Intel "Cascade Lake-X" Core i9-10900X hittar ut i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel "Cascade Lake-X" Core i9-10900X hittar ut i prestandatest

Med Cascade Lake-X polerar Intel dagens Skylake-X och skruvar på klockfrekvenserna, samtidigt som priset utlovas bli mycket lägre. Nu letar sig prestandaresultat ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Där satt den!
Namngivningen

Core i nine hyphen one zero nine zero zero ex

Låter typ som benders binary i futurama
https://www.youtube.com/watch?v=0Whn0YzNG4s

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Där satt den!
Namngivningen

Core i nine hyphen one zero nine zero zero ex

Låter typ som benders binary i futurama
https://www.youtube.com/watch?v=0Whn0YzNG4s

Tycker det är bra gjort att gå 7-8-9-10 och inte 7-9-10-20 som ett annat företag.

Även om det ser dumt ut så tycker jag det är logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker det är bra gjort att gå 7-8-9-10 och inte 7-9-10-20 som ett annat företag.

Även om det ser dumt ut så tycker jag det är logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaja. Det finns rimlig logik i namnvalet.
Det är ett roligt produktnamn iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. Det finns rimlig logik i namnvalet.
Det är ett roligt produktnamn iaf

Ska bli kul att lyssna på reviews och se hur de väljer att uttala namnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Jänkarna lär väl säga det som ten-ninehundred

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Äntligen har vi fått riktig konkurrens som nu tvingar företag att ge konsumenterna bättre prestanda till bättre pris. Äntligen är tiden förbi med enbart 4 kärnor 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ten nine hundred X Turbo super Duper Lazer Jet. Japp jag tar 2

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Snusfri

För lite cores tyvärr, men annars intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jahapps, blev det inte bättre single core prestanda? Ska bli intressant att se fler tester på den. 0% förbättring i singlecore är väl inte att hurra över mellan generationer.

Men den kanske går att klocka högre än 9900 eller så har de nått sin topp nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Det Cascade Lake-X ska tillföra är en uttalad halvering av prisnivåerna jämfört med föregångaren för att bättre konkurrera med AMD Ryzen Threadripper-familjen."

Nej, det har de ju faktiskt inte sagt. Vad de säger är 2x performance per dollar. Det kan fler kärnor till samma höga priser, de kan även tala om något unikt use-case.

Då en snabbtitt på Geekbench visar att 3900X presterar över 6000 enkeltrådat och över 50000 multitrådat så är det nog återigen så att Intel kommer vara bra mycket dyrare per krona i prestanda. Då är detta en konsument CPU. Den prestanda Threadripper kommer erbjuda för de som kräver många trådar kan vi nog bara fantisera om.

Om dessa CPU:er släpps för 3000kr, fine... men det lär de knappast göra.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=%E2%9C%93&q=...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårt att uttala nu när hundra* är nästa siffersteg.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kommer bli svårt att uttala nu när hundra* är nästa siffersteg.

Kommer nog bara bli "tioniohundra" snarare än "tiotusenniohundra" haha

Intel kanske borde ha revampat allt nu och börjat om med Intel i9 110?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

När corewars nu är i full gång så är det uppenbart att det är marginell skillnad mellan AMD och Intel. Köp det som ger mest bang for the buck, normala användare märker ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Intel Securitypatchlake:
14 nm plus+
Totally secure
No performance improvments
We won't take overprice we promise

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"Halverad prisnivå"
Intel har verkligen strafk*****t konsumenterna ett tag

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

@_niko_: Dumt att inte ta betalt när det går, speciellt när man har en bra produkt. Tror du t.ex. Apple säljer sina produkter med endast någon procent i vinst? (Om nu Apple har/är en bra produkt är ett annat ämne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

"Halverad prisnivå"
Intel har verkligen strafk*****t konsumenterna ett tag

Och folk trodde det var "normalt" att ta 6000kr för 2 kärnor + HT för bara några år sedan... mycket förändras när konkurrensen verkligen lever fritt.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. Det finns rimlig logik i namnvalet.
Det är ett roligt produktnamn iaf

Hur konstigt det än låter, på flera plan, så verkar logik vara mer subjektiv än vi inser, logik borde vara logik, men tydligen inte?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

En ny Skylake? Som jag har väntat! </sarcasm>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

@_niko_: Dumt att inte ta betalt när det går, speciellt när man har en bra produkt. Tror du t.ex. Apple säljer sina produkter med endast någon procent i vinst? (Om nu Apple har/är en bra produkt är ett annat ämne)

Tja, med tanke på att du gynnar samhället och industrin i helhet genom att hålla strikta priser och istället satsa på kvantitet för höjda priser...planera in fler fabriker och pressa priset så ska du se att folk är villiga att uppgradera oftare än annars, sen kanske håll samma sockel 5-7 år istället för att byta varannan generation så behöver man inte ens byta andra komponenter! Vips så har du en uppgraderings ekonomi i rullning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Esseboy: Det är ju inte som att Intels ekonomi varit lidande de senaste åren men sockeln håller jag med om, hade gärna fått vara samma (så länge inte den gamla sockeln begränsar utveckling)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och folk trodde det var "normalt" att ta 6000kr för 2 kärnor + HT för bara några år sedan... mycket förändras när konkurrensen verkligen lever fritt.

