Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Då har du inte förstått hur universum ser ut. Efter Big Bang fanns en ändlig mängd materia, sedan dess har universum expanderat och den ändliga materian har spritts ut över universum och fortsätter att spridas ut med expansionen. Så universum blir glesare och glesare med tiden, saker kommer längre och längre ifrån varandra. Det uppstår inte ny materia vid universums gräns.

Frågan om universums oändlighet är inte så enkel att man kan ge ett simpelt ja- eller nejsvar. Det beror till att börja med både på dess temporala och spatiala dimension. De slutsatser man kunnat dra genom att undersöka kosmisk mikrovågsstrålning https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background är att universum är spatialt oändligt men temporalt ändligt och det är också vad som beskrivs av Friedmann–Lemaître–Robertson–Walker-modellerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Friedmann%E2%80%93Lema%C3%AEtre...

På NASAs hemsida beskrivs det hela relativt lättbegripligt https://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_shape.html

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Då har du inte förstått hur universum ser ut. Efter Big Bang fanns en ändlig mängd materia, sedan dess har universum expanderat och den ändliga materian har spritts ut över universum och fortsätter att spridas ut med expansionen. Så universum blir glesare och glesare med tiden, saker kommer längre och längre ifrån varandra. Det uppstår inte ny materia vid universums gräns.

Teorier min käre watson, Big Bang är en teori, Universum kan också alltid ha existerat. Vi är mänskliga vi är inte kapabla att förstå sånt här, det finns inga som helst bergsäkra bevis på nån smäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Teorier min käre watson, Big Bang är en teori, Universum kan också alltid ha existerat. Vi är mänskliga vi är inte kapabla att förstå sånt här, det finns inga som helst bergsäkra bevis på nån smäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu slänger du bara ur dig dina egna påhitt. Universums expansion från en väldigt liten punkt är väl begrundad med mycket bevis. Att det skulle vara bortom människans kapacitet att förstå är endast ditt påstående.

Skrivet av Elektroman:

Frågan om universums oändlighet är inte så enkel att man kan ge ett simpelt ja- eller nejsvar. Det beror till att börja med både på dess temporala och spatiala dimension. De slutsatser man kunnat dra genom att undersöka kosmisk mikrovågsstrålning https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background är att universum är spatialt oändligt men temporalt ändligt och det är också vad som beskrivs av Friedmann–Lemaître–Robertson–Walker-modellerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Friedmann%E2%80%93Lema%C3%AEtre...

På NASAs hemsida beskrivs det hela relativt lättbegripligt https://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_shape.html

Tyckte ändå det framgick att det var spatialt vi talade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Denna är ännu bättre från samma Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/watch?v=-e9NoKp8EnE

Rekommenderar alla att se den om man vill få sig en bra uppfattning vad dom här nya "bevisen" handlar om.

Här kommer min topp åtta lista på vad det skulle kunna vara. Från det mest troliga till det mest otroliga.

1. Militärt experiment
2. Naturfenomen
3. Utbrytnings civilisation (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)
4. Masspsykos / Masshysteri
5. Vi från framtiden
6. Militärt experiment men med teknologi från en annan värld
7. Utomjordingar
8. Interdimensional (Från en annan dimension)

Har säkert glömt något men detta är vad jag kommer på just nu.

Hade missat den uppdaterade versionen
När det gäller UFO så har jag ungefär samma uppfattning som din lista. Det kan som sagt vara allt från militära experiment till utomjordingar och interdimensionella figurer även om dom sistnämnda är kontroversiella.
En sak är klar och det är att någonting okänt är i luftrummen och oavsett sett vad det än är så bör det utredas.
Men jag skulle tro att USA själv har en hel del teknik som inte världen känner till. För det har ju som sagt pumpats in enorma summor i sk "svarta projekt" under årens lopp och forskningen inom vissa områden kan vara ganska långt gången och på ett helt annat plan än den civila.
Det finns rykten om projekt som TR-3B (den Svarta Triangeln) och superplanet Aurora. Frågan är bara om man ska ta ryktena med eller utan salt?
Förr eller senare så kanske sanningen stiger upp till ytan och vi får en mindre chock

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Fast nu slänger du bara ur dig dina egna påhitt. Universums expansion från en väldigt liten punkt är väl begrundad med mycket bevis. Att det skulle vara bortom människans kapacitet att förstå är endast ditt påstående.

