AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gör som jag pojkar!
Skit i att överklocka.
Mycket enklare.

Skrivet av Yoshman:

Håller med.

AnandTech har förövrigt precis slängt upp en väldigt bra artikel i ämnet AMD vs Intel "Turbo boost".

Sättet som Zen2 är binnade kan mycket väl vara förklaringen varför även PBO i praktiken är nära nog meningslös, så inte alls säkert att det kommer någon magisk "fix" för PBO.

"Problemet" är i så fall att AMD PB har lyckas precis så bra som PR-maskineriet hävdar. Varje kärna ligger redan på punkten där derivatan på V(frekvens)-kurvan börjar dra iväg rejält, vilket betyder att även riktigt små frekvensökningar över den punkten kräver rejält uppskruvad effekt. Ser i vissa extremfall 10-15 % högre prestanda från PBO, fast till nära nog dubbel CPU-effekt och finns andra fall med <=1 % skillnad i prestanda men ändå ~30 % högre effekt med PBO påslaget (detta med en 3900X)!

Ovan är ju i grunden något bra! Tror vi kommer få se en liknande utveckling för turbo på Intelsidan, framförallt då mindre noder ger högre variants på kiselkvalité -> sätter man turbo på kretsnivå som Intel nu gör kommer allt mer potentiell prestanda ligga kvar på bordet.

AnandTech pekar också på något väldigt viktigt för denna diskussion:

  • Turbofrekvenser kommer utan garantier, de är "upp till / bästa fall" värden (för advokater i landet i väster är detta tyvärr inget hinder för stämningar om de kan tråckla ihop ett "sättet det marknadsförs på är missledande"...)

  • Basfrekvenser är däremot garanterade av både Intel/AMD (även om exakta förutsättningar är lite luddiga, den förklaring AnandTech ger är "standard is defined be Intel and AMD here, usually with a stock cooler, new paste, a clean chassis with active airflow of a minimum rate, and a given ambient temperature"

Det finns absolut en poäng där, men vissa av oss kanske tycker att 10-15% ökad prestanda är värt den dubbla effektförbrukningen.

Och inte minst... Om diskussionen börjar vridas i riktningen "Överklockning är onödigt", så kan man så småningom förvänta sig att funktionen försvinner, vilket vore väldigt dumrt. Dagens algoritmer tar som sagt dessutom hänsyn till en fördefinierad "kiselhälsa" och strömbudget med mera, så håller man inte med om de fördefinierade "sunda" värdena så blir det ju då mycket tråkigt om man inte kan överklocka.

För min egen del är det dessutom ett av mina största intressen. Jag vill alltid krama ur max ur varenda komponent. Att den möjligheten på sikt försvinner för att communityt inte längre verkar entusiastiskt över att kunna tweaka och pilla själv vore väldigt tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det finns absolut en poäng där, men vissa av oss kanske tycker att 10-15% ökad prestanda är värt den dubbla effektförbrukningen.

Och inte minst... Om diskussionen börjar vridas i riktningen "Överklockning är onödigt", så kan man så småningom förvänta sig att funktionen försvinner, vilket vore väldigt dumrt. Dagens algoritmer tar som sagt dessutom hänsyn till en fördefinierad "kiselhälsa" och strömbudget med mera, så håller man inte med om de fördefinierade "sunda" värdena så blir det ju då mycket tråkigt om man inte kan överklocka.

För min egen del är det dessutom ett av mina största intressen. Jag vill alltid krama ur max ur varenda komponent. Att den möjligheten på sikt försvinner för att communityt inte längre verkar entusiastiskt över att kunna tweaka och pilla själv vore väldigt tråkigt.

Klocka på du medans tid är. Om det är sådan W/perf kvot är det nog bara en tidsfråga in det läggs klimatskatt på överklockning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Klocka på du medans tid är. Om det är sådan W/perf kvot är det nog bara en tidsfråga in det läggs klimatskatt på överklockning

Den budgetpresskonferensen skulle jag vilja se Inte för att jag skulle tycka om förslaget, men för den komiska effekten av att någon som knappt vet vad en dator är skall stå där och prata om att de som överklockar sina datorer skall få höjda tariffer på sin elräkning. Det hade bara varit för komiskt.

