Vilket var ditt första inlägg på SweClockers?

Permalänk
Medlem

Ugh, mitt äldsta inlägg är en pinsam påminnelse om att jag alltid haft en tendens att spåna iväg på konstiga idéer som allt som oftast inte mynnar ut i något alls (så var även fallet i detta exemplet). Från 2004-09-28 18:28, så bara lite över en vecka kvar till 15-års jubileum för mitt första inlägg

Skrivet av Cebor:

Postade denna fråga på dvdforum för ett tagsedan, men utan framgång, förhoppningsvis finns det fler elektronikintresserade här som kan hjälpa mig, även om det inte har något med att modda lådor eller överklocka datorer att göra:

Häromdagen skaffade jag en billig scartväxel (märket Jebsee, se http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q116q668&ic=N&sw=144... ) som inte hade stöd för RGB signaler.

Men, eftersom jag har en lödpenna hemma som jag inte använt på snart 10 år, började jag fundera på hur svårt det egentligen kan vara att uppgradera växlaren till att även hantera RGB signalerna. Det som behövs är ju något att styra vilken skart den ska plocka signalerna från, och ifall jag inte kan mäta upp en sådan signal någon annanstans så finns ju alltid dioderna på framsidan som visar vilken port som används, och något som växlar mellan de olika portarna baserat på den signalen och det är här mitt problem kommer in:

Vad ska jag egentligen använda mig av för någon komponent?
Efter att ha bläddrat runt lite i en gammal elfakatalog så hittade jag något som heter "analoga switchar", som verkade bra, ( se t.ex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2001899.htm ). Men priset för en sådan är ju hutlöst högt, med tanke på att det går åt några stycken för att växla 4 skartkontakter.

Sedan började jag läsa runt lite här i forumet och insåg att det finns något som heter optokopplare, som också verkar som de skulle kunna fungera, men vad jag förstår är de inte av den "digitala" på & av varianten, utan de släpper igenom olika mycket baserat på styrspänningen, jag vill ju bara "sluta kretsen" mellan scart in och scart ut för den valda scarten.

Det känns som att det egentligen borde vara ett ganska enkelt problem, men eftersom jag glömt det mesta av eletrkoniken mina stackars lärare en gång försökte lära mig, så vet jag inte ens riktigt vart jag ska börja leta.

Någon som kan ge några bra förslag på hur man ska göra?

Dessutom funderar jag lite på ifall alla pinnar behöver styras via en växel, eller om man kan "fuska" och koppla vissa direkt, närmare bestämt röd jord, grön jord och blå jord, eller om det ger spännande effekter när scart 1 och scart 2's röda jord:ar kopplas samman när det är scart 1 som är vald och ska vara kopplad till scart ut.
Åtminstone anser Kjell och Co att det rör sig om röd, grön och blå jord ( http://www.kjell.com/kjellfakta/scart/ ) , den här sidan : http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Enginee... däremot kallar det för "red return" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har precis köpt ett liknande system.

Dfi Lanparty Nf4 ultra D
A64 3700+ san diego
2x Twinmos Speed Premium Bh5
Hiper 570w
Radeon X800XL

.. och jag har samma fel nu. Högra lysdioden är släckt och resten lyser. (vilket väl betyder att den hittat CPU, men inte RAM och VGA?).
Men hursom.. funkar din burk nu? Räckte det med att resetta cmos för att få det att funka?
Ska jag flytta jumpern och sen sätta igång datorn och låta den stå på länge och sen stänga av och flytta tillbaks den igen, eller vad menar du med "cleara cmos i ett dygn"?

Hade tydligen problem med mina nya datordelar och sökte hjälp att få det att lira. Grafikkortet var trasigt verkar det som vilket jag inte har något minne av.

Imorgon är det exakt 14 år sedan!
#5773531

Permalänk
Proffsmobbare

Första inlägget - Call of Duty 4, första tråden - Problem med Call Of Duty 4. Förevigt hopplös.

Skrivet av Laine:

Man får det som ett alternativ när man når lvl55, gäller dock bara på konsoll, såsom Xbox360 etc.