Det är den teorin som är mest säker, dock finns det ju oförklarliga hål i den som inte har bevisats än, t.ex denna "mörka materia" som ingen ännu hittat, dom vet att det finns något och måste vara där för att teorin ska gå ihop lite till. Sen det faktum att "bomben" i mitten måste ha varit väldigt stor, och vart kom materien ifrån? vad fanns runtomkring?

Jag tror universum alltid har funnits, det med att det expanderar är ju också lite gissningar, vi mäter avstånd från jorden och ser att det ökar mer i avstånd till saker längre bort än nära oss, visst, om Jorden är "dead center" i universum, så är den teorin 100% tänkbar... stor risk att Jorden är Universums centrum...

Sen är ju alla teorier baserat på vår uppfattning, våra fysiska lagar, vi antar att det bara finns x-antal grundämnen etc. att det inte går att färdas fortare än ljuset... hur snabbt är mörk materias hastighet? Man måste inse att det inte finns något skottsäkert när det gäller universum som vi vet typ JÄTTELITE om, ingen vet vad ett svart hål är egentligen, men tror en massa, men... ja vi vet inte, skulle lika gärna kunna vara ett hål in i ett parallellt universum.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Teorier min käre watson, Big Bang är en teori, Universum kan också alltid ha existerat. Vi är mänskliga vi är inte kapabla att förstå sånt här, det finns inga som helst bergsäkra bevis på nån smäll.

Damn, "Vi är mänskliga vi är inte kapabla att förstå sånt här", så har man sagt om mycket under stora delar av vår (läs: mänsklighetens) historia. Bara för att du själv inte är kabapel, eller att vi som gemenskap inte är kapabla just nu, betyder det inte att vi i framtiden inte har möjligheten att hitta ett svar.

Om alla hade tänkt som du hade vi än idag suttit i våra grottor eller rent utav dött ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Det är den teorin som är mest säker, dock finns det ju oförklarliga hål i den som inte har bevisats än, t.ex denna "mörka materia" som ingen ännu hittat, dom vet att det finns något och måste vara där för att teorin ska gå ihop lite till. Sen det faktum att "bomben" i mitten måste ha varit väldigt stor, och vart kom materien ifrån? vad fanns runtomkring?

Jag tror universum alltid har funnits, det med att det expanderar är ju också lite gissningar, vi mäter avstånd från jorden och ser att det ökar mer i avstånd till saker längre bort än nära oss, visst, om Jorden är "dead center" i universum, så är den teorin 100% tänkbar... stor risk att Jorden är Universums centrum...

Sen är ju alla teorier baserat på vår uppfattning, våra fysiska lagar, vi antar att det bara finns x-antal grundämnen etc. att det inte går att färdas fortare än ljuset... hur snabbt är mörk materias hastighet? Man måste inse att det inte finns något skottsäkert när det gäller universum som vi vet typ JÄTTELITE om, ingen vet vad ett svart hål är egentligen, men tror en massa, men... ja vi vet inte, skulle lika gärna kunna vara ett hål in i ett parallellt universum.

Ja, vi kan nog dra slutsatsen att du inte riktigt förstår fysiken och det är där skon klämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tyckte ändå det framgick att det var spatialt vi talade om.

Ja, så läs vad jag skrev igen:

Skrivet av Elektroman:

(...) De slutsatser man kunnat dra genom att undersöka kosmisk mikrovågsstrålning https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background är att universum är spatialt oändligt men temporalt ändligt (...)

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektroman:

Ja, så läs vad jag skrev igen:

Kanske missförstod dig då. Tolkade dig som att du hade en invändning kring hur vi pratade om oändliga universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja, vi kan nog dra slutsatsen att du inte riktigt förstår fysiken och det är där skon klämmer

Även om jag har studerat både klassisk fysik och kvantfysik kan jag inte påstå att jag riktigt förstår det här. Om du gör det kan väl du förklara för mig och adfactor (och alla andra som inte vet) varför svaret på frågan om universums storlek kräver ett upphävande av rumtiden. Vore rätt coolt att få veta det med tanke på att Einsteins fältekvationer inte är tillräckliga. Behöver man använda den inhomogena versionen av den elektromagnetiska vågekvationen och därmed Lorentz gaugevillkor tillsammans med Riccis kröknikstensor eller räcker det att utgå från stressenergitensorn? Skulle inte det förutsätta att man applicerar Minkowskirummets fyrdimensionella rörelsemängdmatris? Det skulle vara intressant om du kunde svara på!

