån skyldighet att göra spelet tillgängligt för nedladdning.

En person har möjlighet att ladda ner spelet men inte spela. Den andra har möjlighet att spela men inte att ladda ner.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tar hellre Geogating över att inte kunna sälja vidare.

Vi är ju redan geogated från den största marknaden; Nämligen Asien.
Finns en hel del spel jag gärna kör från Korea, t.ex. Lost Ark, som tyvärr är 100% Korea just nu och som aktivt bannar folk med VPN samt kräver Sydkoreanskt mobilnummer för att regga sig. Och tror inte Valve, EA, Ubisoft, ActivisionBlizzard (Tencent) är beredda att vända ryggen åt hela EU och dela den västländska marknaden i 2 delar.

Hur många gånger har man inte köpt ett spel (summa är irrelevant) som man sedan ångrar? Vore perfekt att kunna lägga upp sitt spel till försäljning (sitt egna pris) precis som med Trading Cards eller CS-Skins. Kunna få tillbaka lite pengar och förhoppningsvis får den som köper spelet lite billigare prislapp i slutändan (precis som med 2nd-hand spel till PS/Xbox/Switch).

Nej det skulle vara värdelöst.
Alla andrahandsförsäljningar ger 0:- till utvecklaren som gjort spelet. Dessutom har Steam redan en funktion för att ångra spelköp, det är bara att använda den om du råkar köpa ett spel som inte är vad du trodde, (har själv gjort det flera gånger).

Kul om ditt Steam-acc blir hackat och hela ditt bibliotek sålt...

Nejnejnej, detta är en så sjukt kass idé på så många plan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

* Rätten att tex låta dina barn spela ditt spel medans du spelar andra spel (Steam blockar ju detta helt så fort du kör något spel du äger)

Familjedelning?