Google avtäcker Stadia Premiere Edition – ersätter Founder's Edition

Permalänk
Melding Plague

Google avtäcker Stadia Premiere Edition – ersätter Founder's Edition

Pluspaketet för Googles strömmande speltjänst Stadia är slutsåld i flertalet marknader. Nu avtäcks ersättaren Premiere Edition som inkluderar mycket av det tidigare paketet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh, för mig är Stadia ett rätt så främande koncept. Vad händer t.ex. med de spel man köpt via Stadia den dagen produkten hamnar på listan https://killedbygoogle.com

För mycket frågetecken för min del, men passar säkert bra för vissa.

Permalänk
Medlem

Finns det en bundle utan chromecasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Meh, för mig är Stadia ett rätt så främande koncept. Vad händer t.ex. med de spel man köpt via Stadia den dagen produkten hamnar på listan https://killedbygoogle.com

För mycket frågetecken för min del, men passar säkert bra för vissa.

Googles benägenhet att döda projekt som inte används i önskad utsträckning är anledningen till varför jag inte vågar hoppa på tåget. Om kontrollen är bra och går att använda utanför Stadia så kanske jag slår till och håller mig till spelen man får för prenumerationen. Men jag kommer nog aldrig köpa ett spel där. För att jag ska göra det så måste Google garantera att man kan migrera sitt bibliotek till annan tjänst om de släcker ner Stadia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hade skaffat det om Google hade inkluderat nåt bättre spel.

Permalänk
Medlem

Har svårt se detta bli nån större hit o ens bli ett hot mot konsoller? nja....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Har svårt se detta bli nån större hit o ens bli ett hot mot konsoller? nja....

Att slippa ha en monsterlåda stående på TV bänken är väl skäl nog? Jag tycker det är en mycket intressant idé!
Önskar att den hette ValveCast (eller SteamCast) istället så jag kunde fått med mig alla mina spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Googles benägenhet att döda projekt som inte används i önskad utsträckning är anledningen till varför jag inte vågar hoppa på tåget. Om kontrollen är bra och går att använda utanför Stadia så kanske jag slår till och håller mig till spelen man får för prenumerationen. Men jag kommer nog aldrig köpa ett spel där. För att jag ska göra det så måste Google garantera att man kan migrera sitt bibliotek till annan tjänst om de släcker ner Stadia.

"You can use the controller to play wirelessly on all screens (TV, computer, tablet, phone) and wired with a USB cable on computers, tablets, and phones. Wireless game play requires WiFi, and all game play requires an Internet connection."

Från Stadias tweet.

Så den lär ju vara en generisk analog gamepad i Windows om det inte släpps specifika drivers för den.

När det gäller andra plattformar så kan du spela Destiny 2 på alla plattformar då de aktiverar cross save, säkert flera som hoppar på det, Google lär ju inte stoppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

"You can use the controller to play wirelessly on all screens (TV, computer, tablet, phone) and wired with a USB cable on computers, tablets, and phones. Wireless game play requires WiFi, and all game play requires an Internet connection."

Från Stadias tweet.

Så den lär ju vara en generisk analog gamepad i Windows om det inte släpps specifika drivers för den.

När det gäller andra plattformar så kan du spela Destiny 2 på alla plattformar då de aktiverar cross save, säkert flera som hoppar på det, Google lär ju inte stoppa det.

Du kan använda den med sladd som en "generisk analog gamepad i Windows" 🙂

EDIT: En grej till. Google har varit tydliga med att de stöttar cross play och cross saves etc. Det är ju inte så konstigt i och för sig, då Google lär tjäna på att folk vill flytta med sina saves och spela med sina gamla kompisar med Stadia
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade deras bundle men avbokade sen för att jag inte gillade hur hela systemet kommer funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@jehuty:
Vilka delar specifikt är det du inte gillar? Prismodell för att köpa spel, eller den tekniska aspekten?

Jag är faktiskt rätt taggad. Har inte förhandsbokat nåt (av princip), men om inga uppenbara problem dyker upp vid lansering så kommer jag nog haka på under vintern.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan är väl snarare hur många Founder's Edition som släpptes för vardera region. Kan ju lika gärna vara 10, för att få en hype om att de sålde slut så snabbt.

Permalänk
Lego Master

@serdyllon:

Kanske, men jag tror inte det. Jag tror att Google vill få en kontroll i så många händer som möjligt, så fort som möjligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag saknar information om vad spelen kommer kosta. Kommer jag få betala samma kostnad som på PC/PS4 osv? Eller får man rabatt tack vara den fasta prenumerationskostnader? I så fall hur mycket?