Annars föreslår jag att du slutar försöka dumförklara den du debatterar med påståenden som att "du förstår inte och därmed behöver jag inte säga något mer", som bara är meningslöst personangrepp. Det finns inte många personer i världen som kan förstå, än mindre förklara, kvantfysikens teorier, och även de mest framstående forskarna har själva fler frågor än svar.

Låt oss hjälpa varandra att nå kunskap istället för att dumförklara.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så finns det egentligen tre typer av utomjordingar som kan besöka oss:
1. Bakterier/sporer som har sitt ursprung på en annan planet. Dessa är antingen helt ofarliga eller så blir det rena pestutbrottet, men det är svårt att veta vilket. Att kommunicera med dessa är ingen större idé, ungefär som att kommunicera med en legobit.
2. "Rymdturister" - de som reser runt och studerar andra civilisationer, men som inte söker kontakt. Dessa är troligen maskerade för att inte förefalla onaturliga. I teorin skulle de kunna se ut som tvättbjörnar, rådjur eller andra människor. Fast att efterlikna en människa är förmodligen det svåraste som går att efterlikna.
3. De som letar efter nya platser att kolonisera. Dessa är nog den mest ovanliga sorten.

Men sedan måste man tänka på att referensramen för utomjordiskt liv saknas - vi vet inte vilket livstempo de har - de kanske lever väldigt länge och rör sig mycket långsamt och då är rymdens avstånd inte ett problem eller så har de väldigt kort livslängd och rör sig fort.

Svaret på frågan om vi är ensamma i universum är lika skrämmande oavsett om svaret är ja eller nej.

Detta lilla klipp kan också vara tänkvärt - är människan en myra för utomjordiska civilisationer?
https://www.youtube.com/watch?v=ZLZW8Deq8vE

Det skulle vara otroligt om vi är helt ensamma i universum, men eftersom vi inte vet nog så är det svårt att säga hur "tätbefolkat" universum är. Är det bara en teknologisk civilisation per galax eller?

För att sedan gå till inlägg som kommit senare - universum kan vara större i ljusår än dess ålder eftersom universum själv kan expandera snabbare än ljuset enligt inflationsmodellen. Det finns visserligen andra teorier också, men generellt är det den teori som man utgår från. Det är fortfarande litet problem i diskussionerna när det gäller om universums expansion accelererar eller inte. En del teorier överväger om det är så att det ljus som vi ser inte gått kortaste vägen på grund av gravitationslinser och detta skulle då påverka resultatet och upplevas som "mörk energi".

Jag antar att vi inte sett slutet ännu på vart universum är på väg, kommer det att bli "big crunch" eller kommer det att "förångas". Människan befinner sig tidmässigt på en väldigt liten punkt på "tidslinjalen" på c:a 13 miljarder år som man uppskattat att universum funnits så det finns utrymme för "felmätning".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektroman:

Även om jag har studerat både klassisk fysik och kvantfysik kan jag inte påstå att jag riktigt förstår det här. Om du gör det kan väl du förklara för mig och adfactor (och alla andra som inte vet) varför svaret på frågan om universums storlek kräver ett upphävande av rumtiden. Vore rätt coolt att få veta det med tanke på att Einsteins fältekvationer inte är tillräckliga. Behöver man använda den inhomogena versionen av den elektromagnetiska vågekvationen och därmed Lorentz gaugevillkor tillsammans med Riccis kröknikstensor eller räcker det att utgå från stressenergitensorn? Skulle inte det förutsätta att man applicerar Minkowskirummets fyrdimensionella rörelsemängdmatris? Det skulle vara intressant om du kunde svara på!

Annars föreslår jag att du slutar försöka dumförklara den du debatterar med påståenden som att "du förstår inte och därmed behöver jag inte säga något mer", som bara är meningslöst personangrepp. Det finns inte många personer i världen som kan förstå, än mindre förklara, kvantfysikens teorier, och även de mest framstående forskarna har själva fler frågor än svar.

