Fractal Design satsar på nytt stilspråk med chassit Vector RS

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design satsar på nytt stilspråk med chassit Vector RS

Med härdat glas, assymetriska vinklar och RGB-belysta detaljer tar Fractal Design en ny stilmässig riktning med chassit Vector RS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm i mina ögon så är det bara ett fulare define R6.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

"Vector RS använder ett upplägg där ventileringen som släpper in luft är omvänt vinklade."

Vad menas? Ser inte riktigt på bilderna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Äntligen. Inte kikat på deras chassin på åratal då de haft samma tråkiga design hela tiden. Det var länge sedan de var nästan ensamma med prisvärda och stilrena chassin.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kräktes lite i munnen. Men stilen går säkert hem hos rgb nerds.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör dessa chassin så dyra? Jag skulle gärna betala 1200 kr för detta då det var sjukt läckert. Men drygt 2000 kr är lite för mycket tycker jag. Det är nog kanske bara jag som är snål, och fattig. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@frong: produktsidan säger bara "counter-angled intake vents", med följande bild bifogad. Jag ser inte heller exakt hur de är omvänt monterade eller varför det ger bättre genomflöde.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så nu hoppar Fractal Design på RGB-tåget. Trist.

Permalänk
Medlem

Men äntligen vågar de lite med designen. Tummen upp!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

inget jag skulle köpa, men det är bra att dom vågar med lite annan design än en o samma som dom kört genom åren nu. bra att det finns flera olika val hos en o samma tillverkare.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Nej tack för min del.

Jag tycker om designen, men jag vill i så fall ha den utan glassidor och utan RGB lister. Alltså en stilren och tyst låda som är helt utan ljuseffekter.

Men Fractal Design har andra chassin i sin produktportfölj som passar mig betydligt bättre i så fall.

Permalänk
Medlem

Bra med variation. Fractal har haft genomgående bra chassin men varit lite väl fyrkantiga i sitt designspråk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen ett chassi från FD som går hem hos mig. Dom andra är så fula enligt mig.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

@frong: produktsidan säger bara "counter-angled intake vents", med följande bild bifogad. Jag ser inte heller exakt hur de är omvänt monterade eller varför det ger bättre genomflöde.

https://i.pinimg.com/originals/ca/ac/3d/caac3d48d83ee3bf462fac43c2f9bd59.jpg

@Frong

Jag tolkar det som att alla ventilationsöppningar är vinklade från den presumtiva användare och därmed ska rikta bort ljudet från denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tänker i första hand på Corsair eller NZXT när jag ser denna av nån anledning. Gillar att de provat nya grejer men tror nog att Meshify-serien är den som anses mest elegant i mina ögon. Ogillar chassin som känns för oregelbundna och "gamer"-aktiga.

RGB bryr jag mig näst intill inte alls om, gillar det för valmöjligheten men har inga RGB-prylar som inte alla är inställda på samma färg—blå.

Permalänk
Medlem

Fin! Tar en med svart RGB, utan färg!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vill man inte ha RGB är det väl bara att stänga av det / ej koppla in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv

Härligt. Define-serien var elegant och stilfull när den kom. Idag ser den bara uråldrig, omodern och trist ut.

Bra med nya idéer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En test av detta vore nice @jonasT

Har aldrig brytt mig så mycket om RGB, men detta chassi va rätt snyggt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tja varför inte. Men jag förstår bara inte regressionen till 120mm fläkt i bakkant som blivit på modet. Två centimeter till på bredden som inte heller hade skadat på andra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stöttat FD i flera år nu men att dom skulle gå i fällan och göra ett "stilrent P12" chassi trodde jag faktiskt inte. Så vad är nästa företag att göra nånting liknande? Noctua och RGB-fläktar?

Förstå mig inte fel nu, jag älskar RGB och har tonvis av det i min egen dator! Men gillade ändå vad FD stod för, stilrena chassin UTAN en massa extra.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kul att Fractal Design inte bara lyssnar på torrbollarna och göra något lite fräckare.

Permalänk
Avstängd

p12 bling bling, check.
Inget köp, check.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Snyggt! Vill man inte ha RGB är det väl bara att stänga av det / ej koppla in?

Man kommer inte undan att betala för det, oavsett om man använder det eller inte.

Permalänk
Medlem

Om man kan stänga av RGB / slippa det och bytt ut glaset mot metall så hade jag gärna köpt det. Gillade formen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Jubileumsmästare

Tycker det var riktigt snyggt. RGB-belysningen borde väl gå att ställa in så den exempelvis lyser endast vitt hela tiden? Gillar även att det går att ha en tonad glaspanel.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av loevet:

@frong: produktsidan säger bara "counter-angled intake vents", med följande bild bifogad. Jag ser inte heller exakt hur de är omvänt monterade eller varför det ger bättre genomflöde.

https://i.pinimg.com/originals/ca/ac/3d/caac3d48d83ee3bf462fac43c2f9bd59.jpg

Förmodligen för sen till festen, men jag tror att det syftas på intagen vid sidorna av frontpanelen, där gälarna har en lutning och själva intagen vinklas ned mot bordet eller golvet, till skillnad från parallellt med bordsskivan som på Define-serien.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Laine: det där låter som en sannolikt korrekt tolkning, ser ut att stämma också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skulle varit snyggt om RGB-listen istället var ersatt med samma färg och material som fötterna till chassit. Ser riktigt stilren ut utan RGB.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Mja.

Verkar ju vara OK med konfigurationsmöjligheter, men känns som det är något fel med chassit. Önskar de gjorde en Meshify C som är lite lite lite längre istället. Typ Meshify C+, så skulle det bli lättare att göra kablaget på baksidan väldigt tomt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb