AMD överväger Radeon Image Sharpening för RX Vega-serien och Radeon VII

Skrivet av ågren:

@JonasT Det skulle vara roligt att se ett test kring DLSS/Freestyle, RIS osv. om/när ni får tid över. De är inte helt jämförbara och det finns redan en artikel kring DLSS här på Sweclockers men det skulle vara intressant med en direkt jämförelse mellan Nvidia och AMD i form av upplevd bildkvalitet, inverkan på FPS osv.

Jag har inte testat någon av teknikerna själv men den allmänna uppfattningen verkar vara att RIS är det alternativ som ger bäst resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia gav Freestyle ett rejält lyft i sin senaste driver, DLSS är dött.
DLSS is dead: New Nvidia Freestyle.

Skrivet av Yaana:

Det är väl klenare grafikkort som har mer nytta av det och egentligen inte skulle orka driva upplösningen eller har jag missuppfattat RIS?

Skulle gärna se det även på Polaris RX460 och RX560.
Jag har testat BL 3s inbyggda funktion med gott resultat på ett RX460, 1440*810 uppskalat till 1920*1080 ser skitbra ut.
#18073072

Jag blir faktiskt lite förbannad på AMD, nu hoppas jag att de retas lite, men detta är ingen bra reklam.

Senast redigerat 2019-09-18 18:06
Skrivet av NutCracker:

Möjligen missförstod du vad jag skrev "...väldigt svårt att köpa/förstå!" Amd's strategi i denna fråga. Har uppmanat alla som önskar verka för en ändring att delta i omröstningen https://www.feedback.amd.com/se/5A1E27D203B57D32

Nu förstår jag inte vad det är jag ska ha missuppfattat.
Är du negativt ställd till detta eller ej? Däremot så svarade jag även till Thomas (men endast med svars-funktionen och inte citat) så min andra paragraf var syftad till honom och inte dig.

Skrivet av Dumbullen:

Nu förstår jag inte vad det är jag ska ha missuppfattat.
Är du negativt ställd till detta eller ej? Däremot så svarade jag även till Thomas (men endast med svars-funktionen och inte citat) så min andra paragraf var syftad till honom och inte dig.

Det kändes bara som att du kanske missförstått mig. Men ok, i klartext, jag tycker Amd agerar fel, självklart skall Vega ha RIS.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har inte gett någon anledning till varför. Men det kanske är dyrt och tidskrävande i kombination till svalt intresse? Därför man valt att ha röstning?

Många är så emot uppskalning, hur många klagade exempelvis inte på PS3 som inte klarade 1080 eller 720 och att allt var uppskalat. Men nu ska alla ha det på datorer också... Människan är allt en underlig typ

Skrivet av Dumbullen:

@ThomasLidstrom @NutCracker
Jag gillar vad AMD gör just nu, mycket bra och rätt. Men detta känns som ett försök till bra PR genom Goodwill men i mina ögon känns det bara riktigt sunkigt.
Och två fel gör inte ett rätt, när Nvidia gör dumma saker kan vi klanka på det i den tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt, jag mer eller mindre förväntar mig att AMD implementerar RIS till GCN och överlåter det till oss användar om det är något vi väljer att använda eller inte.
AMD har varit duktiga på att se till att äldre grafikkort hänger med, varför sluta med RDNA?

I nuvarande utformning så skulle jag ändå använda Reshade med mitt Vega i alla lägen där det gick. I några få fall skulle RadeonImageSharpener kunna användas där Reshade blockeras av spelet, men annars är möjligheten att fritt reglera styrkan på effekten mycket användbar. Skärm och upplösning har förstås inverkan, men än så länge har jag inte velat haft det på mer än 50% styrka.

AMD har nog i första hand tänkt sig att speltillverkare skall använda den öppna koden till att lägga in det direkt i spelen. En den har ju gjort det och de flesta tycks ha valt att anpassa styrkan efter eget sinne snarare än att bara slänga på effekten. Även där vore det förstås allra bäst om användaren kunde reglera effekten.

Edit: Det finns bättre saker att lägga energi på i drivrutiner. Skalning anpassad för emulatorer är ett typexempel. Inställningar för sådant skall hanteras av programvaran och inte en inställning i drivrutinen.

Detta handlar väl om att skapa någon slags förbättrade visuella detaljer på sämre hårdvara? Nu har jag i princip bara testat DLSS i Anthem, men det ger mig intrycket att objekten i världen plötsligt blir väldigt plastiga med DLSS påslaget.

Det känns spontant lite som att röra sig tillbaka till den tiden när grafiken inte var realistisk enbart p.g.a. att att objekten i världen var alldeles för perfekta och "rena" i förhållande till vad de egentligen borde vara, men jag kanske är helt ute och cyklar här...?

@Sveklockarn: Prova med Reshade.

Skrivet av Sveklockarn:

Detta handlar väl om att skapa någon slags förbättrade visuella detaljer på sämre hårdvara? Nu har jag i princip bara testat DLSS i Anthem, men det ger mig intrycket att objekten i världen plötsligt blir väldigt plastiga med DLSS påslaget.

Det känns spontant lite som att röra sig tillbaka till den tiden när grafiken inte var realistisk enbart p.g.a. att att objekten i världen var alldeles för perfekta och "rena" i förhållande till vad de egentligen borde vara, men jag kanske är helt ute och cyklar här...?

AMD RIS eller Nvidias Freestyle är suveränt om grafikkortet är klent.

#18073106

Skrivet av Ratatosk:

AMD RIS eller Nvidias Freestyle är suveränt om grafikkortet är klent.

#18073106

Jag förstår trade-off'en som görs, jag bara ifrågasätter om man inte går tillbaka till forna tider med förenklade objekt p.g.a. att dåtidens grafikhårdvara var för klen för att rita tillräckligt många polygoner för att skapa detaljrikedomen vi blivit vana vid idag. Det är ju som sagt detaljer som förloras eftersom man använder dessa "skärpetekniker" för att interpolera fram ett mellanting (med varierande resultat), eller hur?

Skrivet av happy_per:

Märkligt av AMD...
De som köpt dyrare grafikkort får sämre stöd/support...hur tänker man..?
Det kan ju vara bra att vara rädd om sin kundbas då det i framtiden kanske finns fler alternativ/tillverkare att välja på.

Nu har iof. inte priset med stöd att göra. Exempel är ju när tidigare generationers Titan kostat mer än nyare generationer men haft mindre "features".

Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår trade-off'en som görs, jag bara ifrågasätter om man inte går tillbaka till forna tider med förenklade objekt p.g.a. att dåtidens grafikhårdvara var för klen för att rita tillräckligt många polygoner för att skapa detaljrikedomen vi blivit vana vid idag. Det är ju som sagt detaljer som förloras eftersom man använder dessa "skärpetekniker" för att interpolera fram ett mellanting (med varierande resultat), eller hur?

Jag var orolig för detta, att uppskalning skulle bli det som användes, riktig upplösning är ju bäst.
Nu verkar det dock inte bli så, Tack och lov.

Men för att förlänga livstiden på äldre eller klenare kort är det guld.

Jag köpte BL3 i helgen och spelade glatt på med min ordinarie rigg, Vega 64 och Ryzen 1700.
Trist när jag senare tvingas bo i övernattnings lägenheten, där jag har en FX8350 med ett AMD R7 460, BL3 är inte lättdrivet det borde inte gå.

Så jäkla nöjd jag blev över att jag fick det att fungera, och det gjorde det det just via uppskalning och sharpening, det är inte native 1920*1024 men det ser riktigt bra ut ändå.
Enkel huvudräkning (*) ger att en skalning på 75% bara ger 0,5625 så mycket pixlar.

(*) 0,75^2 = (0,7+0,05)^2 = (0,49 + 2*0,7*0,05 + 0,0025) = (0,49 + 0,7*0,1 + 0,0025) = 0,5625.

Får bli en uppgradering nu till hösten, då får min ordinarie rigg åka in i övernattningslägenheten.

Senast redigerat 2019-09-19 09:59