Får inte bort instapak ur ny dator hahaha

Permalänk

Får inte bort instapak ur ny dator hahaha

Kalla mig gärna för idiot, för det är sanningen. I synnerhet när det kommer till allt som har med teknik eller praktiska saker men jag har fått hem min dator och jag får inte bort instapaken. Den sitter som berget trots att alla videor säger att man bara lätt ska lirka ut den. Vad göra?

https://imgur.com/41vQULz

Permalänk

den expanderar bara!!! börjar bli desperat!!!

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Den har säkert fastnat bakom någon komponent eller så. Försök stoppa in en hand runt den och se om du kan lyfta ur ett hörn i taket eller något.

Vet inte hur Instapak funkar, men kan du inte bara punktera den och pysa ut luften annars?

Permalänk
Medlem

@rsw: Skit i att punktera den förresten, läste lite och tror den innehåller skum, inte luft

Permalänk
Skrivet av rsw:

@rsw: Skit i att punktera den förresten, läste lite och tror den innehåller skum, inte luft

det bara fortsatte expandera. jag hade till slut inget annat val än att försöka ta loss nedre delen av skummet del för del och försöka mecka ut den så försiktigt jag kunde. nu startar datorn men får ingen bild på skärmen :/ dock funkade inte min gamla dator med skärmen heller när jag bytte tillbaka så skulle kunna vara dvi kabeln som gått sönder. Var ett tag sedan jag köpte en dator men jag har aldrig hört något så idiotiskt som expanderande skum inuti datorn! Ringde i desperation till en bekant som har satt ihop många datorer men han fattade inte vad jag pratade om och hade inte möjlighet att hjälpa vid tillfället. somsagt datorn går igång, men ingen bild. prövade en ny skärm, ingen bild...varken på min gamla eller nya dator längre! Fy fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Är du säker på att du kopplat in skärmen till grafikkortet, och inte i moderkortet?

Permalänk
Skrivet av perost:

@Köttköttkött: Är du säker på att du kopplat in skärmen till grafikkortet, och inte i moderkortet?

nu när du säger det faktiskt inte! (säker alltså) men det finns bara ett DVI-uttag på baksidan dock. Men det verkar finnas två hdmi-uttag och jag kan ha prövat fel när jag prövade det? Men somsagt DVI-slotten sitter jämte den hdmi-slotten jag sedan försökte. Jag är allt annat än teknisk expert, behövde bara en ny dator för tyngre arbete i jobbet och gillade inte från början tanken att man var tvungen att skruva loss och ta lös expanderande skum (vilket jag inte hade någon aning om att det fanns somsagt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Vilken dator är det?

Permalänk
Skrivet av perost:

@Köttköttkött: Vilken dator är det?

Chassit är ett NZXT H500 och jag hittar bara en DVI-ingång på det. Varav det uppenbarligen sitter i moderkortet ser jag nu. min gamla fanns det tre varav två för grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Chassit var nog det minst intressanta

Men oavsett så är det vanligt att moderna grafikkort saknar DVI-utgångar, det är en föråldrad anslutning som är på väg att försvinna. Men du behöver troligtvis inte misströsta för det.

Om din skärm saknar modernare anslutningar så kan du använda en enkel HDMI-DVI-kabel/adapter (t.ex. en sån här) istället, eftersom HDMI och DVI använder samma sorts bildsignal. Den lösningen är dock begränsad till motsvarande DVI Single Link, d.v.s. 1920x1200@60Hz. DisplayPort klarar också av att skicka ut en HDMI/DVI-signal om man använder en DP->DVI-kabel/adapter (t.ex. en sån här), vilket också är begränsat till max 1920x1200@60Hz.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Köttköttkött: Chassit var nog det minst intressanta

Men oavsett så är det vanligt att moderna grafikkort saknar DVI-utgångar, det är en föråldrad anslutning som är på väg att försvinna. Men du behöver troligtvis inte misströsta för det.