Låt oss hjälpa varandra att nå kunskap istället för att dumförklara.

Jag har absolut inte menat att framstå som allvetande men några grundläggande koncept har jag förstått mig på tillräckligt för att kunna ställa mig bakom att universum expanderar superduperfort och därmed är spatialt oändligt. Det var ju ändå vad vi diskuterade. Att försöka bemöta saker som att människan är inkapabel att förstå eller att ett expanderande universum betyder att man måste tolka det som att jorden är i mitten gör det hela löjligt och då har man inte försökt förstå. Alltså inte värt att diskutera. Har du verkligen så god förståelse som du verkar påstå bör du också inse hur mycket experimentella bevis som ska slängas ur fönstret för att man ska komma fram till att universum inte expanderar eller att det alltid funnits.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Jag har absolut inte menat att framstå som allvetande men några grundläggande koncept har jag förstått mig på tillräckligt för att kunna ställa mig bakom att universum expanderar superduperfort och därmed är spatialt oändligt. Det var ju ändå vad vi diskuterade. Att försöka bemöta saker som att människan är inkapabel att förstå eller att ett expanderande universum betyder att man måste tolka det som att jorden är i mitten gör det hela löjligt och då har man inte försökt förstå. Alltså inte värt att diskutera. Har du verkligen så god förståelse som du verkar påstå bör du också inse hur mycket experimentella bevis som ska slängas ur fönstret för att man ska komma fram till att universum inte expanderar eller att det alltid funnits.

LÄS igen... om man förklarar universums expansion med att vi får längre avstånd till saker långt bort än saker nära så förutsätter man att man mäter från ursprungspunkten om nu universum expanderar exponentiellt (expansionen ökar ju längre ut mot "kanten" man kommer...(vad finns utanför? vad expanderar vi i?). Vårt solsystem ligger inte heller still på vår lilla plats i vintergatan, hela solsystemet snurrar runt med en jävla fart i galaxen.
Men åter igen VI VET inte vi har teorier, utomjordingar kanske färdas interdimensionellt, flyttar sig 100000 ljusår på en sekund, det KAN vara så, möjligheten finns.... men ingen här VET, teorierna finns dock, MASSOR med teorier.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Då har du inte förstått hur universum ser ut. Efter Big Bang fanns en ändlig mängd materia, sedan dess har universum expanderat och den ändliga materian har spritts ut över universum och fortsätter att spridas ut med expansionen. Så universum blir glesare och glesare med tiden, saker kommer längre och längre ifrån varandra. Det uppstår inte ny materia vid universums gräns.

Det finns inget som säger att materian är en ändlig mängd. Den kan vara precis lika oändlig som universum i sig kan vara. Big bang hände i hela universum samtidigt och säger inget om någon initial mängd materia. Bara att densiteten var högre på den tiden pga att universum växer i storlek, men mängden materia inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag vet exakt vad det är, ett......... vänta på det..................................................................................................Vänta på det................................................................................................. det är ett såkallat U...........................................F..................................................O?

UFO=Utomjordiska Farkoster OmkringOss... (min svenska version av UFO, vi ska ju ha svenska ord/på filmer, böcker, sagan om ringen, så varför inte UFO?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns inget som säger att materian är en ändlig mängd. Den kan vara precis lika oändlig som universum i sig kan vara. Big bang hände i hela universum samtidigt och säger inget om någon initial mängd materia. Bara att densiteten var högre på den tiden pga att universum växer i storlek, men mängden materia inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får du ihop det? Då har det alltid funnits oändligt med materia och då måste du skapa materia genom någon process. Hur sker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur får du ihop det? Då har det alltid funnits oändligt med materia och då måste du skapa materia genom någon process. Hur sker det?

Det är inte jag som hittat på big bang, men ja nånstans måste ju materian skapats, oavsett om det är en ändlig eller oändlig mängd. Eller så har den alltid funnits. Oavsett om universum är ändligt eller oändligt är det lika skumt att tänka på. Är universum oändligt är förmodligen mängden materia oändlig. Ser inget direkt konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Är universum oändligt är förmodligen mängden materia oändlig. Ser inget direkt konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det förmodligen så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Varför är det förmodligen så?

