Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur ser det ut när du går in i appen och väljer att uppgradera?

Testade att byta i appen nu. Tog några omstarter innan det registrerades men det verkar som jag gått över till 25gb nu och fortfarande betalar 50kr/mån!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Telenor verkar ha gett upp med deras Vimla-projekt. Det mesta verkar ha brakat. Jag tror inte att det går att vara kund där längre, med alla enorma problem! Och dessutom verkar de lagt ner supporten. När man läser deras forum ser man kundernas desperation och hopplöshet. Vi har också lämnat Vimla. Jag har kvar ett abonnemang av ren professionell nyfikenhet.

Mitt vimlar fungerar felfritt och har gjort sen dagen jag fick mitt simkort för snart 1½ år sen. Förvisso låter jag det bara rulla på, har 2GB data/mån och är supernöjd, så jag har ingen erfarenhet av att kontakta supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har funkat bra för mig också men deras support-kris är ju oroväckande. Man kanske ska börja kika efter ett alternativ...

Permalänk
Medlem

@Perb: Varför kika efter alternativ när allt bara fungerar? Supporten är ju garanterat en tillfällighet med, tjänar de pengar på Vimla så kommer de på sikt fixa supporten är jag helt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

@Perb: Varför kika efter alternativ när allt bara fungerar? Supporten är ju garanterat en tillfällighet med, tjänar de pengar på Vimla så kommer de på sikt fixa supporten är jag helt säker på.

Tänkte inte byta i förtid utan snarare vara beredd om Vimla klappar ihop. Deras situation verkar lite desperat.

Permalänk
Medlem

@Perb: De har Telenor i ryggen så det lär inte klappa ihop. Tror vi ser en kortvarig supportkris, men det är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

@Perb: De har Telenor i ryggen så det lär inte klappa ihop. Tror vi ser en kortvarig supportkris, men det är min gissning.

Det är absolut ingen supportkris!!!

Det är en rejäl produktkris!!!

Det är deras enorma generella brister som skapar en enorm massa supportärenden. Om Telenor fått Vimla att fungera på alla områden hade de klarat av de få ärenden som skulle dyka upp då.

Permalänk
Medlem

Wifog för 30kr/månad räcker för min reservtelefon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har Vimla och det fungerar helt okej. Men det finns vissa problem som är smått irriterande.

Det största felet är att mitt hoppar mellan 4G och 3G väldigt ofta. Händer det i ett samtal så brukar det brytas. Utöver det fungerar det helt okej.

Priset är väl största anledningen till att man stannar. Men funderar starkt på att byta snart.

Vill dock inte ha Tele2 eller Tre. Har haft Hallon innan och de var helt okej, men efter jag sa upp det så höll de på att ringa konstant vilket var väldigt jobbigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har Vimla och det fungerar helt okej. Men det finns vissa problem som är smått irriterande.

Det största felet är att mitt hoppar mellan 4G och 3G väldigt ofta. Händer det i ett samtal så brukar det brytas. Utöver det fungerar det helt okej.

Vad har du för telefon?
Jag har också Vimla men har inte varit med om att ett samtal bryts.

För mig har Vimla fungerar strulfritt sen jag skaffade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vimla funkar mycket bra för mig, det enda som är jobbigt är numera deras konstanta sms att uppgradera sitt simkort. Om man läser på deras forum verkar inte detta vara en bra idé ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Jag har Vimla, har uppgraderat simkortet, har inte märkt något fel, allt funkar felfritt. Tumme upp!

Permalänk
Medlem

Har också vimla sedan några år tillbaka. Senaste gången jag behövde kontakta supporten var för två år sedan.
Edit: Glömde tillägga att det är det gamla sim-kortet som jag använder.

Permalänk
Medlem

@bog11: Blir lite fundersam på vilka problem du ser? Eller snarare vilka problem som nu eskalerat senaste året eller så. De har precis börjat skicka ut helt nya sim-kort så de verkar ju aktivt förvalta systemet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@bog11: Blir lite fundersam på vilka problem du ser? Eller snarare vilka problem som nu eskalerat senaste året eller så. De har precis börjat skicka ut helt nya sim-kort så de verkar ju aktivt förvalta systemet iaf.

Ta en titt i deras forum så ser du desperation och irritation över allt som inte fungerar
Roaming i EU-länder
Leveransrapporter
Betalningar
Nummerbyten
Röstbrevlådan
mm mm mm

Att de skickar ut nya SIM-kort version 2.0 beror enbart på att de vill tvinga över fler betalande betatestare till Telenors projekt att uppfinna hjulet igen.

