Permalänk
Medlem

Är fiber värt 2020?

Hej!

Föräldrarna fick förfrågan om att skaffa fiber för 399 kr i månaden i 2 år. Därefter är det vanlig kostnad. Farsan ser ingen anledning med fiber då det snart kommer komma 5G. Men är 5G verkligen så nära att det inte är värt att dra in fiber?

Permalänk
Medlem

@svampae:
Trådlöst är sämre oavsett 5G eller inte, det har helt andra begränsningar och det kommer ta flera år att bygga ut 5G då det krävs fler master än för tidigare generationer.

Fokus kommer att vara att sätta 5G på extremt folktäta ställen eller där det finns en anledning så som för smarta fordon etc, tror det inte kommer vara speciellt billigt heller medan fiber kommer fungera bra och stabilt utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jämför 4G teoretiska hastigheter med vad du faktiskt får i verkligheten...
(Det borde förbjudas att sälja mobila uppkopplingar för stationär användning i samhällen)

Ser inte varför 5G inte skulle drabbas av exakt samma fenomen när alla kör det.

Vill du dessutom riskera att sitta med ett abb där du har begränsade datamängder?

Sen som sagt tidigare, en radiouppkoppling är alltid sämre. Om jag jämför med att överföra massiva mängder filer över wifi med väldigt bra signal hemma eller över kabel så är skillnaden alltid enorm när det väl gäller.
Nä tack..

Jag hade valt fiber i 11 fall av 10.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

5G är ingen magisk lösning på att luften är ett delat medium. Att det skulle spela i samma liga som en fast, dedikerad fiberlina är knappast något man kan räkna med. För inte ens 10 lakan är det en nobrainer att dra in fiber.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Trådlöst har ingen chans mot fiber på något område(möjligen portabiliteten).

beror på vad man gör, spelar du online kan man ofta glömma trådlösa lösningar. min bror böt från 4g i sitt hus till tele lina med 8/1 mbit för han droppade ut ur spel HELA tiden med 4g.

Tankar du stora mängder, spel och dylikt slår du nog i "taket" som de flesta operatörer har ganska snabbt, inget problem med fiber.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är fastighetens värde, att dra in fiber i efterhand kan bli betydligt mer kostsamt och många husköpare idag väger nog in uppkopplingen när man köper hus. Även om det går att dra in i efterhand så blir det dyrare samt kan ta lång tid innan man får det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fiber.

Vi valde aktivt bort hus om det inte fanns fiber indraget redan. Spelade ingen roll hur fint huset var.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

5G kommer inte vara något för hushåll och 4G blev för trafikerat för över 5år sedan.
Spelar ingen roll om det kostar 30k, om din granne har fiber och du inte har det så är ditt hus inget alternativ för mig att köpa sen även om det är finare eller är 100K billigare. Jag tänker ALDRIG leva på mobilt igen...eller ADSL för den delen.

Skaffa fiber.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kör på fiber, 5G lanserar 2020 men beroende på vart ni bor så kan det ta lång tid innan det ens kommer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag säger också fiber. Mobilt internet är väldigt dyrt, är begränsat. Fiber har en kostnad i början men på grund av den mycket lägre kostnaden/månad för fiber kommer det att löna sig. Jag betalade ~18k för fiber, gick från 24/1Mbits/s till 100/100Mbits/s och jag sparar ungefär 100 kr/månad så efter som mest 15 år har jag redan sparat in kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Farsan läste på om företaget som skulle utföra arbetet (stadsnätsbolaget) vilket dom har fått väldigt dåliga betyg, därav ville han tydligen inte även fast jag visade era svar. Aja, blir väl telejacket till dom blir tvungna att gräva in fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Tack för alla svar! Farsan läste på om företaget som skulle utföra arbetet (stadsnätsbolaget) vilket dom har fått väldigt dåliga betyg, därav ville han tydligen inte även fast jag visade era svar. Aja, blir väl telejacket till dom blir tvungna att gräva in fiber

Undvik stadsnätsbolaget för guds skull. Jag lyckades ta mig ur avtalet med dem som förra ägaren skrivit på pga de tog för lång tid men har inte haft eller hört om någon som haft bra erfarenheter av det bolaget. Troligtvis kommer någon mer seriös aktör ganska snart erbjuda också.
Men som alla andra sagt - fiber kommer alltid vara bättre. 5G kommer dessutom ta lååååång tid innan det finns tillgängligt. Kortare räckvidd än 4G och inte ens det finns överallt ännu.