Sen kan man tänka sig att SVT skall ha någon förklarande video om vad skatten handlar om. Det vore skoj.

Fast... Vi kör ju Prius, så då borde jag ändå få någon form av skattelättnad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Det finns absolut en poäng där, men vissa av oss kanske tycker att 10-15% ökad prestanda är värt den dubbla effektförbrukningen.

Och inte minst... Om diskussionen börjar vridas i riktningen "Överklockning är onödigt", så kan man så småningom förvänta sig att funktionen försvinner, vilket vore väldigt dumrt. Dagens algoritmer tar som sagt dessutom hänsyn till en fördefinierad "kiselhälsa" och strömbudget med mera, så håller man inte med om de fördefinierade "sunda" värdena så blir det ju då mycket tråkigt om man inte kan överklocka.

För min egen del är det dessutom ett av mina största intressen. Jag vill alltid krama ur max ur varenda komponent. Att den möjligheten på sikt försvinner för att communityt inte längre verkar entusiastiskt över att kunna tweaka och pilla själv vore väldigt tråkigt.

Ja att man tycker att det är kul är ett väldigt bra skäl.
Vad jag vill få fram, är att man inte måste överklocka, som kanske någon ny här på forumet tror, det går utmärkt att strunta i det.
Men om man tycker att det är intressant och kul, så varför inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den budgetpresskonferensen skulle jag vilja se Inte för att jag skulle tycka om förslaget, men för den komiska effekten av att någon som knappt vet vad en dator är skall stå där och prata om att de som överklockar sina datorer skall få höjda tariffer på sin elräkning. Det hade bara varit för komiskt.

Man kan lösa det enklare än så, det är bara att t.ex. lägga på en skatt på processorer som går att överklocka. Det vore inte konstigare än t.ex. privatkopieringsersättningen som tas ut på produkter oavsett om de används för det syftet eller ej. Men nu ska vi kanske inte ge politikerna några idéer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man kan lösa det enklare än så, det är bara att t.ex. lägga på en skatt på processorer som går att överklocka. Det vore inte konstigare än t.ex. privatkopieringsersättningen som tas ut på produkter oavsett om de används för det syftet eller ej. Men nu ska vi kanske inte ge politikerna några idéer...

Varför ska man göra det enkelt när man kan krångla till det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Yoshman @perost @Ozzed Jag föreslår en utformning i likhet med kemikalieskatten! Prispåslag på +2% för varje 1% extra poäng i Cinebench R20 (MT) en processormodell gör i snitt överklockad, med ett maxtak på 440 kronor. Ansvaret att ta fram ett OC-snitt ligger på återförsäljarna. Höjning sker årligen och följer samma utveckling som prisbasbeloppet.

Ni kan tacka mig när budgetpropositionen för 2021 presenteras.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fin score, kan du avslöja lite mer om din 3800X rig? Moderkort och minnen?

Det enda som egentligen betyder något i Passmark om vi ska jämföra mellan oss är memory och cpu benchmark, den gör skumma avdrag i tex gpu scores om man inte kan köra i alla upplösningar etc.

3800x, lappad.
MSI 570X Gaming Pro Carbon
4x8 GB G.Skill Flare X 3200cl14 (2x8 gick fint i 3800, med fyra så kommer jag inte över 3600 hur slappa timings jag än sätter. Har iofs inte rört SOC eller gått över 1.4 på minnena)
ZOTAC RTX 2070 mini
Fractal Design Meshify S2 med plåtsidor (därav slang...)
Alphacool vattenkylning med 360x30 i toppen och 280x45 i fronten, bägge som intag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt dra en beställning men såg att det bara fanns ABB till mitt moderkort. :/ Är det bättre att vänta tycker ni?

1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade tänkt dra en beställning men såg att det bara fanns ABB till mitt moderkort. :/ Är det bättre att vänta tycker ni?

1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.