När såldes några tvåkärniga Intel-CPUer ens i närheten av 6000 kr?

Och "några år sedan" låter plötsligt som att du tycker att 2006 var nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När såldes några tvåkärniga Intel-CPUer ens i närheten av 6000 kr?

Och "några år sedan" låter plötsligt som att du tycker att 2006 var nyligen.

Okej, lite överdrift ja, men inte så långt ifrån du tror.

Laptops har haft i7or med 2 kärnor och HT och kostat enorm mängd trots detta, även vid 35W+ tills Coffee-lake kom. Skulle du ha något vettigt där som 4-core var det 10k+ maskiner. Allt annat var 2-core.

Men desktop har haft sina knäppa saker också:
- 4 Cores no HT 7640X för 2500-3000kr... 2017, där moderkortet kostar mer än CPUn.
- 4 Cores HT 5775c för 4500-5000kr... 2015.

Så nej... pratar inte om 2006, utan pratar om att vi stått still sedan typ 2012 iaf.
När priset på 4-core 2011 kostar samma som 2015... för nån % mer. Sen plötsligt släpper Intel 6-core... 8-core... 10-core... och halverar priset.

X-generationen har gått från 6-core 2010 till 28-core... Där 6-10 hände mellan Nehalem och Broadwell, och 10-28 hände med skylake... på ingen tid alls.

Tom laptop har 4-6 core nästan som standard nu. De skryter om 50% mer prestanda... istället för 5% i vissa uppgifter.

Som sagt, folk glömmer fort hur överprisat 2-4 kärnor har varit.... och Intel nu bara halverar priset, borde få en att tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Laptops har haft i7or med 2 kärnor och HT och kostat enorm mängd trots detta, även vid 35W+ tills Coffee-lake kom. Skulle du ha något vettigt där som 4-core var det 10k+ maskiner. Allt annat var 2-core.

En vän till mig köpte en laptop med en Ivybridge i7 som hade 4 kärnor 8 trådar för 6500kr år 2011 eller 12. Vet ej exakt modell men 4 kärnor vet jag att det var. Minns det eftersom det var jag som letade upp datorn till honom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En vän till mig köpte en laptop med en Ivybridge i7 som hade 4 kärnor 8 trådar för 6500kr år 2011 eller 12. Vet ej exakt modell men 4 kärnor vet jag att det var. Minns det eftersom det var jag som letade upp datorn till honom.

Inte illa.

Närmaste jag minns var tex 4600M, där bara CPUn kostar ca 4000kr.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/76349/in...

37W, 2/4, i7a 2013...
Detta tyvärr hitta en släkting utan att fråga i en dator för ca 11000kr.

Tittar du på Skylake listorna så ser du också några 28W 2/4 för ca $400 + moms, 2015. Laptop har trots allt ändå utvecklats rätt mycket sedan 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte illa.

Närmaste jag minns var tex 4600M, där bara CPUn kostar ca 4000kr.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/76349/in...

37W, 2/4, i7a 2013...
Detta tyvärr hitta en släkting utan att fråga i en dator för ca 11000kr.

Det var dock en 15,6" dator med 1366x768 TN skärm och enbart intels integrerade grafik men bra processor och funkade faktiskt till en del spel (kanske tack vare upplösningen? )
Ganska stabilt byggd och fläktarna varvade typ aldrig upp.

Edit Det var en Core i7 3610qm kom på att jag faktiskt sålde processorn här när datorn skulle skrotas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var dock en 15,6" dator med 1366x768 TN skärm och enbart intels integrerade grafik men bra processor och funkade faktiskt till en del spel (kanske tack vare upplösningen? )
Ganska stabilt byggd och fläktarna varvade typ aldrig upp.

Och här ser man hur mycket utvecklingen gått: (typ första träffen på enkel sökning)
https://www.dustinhome.se/product/5011098812/ideapad-330s
4-core/8-tråd, 8GB RAM, IPS 1920x1080, 250GB SSD.

Men tittar du bara tillbaka 3-4 år, så kommer du se mainstream 2/4 med 4GB RAM, 1366 panel och mekanisk disk, för samma 6000kr. Lite det som fick mig att undra. På 3-4 år har marknaden ändrats enormt. Det är inte dual-pentium CPUer, eller i3or bara för vettiga priser.

Sen visar ditt + mitt fall troligen bästa vs värsta fall. Och alla har olika behov, men så mycket har hänt på senaste tiden att tiden verkligen stått stilla mellan 2010 och 2015 på många aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nädu, försök inte!