Permalänk
Medlem

mitt första inlägg 2004 gällande XP SP2

Skrivet av issue:

har hört att SP2 har ett verktyg i sig som kollar upp allt man gör på datorn, kontrollerar cd-nycklar å kollar om man tittar på filmer å så. detta skickas ju givetsvis till microsoft som i sin tur skickar det till Anti Pirat Byrån... nåns om vet om det stämmer?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Så som för många andra så började jag med en fråga.
Hade lurkat en del innan men när jag hade problem med ett moderkort så droppade jag detta inlägg:

Skrivet av flukke:

Jag skulle behöva hjälp att köpa ett nytt moderkort. jag har väldigt lite erfarenhet av moderkort så jag skulle uppskatta eran hjälp.
För det första så skulle jag vilja få reda på om man kan hitta ett moderkort som passar för följande komponenter:

Processor: Intel Pentium 4 3.2GHz

Minnen: 2st 1024mb TwinMOS PC3200 DDR-DIMM + 2st
512mb PC3200 DDR som satt i från början, men de fungerar fin fint tillsammans med de andra

Grafikort: Radeon x700, pci express

Hårddiskar: S-Ata 300gb maxtor, S-ata 200gb WCD.
Skulle uppskatta om ni också tog er tid att berätta vart man kan köpa moderkortet.. tack på förhand!:)

Tråkigt nog fick jag inte ett enda svar XD

Vill dock minnas att jag hade ett annat konto innan (fy mig) men att jag tappade bort emailen till detta..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vet inte vad mitt första var då mitt första kontonförsvann efter att Sweclockers forum försvann och man var tvungen att starta ett nytt konto (2001).

Misstänker att det hade med min pentium 75 eller 150mhz cpu att göra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tjenixen,

Är det någon som vet nån bra guide som visar exakt hur man gör detta [Låsa upp multiplier på XP Palomino]?

Lite onödiga Specs:

Athlon Xp 1700+ Har max dragit upp FSBn i 145mhz (edit: 145mhz inte 149) = Xp1900+
MSI K7t-turbo2 rev 5.0
256mb SDRAM Original
Intellimouse Explorer 3.0
LG DVD 16/48x

Januari 2003

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hejsan.. Jag är Übern00b på det här ämnet men.
Kan man klocka på Multi med ett MSI KT4V moderkortet med VIA kretsen???? Jag får bara upp den till 150 FSB sen dör datorn tänkte clocka lite på Multi... har 13.5 X nu.

Herregud :'(

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag tycker det är bra att de inför en "varnings" gräns, det är bra för tillverkarna också.

Slår vad om att de får in hur mycket "Omg mina lurar gav mig tinnitus ska stämma skiten ur dem." varje vecka, och med denna gräns är det dem själva som förstört hörseln, de blev varnade.

Lite komiskt kanske då man fick tinnitus för ett år sedan men vet inte om det är pga av högt ljud eller medicinering, gillar inte ens att ha högt ljud. Har varit på tester och har ingen hörselnedsättning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag tror du ska försöka trycka ner den i den blåa porten, det är den primära Pci-e porten vad jag vet.

Lycka till!

Försökte hjälpa någon med dennes HD 4870. Blå porten var tydligen en bra port. PCI-E alltså.

2008

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Alltid gillat bahnhof. nu finns det fler skäl att ha det alltså. Håller med om att dom gör rätt som inte sparar loggar.

hmm hade aldrig gissat att detta var mitt första inlägg ? ?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Skrivbordstema i Linux, tyvärr fungerar inte länkarna längre

Från tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/485492-visa-ditt-nix-s...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

TRÅD: IDE krångel!
Datum: 2005...

tja försöker få windows att gilla läget med
3st sata diskar och en cd rom..

bios hittar alla och allt fungerar tills windows ska starta!

cdrommen hamnar på bus 0-1 (master eller slave har provat båda)

disken med windows hamnar på bus 2 master
de andra diskarna ligger på bus 3

är det windows som inte klarar att ha 4 st aktiva bussar?
kan man byta så att hdn med windows alltid hamnar på bus 0?

windows startar normalt om man byter till bara sata eller combined mode (då prioriteras windows hdn först!)

dvs ignorerar antingen pata(cd) BUSen eller en sata BUSen

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Av Ronnie60 2004-12-13 14:03

Då var jag hela 16år:)

Tråd: Kylning?