ABB fungerade ok när jag körde det, ABBA boostar inte så mycket bättre. Men bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där är ju av allt att döma en förklaring som är helt koherent med alla observationer, inklusive varför ComputerBase och TechPowerUp fick det förväntande beteendet med 3600 och 3700X, d.v.s. att de drar lika eller mer i en last som borde vara "tyngre" (Prime95 med FMA/AVX). 3600/3700X slår inte i TDC i Prime95.

Det förklarar också varför bara vissa ser effekten på 3900X. Alla de fall jag sett där man kör på high-end X470/X570X moderkort har inte varit ASUS.

Kan bara ge dig ett plus på inlägget, du förtjänar väsentligt fler!!!

Så svaret på frågan "kommer alltid 3900X kunna hålla basfrekvens om den kör helt enligt AM4 specifikationen för 105 W TDP CPU" är alltså "nej". Vilket egentligen bara betyder att AMD har rätt mycket samma definition av basfrekvens som Intel, d.v.s. man kommer kunna hålla basfrekvens i allt utom vissa speciella laster som använder sig extremt intensivt av AVX/FMA (och verkar av allt att döma bara gälla 3900X, inte 3700X och 3600).

Det fetmarkerade är med i min beräkning. Tydligen kritiskt att high-MOSFET och low-MOSFET aldrig är öppna samtidigt, enligt kursmaterial kring VRM design nämndes att man kunde approximera tiden när båda MOSFET är i stäng länge ungefär med medelvärdet av trise och tfall (står som ta och tb i databladet).

Men precis som du nämner, tillskottet från ovan och andra saker skilt från intern resistans i öppet läge är några enstaka Watt som mest. Valde också att ignorera värmetillskottet från high-MOSFET då strömmen på den sidan är bara ~9 % av low-side. Vid höga strömmar är intern resistans helt dominerande faktor för värmeutveckling då den beror av strömmen i kvadrat -> high-MOSFET utvecklar en nästan ingen värme alls jämfört med low-MOSFET.

Med PBO aktiverat där systemet drog 294 W från väggen, genomsnittlig PSU effektivitet är enligt de test jag hittade min PSU är 92 % i området 200-300 W. Så 270 W går in i systemet, varav ~40 W kan dras bort då det är "idle" förbrukning. Så 230 W är höjningen från "idle" till CPU i full-tilt, detta fördelas primärt på värme i CPU och VRM. Av de 230 W verkar ~10 W gå via SoC VRMs, så 220 W går till kärnor.

Stoppar man in allt i formeln ovan och löser ekvationen med avseende på I0 får man en ungefärlig värde på 180 A. Gör man beräkningen både med RDS(ON) satt till 8,85 mΩ i stället 5,3 mΩ för ändras resultatet till 170 A.

En kontrollpunkt här var: system brann inte upp trots att jag lät det gå ~30 min. Då resistansen i MOSFET ökar med temperatur skulle temperaturen ha skenat om utvecklad effekt inte gick att kyla bort. Uppmätt GFLOPS och uppmätt effekt varierade lite upp och ned, men i genomsnitt lågt det på samma nivå.

Tar vi "worst-case" här, d.v.s. högsta resistans i VRM så hanterade varje VRM 170 / 6 = 28 A. Det är utom felmarginalen för 15 A...

Total utvecklad effekt i VRM skulle vara ~45 W om resistansen verkligen var 8,85 mΩ. Känns det rimligt? Värt att påpeka här är att en kylfläns som nått steady-state temperatur i ett system med konstant värmeutveckling av det kylflänsar kyler är termodynamisk helt ekvivalent med att koppla kretsen mot en oändligt stor kropp med temperatur TC, det är varför ett sådan värde faktiskt har en relevans!

Om resistansen i stället sätts till 5,3 mΩ ökar strömmen per VRM till 30 A, fast utvecklad effekt i VRM sjunker faktiskt till ~30 W. Det borde vara möjligt att kyla, trots rätt liten kylfläns. Sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan dessa, men det är i sig irrelevant då båda visar att 15 A inte på något sätt kan vara begränsningen.

TA har också relevans då det beskriver kapaciteten hos en naken krets omgivet av luft med temperaturen just satt till TA. Men det är inte fallet som bäst beskriver det vi har här, VRMs med kylflänsar där CPU-fläkten ger ett luftflöde över flänsarna.