Även jag valde aktivt bort hus om inte fiber fanns eller var på ingång (bekräftat och påbörjat arbete)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fiber ända hem är alltid bättre än fiber bara till 5G-masten.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Klart farsgubben ska ha fiber nu när tom toalettstolar och brandvarnare ska vara anslutna till WiFi
Behöver ha en stabil lina

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag väljer aktivt bort bostäder som inte har fiber indraget, haft fiberuppkoppling sen 2003 och klarar mig inte utan i princip.. finns inget värre än ostabilt 4g.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ta det från en som suttit fast med ADSL de senaste 6-7 åren. Fiber är guld värt. Med det kommer en smidighet man inte får med någon annan form av nätverk.

Det enda plus som finns med 4g/5g är att du kan ta med dig det vart du än reser.

Permalänk
Medlem

Har sett annonser om internet via radio. Inte mobilnätet. Här är ett exempel: https://www.micronat.se/ . Men har ingen aning om det är nått att ha. Kanske någon vet? Själv valde jag fiber i samband med fjärrvärmeinstallation och då kostade det 2000:- Det är stadsnät och fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 349:-/mån för Tele2 Unlimited (499:- minus Together 150:-) som jag använder i min mobil samt i router med ett extra datakort.

Hastigheten ligger vanligtvis på mellan 50-90 Mb/s ner och 20-40 Mb/s upp. Behöver starta om routern (tar 2 minuter) ungefär två gånger i månaden, annars ingen nertid.

Mina föräldrar hade samma, men installerade fiber vid en kampanj. De betalda runt 20k för det och har nu en månadskostnad hos Bahnhof på 319:- för 100/10. Det kommer ta bra lång tid innan det betalar av sig.

Jag ser själv ingen anledning att installera fiber så länge varken jag eller mina barn spelar online med några högre krav.

Edit: Hastigheten är hemma och vi bor hyggligt centralt i en större stad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har Telia fiber 500/500 i stan och Telia obegränsad bas/plus 4G på landet. Streamar dagligen, laddar ner mycket i jobb osv. Märker ingen skillnad överhuvudtaget.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hej!

Föräldrarna fick förfrågan om att skaffa fiber för 399 kr i månaden i 2 år. Därefter är det vanlig kostnad. Farsan ser ingen anledning med fiber då det snart kommer komma 5G. Men är 5G verkligen så nära att det inte är värt att dra in fiber?

Helt beroende på vad de använder nätet till. Betalar de bara räkningar och läser nyheter?
Och vad betalar de idag?

Gällande om de planerar att sälja huset eller inte. Gissar att de inte gör det, men även om, betänk att man oftast ser kommentarer från de som aktivt väljer bort hus utan fiber, men jag har hittills inte sett något som visar att hus utan fiber är svårare att sälja eller att de säljs för mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Jag är tämligen nöjd med 4G. I början var det snabbt, men i dag kan det gå ner till 4-5-6 Mbits/s. Det är långt ifrån utlovat. Men jag ser sällan TV direkt. Jag spelar in det jag vill se och då spelar hastigheten mindre roll. Dessutom fick jag ett extra SIM-kort gratis. Det har jag i en liten router som kan gå många timmar på batteri. Har man mobil med plats för två SIM-kort kan man nöja sig med billigt abonnemang.