Om din skärm saknar modernare anslutningar så kan du använda en enkel HDMI-DVI-kabel/adapter (t.ex. en sån här) istället, eftersom HDMI och DVI använder samma sorts bildsignal. Den lösningen är dock begränsad till motsvarande DVI Single Link, d.v.s. 1920x1200@60Hz. DisplayPort klarar också av att skicka ut en HDMI/DVI-signal om man använder en DP->DVI-kabel/adapter (t.ex. en sån här), vilket också är begränsat till max 1920x1200@60Hz.

Somsagt det att jag är en komplett amatör på det tekniska visade sig igår när jag tack vare din hjälp insåg att dvi-porten är kopplad moderkortet snararen grafikkortet. Jag har haft min gamla dator sen 2012 och den har funkat prima fram tills nyligen då interna fläkten pajja och jag inte visste hur man skulle byta, innan dess har jag knappt sett in i en burk tidigare. Jag tror nu att det kan funka med rätt sladdar, instapak med svällande skum till trots (blev somsagt väldigt komplicerat att få ut).

Men jag läste på om displayport kablar osv igår kväll. Vad ska man använda om man har en skärm med bättre upplösning än 1920×1080 60hz?

Men somsagt mycket tacksam för din hjälp! Har räddat min helg, inte minst efter förra helgens alla Mr Bean moments 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har någon enkel DELL kabel som följde med en skärm, har fungerat utmärkt för mig, tror inte de behöver vara så avancerade om det är såpass kort bit mellan om det bara är från tex en dator på golvet eller på skrivbordet, även om man kanske bör undvika de allra billigaste, det brukar vara bättre kontakter på de i mellanprisklassen.

Jo, förpackningsmaterial kan ju vara ett kapitel för sig, lätt att skratta men jag stod själv med 30 kilo tung motor till en spånsug som verkligen satt fast i formgjuten plastskum i kartongen som jag just vid tillfället inte hade någon fri hand att dra loss, jag kunde inte heller ställa ner motorn någonstans... ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttköttkött:

Men jag läste på om displayport kablar osv igår kväll. Vad ska man använda om man har en skärm med bättre upplösning än 1920×1080 60hz?

Tala om exakt vilken dator och skärm det handlar om i så fall, så får vi se vilka alternativ du har.

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara en vanlig DP till mini dp han skall ha?

Men, vi avvaktar svar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det inte bara en vanlig DP till mini dp han skall ha?

Är du i fel tråd kanske? TS har inte nämnt någonting om vilket grafikkort eller skärm det handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Är du i fel tråd kanske? TS har inte nämnt någonting om vilket grafikkort eller skärm det handlar om.

Ok... Kanske postade i fel tråd...
Det jag svarade på var en fråga om kablage till en skärm med Display port, jag skrev vad jag använder själv till min skärm som också hade samma konfiguration på anslutningarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

hej ursäkta dröjesmålet...det är följande dator https://www.komplett.se/product/11422/datorer/komplett-pc/kom...

Jag startade datorn först imorse, inväntade en kollegas eventuella råd.

Den funkar så när som på att jag redan i uppstarten hörde fläkten höjas i 2 sek och sedan gå tillbaka till normalt. Misstänkte att detta kunde bero på spikes i temp i någon av komponenterna vilket det mycket riktigt gjorde. Räcker med att jag startar webbläsaren eller valfri app egentligen så går både moderkort samt cpu-temp upp från idle 28 till ca 40+ i två sekunder och faller sedan tillbaka. Känns inte normalt? Fläkten (antar cpu-fläkten) har ett dovt ljud som inte är tystnad också men vet inte om det är den specifika fläkten som följde med som alltid låter så eller om det har något att göra med temp-spikarna. Min kollega frågade om jag hade kollat om det går uppdatera bios eller så men tänker känns ändå inte normalt för en ny dator att spika på det sättet eller?

