Huawei presenterar Mate 30 Pro – utan Googles ekosystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Finns flera andra mobiler med liknande upplösning. Poängen är inte att få ut en 40MP bild som slutresultat utan en med lägre upplösning med bättre bildkvalité. En teknik som används är pixel binning https://www.androidauthority.com/what-is-pixel-binning-966179...

Tack, intressant läsning! Nu förstår jag varför det är sån ”överdriven” megapixel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Borde inte vi som konsumenter kunna kräva att BankID Bank appar Swish osv är tillgängliga för alla plattformar? Post och tele styrelsen eller annan styrelse med ansvar borde se till att detta fixas snarast! Det är direkt konkurens hämmande om kinserna släpper en lur och våra id/bank appar inte funkar!

Skrivet av Sysop:

Påminner mig om tiden innan iOS och Android, meckigt värre att få till BankID på Mac och Nix-system. Så det är ju inget nytt problem, kan ju vara svårt att tvinga vissa att behöva utveckla till alla tänkbara system, kostnadsmässigt, är det värt det för de som ska betala för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu borde det här ligga på post och telestyrelsens bord, alternativt någon annan statlig instans. BankID ägs av bankerna typ Swish har jag inte koll på. Inget av det kostar oss några direkta pengar men givetvis tas kostnader in av andra tjänster. Dessa kan staten sätta press på och borde göra det!

Spotify Netflix osv är svårare att göra något åt, men börjar telefonen sälja så ligger det i deras intresse att fixa appar som funkar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väldigt enkelt att få in appar från Play Store på sin telefon trots att den inte har Google Services.

1.
Ladda ned F-Droid som är en plattform för open source appar.

2.
Ladda ned Aurora Store via F-Droid. Denna ger dig tillgång till Play Store via anonyma googlekonton för att du inte ska behöva riskera att ditt eget googlekonto blir bannat.

3.
Ladda ned Swish, BankID o.s.v.

4.
?????

5.
Profit

Att notera är att F-Droid och Aurora Store är open source om ni vill gräva i dem (likt alla andra appar som finns på F-Droid).
Som bonus kan man ladda ned MicroG där jag egentligen enbart rekommenderar FakeStore för att fejka för appar att Play Store är installerat trots att appen är tom (vissa appar från Play Store är lite kinkiga).
På min S4 som jag kör LineageOS 15.1 på har jag gjort allt detta och BankID, Swish och alla bankappar jag testat förutom Icabanken fungerar utmärkt. Däremot klagar BankID vid start att appen inte kommer fungera utan Googles tjänster men klickar man bort dialogen fungerar appen utmärkt.

Intressant! Hur blir det på Huaweis enheter som hittills verkar ha haft en extremt låst bootloader?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väldigt enkelt att få in appar från Play Store på sin telefon trots att den inte har Google Services.

1.
Ladda ned F-Droid som är en plattform för open source appar.

2.
Ladda ned Aurora Store via F-Droid. Denna ger dig tillgång till Play Store via anonyma googlekonton för att du inte ska behöva riskera att ditt eget googlekonto blir bannat.

3.
Ladda ned Swish, BankID o.s.v.

4.
?????

5.
Profit

Att notera är att F-Droid och Aurora Store är open source om ni vill gräva i dem (likt alla andra appar som finns på F-Droid).
Som bonus kan man ladda ned MicroG där jag egentligen enbart rekommenderar FakeStore för att fejka för appar att Play Store är installerat trots att appen är tom (vissa appar från Play Store är lite kinkiga).
På min S4 som jag kör LineageOS 15.1 på har jag gjort allt detta och BankID, Swish och alla bankappar jag testat förutom Icabanken fungerar utmärkt. Däremot klagar BankID vid start att appen inte kommer fungera utan Googles tjänster men klickar man bort dialogen fungerar appen utmärkt.

Jag är ute på lite tunn is nu, men jag tror inte detta fungerar, iaf. inte så enkelt. Du behöver Google Play Services, och det kommer du inte kunna installera utan en rootad telefon. Och roota Huaweis telefoner, med sin låsta bootloader, är lite komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Intressant! Hur blir det på Huaweis enheter som hittills verkar ha haft en extremt låst bootloader?