Vi vet tyvärr inte heller exakta värdet på TC vid steady-state, går bara att veta om det finns en sensor som mäter det. Bästa approximationen jag kan göra är att mäta temperaturen på kylflänsen och sedan göra någon bedömning i om den beräknade utvecklade värmen i VRM rimligen kan kylas med det luftflöde och storlek på kylfläns det handlar om här.

För att kunna dra ~30 A måste Tj vara under 110-120°C. Håller med om det du skriver om att texten i diagrammet inte kan stämma, effekten måste bli noll när TC = Tj, i det läget finns noll kyleffekt. Så grafen måste vara med TC = 150°C, grafen kommer vara lite flackare men nollpunkten kommer nås tidigare för lägre TC (detta då interna resistansen är lägre).

Edit: diagrammet nog korrekt märkt ändå. Följande olikhet gäller alltid vid steady-state och konstant TA, likhet kan bara hända om kretsen utvecklar 0 W.

TA <= TC <= TJ

Tabellen går inte att använda rakt av då både spänning (VG) och temperatur på kretsens yta (TC) är annorlunda, 1,1 V (inte 10 V) resp > 30-40°C då det är temperaturen på kylflänsen. Men formen på kurvan är likartad oavsett.

Vidare finns två egenskaper, varav en är kritisk för eventuella beräkningar, som saknas i databladet.
https://i.imgur.com/6eqAxGn.png
Det som finns är θJC och θJA. θCA beror på kylare och luftflöde medan medan θJB beror på hur kretsen kan överföra värme till moderkortet.

Dokumentet nämner att i många fall är TC ≈ TJ, men kan det stämma för low-MOSFET i en VRM?

TJmax på 150°C sätter ett par definitiva gränser. Om omgivande luft är 25°C är det omöjligt att avleda mer än 39 W + det som tas upp av moderkortet θJB (som lär vara mer än vad som avges till luften med klart mindre än vad som kan avges till kapslingen). 35 W av detta kommer från θJC, men vad kan en rimlig TC vara om kylflänsen är 30-40°C (högre än så, men hur mycket högre)?
Doh, det är ju per VRM/MOSFET... Beräkningarna jag gjort ovan är ju över alla 6 VRMs, så fullt teoretisk möjligt att hantera 45 W värme (även om VRM-kylflänsen kan vara ett problem i praktiken för detta...)

Givet ovan och givet temperaturen på kylflänsen är TC i praktiken väl under 150°C med PBO påslaget, exakt vad den ligger är väldigt svårt att veta men egentligen rätt irrelevant för diskussionen. Egentligen är hela den här diskussion irrelevant, framförallt då du med största sannolikhet knäckt förklaringen till min egentliga fråga om basfrekvens. Är mer kul att räkna lite, frågan är om man som kan kontrollmätas för att avgöra vilka antaganden som är vettiga?

3-fas med dubblade komponenter, alla VRMs "ser" 25 A
https://i.imgur.com/FCYnWlj.png

äkta 6-fas, samma här att alla VRMs "ser" 25 A
https://i.imgur.com/LC8nMTY.png
Den ljusblåa linjen är spänningen på låga sidan man får i en äkta 4-fas. 2-faser med PWM-splitter ser också samma resultat förutsatt att frekvensen efter splitten är densamma (detta då en splitter i praktiken uppför sig som två faser förskjutna 180°)

Hade det varit 2-faser med dubblade komponenter utan PWM-splitter hade variansen varit dubbel så stor, detta då VRM i varje fas saknar fasförskjutning men de delar fortfarande strömmen på mitten. Primär vinst är klart lägre värmeutveckling i low-MOSFET då den avtar med kvadraten på strömmen -> halverad ström ger en fjärdedel så mycket utvecklad värme.
https://i.imgur.com/SFPSlqp.png

Slutligen, detta är en skiss över 3 fas design med alla komponenter dubblade fast utan PWM-splitter samt en äkta 6 fas design, strömmen som varje VRM och därmed varje low-MOSFET ser är tack vare Kirchhoff lag _identisk_ vid samma ström till low-side. Fördelen äkta 6 fas har är klart lägre rippel.