Telenor startade Vimla enbart för att få ett underlag till deras nya projekt att lägga större delen av systemet i molnet, istället för i traditionella mobilsystem.

Telenor har nu hållt på i 5,5 år, minst, med detta projekt och ännu inte fått det att fungera!
Varför folk på fullt allvar låter sig luras till att vara betalande försökskaniner är för mig underligt och lite obegripligt. Att man sen dessutom försöker försvara att man blivit grundlurad är om möjligt ännu underligare.

Permalänk
Medlem

Jaså, är det därför jag inte fick EU-roaming att fungera vid en 30-minuters visit nere på kontinenten. Fungerade felfritt förra året men då hade jag gamla SIM-kortet. Får kanske se över alternativ om jag ska till något EU-land framöver.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Ta en titt i deras forum så ser du desperation och irritation över allt som inte fungerar
Roaming i EU-länder
Leveransrapporter
Betalningar
Nummerbyten
Röstbrevlådan
mm mm mm

Att de skickar ut nya SIM-kort version 2.0 beror enbart på att de vill tvinga över fler betalande betatestare till Telenors projekt att uppfinna hjulet igen.

Telenor startade Vimla enbart för att få ett underlag till deras nya projekt att lägga större delen av systemet i molnet, istället för i traditionella mobilsystem.

Telenor har nu hållt på i 5,5 år, minst, med detta projekt och ännu inte fått det att fungera!
Varför folk på fullt allvar låter sig luras till att vara betalande försökskaniner är för mig underligt och lite obegripligt. Att man sen dessutom försöker försvara att man blivit grundlurad är om möjligt ännu underligare.

Har personligen aldrig haft problem samtidigt som de är hysat billiga. Åtminstone om man är student som jag. Har uppgraderat SIM också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Ta en titt i deras forum så ser du desperation och irritation över allt som inte fungerar
Roaming i EU-länder
Leveransrapporter
Betalningar
Nummerbyten
Röstbrevlådan
mm mm mm

Ok, kan ju vara att jag knappt använt någon av de funktionerna som jag inte upptäckt de problem som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ok, kan ju vara att jag knappt använt någon av de funktionerna som jag inte upptäckt de problem som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan det ju vara, själv reser jag så mycket som jag kan så en upgrade till något som fungerar tveksamt är jag inte intresserad av. Det hade ju varit ok om man känner av en supportkänsla i deras forum, men alla undringar och klagomål går obesvarade. Mycket märkligt tycker jag...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vad har du för telefon?
Jag har också Vimla men har inte varit med om att ett samtal bryts.

För mig har Vimla fungerar strulfritt sen jag skaffade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget fancy utan en Xiaomi MI A2.

Men har några familjemedlemmar som också har samma problem så tvivlar på att det är telefonen. Fungerar även utomlands utan problem med andra operatörer.

Kanske beror det på vilken plats man befinner sig på i Sverige? Bor i nordvästra Småland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har inget fancy utan en Xiaomi MI A2.

Men har några familjemedlemmar som också har samma problem så tvivlar på att det är telefonen. Fungerar även utomlands utan problem med andra operatörer.

Kanske beror det på vilken plats man befinner sig på i Sverige? Bor i nordvästra Småland.

Ah kanske det, jag bor i Skövde men har väl hyffsad mottagning för det mesta sålänge jag inte åker ut på landet till föräldrarna men där har jag aldrig haft bra (eller någon) mottagning oavsett operatör (comviq, halebop, tre och tele2). Jag har väl inte direkt någon fancy telefon heller, Honor 8.
Men utomlands har jag aldrig provat vimla. Iofs så ringer jag inte överdrivet mycket överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ah kanske det, jag bor i Skövde men har väl hyffsad mottagning för det mesta sålänge jag inte åker ut på landet till föräldrarna men där har jag aldrig haft bra (eller någon) mottagning oavsett operatör (comviq, halebop, tre och tele2). Jag har väl inte direkt någon fancy telefon heller, Honor 8.
Men utomlands har jag aldrig provat vimla. Iofs så ringer jag inte överdrivet mycket överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid mottagning men det hoppar mellan 3G och 4G. Kan ha full mottagning 4G men sen hoppar det över till 3G plötsligt.