Skrivet av jaqob:

Jag är ute på lite tunn is nu, men jag tror inte detta fungerar, iaf. inte så enkelt. Du behöver Google Play Services, och det kommer du inte kunna installera utan en rootad telefon. Och roota Huaweis telefoner, med sin låsta bootloader, är lite komplicerat.

Du behöver ingen rootad telefon för att installera F-Droid, dessutom behöver du inte alls Google Play services för att BankID ska fungera (den kommer klaga på att det inte finns men appen kommer fungera oavsett).
Jag lade till en lista för att få in Google Play services också om man vill det.

Permalänk
Medlem

När jag först såg bilden förstod jag inte om jag tittade på ett grafikkort eller en telefon

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Vi lär få alla svar vi söker här --> XDA

https://www.xda-developers.com/huawei-mate-30-google-play-sto...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

7680 fps slowmo. Thats almost over 9000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väldigt enkelt att få in appar från Play Store på sin telefon trots att den inte har Google Services.

  1. Ladda ned F-Droid som är en plattform för open source appar.

  2. Ladda ned Aurora Store via F-Droid. Denna ger dig tillgång till Play Store via anonyma googlekonton för att du inte ska behöva riskera att ditt eget googlekonto blir bannat.

  3. Ladda ned Swish, BankID o.s.v.

  4. ?????

  5. Profit

Att notera är att F-Droid och Aurora Store är open source om ni vill gräva i dem (likt alla andra appar som finns på F-Droid).
Som bonus kan man ladda ned MicroG där jag egentligen enbart rekommenderar FakeStore för att fejka för appar att Play Store är installerat trots att appen är tom (vissa appar från Play Store är lite kinkiga).
På min S4 som jag kör LineageOS 15.1 på har jag gjort allt detta och BankID, Swish och alla bankappar jag testat förutom Icabanken fungerar utmärkt. Däremot klagar BankID vid start att appen inte kommer fungera utan Googles tjänster men klickar man bort dialogen fungerar appen utmärkt.

Om man även vill ha in Google Play services krävs det några steg:

  1. Lägg in MicroG i F-Droid som repo (eller ladda ned Services Core-apk:n från hemsidan) och installera.

  2. Gå in i Aurora Store och sök efter uppdateringar

  3. Googles gömda app Google Play services ska nu dyka upp, bara att installera den.

Jag har inte testat hur bra det fungerar men det bör fungera.

Eller köper man en annan telefon och slipper allt jox.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer följa det här noga. Så länge det finns en lösning för bankID och swish så är den intressant.

Jag och en kollega skojade för omkring ett år sedan att "-Snart kommer vi väl säga;-Det är så typiskt väst att kopiera Kina" och vi kanske är där snart i vissa områden.

Vad det gäller konkurrera med Google: Kinesiska storbolag brukar ha väldigt långsiktiga strategier (inga kvartalsrapportbolag alltså) och ger sig inte, så är det några som kan sjösätta en konkurent så är det Huawei då det de hittills visat väldig uthållighet. För 10 år sedan var produkterna kopior på västteknik som hade dålig mjukvara; idag är det något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väldigt enkelt att få in appar från Play Store på sin telefon trots att den inte har Google Services.

  1. Ladda ned F-Droid som är en plattform för open source appar.

  2. Ladda ned Aurora Store via F-Droid. Denna ger dig tillgång till Play Store via anonyma googlekonton för att du inte ska behöva riskera att ditt eget googlekonto blir bannat.

  3. Ladda ned Swish, BankID o.s.v.

  4. ?????

  5. Profit

Att notera är att F-Droid och Aurora Store är open source om ni vill gräva i dem (likt alla andra appar som finns på F-Droid).
Som bonus kan man ladda ned MicroG där jag egentligen enbart rekommenderar FakeStore för att fejka för appar att Play Store är installerat trots att appen är tom (vissa appar från Play Store är lite kinkiga).
På min S4 som jag kör LineageOS 15.1 på har jag gjort allt detta och BankID, Swish och alla bankappar jag testat förutom Icabanken fungerar utmärkt. Däremot klagar BankID vid start att appen inte kommer fungera utan Googles tjänster men klickar man bort dialogen fungerar appen utmärkt.

