Mindre resursätande än Windows Defender?

Permalänk

Mindre resursätande än Windows Defender?

Hmm. Läste just att man kan förlora runt 10 procent i prestanda när man lirar spel och har Windows Defender i bakgrunden. Stämmer detta och vad bör jag installera istället som kan göra samma (eller tillräckligt) jobb och som är lättare på systemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: lätta svaret på detta är väl att slå av det när du spelar :). Nu tror jag ju inte det märks speciellt då du ska ha en rejält gammal rigg för att det ska göra reell skillnad. Du kan nog sitta lugnt i båten.

Permalänk
Medlem

Allt som ligger i bakgrunden och tuggar, kräver lite eller mycket prestanda. Det är delvis därför som jag har en väldigt nedskalad Windows 10-variant som spelsystem. Följ den här guiden för att stänga ner Windows Defender (inte rekommenderat att låta den vara inaktiverad utanför spelandet).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ok. Men troligtvis kommer det inte göra någon större skillnad då eller? Vad är risken med att stänga av den när jag spelar? Om det finns några.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd

Stänger man inte av grundfunkionalitet så ska ju Windows vara smart nog att inte köra den typen av bakgrundsuppgifter när man spelar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Stänger man inte av grundfunkionalitet så ska ju Windows vara smart nog att inte köra den typen av bakgrundsuppgifter när man spelar.

Men funkar det, så behöver man ju inte bry sig om detta. Känns lite overkill.

=P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Men funkar det, så behöver man ju inte bry sig om detta. Känns lite overkill.

=P

Jo. Men defender kan göra olika saker, den ska aldrig köra en scan om datorn är belastad som den är vid spel, men real time protection kan missta vissa saker för suspekt aktivitet. Jag vet inte om det händer med spel men jag har haft kollegor som har fått problem då defender bedömer deras kodmappar eller vad de gör i de mapparna som suspekt och därför slöar ner typ byggen och testkörningar kanske för att det påminner om illvillig aktivitet eller så. Men det brukar vara rätt uppenbart. Lösningen är då att undanta kodmappar då man mestadels har rätt bra koll på vad som finns där. Så upplever du problem, alltså att defender använder mycket resurser i aktivitetshanteraren samtidigt som du spelar, så kan det vara värt att undanta det spelet från defenders skydd. Men gör inte det om du inte har problem då det ju innebär en risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Men defender kan göra olika saker, den ska aldrig köra en scan om datorn är belastad som den är vid spel, men real time protection kan missta vissa saker för suspekt aktivitet. Jag vet inte om det händer med spel men jag har haft kollegor som har fått problem då defender bedömer deras kodmappar eller vad de gör i de mapparna som suspekt och därför slöar ner typ byggen och testkörningar kanske för att det påminner om illvillig aktivitet eller så. Men det brukar vara rätt uppenbart. Lösningen är då att undanta kodmappar då man mestadels har rätt bra koll på vad som finns där. Så upplever du problem, alltså att defender använder mycket resurser i aktivitetshanteraren samtidigt som du spelar, så kan det vara värt att undanta det spelet från defenders skydd. Men gör inte det om du inte har problem då det ju innebär en risk.

Jo tack. Jobb datorn har bara defender - kan självklart inte stänga av eller röra det. Gick från 30sek bygge till strax under 3min om jag har tur
Defender är bra, men det är väldigt jobbigt ibland.. t.ex att packa upp filer med det igång. När defender skannar filen så låser denne den helt. Det gör att upp-packning av filer från ex. .rar är brutalt segt.
Har därför stängt av det helt genom registret på min dator hemma.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm. Läste just att man kan förlora runt 10 procent i prestanda när man lirar spel och har Windows Defender i bakgrunden. Stämmer detta och vad bör jag installera istället som kan göra samma (eller tillräckligt) jobb och som är lättare på systemet?

Vart läste du det? och har du testat själv?

Defender scannar inte om du inte gör något aktivt , laddar ner filer ect eller hittar något på datorn medans du spelar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200