Permalänk
Medlem

Kan man installera appar på chromecast ultra? Eftersom de säljs som paket? Så man kan lira helt utan dator och konsol?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@Elektron:
Det krävs ingen app. Mest troligt startar du via kontrollen, eller appen i mobilen. Sen strömmas spelströmmen till din Chromecast precis som vilken media som helst. Handkontrollen är kopplad direkt mot Googles servrar, där du styr själva spelet. Det som strömmas till Chromecasten är bara ljud och bild, precis som när du castar youtube eller liknande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag saknar information om vad spelen kommer kosta. Kommer jag få betala samma kostnad som på PC/PS4 osv? Eller får man rabatt tack vara den fasta prenumerationskostnader? I så fall hur mycket?

Om du väljer att prenumerera på Stadia Pro så får du ca ett spel i månaden som läggs till i ditt konto. Att köpa spel kommer att kosta som på andra konsoler, så ca 600 kr för ett AA-spel skulle jag gissa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mycket lagg det blir.
Änsålänge så finns det ingen tjänst som klarar av att hantera spel som kräver låg fördröjning, det skulle vara revolutionerande ifall google lyckas.
Dom har inte kunnat visa ett fungerande exempel än iallafall, men founders får väl beta-testa antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ska bli intressant att se hur mycket lagg det blir.
Änsålänge så finns det ingen tjänst som klarar av att hantera spel som kräver låg fördröjning, det skulle vara revolutionerande ifall google lyckas.
Dom har inte kunnat visa ett fungerande exempel än iallafall, men founders får väl beta-testa antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Google körde ett framgångsrikt betatest under namnet "Project Stream". Där fick spelare prova senaste Assassins Creed. Det var det som senare ledde fram till Google Stadia.

Google Stadia har testats av journalister och allmänheten under flera mässor. De flesta verkar nöjda och positivt överraskade hur bra det fungerar. En samling av de recensioner/test som är skrivna finns här: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/c8hge6/if_you_want_t...

EDIT. Jag kan hjälpa dig lite genom att klippa in några delar av deras recensioner:

Citat:

Google Stadia hands-on: near-flawless Doom Eternal running on a Chromebook

Citat:

If Google can figure out a system that works for everyone, with a pricing model that makes sense, that could be a serious game-changer for game-streaming services. Microsoft and Sony should be very, very worried about what comes next.

Citat:

As far as the gameplay goes, it was just as smooth and stutter-free as you would expect really, and it felt not different from playing on a personal machine with no networking mumbo jumbo involved at all. It was just that smooth. The graphics weren't quite at "Ultra" settings but it certainly looked good enough. The most important aspect was just that, to borrow a phrase from Google's competitor, it "just worked."

Citat:

But once you've experienced Stadia's smoothness for yourself, it's hard to argue with the results. I don't personally plan on buying into cloud gaming any time soon, as I don't think I can ever let go of my games existing as part of a nearby physical object, be it a hard drive, cartridge, or disc. But if you like the idea of playing blockbuster games without the need for an expensive console or PC - not to mention its many additional features like shared states - the future made possible by Stadia is looking very bright indeed.

Permalänk
Medlem

De skulle gått ihop med Valve så att man kunde använda deras bibliotek då man ändå har några spel där. Men cool teknik på sikt i alla fall om den fungerar så bra som de säger.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Google körde ett framgångsrikt betatest under namnet "Project Stream". Där fick spelare prova senaste Assassins Creed. Det var det som senare ledde fram till Google Stadia.

Google Stadia har testats av journalister och allmänheten under flera mässor. De flesta verkar nöjda och positivt överraskade hur bra det fungerar. En samling av de recensioner/test som är skrivna finns här: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/c8hge6/if_you_want_t...

EDIT. Jag kan hjälpa dig lite genom att klippa in några delar av deras recensioner:

Ser bra ut men blir kul att se tester på det , dock inget jag kommer att skaffa
Såg en Youtube video om det från Gamescom när en youtuber var där och testa men han skrev detta i en kommentar.
". This was recorded and tested at Gamescom, about 20-30km away from Google Stadia's sever. I'm going to be testing it in my own home and my parents as soon as i get my hands on it, personally i was very very surprised that it felt like i was just playing at home on my own PC (ironically better at 4k 60fps), i'm still surprised this level of tec is possible through cloud gaming, so i can understand the pessimistic comments! All i can say it wait and try it yourself."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@jehuty:
Vilka delar specifikt är det du inte gillar? Prismodell för att köpa spel, eller den tekniska aspekten?

Jag är faktiskt rätt taggad. Har inte förhandsbokat nåt (av princip), men om inga uppenbara problem dyker upp vid lansering så kommer jag nog haka på under vintern.

Har inga problem med att det är streaming. Kan vara hur skönt som helst att kunna ta fram en handkontroll och spela lite enklare spel utan en konsol.