Om man även vill ha in Google Play services krävs det några steg:

  1. Lägg in MicroG i F-Droid som repo (eller ladda ned Services Core-apk:n från hemsidan) och installera.

  2. Gå in i Aurora Store och sök efter uppdateringar

  3. Googles gömda app Google Play services ska nu dyka upp, bara att installera den.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag har inte testat hur bra det fungerar men det bör fungera.

Betala mer än 10 000 för en produkt som man måste lägga en massa tid och jobb på att hacka, olagligen piratkopiera en massa saker som olika appar och filbibliotek, och sedan bryta emot både Huaweis garantier och Googles licensavtal, för att ens få basfunktioner på plats? Som kanske "bör fungera"?

Nej, tack.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Jag kommer följa det här noga. Så länge det finns en lösning för bankID och swish så är den intressant.

Jag och en kollega skojade för omkring ett år sedan att "-Snart kommer vi väl säga;-Det är så typiskt väst att kopiera Kina" och vi kanske är där snart i vissa områden.

Vad det gäller konkurrera med Google: Kinesiska storbolag brukar ha väldigt långsiktiga strategier (inga kvartalsrapportbolag alltså) och ger sig inte, så är det några som kan sjösätta en konkurent så är det Huawei då det de hittills visat väldig uthållighet. För 10 år sedan var produkterna kopior på västteknik som hade dålig mjukvara; idag är det något helt annat.

Hur menar du nu?

De valde ju att inte sjösätta sitt egna OS, utan gick ju för den "öppna" versionen av Googles Android?

(Vilket trots att det gör det till en helt värdelös produkt för mig utan Googles tjänster/API:er, är 100 ggr bättre val än deras egen Linux/Android-kopia)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

En av de snyggaste mobilerna någonsin.
Ringen på baksidan reflekteras något så jävla nice.

Synd att Huawei och USA bråkar dock, hade inte lagt de pengarna med ovissheten om google tjänster.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan vilja ens fundera på att köpa en huawei telefon idag. USA är en rättsstat med opartiska domstolar och ett fungerande rättsväsende. Kina är en diktatur och ett hot mot hela västvärlden och vårt sätt att leva.

Skulle inte köpa en oavsett, då jag inte vill stödja spionerier från en diktatur. Har en Kinesisk kollega som flyttat hit nyligen, han säger "det är i princip Kinesiska armén".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fattar inte hur folk kan vilja ens fundera på att köpa en huawei telefon idag. USA är en rättsstat med opartiska domstolar och ett fungerande rättsväsende. Kina är en diktatur och ett hot mot hela västvärlden och vårt sätt att leva.

Skulle inte köpa en oavsett, då jag inte vill stödja spionerier från en diktatur. Har en Kinesisk kollega som flyttat hit nyligen, han säger "det är i princip Kinesiska armén".

Vilka är Kinesiska armén, Huawei?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fattar inte hur folk kan vilja ens fundera på att köpa en huawei telefon idag. USA är en rättsstat med opartiska domstolar och ett fungerande rättsväsende. Kina är en diktatur och ett hot mot hela västvärlden och vårt sätt att leva.

Skulle inte köpa en oavsett, då jag inte vill stödja spionerier från en diktatur. Har en Kinesisk kollega som flyttat hit nyligen, han säger "det är i princip Kinesiska armén".

I princip har du rätt, men det är svårt att bojkotta Kina eftersom det mesta i teknikväg numera är gjort där, oavsett vad det står för märke på varan. Men vi bör inte vara blåögda och vi kan alltid rösta med plånboken och stöda alternativ. Min telefon är gjord i Sydkorea, så lite bättre på pappret.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vilka är Kinesiska armén, Huawei?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns knappast några bevis för något sådant, men alla vet att Kina är en tämligen hård diktatur och är staten med och äger något så får man förmoda att det ageras enligt statens intressen. Vilka det nu kan vara. Har pratats om att spårning av telefoner har använts för att underlätta etnisk rensning i Kina tex, har ingen aning om sanningshalten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I princip har du rätt, men det är svårt att bojkotta Kina eftersom det mesta i teknikväg numera är gjort där, oavsett vad det står för märke på varan. Men vi bör inte vara blåögda och vi kan alltid rösta med plånboken och stöda alternativ. Min telefon är gjord i Sydkorea, så lite bättre på pappret.

