Gammalt vattenblock till Core2duo på ny Ryzen 3700x

Permalänk
Medlem

Gammalt vattenblock till Core2duo på ny Ryzen 3700x

Ja, som rubriken säger så tar jag gärna emot tankar och idéer om denna kombo.
Blocket, ett Alphacool nexxxo XP, är helt i koppar och väldigt bra på att ta upp värme. Sitter just nu på en gammal 4770K och har kunnat hantera denna överklockad med fast vCore 24/7.
Problemet som jag ser är bara att blocket är konstruerat med kylflänsar endast mitt på, ca 2x2 cm, och Ryzen har chipletsarna förskjutna mot ena sidan.
Tror ni detta kommer vara ett problem?

Jag tänker att det inte är optimalt då största delen av värmen går rakt igenom bottenplattan på blocket och då missar flänsarna, men sammtidigt så kommer effekten som ska kylas bort troligtvis inte vara tokhög.
De nya varianterna av detta block har betydligt större flänsarea.

Vattnet kyls genom en rätt tunn 120mm radiator och en 6cm tjock på 280mm så på den sidan är det inga bekymmer.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Ja, som rubriken säger så tar jag gärna emot tankar och idéer om denna kombo.
Blocket, ett Alphacool nexxxo XP, är helt i koppar och väldigt bra på att ta upp värme. Sitter just nu på en gammal 4770K och har kunnat hantera denna överklockad med fast vCore 24/7.
Problemet som jag ser är bara att blocket är konstruerat med kylflänsar endast mitt på, ca 2x2 cm, och Ryzen har chipletsarna förskjutna mot ena sidan.
Tror ni detta kommer vara ett problem?

Jag tänker att det inte är optimalt då största delen av värmen går rakt igenom bottenplattan på blocket och då missar flänsarna, men sammtidigt så kommer effekten som ska kylas bort troligtvis inte vara tokhög.
De nya varianterna av detta block har betydligt större flänsarea.

Vattnet kyls genom en rätt tunn 120mm radiator och en 6cm tjock på 280mm så på den sidan är det inga bekymmer.

Det finns inga block ännu som är anpassade till nya 3000 serien. Så kan du montera blocket så är det bara till att köra med det du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om du får till en korrekt montering så tycker jag att du ska köra på det och se vad resultatet blir. Återkoppla gärna med temps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det finns inga block ännu som är anpassade till nya 3000 serien. Så kan du montera blocket så är det bara till att köra med det du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vafan, det är väl bara testa och köpa nytt om det blir kass.
Har inte mätt och kollat, men borde gå att fästa med mer eller mindre ghetto.
Tror jag ska såga upp avståndet mellan flänsarna från centrum och ut åt chiplethållet och borra upp jethålen något för att få högre flöde totalt, men även för att leda mer vatten till rätt sida centrum.

@trattgunnar
Återkommer med siffror. Detta projekt ligger lite i planeringsstadie just nu då huset kräver andra projekt, men det kommer!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

pröva vetja