Men det största problemet jag har är väl att man behöver betala för att kunna spela 4K. Jag förstår att det drar en massa extra data etc etc men 4K är standard och tycker att det borde vara med i gratis versionen som kommer komma senare. Jag tycker att dom borde erbjuda andra funktioner för betalversionen istället för att låsa 4K bakom betalvägg.

Sen att det spelet dom erbjuder som gratis spel är ett DLC. Är det verkligen det bästa dom kan erbjuda som första spel inför lanseringen av en ny "konsol". Känns så extremt fattigt för att vara mega företaget google. Vad kommer erbjudas senare när dom inte behöver locka lika många kunder? Mobilspel?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jehuty:

Har inga problem med att det är streaming. Kan vara hur skönt som helst att kunna ta fram en handkontroll och spela lite enklare spel utan en konsol.

Men det största problemet jag har är väl att man behöver betala för att kunna spela 4K. Jag förstår att det drar en massa extra data etc etc men 4K är standard och tycker att det borde vara med i gratis versionen som kommer komma senare. Jag tycker att dom borde erbjuda andra funktioner för betalversionen istället för att låsa 4K bakom betalvägg.

För vem är 4K standard? Jag har aldrig haft en rigg som stöder att spela i 4K, än mindre än 4K-skärm eller TV. Och då ser jag mig ändå som storkonsument av media i alla möjliga former, samt har en någorlunda kompetent gamingrigg som kostat > 15kkr. För mig är 4K-gaming fortfarande ett par år fram i tiden. Eller November, om jag skaffar ny TV...

Som jag ser det är inte Stadia riktat till hardcore PC gaming master race-spelare, utan casual konsolspelare som nu på (i stort sett) samma premisser som konsol får tillgång till PC-världens spel. FullHD/60fps ser jag som fullt rimligt för de allra flesta, speciellt i "gratis"-versionen.

Skrivet av jehuty:

Sen att det spelet dom erbjuder som gratis spel är ett DLC. Är det verkligen det bästa dom kan erbjuda som första spel inför lanseringen av en ny "konsol". Känns så extremt fattigt för att vara mega företaget google. Vad kommer erbjudas senare när dom inte behöver locka lika många kunder? Mobilspel?

Hur menar du att Destiny 2 är ett DLC? Det är väl ett eget spel som inte kräver något annat sen tidigare? Här fattar jag inte vad du menar. Och som jag förstår det kommer det tillkomma fria spel varje månad för de som har betalkonto. Sen vilka spel det är, kommer ju såklart variera månad för månad (precis som vilka spel Epic ger bort, men jag har oftast blivit glatt överraskad).

Men ja, jag kan tycka att de borde ha minst 2-3 spel tillgängliga vid lansering. Inte alla behöver vara AAA, men lite variation när man ändå betalar vore bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För vem är 4K standard? Jag har aldrig haft en rigg som stöder att spela i 4K, än mindre än 4K-skärm eller TV. Och då ser jag mig ändå som storkonsument av media i alla möjliga former, samt har en någorlunda kompetent gamingrigg som kostat > 15kkr. För mig är 4K-gaming fortfarande ett par år fram i tiden. Eller November, om jag skaffar ny TV...

Som jag ser det är inte Stadia riktat till hardcore PC gaming master race-spelare, utan casual konsolspelare som nu på (i stort sett) samma premisser som konsol får tillgång till PC-världens spel. FullHD/60fps ser jag som fullt rimligt för de allra flesta, speciellt i "gratis"-versionen.

Hur menar du att Destiny 2 är ett DLC? Det är väl ett eget spel som inte kräver något annat sen tidigare? Här fattar jag inte vad du menar. Och som jag förstår det kommer det tillkomma fria spel varje månad för de som har betalkonto. Sen vilka spel det är, kommer ju såklart variera månad för månad (precis som vilka spel Epic ger bort, men jag har oftast blivit glatt överraskad).

Men ja, jag kan tycka att de borde ha minst 2-3 spel tillgängliga vid lansering. Inte alla behöver vara AAA, men lite variation när man ändå betalar vore bra.

TV är 4K standard. Inte sändningar och filmer men upplösningen.

Destiny 2 har blivit gratis och det är inte det man får. Det är deras nyaste dlc som dom ger ut gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@jehuty:
Fine, men alla har inte en rigg för att SPELA i native 4K. Det är betydligt mer tillgängliggjort i Stadia. För närvarande krävs det en duktigt stadig PC, eller en konsol av senaste snitt, och inte ens där får du konstant 4K 60 FPS.

Och som jag förstår det är det hela Destiny 2-kollektionen du får med Pro, dvs basspelet OCH alla DLCs? Destiny 2 - The Collection heter det iaf på Stadias sida, och när jag googlar det så verkar den versionen innehålla rubbet. Men jag kan ju ha fel. Jag bryr mig inte så mkt, har Destiny 2...nånstans, och bara spelat nån halvtimme. Inte min sorts gameplay. Sen vad som är gratis eller inte sen tidigare...meh.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Google körde ett framgångsrikt betatest under namnet "Project Stream". Där fick spelare prova senaste Assassins Creed. Det var det som senare ledde fram till Google Stadia.