För att inte förvirra läsarna så några kommentarer:

Vad gäller diagrammet i sinopowers datablad så är det felmärkt, jämför med tex Vishays fig 9:
https://www.vishay.com/docs/91017/91017.pdf
elller en Infineon igbt, se fig 4:
www.infineon.com/dgdl/Infineon-IKP06N60T-DataSheet-v02_05-E...

Vge eller Vgs som anges i samband med kurvorna är styrspänningen till transistorn inte dess arbetspänning ut. Tittar man på sinopowers datablad så anges olika on-resistanser om man kör med 10V eller 4.5V. Infineon anger 15V som minsta styrspänning för att kurvan ska gälla.

Sen vad gäller Ta och Tc så stämmer det du visar, men för riktigt (fysiskt) små komponenter så är det mer eller mindre underförstått att Ta gäller när den sitter monterad på ett kort. En komponent som bara är 5x6 mm och 1 mm tjock skulle bli väldigt varm om man matade den med 2W helt i luften. Nu är det inte specat att den är monterad på nåt vilket ökar förvirringen, men tittar man på ett bättre datablad, tex:
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/DMN3009SK3.pdf
Den kretsen är fysiskt större än sinopowers mosfet ändå specar man 78 C/W jämfört med sinopowers 40 C/W som termisk resistans. (se underThermal Characteristics) Notera not 5,6,7 man specar här olika termiska resistanser beroende på hur kretsen är monterad.

Dvs sinopower förutsätter montering på kretskort med rätt bra kylning för att klara sin 2W spec vid 70C. Synd bara att de inte skrivit ut det.

Slutligen är det inte så att en mofet går sönder direkt om man överskrider de specade 150C. Den temperaturen ska ju mosfeten klara i flera år utan att degenerera. För att chippet ska gå sönder "direkt" så måste man upp i 250-300C nånting men lödningar o kapsling kan ju ge upp långt innan dess.

Permalänk
Medlem

hur är det med 3900X, är det några generella problem att kyla denna? Hört att den överhettar med vissa vattenblock. Någon som har några erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600X
MSI B450 A-PRO MAX tillsammans med 7B86AMS.M31 BIOS

Fick just 501 i Single Core vilket jag tror anses mer än helt okej i detta stadiet?

Enda ändringar var XMP för att få fullt ut av mina 3600CL16 minnen, samt ändring av Cool n Quiet till ENABLED istället för Auto (Verkar vara en bugg just nu?)

Dessutom ändrade jag till Ryzen Balanced Power.

Resten i default/stock värden med t.ex PBO på Auto.

Kommer ni på något mer man kan göra förändringar med?

Permalänk
Hjälpsam

Kikade lite på 3700x, men priserna verkar sticka rejält, nästan uppe i 4 papp nu.
Alternativet en 3600 för 2,3 känns mer lockande, kanske en 2600 för 1400 till dess att priserna gått ned lite.
Eller en 3950 när man ändå har tagit fram checkhäftet.

Lutar nog åt en 3700x trots allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Köpte och installerade igår ytterligare en uppsättning 2x8 G.Skill Flare X, för en total av 32Gb.

Positivt överraskad av att ingen åtgärd i bios behövdes, systemet startade med samma låga timings (14-14-14-14-34) i 3600MT/s, helt fantastiskt.
Jag hoppas jag blev belönad här för att ha valt Aorus Pro iställt för Elite, jag fick för mig att Buildzoid sa att just minneshanteringen var klart bättre på Pro än Aorus Elite.

Men, benchmarkandet gav:

Latency 70 från 68
Read 51000 från 52000
Write identisk på 28000
Copy 52000 från 50000

Verkar dom här siffrorna vara vad man kan förvänta sig när man går från 2x8 till 4x8?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kikade lite på 3700x, men priserna verkar sticka rejält, nästan uppe i 4 papp nu.
Alternativet en 3600 för 2,3 känns mer lockande, kanske en 2600 för 1400 till dess att priserna gått ned lite.
Eller en 3950 när man ändå har tagit fram checkhäftet.

Lutar nog åt en 3700x trots allt.