I maj 2010 kostade min C2Q Q9550 2690 kr.
I oktober 2012 kostade min i7-3770 2490 kr.
I augusti 2015 kostade min i7-6770K däremot inte mindre än 3890 kr, vilket började kännas dyrt.

Min nuvarande i7-8086K kostade 4399 kr vid releasen i juni förra året men den är ju sexkärnig som bekant. Köpte den för att jag ville ha en CPU som inte alla andra hade, så där var prislappen ändå sekundär.

X- och E-modellerna känns inte riktigt relevanta heller för "vad Intel tog för CPUer" då de är i en extremt smal nisch t.o.m. här på Sweclockers. Sen är du säkert också medveten om att en Skylake är ofantligt mycket snabbare än en Yorkfield, och att en Skylake är bortåt 30% snabbare än en Ivy Bridge. Det vill jag inte kalla för att "stå still" bara för att antalet kärnor inte exploderade på konsumentsidan hos Intel då.

Sen kommer vi tillbaka till det här med hur stor andel av kundkretsen som använder hur många kärnor.

I Anandtechs tester av Ryzen 3000-serien så framgick det med all önskvärd tydlighet att fler än fyra kärnor spelar extremt liten roll för spelande (~5 FPS mellan bästa-sämsta) vilket utan konkurrens lär vara den tyngsta belastning det stora flertalet utsätter sina datorer för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nädu, försök inte!

I maj 2010 kostade min C2Q Q9550 2690 kr.
I oktober 2012 kostade min i7-3770 2490 kr.
I augusti 2015 kostade min i7-6770K däremot inte mindre än 3890 kr, vilket började kännas dyrt.

Min nuvarande i7-8086K kostade 4399 kr vid releasen i juni förra året men den är ju sexkärnig som bekant. Köpte den för att jag ville ha en CPU som inte alla andra hade, så där var prislappen ändå sekundär.

X- och E-modellerna känns inte riktigt relevanta heller för "vad Intel tog för CPUer" då de är i en extremt smal nisch t.o.m. här på Sweclockers. Sen är du säkert också medveten om att en Skylake är ofantligt mycket snabbare än en Yorkfield, och att en Skylake är bortåt 30% snabbare än en Ivy Bridge. Det vill jag inte kalla för att "stå still" bara för att antalet kärnor inte exploderade på konsumentsidan hos Intel då.

30% mer för 200% av priset är inte vettig utveckling, det är att betala för mindre än tidigare.

6000kr var överdrift, vilket jag också sa, men priserna gick totalt bonkers fram till 2015-ish. Vi betalade mer för väldigt lite. Yorkfield är trots allt 2009 och tidigare, så att få ynka 30% mer på 6 år är snigelfart jämfört med vad som skett på senaste 3 åren.

Skrivet av Sveklockarn:

Sen kommer vi tillbaka till det här med hur stor andel av kundkretsen som använder hur många kärnor.

I Anandtechs tester av Ryzen 3000-serien så framgick det med all önskvärd tydlighet att fler än fyra kärnor spelar extremt liten roll för spelande (~5 FPS mellan bästa-sämsta) vilket utan konkurrens lär vara den tyngsta belastning det stora flertalet utsätter sina datorer för.

lol... den dåliga ursäkten igen.
4 kärnor är för lite för tom de spel jag spelar ffs, och du behöver bara titta på valfri CPU test från Sweclockers för att se 6-core och över springa om alla 4-core.

Dock håller jag med att mer inte per automatik är bättre, men moderna spelmotorer idag kan använda 6-8 cores väldigt effektivt. Anledningen varför Ryzen inte vinner så mycket på fler är ju både för du har en HT som inte har 50-11 hål i sig (utan kan användas utan FPS drops) och du har så många trådar redan i Ryzen 3600 (12 st), att de andra inte hjälper. Så över det håller jag med att mer inte hjälper idag.

Men kom inte med trams att 4-cores "räcker"... det var något man sa 2012, och då stämde det pga spelen var utvecklade så, men idag... nej. Det är lite så att om alla sitter på 4-core, utvecklas spelen för just 4-core. Nu sitter folk på 8-trådar eller mer, och spelen utvecklas för just det.

Sen är det en sak som ofta missas i testerna... om du vill ha belastningen flesta har, är det inte ett rent OS, med bara spelet igång i en benchmark.

Du har webbläsare, discord, VoIP, spel-lauchers, och en hel del program i taskbar och ev tom YT för att titta på hur andra spelar... Så fler kärnor om priset är rätt, är faktiskt bättre ur verklig användningssynpunkt för jämn prestanda till spelet. Det är bara inte testat så för det är variabler som påverkar ojämnt, och svåra att mäta. Men du känner när du får slut på kraft, så du vill aldrig ligga på 90-100% på CPU i spel, för det är när du får stutters.

Så nej... försök inte med det tramset.