Därför att så vitt vi kan se är universum likadant åt alla håll vi kollar, hela vägen till gränsen på det observerbara universumet. Det finns inget som säger att det skiljer sig bortom detta. OM det fortsätter i all oändlighet (ingen som vet) så lär det se likadant ut där också. Finns inget som pekar på något annat hittills enligt astrofysikerna. Så jag går på vad de säger. Varför enligt dig skulle det inte vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit mobilstavning
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Därför att så vitt vi kan se är universum likadant åt alla håll vi kollar, hela vägen till gränsen på det observerbara universumet. Det finns inget som säger att det skiljer sig bortom detta. OM det fortsätter i all oändlighet (ingen som vet) så lär det se likadant ut där också. Finns inget som pekar på något annat hittills enligt astrofysikerna. Så jag går på vad de säger. Varför enligt dig skulle det inte vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte helt emot att hålla med dig efter att ha efterforskat lite. Vet inte om jag förstår hur dock.

Jag föreställde mig ett väldigt tidigt universum som var begränsad i storlek och då kunde jag föreställa mig all materia som finns är inuti den världen. Om det sen bara expanderar utan att något tillkommer borde det fortfarande vara samma materia som blir utspridd i universum. Jag tror dock jag saknar kunskap om universums geometri och hur man ska tänka kring det. Jag brukar försöka ta till analogin men universum är som ytan på en sfär eller en ballong om man vill. Sen blåser man upp ballongen eller sfären och då kommer ytan att expandera och alla punkter på ytan åker isär. Fysiken säger ju ändå att materia inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Är inte helt emot att hålla med dig efter att ha efterforskat lite. Vet inte om jag förstår hur dock.

Jag föreställde mig ett väldigt tidigt universum som var begränsad i storlek och då kunde jag föreställa mig all materia som finns är inuti den världen. Om det sen bara expanderar utan att något tillkommer borde det fortfarande vara samma materia som blir utspridd i universum. Jag tror dock jag saknar kunskap om universums geometri och hur man ska tänka kring det. Jag brukar försöka ta till analogin men universum är som ytan på en sfär eller en ballong om man vill. Sen blåser man upp ballongen eller sfären och då kommer ytan att expandera och alla punkter på ytan åker isär. Fysiken säger ju ändå att materia inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.

Jag tror "felet" kommer från att tänka på big bang som ett lokalt fenomen, som en explosion. I själva verket var universum kanske oändligt redan då, bara extremt tätt på energi, sen expanderade det enormt mycket. Och det hände överallt. Vid big bang så fanns egentligen heller ingen materia, utan bara massa energi. Från cerns hemsida:

In the first moments after the Big Bang, the universe was extremely hot and dense. As the universe cooled, conditions became just right to give rise to the building blocks of matter – the quarks and electrons of which we are all made. A few millionths of a second later, quarks aggregated to produce protons and neutrons. Within minutes, these protons and neutrons combined into nuclei. As the universe continued to expand and cool, things began to happen more slowly. It took 380,000 years for electrons to be trapped in orbits around nuclei, forming the first atoms.

Energi kan tekniskt sett också förstöras på ett sätt. När fotoner färdas genom universum som expanderar så blir våglängden längre. Och fotoner med längre våglängd har mindre energi. Så på så sätt kan man komma runt lagen om att ingen energi försvinner. Åtminstone kan man se det så. Har försökt leta efter bra förklaringar på var den tar vägen, men verkar finnas få bra förklaringar på det för oss lekmän.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har amerikanska flottan bekräftat att dom tidigare läckta filmerna på främmade föremål är äkta.

https://www.businessinsider.com/navy-confirms-mysterious-vide...

Jag hoppas att mer information och framför allt fler filmer kommer ut i det fria. För det är verkligen intressant även om det kanske inte är utomjordingar. Men vem vet? I slutändan kanske det visar sig vara något som inte alls hör hemma här och ligger på en teknisk nivå vi ännu bara kan drömma om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Nu har amerikanska flottan bekräftat att dom tidigare läckta filmerna på främmade föremål är äkta.

https://www.businessinsider.com/navy-confirms-mysterious-vide...

Jag hoppas att mer information och framför allt fler filmer kommer ut i det fria. För det är verkligen intressant även om det kanske inte är utomjordingar. Men vem vet? I slutändan kanske det visar sig vara något som inte alls hör hemma här och ligger på en teknisk nivå vi ännu bara kan drömma om

Stämmer tänkte länka till denna men var för lat, glad att någon gjorde det :)!