3700X har väl kostat 3890 sen launch?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kikade lite på 3700x, men priserna verkar sticka rejält, nästan uppe i 4 papp nu.
Alternativet en 3600 för 2,3 känns mer lockande, kanske en 2600 för 1400 till dess att priserna gått ned lite.
Eller en 3950 när man ändå har tagit fram checkhäftet.

Lutar nog åt en 3700x trots allt.

Problemet med priserna lär nog fortsätta med våran usla kronkurs och en stark dollar.
Sedan med TMSC som ökar sina leveranstider lär säkert inverka på priset framåt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Groggkungen:

3700X har väl kostat 3890 sen launch?

Kanske den har, jag har inte haft så bra koll där.
edit Kollade prisjakt, du har helt rätt.

Skrivet av thomson:

Problemet med priserna lär nog fortsätta med våran usla kronkurs och en stark dollar.
Sedan med TMSC som ökar sina leveranstider lär säkert inverka på priset framåt.

Japp.

Tillkommer att denna serie verkar vara ett rejält genombrott för AMD, Ryzen 1 och 2 sålde bra, men nu verkar proppen gått ur, 3900x är slutsåld.
2400 kr är dock ett mycket fint pris för 3600.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kanske den har, jag har inte haft så bra koll där.
edit Kollade prisjakt, du har helt rätt.
Japp.

Tillkommer att denna serie verkar vara ett rejält genombrott för AMD, Ryzen 1 och 2 sålde bra, men nu verkar proppen gått ur, 3900x är slutsåld.
2400 kr är dock ett mycket fint pris för 3600.

Ja det varierar rätt bra med priserna, går & få en 3600 för 199€ på amazon nu med frakt. Tillgången verkar fortsatt vara ett problem och TSMC's problem lär inte hjälpa det hela

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Gör som jag pojkar!
Skit i att överklocka.
Mycket enklare.

Samma här, jag la OC på hyllan..

Verkar som att sätta flames på bilen och tro den kör snabbare..

Men att överklocka GPU'n, det är där skillnaden finns :3.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hur ställer man "core vid" på asus korten, alltså spänningen till enskilda cores. För mig jag sett det innan men hittar inte det nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur ställer man "core vid" på asus korten, alltså spänningen till enskilda cores. För mig jag sett det innan men hittar inte det nu.

VID värdet är något som Precision Boost styr över, det är den spänning som processorn ber VRM kontrollern om mer eller mindre, denna spänningsbegäran kan bara ändras genom ett hack i CCD OC verktyget som släpptes tidigt och det är inte en bra sak att göra med automatisk vcore eller offset vcore då den hacken bara maxar ur VID och gör det helt bortom FIT. Mig veterligen kan du bara få en spänning från VRM och det är denna spänning som alla kärnor i aktivt läge kommer ta del av så rent tekniskt kan du inte ge olika kärnor olika vcore, det som gör att de ser ut att få olika spänning är att de kan gå in i diverse sleep states och att deras VID varierar med frekvens men VID är inte samma som den spänning de faktiskt får. Den spänning processorn i slutändan får brukar generellt vara det högsta VID värdet men det betyder inte att alla kärnor utsätts för denna spänning pga sleep states.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

VID värdet är något som Precision Boost styr över, det är den spänning som processorn ber VRM kontrollern om mer eller mindre, denna spänningsbegäran kan bara ändras genom ett hack i CCD OC verktyget som släpptes tidigt och det är inte en bra sak att göra med automatisk vcore eller offset vcore då den hacken bara maxar ur VID och gör det helt bortom FIT. Mig veterligen kan du bara få en spänning från VRM och det är denna spänning som alla kärnor i aktivt läge kommer ta del av så rent tekniskt kan du inte ge olika kärnor olika vcore, det som gör att de ser ut att få olika spänning är att de kan gå in i diverse sleep states och att deras VID varierar med frekvens men VID är inte samma som den spänning de faktiskt får. Den spänning processorn i slutändan får brukar generellt vara det högsta VID värdet men det betyder inte att alla kärnor utsätts för denna spänning pga sleep states.