Hejsan jag vill veta lite om vattenkylning.
Vilket system är billigast , om man ska kyla allt ?.
gärna nån sida där det är billigt.. runt 2000-2500:-

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

jag väntar med spänning på Albin's svar. Han enligt mig har propagerat för att GTX 280 skulle vara så bra Vilket skämt kort

Från tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/781368-nvidia-lanserar...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Alla hjärtans dag 2010.

Min första tråd.

Skrivet av Sebastian V:

Hej Sweclockers multiplayer boys som håller till här.

Jag är lite osäker om jag ska verkligen skaffa Cod mw2, Dels att jag är lite Bekymrad är Installationen och Steam programet, som jag inte fattar ett dugg till.

Många säger att de hade problem med Steam och sånt varför krävs det för att spela?

Mvh / Sebbe

Cringe hur man sa, "Multiplayer boys" usch...

Där var datorhårdvara en främmande sak för mig men SweC är anledningen till att hårdvara vart ett intresse.

Så nu är man här 5 157 inlägg senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Min första kommentar jag skrev här var i AMD: "Bulldozer har åtta kärnor" .
Kommer inte ens ihåg varför men jag skrev bara " Står 4 "Kärnor" 8 logiska processorer i windows 10 på min 9590" helt random...
Känner mig riktigt pantad i de blå skåpet haha

Permalänk
Medlem

Tror jag haft två konton men minns inte vad det första hette.

Hursomhelst, mitt första inlägg i den numera låsta tråden:

Citat:

Hmm...ni närmar er förbjudna samtalsämnen mina herrar !

HL2 är inte släppts än och ska därför inte kunna spelas av någon utom Valves personal i huvudkontoret. Så enkelt är det.

Nuförtiden gnäller vi om HL3 men tydligen grinade vi om HL2 också

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är en pojkspoling i forummått mätt. Första inlägget var gjort i Juni 2012:

Skrivet av DavidtheDoom:

Hej Kära Sweclockers!
Här kommer en schysst lista på en dator jag har plockat ihop efter mina krav:

  1. Stor rymligt chassi jag kommer trivas med.

  2. Modulär PSU som har tillräckligt med kräm för att köra framtida SLI/CF.

  3. Redo för att överklocka Processorn.

  4. Ivy Bridge i5.

  5. EUFI Bios eller vad det nu heter som är hyfsat lätt att använda med.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1936687/dtd-mk-v

Det jag behöver hjälp med är att välja ett schysst grafikkort. Att kunna maxa allt nu är inte det viktigaste men att kunna köra BF3 på medium/high är ett önskemål. (Planen är att datorn ska hålla ett tag framöver när det gäller grafiken iaf medium).
Har väl ca 2500kr att lägga ut give or take.
Planen är att få så bra prestanda för pengen som möjligt nu och eventuellt köra SLI/crossfire längre fram med två kort istället.
Har kollat på följande kort:

  1. HD 7850

  2. GTX 570

  3. HD 6950

Alla ligger i ungefärlig samma prisklass.

Om det finns någon som hittat till en billigare lösning på någon av komponenterna sure. Give me a shout!
Annars är det väl egentligen endast själva graffen jag vill ha hjälp med vad man kan tänkas behöva.
Självklart tar jag även kritik på den nyvarande builden jag har som går att hitta på:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1936687/dtd-mk-v

Som ni ser ligger jag på dryga 11k med skärm.
Det är lite över min budget.

Framtida planer för min dator är:

  1. SSD HD på minst 120GB för OS + Appar + Eventuella Spel

  2. BlueRay / DVD Combo RW - ca 800kr

  3. Fläktkontroller

Så vad säger folket?
Dum plan?

12 000 inlägg senare sitter vi här. Har hunnit med åtskilliga artiklar, tester, en resa till Taiwan för Computex, Dreamhack-monter för Sweclockers och även ett gäng biror med trevliga medlemmar.