Nu är det inte enbart teknik som tillverkas i Kina, ska man bojkotta Kina pågrund av humanitära skäl bör det väl göras på alla plan! Det är ju vår egen plånbok vi stödjer och det är därför det inte kommer hända någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu är det inte enbart teknik som tillverkas i Kina, ska man bojkotta Kina pågrund av humanitära skäl bör det väl göras på alla plan! Det är ju vår egen plånbok vi stödjer och det är därför det inte kommer hända någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Man bör vara villig att betala mer för närproducerat, gynnar alla omkring oss på sikt för att vi behåller vår möjlighet till självförsörjning, men kan vara svårt att vara så objektiv i praktiken.

Kina, som är en mycket logisk diktatur, är just nu inne på en femårsplan som skall leda till total självförsörjning inom all typ av teknologi.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Google och liknande tjänster är helt förbjudna i Kina, så inte helt fel av USA att göra samma sak tillbaka, även om det hämmar marknaden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kom ihåg att Google och liknande tjänster är helt förbjudna i Kina, så inte helt fel av USA att göra samma sak tillbaka, även om det hämmar marknaden.

Håller helt med i det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Håller helt med i det

Kina har inte förbjudit något annat land att köra Googles tjänster till skillnad mot för USA.

Sen kanske man bör fråga sig hur demokratiskt det är att en person i USA kan ta vilka idiotiska beslut han vill och bara skylla på säkerhet...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kina har inte förbjudit något annat land att köra Googles tjänster till skillnad mot för USA.

Sen kanske man bör fråga sig hur demokratiskt det är att en person i USA kan ta vilka idiotiska beslut han vill och bara skylla på säkerhet...

Att USA kan vara crap gör inte Kina bättre, två fel gör inte ett rätt. Men av två onda ting tar i alla fall jag USA varje dag.

Men jag tycker inte att man skall totalbojkotta Kina, det gör knappas saker bättre för dom som bor där, men man bör genomföra handel med dom med öppna ögon vilket USA tycks göra i det här fallet. Svårt att säga tvärsäkert vad som är rätt eller fel i särfallet Huawei, jag har inte detaljstuderat hur det företaget fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fattar inte hur folk kan vilja ens fundera på att köpa en huawei telefon idag. USA är en rättsstat med opartiska domstolar och ett fungerande rättsväsende. Kina är en diktatur och ett hot mot hela västvärlden och vårt sätt att leva.

Skulle inte köpa en oavsett, då jag inte vill stödja spionerier från en diktatur. Har en Kinesisk kollega som flyttat hit nyligen, han säger "det är i princip Kinesiska armén".

Klyschor. Verkligheten ser annorlunda ut. För amerikanen i gemen gör "rättstaten", de "opartiska" domstolarna och "rättsväsendet" skillnad på folk och folk. Att man sen utifrån påkostade valkampanjer kan slussas in till att välja en viss miljardär över en annan som frontfigur för samma storbolagsvälde kvittar i praktiken. Det är inget under att så få röstar.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Klyschor. Verkligheten ser annorlunda ut. För amerikanen i gemen gör "rättstaten", de "opartiska" domstolarna och "rättsväsendet" skillnad på folk och folk. Att man sen utifrån påkostade valkampanjer kan slussas in till att välja en viss miljardär över en annan som frontfigur för samma storbolagsvälde kvittar i praktiken. Det är inget under att så få röstar.

Som sagt, USA kan vara crap också

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur menar du nu?

De valde ju att inte sjösätta sitt egna OS, utan gick ju för den "öppna" versionen av Googles Android?