Google Stadia har testats av journalister och allmänheten under flera mässor. De flesta verkar nöjda och positivt överraskade hur bra det fungerar. En samling av de recensioner/test som är skrivna finns här: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/c8hge6/if_you_want_t...

EDIT. Jag kan hjälpa dig lite genom att klippa in några delar av deras recensioner:

Skrivet av ExcZist:

Ser bra ut men blir kul att se tester på det , dock inget jag kommer att skaffa
Såg en Youtube video om det från Gamescom när en youtuber var där och testa men han skrev detta i en kommentar.
". This was recorded and tested at Gamescom, about 20-30km away from Google Stadia's sever. I'm going to be testing it in my own home and my parents as soon as i get my hands on it, personally i was very very surprised that it felt like i was just playing at home on my own PC (ironically better at 4k 60fps), i'm still surprised this level of tec is possible through cloud gaming, so i can understand the pessimistic comments! All i can say it wait and try it yourself."
https://youtu.be/30Iw3nMVCJo

Alla är inte riktigt lika övertygade när det kommer till latency:
https://www.pcgamer.com/i-tried-googles-stadia-and-latency-go...

Men visst, jag kan förstå att många kanske kommer vara nöjda med kvaliten som stadia ger, personligen så kommer jag antagligen inte palla med latency och den komprimerade bilden, konsolen riktar sig inte till Hi-Fi gamers som jagar Hz, ms och okomprimerad bild helt enkelt.
En stor del av befolkningen slår inte ens på game mode för att få lite lägre latency eller har ens hört talats om HDMI 2.1 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Alla är inte riktigt lika övertygade när det kommer till latency:
https://www.pcgamer.com/i-tried-googles-stadia-and-latency-go...

Men visst, jag kan förstå att många kanske kommer vara nöjda med kvaliten som stadia ger, personligen så kommer jag antagligen inte palla med latency och den komprimerade bilden, konsolen riktar sig inte till Hi-Fi gamers som jagar Hz, ms och okomprimerad bild helt enkelt.
En stor del av befolkningen slår inte ens på game mode för att få lite lägre latency eller har ens hört talats om HDMI 2.1 etc.

Vissa har inte haft en perfekt upplevelse, helt riktigt. Notera att det testet är från i mars och att de flesta som jag länkade är från E3 i juni. Google arbetar kontinuerligt med förbättringar av tjänsten och det lär fungera ännu bättre vid lansering i november.

På de mässor där Stadia har funnit på prov har bandbredden varit begränsad till 25 Mbps på varje enhet, pga av begränsingar i mässornas nät. Hemma har de flesta, som kommer att köra Stadia, bättre bandbredd än så. Jag kör tex 500 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vissa har inte haft en perfekt upplevelse, helt riktigt. Notera att det testet är från i mars och att de flesta som jag länkade är från E3 i juni. Google arbetar kontinuerligt med förbättringar av tjänsten och det lär fungera ännu bättre vid lansering i november.

På de mässor där Stadia har funnit på prov har bandbredden varit begränsad till 25 Mbps på varje enhet, pga av begränsingar i mässornas nät. Hemma har de flesta, som kommer att köra Stadia, bättre bandbredd än så. Jag kör tex 500 Mbps.

Fast nu är det väldigt mycket prat om bandbredd vilket jag inte ser som problemet.
Bandbredd tas upp hela tiden av speljournalister, men responstiden är enligt mig det som är mest intressant.
Responsen påverkas av kopplingspunkter, trådlös responstid med störningar, antal hopp imellan enheter etc.
På en mässa så lär det ske väldigt lite hopp och jag skulle gissa på att dom kör trådat också(kan ha fel).

Ursäkta att jag är skeptisk, men jag måste gnälla lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast nu är det väldigt mycket prat om bandbredd vilket jag inte ser som problemet.
Bandbredd tas upp hela tiden av speljournalister, men responstiden är enligt mig det som är mest intressant.
Responsen påverkas av kopplingspunkter, trådlös responstid med störningar, antal hopp imellan enheter etc.
På en mässa så lär det ske väldigt lite hopp och jag skulle gissa på att dom kör trådat också(kan ha fel).

Ursäkta att jag är skeptisk, men jag måste gnälla lite

Självklart får du vara skeptisk! 🙂

Med det jag har sett tror jag att det kommer att fungera riktigt bra och på sikt utmana övriga spelmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man undrar ju hur många ex de hade från början.....

Inget för mig men ja tror ej på detta....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]