Testpilot: NZXT H510 Elite

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT H510 Elite

Härdat glas och RGB för hela slanten är det som gäller om NZXT får bestämma. Alling riggar videokameran i testpilotlabbet och tar tempen på NZXT H510 Elite.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Hej, alla läsare! Detta är första gången jag gör video så här. I vanlig ordning är jag positivt inställd till kritiska och ifrågasättande kommentarer (så länge de framförs sakligt och begripligt), men vill bara upplysa om att det är mycket svårare att göra en videorecension än man kan tro när man tittar på avsnitt 384 av Jonas och datorlådorna.

Med det sagt – shoot!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Video unavailable This video is private."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av gonace:

"Video unavailable This video is private."

Skit bakom tangentbordet, tar på mig den. Nu ska videon finnas tillgänglig!

Bra jobbat framför kameran @Alling!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag har ett H400i. Detta chassi verkar vara nästan identiskt med deras existerande ATX-modell förutom att frontpanelen också nu är i glas.

NZXT CAM är fortfarande än idag ett riktigt uselt spyware/bloatware till verktyg. Själv chassit är underbart men den mjukvaran är löjeväckande usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Skit bakom tangentbordet, tar på mig den. Nu ska videon finnas tillgänglig!

Sweet, hänger mig på videon direkt!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flygplanet:

Jag har ett H400i. Detta chassi verkar vara nästan identiskt med deras existerande ATX-modell förutom att frontpanelen också nu är i glas.

En annan skillnad är att H510 Elite har USB‑C på frontpanelen.

Citat:

NZXT CAM är fortfarande än idag ett riktigt uselt spyware/bloatware till verktyg. Själv chassit är underbart men den mjukvaran är löjeväckande usel.

Aha! Jag missade alltså inget då, menar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Jag har ett H400i. Detta chassi verkar vara nästan identiskt med deras existerande ATX-modell förutom att frontpanelen också nu är i glas.

NZXT CAM är fortfarande än idag ett riktigt uselt spyware/bloatware till verktyg. Själv chassit är underbart men den mjukvaran är löjeväckande usel.

Vet inte om jag bara väljer pest eller kolera här men jag har haft mycket mindre problem med nzxt CAM än med asus aura sync(som jag tror är sett som relativt bra?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fräsig test! Duktig som bara den!

MEN, jag dör lite varje gång alla dessa tester av chassin INTE har mått från moderkortets topp och uppåt för att se vad man får plats med. Eventuellt mått från vrm fläns och från minnen också. Det hade gjort chassitesterna enormt mycket mer informativa. Jag kan iofs se på en bild att det verkar vara omöjligt att plassera nånting ovanför, men helt säker är jag inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ett smalt luftintag på bara ena sidan av frontpanelen kommer inte att göra mycket, har sett liknande design på många andra chassin och en sak har de alla gemensamt, uselt luftflöde och höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Det var ett evigt tjatande om mATX och att chassit ska vara mindre. Nej det ska inte vara mindre än sådär!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av marcusOCZ:

Fräsig test! Duktig som bara den!

Tack! Kul att höra.

Citat:

MEN, jag dör lite varje gång alla dessa tester av chassin INTE har mått från moderkortets topp och uppåt för att se vad man får plats med. Eventuellt mått från vrm fläns och från minnen också. Det hade gjort chassitesterna enormt mycket mer informativa. Jag kan iofs se på en bild att det verkar vara omöjligt att plassera nånting ovanför, men helt säker är jag inte.

Det här tycker jag var en utomordentligt bra synpunkt. Utrymmet mellan moderkortet och taket är 28 mm om man mäter precis ovanför kanten av själva kretskortet. 140 mm-skruvhålen i taket sitter ca 5 mm utanför moderkortet i den riktning som går parallellt med CPU-kylarens höjd. Man behöver också känna till att den kvadratiska ytan innanför 120 mm-hålen i taket är nedsänkt ca 1 mm av någon anledning.

Moderkortet är ett ASRock Z68 Extreme3 Gen3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bra och snabb recension. Hade klippt ett OM:
1. Det var 200kr billigare (skippar gärna RGB fläktarna)
2. Det ingick en PCI riser kabel

Kanske låter petty men det är på marginalen för mig. Gillar caset i stort, och iden med glas fram och sida, med möjlighet till 280mm rad. InWins och Lian Li's motsvarigheter är dåliga på 140mm bredd kompabilitet på rads.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, i övrigt väldigt likt det H440 som jag har idag. Skulle absolut kunna tänka mig att uppgradera, men en sån onödig uppgradering behöver antingen kosta mindre eller så behöver jag ha en snyggare setup i övrigt för att motivera investeringen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Håller väl inte riktigt med om att man kör SSD bara för att man köper ett chassi för ~2000 kr. HDD/SSD känns som de kompletterar varandra bra.