Har inte heller provat Vimla utomlands, utan har fysiskt bytt SIM. Alltså borde det inte vara något fel på telefonen.

Skönt att du inte har problem, för priset är helt rätt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Telenor verkar ha gett upp med deras Vimla-projekt. Det mesta verkar ha brakat. Jag tror inte att det går att vara kund där längre, med alla enorma problem! Och dessutom verkar de lagt ner supporten. När man läser deras forum ser man kundernas desperation och hopplöshet. Vi har också lämnat Vimla. Jag har kvar ett abonnemang av ren professionell nyfikenhet.

Vad är det för problem du talar om? Jag har haft Vimla i tre år och det har alltid funkat fint. Har aldrig behövt kontakta supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har Vimla och det fungerar helt okej. Men det finns vissa problem som är smått irriterande.

Det största felet är att mitt hoppar mellan 4G och 3G väldigt ofta. Händer det i ett samtal så brukar det brytas. Utöver det fungerar det helt okej.

Priset är väl största anledningen till att man stannar. Men funderar starkt på att byta snart.

Vill dock inte ha Tele2 eller Tre. Har haft Hallon innan och de var helt okej, men efter jag sa upp det så höll de på att ringa konstant vilket var väldigt jobbigt...

Vimla har inte 4G-samtal. Så du menar att det under ett samtal går från 3G till 4G? På en plats där du vet att det finns 3G-täckning? Om det är så att det går från 4G till 3G när du är i ett samtal är allt som det ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det gamla talesättet man får vad man betalar för stämmer så väl in på Vimla/Hallon.

Jag gav upp Vimla då alla samtal som gjordes i hemmet bröts när man rörde sig mellan olika rum. Hallon håller jag på att bli skogstokig på, jag tappar. Mottagning helt när jag rör mig i garage eller kontorskomplex i Stockholm City. Dvs jag kan knappt ringa 112 ens när jag t ex går ner i omklädningsrummet på jobbet och det ligger ett halvplan under mark med fönster.

Detta fenomen händer inte med andra operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är det för problem du talar om? Jag har haft Vimla i tre år och det har alltid funkat fint. Har aldrig behövt kontakta supporten.

???? Det stod ju i mitt inlägg.

Jag kan lägga till

Inget SIM-kort skickas ut så man får betala för nåt man inte fått
Omöjligt att byta betalkort
Förseningsavgifter utan att ha fått nån faktura
Månadslång väntan på mailsvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det gamla talesättet man får vad man betalar för stämmer så väl in på Vimla/Hallon.

Jag gav upp Vimla då alla samtal som gjordes i hemmet bröts när man rörde sig mellan olika rum. Hallon håller jag på att bli skogstokig på, jag tappar. Mottagning helt när jag rör mig i garage eller kontorskomplex i Stockholm City. Dvs jag kan knappt ringa 112 ens när jag t ex går ner i omklädningsrummet på jobbet och det ligger ett halvplan under mark med fönster.

Detta fenomen händer inte med andra operatörer.

Vet inte om jag skulle kalla dålig täckning för ett "fenomen".
Jag har Vimla och det bryts inte när jag går mellan rummen varken hemma eller på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det gamla talesättet man får vad man betalar för stämmer så väl in på Vimla/Hallon.

Jag gav upp Vimla då alla samtal som gjordes i hemmet bröts när man rörde sig mellan olika rum. Hallon håller jag på att bli skogstokig på, jag tappar. Mottagning helt när jag rör mig i garage eller kontorskomplex i Stockholm City. Dvs jag kan knappt ringa 112 ens när jag t ex går ner i omklädningsrummet på jobbet och det ligger ett halvplan under mark med fönster.

Detta fenomen händer inte med andra operatörer.

Du är med medveten att du kan använda alla operatörer för att ringa 112, även utan abonnemang. Så om det inte fungerar är det snarare brist på täckning eller kass telefon.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vimla har inte 4G-samtal. Så du menar att det under ett samtal går från 3G till 4G? På en plats där du vet att det finns 3G-täckning? Om det är så att det går från 4G till 3G när du är i ett samtal är allt som det ska.

Nej det kan hoppa lite när som. När man slösurfar eller vad som. Ibland går det ner till E (inget internet) men hoppar oftast på inom några sekunder.

Även märkt att ifall internet är väldigt segt så om jag sätter på flygplansläge och sen stänger av det direkt så "återställs" det och jag hoppar direkt in på 4G med full täckning.