På min tidigare dator låg t.ex. moderkortet nästan alltid på en konstant jämn låg temp. så att den spikar upp i upp t.om. 50 utan vidare känns egendomligt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på temperaturer. Bli orolig först om det går över typ 90 grader. Det är fullt normalt att fläktarna går upp och ned i takt med belastning. 40 grader är i princip iskallt för en dator

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: akej, tänker bara om temp-spikarna är normala? och moderkortet framförallt. Somsagt är den första att tillstå att jag är komplett amatör har köpt datorn för att ha i jobbsammanhang och kan inte mycket om det tekniska. Anledningen att jag köpte nytt var egentligen att min gamla som fungerat prima i 7 år bara hade intern cpu-fläkt och att den började ge vika och jag inte visste hur man bytte..bland annat (den gamla låg konstant i minst 96 vid hög belastning, videoredigering osv). Innan den interna cpu-fläkten började göra ljud ifrån sig på den gamla datorn var allt prima och alla temperaturer förutom möjligtvis grafikkortet låg på konstant 30.

Jag skulle inte egentligen ha något problem med temp-höjningar på den här nivån men jag är ganska ljudkänslig och att höra fläkten gå upp och ner stup i kvarten (och ett ganska irriterande fläktljud) går mig lite på nerverna..men nu inser jag att det kanske är cpu-fläkten som följde med datorn som är värdelös?! Den verkar out of stock och jag hittar inte mycket om den någon annanstans och ljudnivån var det primära när jag köpte datorn lol.

Kan det vara så enkelt att jag klantade till det och inte valde en annan cpu-fläkt än den som ingick i paketet? Nu när jag läste på i hopp om lösningar borde jag kanske valt Noctua NH-U9S. Den verkar helt ljudlös iallafall. Men såg lite coolt ut med RGB.

Jag får väl köpa till Noctua och försöka hitta någon i min närhet som kan byta den på ett stabilt och säkert sätt.

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Att temperaturen sticker iväg på processorn så fort man gör något är helt normalt. moderna processorer klockar ner ganska rejält när de inte har något att göra, men när du t.ex. startar ett program så går det upp i full hastighet direkt.

Det finns ju dock ingen större anledning för fläkten på kylaren att dra igång bara för att processorn går upp i ~40°C, då känns det som att fläktkurvan inte riktigt är optimal. Så börja med att kika i BIOS, Asus brukar ha väldigt bra möjligheter att ställa in fläktkurvor. Det brukar finnas en del färdiga kurvor om man inte vill göra en helt egen, att bara ändra till Silent eller motsvarande brukar göra en hel del skillnad.

Men annars så är väl CM Hyper H411R, kylaren som följde med datorn, en ganska hyffsad budgetkylare. Det finns bättre kylare förstås, men om du ska byta så skulle jag rekommendera en Noctua NH-U12S åtminstone. Den kostar inte många kronor mer än NH-U9S, och det finns ju gott om plats i chassit för en lite större kylare. Noctua skickar med väldigt tydliga instruktioner hur man installerar den, men Sweclockers råkar även använda en NH-U12S i sin datorbyggarguide (skrolla ner på sidan, Noctuan tas upp i andra delen).

Permalänk

@perost: Tack för din hjälp! Jag ska fråga min mer kunnige kollega om han har möjlighet att kolla på Bios osv. Ska även kolla upp den fläkten du rekommenderade. Känns lite dumsnålt såhär i efterhand av mig att inte lägga lite mer på kylningen från början. Anledningen att jag nämnde Noctua NH-U9S var att det var den enda noctua som fanns i listan i konfigureringen och är inte kompetent själv av bedöma vad som passar men om U12S passar lika gott kan jag likaväl välja den.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Köttköttkött: Det är annars bara att gå in i BIOS och trycka på QFan Control-knappen på startsidan, där kan man välja profil för alla fläktar eller ställa in en egen kurva. Det är hyffsat idiotsäkert på så sätt att kurvorna är fastspikade på 100% vid en viss temperatur, så det går inte att ställa in en kurva som får datorn att överhetta ens om man vill.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Köttköttkött: Det är annars bara att gå in i BIOS och trycka på QFan Control-knappen på startsidan, där kan man välja profil för alla fläktar eller ställa in en egen kurva. Det är hyffsat idiotsäkert på så sätt att kurvorna är fastspikade på 100% vid en viss temperatur, så det går inte att ställa in en kurva som får datorn att överhetta ens om man vill.

Tack för info! ska kolla upp det.

Skickades från m.sweclockers.com