(Vilket trots att det gör det till en helt värdelös produkt för mig utan Googles tjänster/API:er, är 100 ggr bättre val än deras egen Linux/Android-kopia)

Jo vad jag menar är att om de behöver gå en egen väg (vilket de behöver göra då de inte kan använda google tjänsterna som de flästa i västvärlden uppskattar) så tror jag de kommer ha uthålligheten samt ta investeringen för att få fram en egen konkurent till Google-tjänsterna på samma vis som de gjort med allt annat. För tio år sedan var det nog få som kunde tänka sig att de skulle ta fram de produkterna de gör idag samt blivit en stor aktör på världsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Betala mer än 10 000 för en produkt som man måste lägga en massa tid och jobb på att hacka

Hacka? På vilket sätt?

Skrivet av martinot:

olagligen piratkopiera en massa saker som olika appar och filbibliotek

Du piratkopierar ingenting, F-Droid är en gratis och open source mjukvara, liksaså Aurora Store. När du laddar ned genom Aurora Store är det genom Google Play, fast via en proxy.

Skrivet av martinot:

Som kanske "bör fungera"?

Jag kanske var otydlig men det enda jag menade mer bör fungera är just delen med Google Play services då jag inte har testat den biten. Det andra med BankID och Swish är fullt fungerande för mina två telefoner och har varit så i över två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Borde inte vi som konsumenter kunna kräva att BankID Bank appar Swish osv är tillgängliga för alla plattformar? Post och tele styrelsen eller annan styrelse med ansvar borde se till att detta fixas snarast! Det är direkt konkurens hämmande om kinserna släpper en lur och våra id/bank appar inte funkar!

Det kan så tyckas men nej det kan vi inte, frågan var aktuell 2014 när linux-stödet togs bort.
Läs dokumentet längst ner på ComputerSweden sidan.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.560085/ubuntu-forening...
https://www.regeringen.se/49bb35/contentassets/e031f49a8c7b48...

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Hacka? På vilket sätt?

Du piratkopierar ingenting, F-Droid är en gratis och open source mjukvara, liksaså Aurora Store. När du laddar ned genom Aurora Store är det genom Google Play, fast via en proxy.

Jag kanske var otydlig men det enda jag menade mer bör fungera är just delen med Google Play services då jag inte har testat den biten. Det andra med BankID och Swish är fullt fungerande för mina två telefoner och har varit så i över två år.

Det är inte resonabelt för fem öre när mobilen kostar 10k+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Jo vad jag menar är att om de behöver gå en egen väg (vilket de behöver göra då de inte kan använda google tjänsterna som de flästa i västvärlden uppskattar) så tror jag de kommer ha uthålligheten samt ta investeringen för att få fram en egen konkurent till Google-tjänsterna på samma vis som de gjort med allt annat. För tio år sedan var det nog få som kunde tänka sig att de skulle ta fram de produkterna de gör idag samt blivit en stor aktör på världsmarknaden.

1. De lanserade inte med eget system (som de först annonserade). Det är fortfarande Googles Android, men i form av den licensfria och nerskalade AOSP-varianten.

2. Det är fortfarande inget innovativt gjort av Huawei/Kina (som jag kan se alls).

3. Det är många företag som testat detta innan (tex. Nokia, Microsoft och Amazon) att köra med AOSP, men med sina egna tjänster istället för Googles. Det tror jag personligen inte kommer vara en så lyckad framgång. De kommer säkert sälja, men jag är helt övertygad att de kommer att tappa märkbart i försäljning (återstår dock att se vem som får rätt av oss två - det får tiden utvisa).

4. Tror att denna strategi kan fungera utan problem i Kina, och de asiatiska länder som de kontrollerar och har makt över. Detta därför att Kinesiska Kommunistpartiet har mer eller mindre förbjudit alla tjänster där de inte kan kontrollera datan och sin befolkning. Men det fungerar där tack vare att de har en hårdför och brutal diktatur - inte pga. att de är speciellt "innovativa" med de tekniska produkterna (även om jag kan ha en beundran av deras enorma övervakningsmaskin, inklusive den stora brandväggen, alla kameror och AI som övervakar varenda kvadratmeter i de större städerna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/