Huawei presenterar Mate 30 Pro – utan Googles ekosystem

Permalänk
Melding Plague

Huawei presenterar Mate 30 Pro – utan Googles ekosystem

När Huawei presenterar den senaste flaggskeppsmobilen är det utan tillgång till Googles appar och tjänster för Android. Istället är det Huaweis mobila tjänster som gäller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ladda ner apk för dom tjänster/appar man vill ha och poff profit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Måste vara något fel. Hittade ingenstans i texten att röst-assistenten "Hail Mao" inkluderas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En av de fulare telefonerna någonsin enligt mig. Men läste någonstans att den inte ens skulle lanseras i europa så man slipper kanske se den så mycket

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ladda ner apk för dom tjänster/appar man vill ha och poff profit?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske bara jag men känns väldigt fel att ladda ner tex BankID och Swish från tredje part, hur kan man vara säker på att apparna är lika säkra som direkt från Play butiken?
Känns som spiken i kistan för Huaweis storhetstid i Europa som det ser ut just nu.
Har en P20 Pro just nu som jag är nöjd med men blir ingen ny Huawei så länge man inte kan ladda ner de apparna man vill ha på officiella vägar.
Sen känns det svårt med "profit" på en mobil med rekommenderat pris på över 1000€?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan se mig redan nu hur svenssons köper telefonen och hittar inte google play för att ladda ner sina favorit appar ^^

Permalänk
Medlem

Och där är ett av dom stora problemen med bankid, swish mm. Man är låst till Google och Apple.
Visst det går att mecka in det, men hade varit mycket bättre ifall det erbjudits direkt från deras egna sidor, och stöd för mer än android/ios.
Duopol som är i stort sett omöjligt för någon annan att ta sig an, dom som finns får göra det via emulator. T ex Sailfish med android emu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt på ett referensgrafikkort med radialfläkt. Fast shiny liksom. (bilden där de visar baksidan som att ett kort tas)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av norrby89:

Ladda ner apk för dom tjänster/appar man vill ha och poff profit?

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag förstått det har Huawei alltid en helt nedlåst bootloader, även om det ser ut att eventuellt kunna luckras upp under dessa extraordinära omständigheter.

https://twitter.com/MishaalRahman/status/1174685809712279552

"Apparently, what Richard Yu is telling reporters is that you can't sideload the Google Play Store. You can download the Amazon App Store or apps from third party sites. The only pre-installed app store is AppGallery."

Enligt Huawei ska det just nu inte gå att sideloada Play Store eller googles andra tjänster då bootloadern är låst och GMS Core inte finns på plats. Detta torde väl göra att applikationer som är beroende av dessa tjänster inte fungerar.

Förbehåller mig rätten att ha helt fel då jag inte är helt införstådd i rootning och bootloaders, men någon mer kunnig får gärna förklara vidare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Jaxione:

En av de fulare telefonerna någonsin enligt mig. Men läste någonstans att den inte ens skulle lanseras i europa så man slipper kanske se den så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei har sagt att den ska lanseras ”i Europa”, vilket inte är särskilt specifikt, men de har inte kommunicerat lanseringsdatum än.

Med tanke på att den inte har officiell tillgång till Play Store är jag dock tveksam till att svenska operatörer ska ta in den. De är nog inte så sugna på den supporthärva som en Google-befriad upplevelse sannolikt skulle ge upphov till.

EDIT: Den här gången citerar jag rätt inlägg

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

om inte ens bankid funkar hur kall man då kunna använda den här , hur tänkte dom där blir nog ingen sälj favorit då

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Dom skall tydligen vara lätta att låsa upp bootloader på, enligt Huawei, vilket innebär att det inte är några problem att installera Play services och Play store i efterhand. Samma som för dom som kör AOSP. Då kommer alla appar inklusive Bank ID och Swish att fungera. Lätt gjort för entusiaster, men kanske ingenting för genomsnittlig Svensson och många på supporten lär klia sig i huvudet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon som har bättre koll på det här med kameror kanske kan förklara, men är inte 40MP extremt overkill och onödigt? Har väl hänt en del genom åren, men det har ju ofta varit stor pixelhets där man slagit sig för bröstet för att ha flest MP i sin kamera, men sen sög optiken så någon med 33% färre pixlar tog bättre kort?

