Bilfråga: Koppling slirar redan vid 2500 mil.

Permalänk
Skrivet av Bafatt:

Vad blev slutpriset, då?

Slutade på 13.000kr
Sitter i en enkelmassehjul nu och fungerar tiptop.
Hade det åtgärdats tidigare hade mekanikern helt enkelt bara svetsat svänghjulet, svänghjulet har gummibussningar för att kopplingen ska bli mjukt att köra iväg med.
Lite Volga ryckigt nu men får leva med det.

Förr fungerade det bra med fjädrar i lamellen för mjukt körning

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Klockrent garantiärende eller hota med att grina i en dagstidning

VAG är inte rädda för dagstidningar. VAG är inte rädda för ett skit.

Vet en historia om en koppling som gick vid 140km på mätaren. VAG vägra ta det.
Det e goodwill o kundfeeling utan dess like...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

VAG vägrar goodwill

Skrivet av AkUs:

VAG är inte rädda för dagstidningar. VAG är inte rädda för ett skit.

Vet en historia om en koppling som gick vid 140km på mätaren. VAG vägra ta det.
Det e goodwill o kundfeeling utan dess like...

Och försäkringsbolagen anser väl att det var "förslitning"!?
VAG har aldrig varit särskilt intresserade av kundens åsikter. Efter "Dieselgate" har det knappast blivit bättre. Numera kostar allt avrundat uppåt. "Diagnos" 2000,3000,5000 et.c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bafatt:

Och försäkringsbolagen anser väl att det var "förslitning"!?
VAG har aldrig varit särskilt intresserade av kundens åsikter. Efter "Dieselgate" har det knappast blivit bättre. Numera kostar allt avrundat uppåt. "Diagnos" 2000,3000,5000 et.c.

Helt ny Audi backades av trailer, transportören brände förmodligen kopplingen då.
Chefen på bolaget som köpt bilen han köra 2 dagar med bilen. Dag 3 skulle han överlämna bilen till anställd.
Kopplingen gav upp. Audi Malmö tog in bilen på bärgare. Bytte koppling och skickade en faktura. När bolaget (kunden i Audi's ögon)
ifrågasatte fakturan så bestämdes ett möte. Audi Malmö visar upp den brända kopplingen för chefen på bolaget och säger "Någon måste betala". Kund känsla ut i fingerspetsarna...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Lite svagt av TS att inte uppdatera tråden med hur det gick...

Skrivet av Zemlan:

Vi får väl fråga @wRRM hur det gick då

Skickades från m.sweclockers.com

Oj haha har inte varit på Sweclockers så mycket på ett tag.

Istället för att betala 21800 fick jag lite goodwill och betalade 5000kr istället.

Jag orkade inte bråka mer just då så tog det och fick den utbytt.

Det har dock hänt en del med bilen sedan dess och kommer byta till en kraftigare koppling ändå nästa år för att klara det som kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det har dock hänt en del med bilen sedan dess och kommer byta till en kraftigare koppling ändå nästa år för att klara det som kommer

Ojojoj, fint ska det vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ojojoj, fint ska det vara

Skickades från m.sweclockers.com

Utbyteskopplingen har dock hållit 3000 mil utan problem så misstänker att det faktiskt var något lurt med originalkopplingen. Det var en liten lutning på kopplingen så lamellen hade bränt halva skivan och andra halvan såg helt ny ut.

Permalänk
Medlem

På basis av denna tråd tror jag nog att jag ska hålla mig till Toyota även i fortsättningen. Hade lite halvt funderat på VW:s eller Skodas nya hybrider, men inte efter detta... Vinner jag på lotto får det bli en Volvo.

Men en mera on-topic fråga: Många här har kommenterat att det är dåligt av försäkringsbolag att inte stå för dylika reparationer. Vad är detta för försäkringar som betalar reparationer av bilar som inte har uppstått i och med en (trafik)olycka? Alla försäkringar jag har hört om (visserligen i Finland) så ersätter just bara skador som har uppstått vid olyckor. Inte ersätter ju försäkringar reparationer där saker som har varit dåligt byggda från början fixas.

Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

@Frazeur:

Håller med dig, det får man ta med biltillverkaren och försöka få på garanti/ goodwill. Jag har sett specifikt nämnas i försäkringsvillkor att slitdelar ej är försäkrade, t ex bromsar och koppling. Om de inte behöver bytas efter en olycka p g a olyckan som du skriver.

Ofta har man en maskinskadeförsäkring vi sin halvförsäkring upp till ett visst antal mil/år, t ex 10 000 mil/ 8 år vilket som kommer först. Den täcker heller inte slitdelar.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är tråkigt att trådskaparen fick betala en ny koppling efter 2 500 mil, men jag förstår biltillverkarens synpunkt. Det går att köra sönder en koppling på nolltid. Men är den fel monterad från början tycker jag inte TS ska betala ett smack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Och så är vissa rädda för att köpa begagnade bilar med automatlåda..

Men ja det går att döda både kopplingar och annat på väldigt korta sträckor som många redan påpekat.

Fullt förståeligt. Om det gäller DSG, dubbelkoppling alltså och inte vanlig vätskeconverter.

DSG-lådorna sliter man snabbt ut kopplingen i om man sniglar sig fram i bilköer eller i övrigt smyger fram överdrivet sakta. Är vid ungefär 10 km/h som kopplingen ligger i fullt inkopplat läge på dessa. Under så slirar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte särskilt ärliga

@FireFox: Finns väl ingen som vill ta på sig något utanför garantitiden? Av- och pålastninge, under resans gång fram till säljaren, lämnar mycket att önska. Nya bilar säljs sedan med gravt slitna kopplingar (som visar sig först efter något år).
Min koppling, som krånglade/"kvittrade" redan vid 2000 mil och byttes ut vid 2700, ersattes av försäkringsbolaget XXX. Kostade mig 1500: i självrisk.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tycker också att det är tråkigt att trådskaparen fick betala en ny koppling efter 2 500 mil, men jag förstår biltillverkarens synpunkt. Det går att köra sönder en koppling på nolltid. Men är den fel monterad från början tycker jag inte TS ska betala ett smack.

Men försök att få igenom kravet att den varit felmonterad från början!(Kopplingar körs sönder på nolltid av transportörer!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreten:

@wRRM: Hej Samma sak hände med en av våra bilar..En golf 7 1.2 tsi av årsmod 15.Köptes ny.. När jag kört 3000 mil började den slira lite på kopplingen
Lämnade in den och de sa att det var slitage varvid försäkringsbolaget vägrade stå för kostnaden..Volksvagen använder säkert samma koppling som skoda då de använder samma motorer..
Felet var ju naturligtvis orsakat redan från fabrik men det skulle de aldrig erkänna..Har aldrig varit med om att behöva byta koppling
på en bil.. När jag hämtade ut bilen sa dom :Nu kommer kopplingen hålla, vilket jag tolkade som att de hittat ett fel som orsakat det onormala slitaget.men men..Vi kommer aldrig köpa en Volksvagen igen..

Ha,ha det du skriver kunde gälla mitt ärende. Fick samma kommentar när jag hämtade ut bilen (Audi). Aldrig mer en VAG-bil!