Kanske inte var ett helt dumt beslut det där trots allt!

Datorn då?
Moderkort byttes kort därpå i samband med Inets butiksöppning i Malmö, CPU har deliddats och grafikkortet såldes men ett likadant köpte jag tillbaka från @VargeEEEEn Övriga grejer finns nog kvar i någon utsträckning för utom kylare och nätagg som såldes i marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tydligen ett inlägg i "Pentium 4-tråden": #1273970

2002-12-10 23:50

Skrivet av FL3JM:

*BUUUUUUMP*
Vill också veta vad man ska välja för prolle, mobo och minne...

Edit: ok tråden är sticky och har ingen nytta av en bump, men endå. Vakna nu folket!

Permalänk
Medlem

6 år senare och jag väntar fortfarande på min drömskärm! Men vi börjar närma oss, så "inom 10 år"-gissningen kanske inte var så off? Dock har jag gett upp idén om en sfärisk konkav yta eftersom den till skillnad från en cylindrisk inte mappar likformigt till en plan. Så en cylindriskt krökt yta duger De andra önskemålen är desamma.

Skrivet av deltascu:

Jag gillar hur du tänker. Såklart att man vill ha datorskärmen böjd om den är tillräckligt stor och man sitter nära. Lite som när man har fler skärmar, inte ställer man upp dem på en rak linje utan vinklar dem inåt.

Önskeskärm: 50" 21:9 sfäriskt konkav med krökningsradie ~ 1m, 7980x3420 pixlar, 10bit OLED 120 Hz, ny displayportstandard eller fler ingångar, förstås.... skulle lätt lägga 30 kkr på en sån Kanske inom 10 år med lite tur?

Vad det gäller aspektkvoten... så föredrar jag lite olika beroende på skärmstorlek. När man väl nått en minsta höjdstorlek är det bättre att växa på bredden. Typ:

skärm <24": 4:3
skärm 24"-30": 16:10
skärm 27"-32": 16:9
skärm 32"-50": 21:9
skärm >50": näh..

Permalänk
Medlem

2010-02-21 22:09 i "Senast köpta spel?"

Skrivet av Kattus:

Grand Theft Auto IV
(I sommras)
Underbart spel

EDIT: Mitt första inlägg ffs!

Tydligen skrev jag någonting fel, kan påpeka att jag 9 år senare fortfarande tycker det är ett underbart spel

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Mitt första inlägg verkar att ha varit något om att klocka Athlon XP, förstår knappt hälften av vad jag svamlade om idag

"
Medlem ♥

PlatsStockholmRegistreradMar 2004
Citat:
Om jag nu ist. köper en XP2500+ å kör den i 200x11, blir den ju j*vligt varm... Eller kan man inte bara ändra fsb:n på XP2800+ också? Hade i vilket fall som helst tänkt klocka. XP2500+ eller XP2800+?

Kolla min signatur. Du får inte upp minnesbandbredden med en 2800+, eftersom dom flesta Athlon maxxar ur strax under 2300MHz om du inte har extrem kylning. Det är alltså bättre att ha en låg multiplikator för att kunna ha en bra minnesbandbredd. Själv lider jag inte så förfärligt eftersom min burk är stabil, jag fick 2800:an billigt och kan leva utan att klocka hårt men om man vill klocka AMD ordentligt bör man inte ha en högre multiplikator än 11, 10.5 eller 10 är ännu bättre, men är svårt att lyckas med eftersom du då måste ha en cpu tillverkad före vecka 39 2003 och ett moddat bios. Dom nya cpu:erna är "superlåsta", tyvärr. Entusiasterna köper mobilprollar istället, men dom funkar inget vidare med Nforce2 eftersom det saknas vissa register i Nforce-kretsen så det går ändå inte att ställa multiplikatorn. Dom som har VIA eller SiS kan enkelt tokklocka med mobil-cpu:er. Men jag är ändå nöjd med Nforce2, stabil och smidig att använda, men den plattformen har nått sin gräns nu."