40MP låter otroligt högupplöst, är det inte nästan typ dubbla och nästan trippla i vissa fall mot hyfast moderna mobiler idag?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Kanske bara jag men känns väldigt fel att ladda ner tex BankID och Swish från tredje part, hur kan man vara säker på att apparna är lika säkra som direkt från Play butiken?
Känns som spiken i kistan för Huaweis storhetstid i Europa som det ser ut just nu.
Har en P20 Pro just nu som jag är nöjd med men blir ingen ny Huawei så länge man inte kan ladda ner de apparna man vill ha på officiella vägar.
Sen känns det svårt med "profit" på en mobil med rekommenderat pris på över 1000€?

Menade mer för playstore och sedan ladda ner vanliga därifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Såvitt jag förstått det har Huawei alltid en helt nedlåst bootloader, även om det ser ut att eventuellt kunna luckras upp under dessa extraordinära omständigheter.

https://twitter.com/MishaalRahman/status/1174685809712279552

"Apparently, what Richard Yu is telling reporters is that you can't sideload the Google Play Store. You can download the Amazon App Store or apps from third party sites. The only pre-installed app store is AppGallery."

Enligt Huawei ska det just nu inte gå att sideloada Play Store eller googles andra tjänster då bootloadern är låst och GMS Core inte finns på plats. Detta torde väl göra att applikationer som är beroende av dessa tjänster inte fungerar.

Förbehåller mig rätten att ha helt fel då jag inte är helt införstådd i rootning och bootloaders, men någon mer kunnig får gärna förklara vidare.

Fast vad spelar de för roll? Menade att man kan ladda ner apk för playstore, antar de fortfarande är möjligt iallafall vet att de va de förr iallafall (gjort det med diverse Kina plattor/mobiler) men va några år sen nu

EDIT: kanske bra om man läser hela texten xD ja nej då suger de en aning, men är så fallet så lär vi med stor risk intr få se mate 30 Pro i vårt avlånga land.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De kämpar vidare. Det är starkt. Avsikten med handelssanktionerna är ju liksom att trycka åt dem men de viker sig inte så detta måste skava något oerhört för politikerna.

Jag tycker att politikerna kan få lösa sitt trams själva utan att dra in konsumenterna i det. Nu blir det bara väldigt olyckligt så som det är. USA och "den sidan" har ju inte direkt heller rent mjöl i påsen så de kastar sten i glashus. Det handlar inte om "Vem som har fel" utan snarare "Vems fel som är mest rätt", vilket är skevt och drygt.

Angående själva telefonen så verkar särskillt kamerabiten intressant och folk kommer nog vilja ha den för det. Google play eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de släpper en Porche Edition vore det väldigt konstigt att inte släppa den i Europa..
för mig blir det nog en P30 Pro nu då de inte löste google playproblemet.
men telefonen i sig är en jävla beast hands down, den som säger ngt annat är en lögnare ! >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Någon som har bättre koll på det här med kameror kanske kan förklara, men är inte 40MP extremt overkill och onödigt? Har väl hänt en del genom åren, men det har ju ofta varit stor pixelhets där man slagit sig för bröstet för att ha flest MP i sin kamera, men sen sög optiken så någon med 33% färre pixlar tog bättre kort?

40MP låter otroligt högupplöst, är det inte nästan typ dubbla och nästan trippla i vissa fall mot hyfast moderna mobiler idag?

Finns flera andra mobiler med liknande upplösning. Poängen är inte att få ut en 40MP bild som slutresultat utan en med lägre upplösning med bättre bildkvalité. En teknik som används är pixel binning https://www.androidauthority.com/what-is-pixel-binning-966179...