Bra genomgång av chassit (såg bara videon). Grymt jobbat och hårddiskburen var under all kritik

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt H200 chassi, compakt och mycket stilrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hej, alla läsare! Detta är första gången jag gör video så här. I vanlig ordning är jag positivt inställd till kritiska och ifrågasättande kommentarer (så länge de framförs sakligt och begripligt), men vill bara upplysa om att det är mycket svårare att göra en videorecension än man kan tro när man tittar på avsnitt 384 av Jonas och datorlådorna.

Med det sagt – shoot!

Bra jobbat!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Bra recension. Priset tycker jag ä rimligt med tanke på material och utseende. Men surt med dåliga hårddiskplatser, ett case är ju trots allt ett garage för ens HDD-samling.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aToria:

Bra och snabb recension. Hade klippt ett OM:
1. Det var 200kr billigare (skippar gärna RGB fläktarna)
2. Det ingick en PCI riser kabel

Kanske låter petty men det är på marginalen för mig. Gillar caset i stort, och iden med glas fram och sida, med möjlighet till 280mm rad. InWins och Lian Li's motsvarigheter är dåliga på 140mm bredd kompabilitet på rads.

Baserat på punkt 1 ovan måste jag åtminstone nämna H510 (utan Elite). Du får inte glas i fronten då, men i övrigt typ samma chassi förutom belysningen.

En PCIe-riser kommer nog aldrig ingå vid den prispunkten skulle jag tro, med tanke på att de brukar kosta flera hundra kronor och inte särskilt många köpare har någon större glädje av en.

Skrivet av FredrikMH:

Håller väl inte riktigt med om att man kör SSD bara för att man köper ett chassi för ~2000 kr. HDD/SSD känns som de kompletterar varandra bra.

Bra genomgång av chassit (såg bara videon). Grymt jobbat och hårddiskburen var under all kritik

Nej, man gör inte nödvändigtvis det, men jag vill påstå att man i många fall kan. Detta är ett showoff-chassi som i min mening borde bli aktuellt först när flera andra kostsamma saker redan prioriterats.

Skrivet av downup:

Väldigt nöjd med mitt H200 chassi, compakt och mycket stilrent!

Förstår det; ser ut som ett smart chassi med god balans mellan volym och plats för kylning!

Skrivet av Lord Darkness:

Bra recension. Priset tycker jag ä rimligt med tanke på material och utseende. Men surt med dåliga hårddiskplatser, ett case är ju trots allt ett garage för ens HDD-samling.

//LD

Aha. Om man instämmer i det fetmarkerade tycker jag verkligen inte att H510 Elite är ett bra köp – inte ens om det hade kostat hälften av vad det gör. För mig har hårddiskplatser ingen som helst betydelse, för alla hårddiskar jag använder sitter antingen i min server eller är externa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Philip320:

Det var ett evigt tjatande om mATX och att chassit ska vara mindre. Nej det ska inte vara mindre än sådär!

Bra att du lyfter det! Jag tycker att den frågan behöver diskuteras så mycket som möjligt, och målet som jag ser det är att skapa så stor kollektiv förståelse som möjligt för vilken storlek på chassi som är lämplig i olika scenarier. Om vi ska få ut maximalt värde ur debatten tror jag att så tydligt motiverade argument som möjligt för olika ståndpunkter är eftersträvansvärda, så skulle du vilja utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra att du lyfter det! Jag tycker att den frågan behöver diskuteras så mycket som möjligt, och målet som jag ser det är att skapa så stor kollektiv förståelse som möjligt för vilken storlek på chassi som är lämplig i olika scenarier. Om vi ska få ut maximalt värde ur debatten tror jag att så tydligt motiverade argument som möjligt för olika ståndpunkter är eftersträvansvärda, så skulle du vilja utveckla?

Vad ska jag säga, jag tycker om helt enkelt när chassit är stort nog och inte så litet. Det ser "extremare ut" sen också öppnas det ju möjligheter för bättre luftflöde och större vattenkylningslösningar t.e.x. eller fler SSD diskar i. det är väl lite av en smak sak kanske om man föredrar stora eller små chassin

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Riktigt trevlig recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Jag köpte ett s340 Elite vintern 2017. Redan då gnälldes det en hel den om hur dålig hdd-buren var. Tråkigt att dom inte gjort nått åt den när det är ganska enkelt. Nu vet jag inte om jag har ovanligt tysta hårddiskar, men jag hör dom inte om jag inte kopierar en massa filer. Även då är det relativt tyst tycker jag. Jag är jävligt nöjd med mitt köp i alla fall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Hade det varit glas runt hela så hade den varit skitsnygg. Nu är det bara snyggare än alla fula p12 chassin. Men gillar att de använde vitt till nedre delen. Finns annars vitt blästrat glas som företagen borde prova. Är sjukt snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tack! Kul att höra.