Själv hoppas jag att dom börjar släppa några av dom högupplösta videorna som dom sagt att dom sitter på, där det är sagt att man tydligt ser "farkosterna".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nu har även Aftonbladet gjort en jätte nyhet om det här ämnet:

"USA bekräftar att ”UFO-filmerna” är äkta: Saknar teori"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8KOr/usas-flotta-filme...

Första sidan på Aftonbladet:
https://gyazo.com/62a20871bb6f7f6eeba3269adc0fdc57

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Nu har även Aftonbladet gjort en jätte nyhet om det här ämnet:

"USA bekräftar att ”UFO-filmerna” är äkta: Saknar teori"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8KOr/usas-flotta-filme...

Första sidan på Aftonbladet:
https://gyazo.com/62a20871bb6f7f6eeba3269adc0fdc57

De är nog och kollar till oss, experimentet med att befolka en planet och hur fort vi kan ta slut på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De är nog och kollar till oss, experimentet med att befolka en planet och hur fort vi kan ta slut på den

Fast det som kommer ta slut är ju vi. Kackelackorna och planeten kommer bestå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Läs vad jag skrev en gång till.

Men oavsett så kan inte takyoner vara nåt "de" kommer hit med eftersom takyoner inte kan sakta ner...

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte så trångsynt, bara för att du inte känner till svaret just nu betyder det inte att det inte finns.
Ljus står inte still, och ändå finns det solsegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Nu har amerikanska flottan bekräftat att dom tidigare läckta filmerna på främmade föremål är äkta.

https://www.businessinsider.com/navy-confirms-mysterious-vide...

Jag hoppas att mer information och framför allt fler filmer kommer ut i det fria. För det är verkligen intressant även om det kanske inte är utomjordingar. Men vem vet? I slutändan kanske det visar sig vara något som inte alls hör hemma här och ligger på en teknisk nivå vi ännu bara kan drömma om

Skrivet av muSashi:

Stämmer tänkte länka till denna men var för lat, glad att någon gjorde det :)!

Själv hoppas jag att dom börjar släppa några av dom högupplösta videorna som dom sagt att dom sitter på, där det är sagt att man tydligt ser "farkosterna".

"The US Navy has finally confirmed that mysterious videos showing pilots spotting UFOs are genuine after years of speculation."

Ser man på, det var väl på tiden. Man kan alltid hoppas att de släpper bättre videos men frågan är om de gör det efter detta uttalandet.

"The videos, which have audio of pilots confused and unable to describe what they are seeing, were not meant for public release."

Dessa videos verkar alltså vara officiellt äkta, samt att det är flera piloter som har sett farkosterna både på radar och i verkligheten och lyckats filma dom. Erfarna piloter har dessutom sagt sig vara övertygade om att farkosterna inte härstammar från vår planet utifrån deras sätt att röra sig samt de extrema manövrar de utför.

Intressanta fenomen helt klart oavsett vad det är för något.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delerium:

"The US Navy has finally confirmed that mysterious videos showing pilots spotting UFOs are genuine after years of speculation."

Ser man på, det var väl på tiden. Man kan alltid hoppas att de släpper bättre videos men frågan är om de gör det efter detta uttalandet.

"The videos, which have audio of pilots confused and unable to describe what they are seeing, were not meant for public release."

Dessa videos verkar alltså vara officiellt äkta, samt att det är flera piloter som har sett farkosterna både på radar och i verkligheten och lyckats filma dom. Erfarna piloter har dessutom sagt sig vara övertygade om att farkosterna inte härstammar från vår planet utifrån deras sätt att röra sig samt de extrema manövrar de utför.

Intressanta fenomen helt klart oavsett vad det är för något.

Men allt vi har just nu är fortfarande bara uttalanden om att det setts? Ingen video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men allt vi har just nu är fortfarande bara uttalanden om att det setts? Ingen video?

https://www.youtube.com/watch?v=tf1uLwUTDA0
https://www.youtube.com/watch?v=6rWOtrke0HY
https://www.youtube.com/watch?v=wxVRg7LLaQA

Du kan tacka mig senare för att du inte orkar sätta dig in i vad tråden handlar om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233