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Någon som har bättre koll på det här med kameror kanske kan förklara, men är inte 40MP extremt overkill och onödigt? Har väl hänt en del genom åren, men det har ju ofta varit stor pixelhets där man slagit sig för bröstet för att ha flest MP i sin kamera, men sen sög optiken så någon med 33% färre pixlar tog bättre kort?

40MP låter otroligt högupplöst, är det inte nästan typ dubbla och nästan trippla i vissa fall mot hyfast moderna mobiler idag?

Redmi Note 7 har 48mp och kostar 2200kr😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta kommer gå lika bra som Windows Phone.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta kommer gå lika bra som Windows Phone.

Risken finns, på ett sätt är det superbra om Googles dominans kan brytas. Å andra sidan är tex jag själv sucker för Googles tjänster eftersom dom överlag fungerar riktigt bra och gör mitt liv enklare. F*ck privacy

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att politikerna kan få lösa sitt trams själva utan att dra in konsumenterna i det.

Är ju inget större problem för oss konsumenter då det finns hundratals av telefoner med Googles certifierade Android att köpa. Är nog mest Huawei och den kinesiska staten/partiet som främst drabbas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Borde inte vi som konsumenter kunna kräva att BankID Bank appar Swish osv är tillgängliga för alla plattformar? Post och tele styrelsen eller annan styrelse med ansvar borde se till att detta fixas snarast! Det är direkt konkurens hämmande om kinserna släpper en lur och våra id/bank appar inte funkar!

Permalänk
Medlem

Ganska påkostad telefon... Omvandlat till kronor är det ~13k kr för 5g modellen. Och i Sverige kommer den nog kosta ~15k kr minst med alla kemikalieskatter, copyswede, moms och alla andra skatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske missat något, men finns det något som hindrar att man laddar ner Googles ekosystem i efterhand? Visst man kanske måste root'a men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där får dem tänka om ifall det ska lyckas. Hur troligt är det att kunderna vill ladda hem sina appar från Huaweis appbutik för att nästa gång de byter till en Samsung tvingas börja om från början i Samsungs appbutik?

Är det någonstans Google nått framgång med Android så är det att man lyckats få ihop enhetliga releaser och en central appbutik som gör det väldigt enkelt att använda för användarna. Jämför med Linux misslyckande på desktop-marknaden där fragmenteringen är total.

Ska mobiltillverkarna lyckas påverka Googles dominans så måste dem erbjuda ett trovärdigt och alternativ till Googles tjänster som fungerar oavsett vilken mobil man väljer. Google utnyttjar dock det faktum att de olika mobiltillverkarna är konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Kanske missat något, men finns det något som hindrar att man laddar ner Googles ekosystem i efterhand? Visst man kanske måste root'a men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Rent juridiskt så är det inte tillåtet precis som all annan piratkopiering. Google har också börjat att införa en spärr mot detta, där man får upp meddelandet om att telefonen i fråga inte är certifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Borde inte vi som konsumenter kunna kräva att BankID Bank appar Swish osv är tillgängliga för alla plattformar? Post och tele styrelsen eller annan styrelse med ansvar borde se till att detta fixas snarast! Det är direkt konkurens hämmande om kinserna släpper en lur och våra id/bank appar inte funkar!

Påminner mig om tiden innan iOS och Android, meckigt värre att få till BankID på Mac och Nix-system. Så det är ju inget nytt problem, kan ju vara svårt att tvinga vissa att behöva utveckla till alla tänkbara system, kostnadsmässigt, är det värt det för de som ska betala för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas. Jag är trött på googles och Apples monopol, och irriterande reklam. Jag får ständigt reklam för trehjuliga cyklar som aldrig kommer köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Kanske bara jag men känns väldigt fel att ladda ner tex BankID och Swish från tredje part, hur kan man vara säker på att apparna är lika säkra som direkt från Play butiken?
Känns som spiken i kistan för Huaweis storhetstid i Europa som det ser ut just nu.
Har en P20 Pro just nu som jag är nöjd med men blir ingen ny Huawei så länge man inte kan ladda ner de apparna man vill ha på officiella vägar.
Sen känns det svårt med "profit" på en mobil med rekommenderat pris på över 1000€?