Det här tycker jag var en utomordentligt bra synpunkt. Utrymmet mellan moderkortet och taket är 28 mm om man mäter precis ovanför kanten av själva kretskortet. 140 mm-skruvhålen i taket sitter ca 5 mm utanför moderkortet i den riktning som går parallellt med CPU-kylarens höjd. Man behöver också känna till att den kvadratiska ytan innanför 120 mm-hålen i taket är nedsänkt ca 1 mm av någon anledning.

Moderkortet är ett ASRock Z68 Extreme3 Gen3.

Kanonsvar, tack!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Baserat på punkt 1 ovan måste jag åtminstone nämna H510 (utan Elite). Du får inte glas i fronten då, men i övrigt typ samma chassi förutom belysningen.

En PCIe-riser kommer nog aldrig ingå vid den prispunkten skulle jag tro, med tanke på att de brukar kosta flera hundra kronor och inte särskilt många köpare har någon större glädje av en.

Mjo men glaset i fronten är ju det som står ut. Känner inte att en uppgradering från Nxzt s340 är spännande nog utan det. Förstår att jag hamnar mitt emellan två segment där, så det kanske blir att köpa en och sälja vidare fläktarna, men det tar emot.

Re PCIe riser är jag nog bara van att få med en när jag bygger burkar med Fractal Node 202 - men det är såklart skillnad eftersom det krävs för burken.

Re vertikal montering som du testade lite snabbt, upplevde du att kortet satt hyffsat bra där och inte sviktade/gungade för mycket? Många eftermarknadskit innehåller ju ett litet stöd som går ut längs med kortet, men det kanske är överflödigt om man inte har ett enormt kort? Ursäkta nu kanske det blev många frågor, men jag har verkligen sett fram emot ditt test! Tack.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Med det sagt – shoot!

Finns det någon tillstymmelse till EMI-avstörning i det här chassit? Typ, metallisering på insidan, eller dylikt.

Vet inte hur kritiskt sånt är egentligen i vanliga bostäder - rent tekniskt skulle ju wifi/bluetooth osv kunna påverkas av helt öppna chassin - men med tanke på hur många chassin som har sidor av glas numera så bryr sig tydligen ingen särskilt mycket om detta, inklusive myndigheter... (PC-komponenter använder ju också ofta spread spectrum-tekniker sedan många år nu för att "sudda ut" störningar, men det är ju bättre i grund och botten att inte sända ut några till att börja med...)

Skrivet av Terty55:

Vet inte om jag bara väljer pest eller kolera här men jag har haft mycket mindre problem med nzxt CAM än med asus aura sync(som jag tror är sett som relativt bra?).

Personligen tycker jag att aura sync är rätt så skräp. Det funkar, nätt och jämnt. Men det är allt. Knöligt, kryptiskt användargränssnitt och inte särskilt funktionsrikt heller. Det går till exempel inte att få den att producera vitt ljus - dvs alla RGB-kanaler på samma intensitetsnivå. (Detta är iofs en svaghet som delas av corsairs mjukvara.) Dessutom stoppas färgcyklingen på DIMMarna när man sätter burken i viloläge - de släcks inte. Färgskiftningen fryser bara där den råkade befinna sig i cykeln tills man väcker burken igen. Ser muppigt som f-n ut. Alla andra LEDs den kontrollerar släcks ned ordentligt vid vila dock.

Den kan dessutom dra galet mycket CPU om den har ett gäng lysdioder att arbeta med - i min burk, om den får driva 2 grafikkort (som bara har 1 RGB-zon vardera), en relativt kort ljusslinga med 16 zoner samt mina 8 DIMM med typ 6 zoner vardera - lite osäker där - då suger den en hel processorkärna, som dessutom klockar upp i 4+ GHz.

Då DIMMarna kan färgspela automatiskt av sig själva kopplade jag bort dem i Aura Sync, då sjönk belastningen till cirkus en femtedel. Nu har jag installerat en ny version och nu förbrukar den nästan ingenting, 0-0.1% av en 20-trådig CPU. (Enligt windows' sätt att mäta, där full belastning på alla trådar är 100%, så typ 2% av en enskild processor dådå.) Fortfarande med DIMMarna fristående f.ö..

Permalänk
Medlem

Tycker du gjorde ett toppenjobb med recensionen av detta chassi! Extra snyggt när du även fade'ade mellan olika placeringar/möjligheter.

Personligen skulle jag dock aldrig ge så mycket för ett chassi som är som detta, men marknaden finns säkerligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för en bra videorecension! Om det var första gången så gjorde du det mycket bra. Känns som du tog upp dom bra för och nackdelarna som chassit hade att erbjuda. Märks att du kollat på Jonas chassirecensioner, men det är positivt.

Angående chassit så tycker jag inte att det var så intressant för min del, alldeles för dyrt, och vissa designmissar som du nämnde. Lägger inte så mycket pengar på ett chassi.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Glasöådor är häftiga men härdat glas låter inte bra, en stöt i kanten på glaset och det går i tusentals botar.
När kommer laminerat glas?😀

Skickades från m.sweclockers.com