Permalänk
Medlem

om man har "normala" krav så är fiber överreklamerat. 5G kommer räcka och bli över. Frågan är mer vad ett abonnemang med fri surf kommer kosta i 5G?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

om man har "normala" krav så är fiber överreklamerat. 5G kommer räcka och bli över. Frågan är mer vad ett abonnemang med fri surf kommer kosta i 5G?

Normala krav är väl att man inte ska behöva få sänkt hastighet bara för att man inte har fri sikt till enheten och står 5 meter ifrån för att nyttja de "trevligare hastigheterna" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det borde förbjudas att sälja mobila uppkopplingar för stationär användning i samhällen

Varför?
edit: Klart fiber är bättre om man har tillgång till det, men förstår inte varför mobilt inte ska få finnas.

Permalänk
Avstängd

Nog är fiber värt 2020. Lät väldigt billigt

Permalänk
Medlem

Alltså det beror ju lite på kan jag tycka... fiber är bara nödvändigt om man har lite normalhöga krav som att spela TV- eller datorspel, streama film och dyl. Jag som ser mig som "entuiast" med kommande media server på 50-100 TB där jag ska streama förlustfria 4k/HDR filmer med x265 codec till min flickvän slott (ja) 120 km bort där jag har 4k projektor och hembio. Jag klarar mig definitivt INTE på något kommande 5G.

Även om du har normala krav som Playstation, Xbox eller Netflix skulle jag rekommendera en fiberanslutning. Delvis eftersom att lagg förändrar upplevelsen på ett negativt sätt och dels eftersom att fri surf antagligen inte kommer att erbjudas och om det gör det så lär det inte vara särskilt billigt. Jag är inte helt insatt på 5G då jag kommer enbart använda det för surfplattor och mobiler som jag köper i framtiden. MEN frågan för er, är om det inte blir bättre med ADSL. Jag tror att WiFi med en bra router kommer att under AC-protokollet ha högre prestanda 5G.

Samtidigt finns det människor som sitter och kollar Aftonbladet några gånger om dagen, betalar räkningarna och eventuellt deklarerar om de inte typ är vana vid att göra det på papper fortfarande. Typiska stereotyper här är barnfamiljer som är extremt sportintresserade och skyr teknik eller gamla pensionärer som har hamnat i ett digitalt utanförskap. Men i så fall kanske man inte ska överväga 5G överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

399 kr är billigare än Telias "bredband via mobilnätet", så du förlorar knappast något på det.

Fler tjänster finns tillgängligt över fiber också, t.ex. IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

om man har "normala" krav så är fiber överreklamerat. 5G kommer räcka och bli över. Frågan är mer vad ett abonnemang med fri surf kommer kosta i 5G?

Som sagt, hur ska du få in 5g i huset då signalen kan stoppas av ett treglasfönster? Mast på utsidan med kabeldragning och basenhet, sen ska du hoppas att du har mast nog nära hemmet.
De som jobbar med 5g ser inte hushåll som kunder. De ser uppkopplingar mot självkörande bilar etc som den heliga galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Klart farsgubben ska ha fiber nu när tom toalettstolar och brandvarnare ska vara anslutna till WiFi
Behöver ha en stabil lina

Problemet blir ju bolaget som ska utföra arbetet(stadsnätsbolaget). Väldigt dåliga betyg tyvärr..

Hitta också detta:

"Jag googlade mig blå idag och har dragit öronen åt mig. Bolaget har en ordförande och två ledamöter i styrelsen, inga anställda. Gubbarna på posterna sitter i mellan 10 och 18 styrelser var, många av dem för bolag utan innehåll. Bara skal.
Stadsnätsbolaget verkar vara en nybildad gren avföretaget Svensk infrastruktur som har hur många dåliga omdömen som helst. Söndergrävda tomter, saltade räkningar och elände. Dessutom innebär avtalet att fiberföretaget får rätt att gräva ner andras fiber över din tomt, en gömd nyttjanderätt "in Blanco". Usch!"