Skrivet av Gelantious:

Och där är ett av dom stora problemen med bankid, swish mm. Man är låst till Google och Apple.
Visst det går att mecka in det, men hade varit mycket bättre ifall det erbjudits direkt från deras egna sidor, och stöd för mer än android/ios.
Duopol som är i stort sett omöjligt för någon annan att ta sig an, dom som finns får göra det via emulator. T ex Sailfish med android emu.

Skrivet av MrAdde:

Såvitt jag förstått det har Huawei alltid en helt nedlåst bootloader, även om det ser ut att eventuellt kunna luckras upp under dessa extraordinära omständigheter.

https://twitter.com/MishaalRahman/status/1174685809712279552

"Apparently, what Richard Yu is telling reporters is that you can't sideload the Google Play Store. You can download the Amazon App Store or apps from third party sites. The only pre-installed app store is AppGallery."

Enligt Huawei ska det just nu inte gå att sideloada Play Store eller googles andra tjänster då bootloadern är låst och GMS Core inte finns på plats. Detta torde väl göra att applikationer som är beroende av dessa tjänster inte fungerar.

Förbehåller mig rätten att ha helt fel då jag inte är helt införstådd i rootning och bootloaders, men någon mer kunnig får gärna förklara vidare.

Skrivet av Tip Top:

om inte ens bankid funkar hur kall man då kunna använda den här , hur tänkte dom där blir nog ingen sälj favorit då

Skrivet av the squonk:

Dom skall tydligen vara lätta att låsa upp bootloader på, enligt Huawei, vilket innebär att det inte är några problem att installera Play services och Play store i efterhand. Samma som för dom som kör AOSP. Då kommer alla appar inklusive Bank ID och Swish att fungera. Lätt gjort för entusiaster, men kanske ingenting för genomsnittlig Svensson och många på supporten lär klia sig i huvudet.

Skrivet av UncleDirty:

Borde inte vi som konsumenter kunna kräva att BankID Bank appar Swish osv är tillgängliga för alla plattformar? Post och tele styrelsen eller annan styrelse med ansvar borde se till att detta fixas snarast! Det är direkt konkurens hämmande om kinserna släpper en lur och våra id/bank appar inte funkar!

Skrivet av Sysop:

Påminner mig om tiden innan iOS och Android, meckigt värre att få till BankID på Mac och Nix-system. Så det är ju inget nytt problem, kan ju vara svårt att tvinga vissa att behöva utveckla till alla tänkbara system, kostnadsmässigt, är det värt det för de som ska betala för det?

Det är väldigt enkelt att få in appar från Play Store på sin telefon trots att den inte har Google Services.

  1. Ladda ned F-Droid som är en plattform för open source appar.

  2. Ladda ned Aurora Store via F-Droid. Denna ger dig tillgång till Play Store via anonyma googlekonton för att du inte ska behöva riskera att ditt eget googlekonto blir bannat.

  3. Ladda ned Swish, BankID o.s.v.

  4. ?????

  5. Profit

Att notera är att F-Droid och Aurora Store är open source om ni vill gräva i dem (likt alla andra appar som finns på F-Droid).
Som bonus kan man ladda ned MicroG där jag egentligen enbart rekommenderar FakeStore för att fejka för appar att Play Store är installerat trots att appen är tom (vissa appar från Play Store är lite kinkiga).
På min S4 som jag kör LineageOS 15.1 på har jag gjort allt detta och BankID, Swish och alla bankappar jag testat förutom Icabanken fungerar utmärkt. Däremot klagar BankID vid start att appen inte kommer fungera utan Googles tjänster men klickar man bort dialogen fungerar appen utmärkt.

Om man även vill ha in Google Play services krävs det några steg:

  1. Lägg in MicroG i F-Droid som repo (eller ladda ned Services Core-apk:n från hemsidan) och installera.

  2. Gå in i Aurora Store och sök efter uppdateringar

  3. Googles gömda app Google Play services ska nu dyka upp, bara att installera den.

Jag har inte testat hur bra det fungerar men det bör fungera.