Att de inte har 4G samtal var faktiskt nytt för mig! Varje gång samtalet bryts har jag sett att det står på 3G, men det beror säkert på det du säger då.

Hur som helst funkar det oftast bra, så jag är relativt nöjd ändå. Bryts det så kan man alltid ringa upp.

Permalänk
Medlem

Måste få skriva av mig lite. Tänkte att Vimla kanske har skärpt till sig lite så jag hoppade på deras BF-erbjudande den 29/11 och beställde flytt från Hallon till Vimla till den 6/12. Då är ju tanken att nytt SIM-kort och aktivering av abonnemanget skall ske samma datum. De skickar ut föraktiverade SIM-kort, smidigt tänkte jag.

Den 5/12 hade fortfarande inget SIM-kort kommit och då stängdes ju självfallet mitt kort från hallon av den 6/12, notera att detta är en fredag och det lutade åt att jag skulle vara utan möjlighet att kunna ringa eller bli nådd samt vara utan BankID som ändå är en ganska vital dag-till-dag grej.

Ställde mig glatt i deras chattkö den 6/12 vid 9-snåret på morgonen. Efter drygt 1 timme och 30 min väntetid så lyckades jag komma fram till någon på chatten (men eftersom detta endast går att göra under arbetstid så var jag tvungen att springa iväg på möte drygt 10 min innan så jag missade ju den chansen).

Ställer mig återigen i kö och nu försöker jag vara mer tillgänglig vid datorn, men märker nu att när man då går från nummer 30-40 till drygt 10 eller kanske rent utav nummer 1 så bryts förbindelsen av någon outgrundlig så då hamnar man återigen sist i kö och det är mellan 1-2 timmars väntetid för att komma fram. Flertalet gånger så bryts det ju och inte förrän klockan slår ca 15:30 så kommer jag fram till en "supportagent" och denne menar på att mitt SIM-kort har troligtvis kommit bort på villovägar med posten och de får då helt sonika skicka ut ett nytt vilket medför extra ledtider för min del i och med helg och allt. Min fråga till supporten var om det inte gick att knata in på någon Telenorbutik för att få hjälp i och med att det är samma koncern men får ett nej till svars, det är alltså bara till att vänta på nytt SIM-kort med posten.

Får frågan om jag vill att de krediterar månadens faktura och jag svarar att det borde inte ens komma som ett erbjudande med tanke på att jag spenderat en hel arbetsdag i chatt-kö och jag nu blir utan fungerande telefon, delvis postens fel såklart.

Den 10/10 får jag ett mail som säger följande:

"Hej,

På grund av ett systemfel hos oss har ditt SIM-utskick blivit försenat, vi ber om ursäkt för det! SIM-kortet är nu skickat med A-post och borde dyka upp inom 1-3 arbetsdagar.
Har du redan beställt ett nytt SIM-kort via Mitt Vimla eller supporten kommer det inte påverkas av vårt nya utskick.
Som kompensation för detta bjuder vi dig på nästkommande faktura.

/Vimla"

Den 11/12 får jag äntligen ett SIM-kort med posten och hör och häpna, i det finns ett brev där det står att jag måste vända mig till supporten för att aktivera kortet som skickats ut, detta görs antingen via chatten eller e-mail (notera att det är upp till 5 arbetsdagars väntetid på mail och det går fan inte, telefonen är ett viktigt verktyg i min vardag). Och eftersom jag jobbar de tider som de har öppet på chatten (endast mellan 09-16) så måste jag alltså ta det idag den 12/12.

Så jag hoppar in på deras sida idag 12/12 vid 09:06 och 45min senare när jag är nummer 1 i kö så bryts alltså förbindelsen (mäkta förvånad då jag är på annan lokation med annan uppkoppling så felet ligger alltså hos Vimla) så nu står jag här som nummer 33 igen och bara känner #FML..

Ger det här verkligen nöjda kunder? Vad är så fascinerande med att behöva lägga all denna egna tid på att försöka få igång något? Jag jobbar själv inom support och kan inte för allt i världen förstå hur de kan ha ett så osmidigt supportsystem och tycka att det är en bra tjänst för deras kunder?

EDIT: Japp, nu bröts chatten igen..

Ja just det, faller man ur chatten så skapas en ticket, denna ticket verkar man inte kunna se utan att behöva logga in och hur man än testar med sina uppgifter så kommer man inte in där heller.

#manfårvadmanbetalarför