Samsung Galaxy Tab S5e vs iPad 9.7"(2018)

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab S5e vs iPad 9.7"(2018)

Jag söker en ersättare till min Xperia Tablet Z som har tjänat mig sedan 2013. I dagsläget är det mest barnen som använder plattan för youtube/netflix och spel, samt filmer när vi åker bil längre sträckor. Själv så rör jag den i stort sett aldrig då jag inte pallar med hur seg den är vad man än ska göra.

Så nu letar jag efter en ny surfplatta för max 4000kr. Det är väl barnen som kommer använda den mest men kan även tänka mig att jag kan använda den mer om vi köper en lite nyare platta som faktiskt går att använda utan att bli tokig. Blir väl fortsatt streaming, barnspel och film som den kommer användas för. Kanske lite surfning ibland men inte alls mycket sådant. Ljudet känns ganska viktigt att det är OK då båda barnen ska kunna titta på film med inbyggda högtalaren under bilresor osv.

Har då ramlat in på antingen Samsung S5e eller en iPad 9.7" (6th gen). Men har tyvärr väldigt dålig koll på surfplattor idag, så vet inte vilken som passar mig bäst.

Eller har någon tips på liknande/bättre surfplatta av annat märke som kan vara värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte jämföra mot just iPad, men jag ersatte själv min Tablet Z med en S5e när den lanserades och är väldigt nöjd. Prestandan är som natt och dag, jag blev nästan chockad över hur mycket snabbare S5e är. Ljudet är riktigt bra vad jag kan avgöra, mycket bättre än på Tablet Z i alla fall. S5e laddar även rejält mycket snabbare, min Tablet Z spenderade en stor del av sin tid på laddning.

En möjlig nackdel med S5e är avsaknaden av ett 3.5mm-uttag, man får med en USB-C till 3.5mm istället. Inget problem för mig, men värt att nämna. I övrigt är det en riktigt bra surfplatta som du säkert skulle bli nöjd med. iPaden är säkert inte dålig heller, men den har ju ett annat OS och andra appar än du kanske är van vid.

Permalänk
Medlem

För dom ändamålet Samsung 100%

Bättre aspect ratio för media (16:10 vs 4:3) 4:3 format är totalt SKRÄP för media.
Samsung S5E har quad speakers, betydligt bättre än stereo på 1 sida då ljudet känns som mono.

Enda anledningen jag skulle valt Ipad är om det är något spel som kanske är mer krävande då det antagligen fungerar bättre.

Men för media finns det absolut noll anledningar att välja en ipad 9.7"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kan inte jämföra mot just iPad, men jag ersatte själv min Tablet Z med en S5e när den lanserades och är väldigt nöjd. Prestandan är som natt och dag, jag blev nästan chockad över hur mycket snabbare S5e är. Ljudet är riktigt bra vad jag kan avgöra, mycket bättre än på Tablet Z i alla fall. S5e laddar även rejält mycket snabbare, min Tablet Z spenderade en stor del av sin tid på laddning.

En möjlig nackdel med S5e är avsaknaden av ett 3.5mm-uttag, man får med en USB-C till 3.5mm istället. Inget problem för mig, men värt att nämna. I övrigt är det en riktigt bra surfplatta som du säkert skulle bli nöjd med. iPaden är säkert inte dålig heller, men den har ju ett annat OS och andra appar än du kanske är van vid.

Tack för din input. Synd där att det inte finns något 3.5mm-uttag, men inte hela världen. Håller med om laddningen på Tablet Z, tar ju en halv dag att ladda fullt.

Skrivet av Nivity:

För dom ändamålet Samsung 100%

Bättre aspect ratio för media (16:10 vs 4:3) 4:3 format är totalt SKRÄP för media.
Samsung S5E har quad speakers, betydligt bättre än stereo på 1 sida då ljudet känns som mono.

Enda anledningen jag skulle valt Ipad är om det är något spel som kanske är mer krävande då det antagligen fungerar bättre.

Men för media finns det absolut noll anledningar att välja en ipad 9.7"

Ja aspect ration gör att S5e känns mer intressant. Visst kanske iPaden är något vassare för tyngre spel, men ungarna spelar mest peka och klicka spel som funkar än idag på gamla plattan, så det lär ju funka än bättre vilken jag än väljer.

Enda anledningen till att jag ens tagit med iPaden i funderingarna är för att det finns vissa spel som ungarna spelar på skolan/förskolan som inte finns till android. Men det känns inte som att jag kan gå enbart på det heller, då de faktiskt finns mycket spel ändå som de tycker är roliga till android också.

Ska fundera lite till men känns som att Samsungen kommer fungera bra för oss.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Tablet Z som blivit sjukt seg. Vad beror det på?

Byttet till en Asus 3S 10 och sedan nu en Tab S4, som jag är ruskigt nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1