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mitt första kom ganska sent, Lurkade mest som många andra xD
Mitt första egna inlägg var en frågeställning vid köpråd om ett uppgraderins kit, så ja. inget kul där inte

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

CPU : I72600K
GPU: xfx hd 5850
RAM : 8GB 1600mhz corsair vengeance
MOBO : Asus Sabertooth p67
PSU : Corsair 650W TX ( gen 1 ) 80 plus
Allt sitter i ett Haf 932 advanced full tower chassi.

Skulle ett 7970 funka bra till mitt system? Behöver jag mer PSU kraft? Och till sist blir det då någon flaskhals?
Har kört CPU på 4.4 ghz men hjälper mig inget i dagsläget pga grafik kortet. Har en h80 kylare.

Tack för eventuella svar

Blev aldrig ett 7970, hamnade på ett 7950 som jag hade i 1.5 år och därefter GTX 970 SLI. Pris per prestanda var för högt!
Kan svara att CPU inte flaskade mig i mer än 1 spel (total war) så det var också lugnt.

Fun facts?:
CPUn höll i 7 år mellan 2011 och 2018 innan det byttes.
CPU, RAM och MOBO ligger fortfarande i min garderob som en reserv / felsökningsstation.
PSU sålde jag för 1.5 år sedan för en hundring, det var då 10 år gammalt.
Chassit gav jag iväg till en grabb på 13 bast som behövde det (moddat och klistermärken överallt) mer än jag gjorde.
Har en HDD i min nuvarande burk som är från anno 2007, inväntar döden på den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inte ett av mina allra första inlägg eftersom de var mest tråkiga kortfattade svar på frågor från andra användare. Detta är ett inlägg från 2005 som jag gjorde i Konsumenträtt om min inte helt ideala kundupplevelse efter att ha beställt delar till en ny burk hos Datorhandel.com (som helt otippat konkade strax efter). Länken i slutet som är trasig gick till ordet "Sarkasm" i SAOL.

Skrivet av Dance:

Jag förstår inte varför alla klagar på Datorhandel.com. Det är ett företag som helt klart bryr sej om sina kunder.

Först gör de uppenbarligen en rejäl personundersökning innan de levererar och i mitt fall kom de fram till att jag var uttråkad, tillbringade för mycket tid framför datorn, hade för få vänner och behövde komma ut och röra på mej mycket mer. Sedan lade de upp en handlingsplan för att åtgärda detta.

Den första geniala åtgärden: Skicka varenda del till den beställda datorn i separata paket utspridda på olika dagar under en treveckorsperiod. Denna enkla åtgärd slog många flugor i en smäll. Sammanlagt 8 resor till postcenter 5km från där jag bor har åstadkommit följande:
- Jag kommit ut ur huset mycket mer och fått en massa motion.
- Nya vänner. Jag känner numera tjejerna på Postcenter bättre än flera i min släkt.
- Inga problem att hitta på vad man ska göra på sin fritid. Man vet att man ska åka till postcenter.

Trots denna framgång slutade inte Datorhandel.com där utan gick det där lilla steget extra som får mej som kund att verkligen älska dom.

Åtgärd nummer 2: Anlita inte bara Posten att skicka ut paketen utan anlita också en budfirma att köra ut en del av paketen. Detta har den otroliga fördelen att man måste vara hemma då paketet levereras vilket på senaste tiden varit lite svårt att hinna med emellan arbete och resor till postcenter. Sedan lämnar denna budfirma en lapp i brevlådan med ett fullkomligt oläslligt kollinummer och ett telefonnummer som bara någon svarar på mellan 8-17. Detta har åstadkommit att:
- Jag knappast är uttråkad längre eftersom det är otroligt spännade att se vilken del jag kommer få idag och med vilket sätt den kommer levereras(jag tror ponnyexpressen nästa gång).
- Datorhandel.com har nu även löst mina problem med vad jag ska fylla dagarna på jobbet med eftersom jag suttit timtals i telefon med budfirman och försöker gissa vad hieroglyferna som ska föreställa ett kollinummer betyder.
- Jag har lärt känna ännu fler människor (de på budfirman).