Ok. Provat lite mer nu när jag e ledig och efter att provat 42.25 Multi så ser jag at Core Vid på alla cores är lägre an vid stock 1.038 mot 1.35, tycker det är märkligt. Även lägre Temps nu med manuell 42.25 mot stock som bara boostar 40.75 på min av nån anledning..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men att överklocka GPU'n, det är där skillnaden finns :3.

Kan dock vara ganska frustrerande att klocka luftkylda GPU'er... önskar jag hade vatten på GPUn. Att hålla nere temps är exceptionellt viktigt för GPU OC. Funderar åtminstone att lägga på annan kylpasta på min GPU men måste läsa på lite först.

(Men visst kan man tweaka även en luftkyld GPU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ok. Provat lite mer nu när jag e ledig och efter att provat 42.25 Multi så ser jag at Core Vid på alla cores är lägre an vid stock, tycker det är märkligt. Även lägre Temps nu med manuell 42.25 mot stock som bara boostar 40.75 på min av nån anledning..

Att du får lägre VID vid samma frekvens brukar tyda på att vcore är för hög för den VID som begärs, alltså bordet övervoltar vcore i förhållande till VID och detta kompenserar PB genom att sänka VID, VID är alltså inget du ska titta på som att processorn får denna spänning, det värde du ska kika på för verklig spänning är SVi2 under Ryzen sektionen i HWiNFO exempelvis. Detta för Stock CPU.

Men vad det gäller manuell OC så kommer VID inte in i bilden alls egentligen då man ska kombinera manuell OC med fast vcore, med fast vcore så kommer VRM kontrollern bortse helt från VID värdet, att PB då försöker kompensera riktig vcore med lägre VID är rätt naturligt då du vid 1.35vcore manuell OC med höga odds överskridit PPT/EDC/TDC och FIT och PB vill då ha mycket lägre vcore & försöker får det genom att sänka VID men som sagt, PB är och ska inte vara aktivt vid manuell OC och man ska inte köra auto vcore med manuell OC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

ok ser ut så här just nu. och klaga inte på minnena jag är inte klar :P.
CLDO VDDG måste vara så här för det skall funka.
Fick även rätt på mitt EDC strul som hade hängt sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ok ser ut så här just nu. och klaga inte på minnena jag är inte klar :P.
https://i.imgur.com/RqSqcgg.png
https://i.imgur.com/ChHXrdD.png

Din riktiga vcore syns dock inte där tyvärr i HWiNFO, VID är som sagt inte din riktiga vcore, RM har också en tendens att visa lite underliga siffror med manuell OC eller CCD OC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Din riktiga vcore syns dock inte där tyvärr i HWiNFO, VID är som sagt inte din riktiga vcore, RM har också en tendens att visa lite underliga siffror med manuell OC eller CCD OC.

kommer här, under belastning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

kommer här, under belastning.
https://i.imgur.com/N003g5m.png

Din riktiga vcore är alltså ~1.32-1.29V beroende på load och det är en helt OK vcore för den all core frekvensen skulle jag påstå, du kan dock med mycket höga odds få ut betydligt mer prestanda genom att låta vcore vara kvar på detta och manuellt klocka varje CCX eller CCD för sig, det är extremt höga odds att du kan komma ett par hundra Megahertz högre på ena CCD'n jämfört den andra vid samma vcore.

Som exempel, vid 1.3667 vcore (droop ger lägre vcore under load) når jag 4450/4250 tokstabilt oavsett load, med lättare last kan ja gå lite högre i vcore och därav frekvens men de sista 25-50MHz kostar enormt mycket spänning, därför brukar jag inte rekommendera att kliva över 1.35vcore under load då det kommer ge extremt lite i frekvens och kosta väldigt mycket i värme & ström.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Kan dock vara ganska frustrerande att klocka luftkylda GPU'er... önskar jag hade vatten på GPUn. Att hålla nere temps är exceptionellt viktigt för GPU OC. Funderar åtminstone att lägga på annan kylpasta på min GPU men måste läsa på lite först.

(Men visst kan man tweaka även en luftkyld GPU)

Accelero Xtreme, den kylaren är fet, presterar som en AIO med 240mm rad.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.