Åtgärd nummer 3: Se till att det inte finns något som helst samband med lagerstatus på hemsidan och leveransordningen. Det gör det hela så otroligt mer spännade att man inte har en aning om när något ska dyka upp. Som att tex moderkortet som skulle finnas i lager dök upp allra sist. Och därmed löste Datorhandel.com mitt sista problem, att jag sitter för mycket framför datorn, eftersom utan moderkort är det ganska svårt att bygga en dator över huvudtaget.

Så ett stort tack till Datorhandel.com! Efter det här inser väl alla att det är den enda firman som verkligen bryr sej om sina kunder och att jag självklart kommer handla alla mina datorprodukter där i framtiden.

För er som har svårt att förstå detta inlägg rekommenderar jag följande länk:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/230/58709...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Hedersmedlem

Äldsta som finns kvar (2001-12-24):

Citat:

Bra skrivet.
Synd att man inte encodar själv någonting..köper inte skivor så ofta, utan laddar hem amatör-encodade som låter skit isåfall.

I tråden Kennel's MP3-guide.

SweClockers regler appliceras inte retroaktivt, va...?
Klart mindre pinsamt än de flesta av inläggen på sista sidan, åtminstone! Jag var 15 år där.

Skulle gissa att mitt första gällde att överklocka min Celeron 333, ganska exakt två år tidigare, när jag precis bytt upp mig till en Pentium III 500 MHz, och därmed vågade ge mig på överklockning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hjälpsam

All min forumverksamhet började med att jag blev intresserad av datorsystem med dubbla processorer för hemmabruk, och då är/var ASUS PC-DL en helt enastående kreation med en massa möjligheter i ATX-format

Skrivet av Fluf:

2004-03-12 11:35

Jag kör min PC-DL Deluxe på en HEC 460 DR-A Funkar fint och låter int mycket.

Kul val med PC-DL älskar den datorn. Kika på http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=40755 för lite snack, tipps och trix på att klocka den lite (ca 750FSB och 3.8GHz i ledningen och det med luftkylning!)

Cheers

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

2004-08-19

GeForce FX 5600 256MB

Det är så att jag hade ett GeForce 3 Ti200 64mb, men det pajjade så jag fick ett nytt på garantin, ett GeForce FX 5600 256MB. Men jag har inte bättre fps på cs för det, eller något spel. Det borde det väl vara ?, kompisen och jag har exact samma dator som mig, fast han har sitt GeForce 3 Ti200 64mb kvar.
Han har tillockmed mer fps än mig, hur kan detta vara sant ?

Jag har en:

P4 1.7GHz
512ram
GeForce FX 5600 256MB
m.m

Kanske glömde något viktigt, fråga så svarar jag för jag vill gärna ha hjälp så jag kan lira Doom3 på lägsta grafiken iaf utan lagg!, är tacksamm för alla försök till hjälp.

/CusmaR

Minns inte själva inlägget men minns den där jävla kommundatorn så väl! Den står faktiskt bredvid mig här på jobbet haha...
Mitt Ti200 pajjade och fick ett nytt kort som inte presterade i närheten så bra som det gamla, jag var så missnöjd över office som de hette då.

Blev inte bättre när min familj köpte en ny kommundator som också krånglade tills grafikkortet smälte... herregud.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skrivet 19 augusti 2003:

Citat:

I princip ska väl en risc ha färre instruktioner än en cisc (risc = reduced instruction set computer, om jag inte missminner mig) och genom sin relativt slimmade design kunna köras på höga klockfrekvenser. Tanken är att det ska kompensera för de omvägar en risc måste ta för att med sina begränsade instruktioner kunna göra samma saker som en cisc.

I praktiken i dag, om man snackar konsumentprocessorer för PC, tror jag inte att det är meningsfullt att tala om risc och cisc. Mina kunskaper är lite dimmiga, men jag tror att man kan säga att de ingick symbios någonstans vid Pentium Pro.

Edit: Okej, någon annan hann först... så går det om man är långsam!

Sedan verkar jag ha varit tyst i över fem år! Ja, ett sådant magnifikt första inlägg kräver väl sin konstpaus sedan.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2