TSMC ökar leveranstiderna för kretsar på 7 nanometer trefaldigt – kan påverka AMD

Permalänk
Melding Plague

TSMC ökar leveranstiderna för kretsar på 7 nanometer trefaldigt – kan påverka AMD

Högre efterfrågan än väntat tvingar TSMC att utöka ledtiderna för leveranser från två månader till nästan ett halvår, något som kan komma att påverka bland annat AMD-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter inte bra.

Permalänk
Medlem

Finns bara tre stora spelare på marknaden, tvivlar på att Samsung kan tillverka AMDs CPU, och Intel lär inte göra det av uppenbara skäl. Så TSMC har i princip monopol på vissa saker, föga förvånande att det blir såhär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Finns bara tre stora spelare på marknaden, tvivlar på att Samsung kan tillverka AMDs CPU, och Intel lär inte göra det av uppenbara skäl. Så TSMC har i princip monopol på vissa saker, föga förvånande att det blir såhär.

Ja, hoppas Intel ställer upp och tillverkar cpuer åt AMD.
Då kan de ju även få upp frekvensen kanske 😁

Permalänk
Medlem

Detta är nog inte så bra för AMD. De kommer nog inte att vara opåverkade. Det är redan dålig tillgång på 3900X. Och det påverkar kanske också deras framtida grafikkorts lanseringsdatum.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja, hoppas Intel ställer upp och tillverkar cpuer åt AMD.
Då kan de ju även få upp frekvensen kanske 😁

Ja, Intel kanske kan höra av sig när de fått rätt på sin produktion av desktop-processorer på en mindre nod. När det nu än blir. För 14nm funkar nog inte ... hur många plus man än lägger bakom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem

Så Intel har mutat dem också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde inte 7nm+ vara 7nm-?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så Intel har mutat dem också.

Ja de ingår ju i kabalen av Deep State Globeheads allihopa.

Permalänk
Medlem

Som om inte tillgången på 3900X var dålig nog redan. Fan också. Man får väl hoppas att AMD får första tjing, men det kommer såklart kosta vilket antingen naggar marginalerna i kante eller medför ett högre pris för slutkund. Hoppas det ordnar sig snabbt. Får väl räkna mig som lycklig som hann få tag på en 3900X innan det blev kapacitetsbrist

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja, hoppas Intel ställer upp och tillverkar cpuer åt AMD.
Då kan de ju även få upp frekvensen kanske 😁

LoL
Var det inte AMD som fick licenstillverka Intel-CPUer för att det var ett lagkrav i USA att man måste ha minst två leverantörer?
Kanske det är Intels tur att licenstillverka AMD-CPUer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

LoL
Var det inte AMD som fick licenstillverka Intel-CPUer för att det var ett lagkrav i USA att man måste ha minst två leverantörer?
Kanske det är Intels tur att licenstillverka AMD-CPUer....

Ja, fast du vet, 14nm+++++++++++++++++++++ går inte att ersätta 7nm

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hade varit spännande att sett det antalet transistorer på 14nm. Hade vart lite av en bas att kyla av.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, fast du vet, 14nm+++++++++++++++++++++ går inte att ersätta 7nm

Vi får börja förenkla benämningen snart
14nm+^10 eller 14nm+E10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HenrikM:

Vi får börja förenkla benämningen snart
14nm+^10 eller 14nm+E10

Skickades från m.sweclockers.com

Det som verkligen är förbryllande är ju att de kallar det plus för de vill ju gå minus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vid tidigare kapacitetsproblem hos TSMC har bolaget prioriterat sina storkunder, medan mindre fått stå tillbaka. Huruvida så är fallet den här gången framgår inte.

Total omsättning för 2018:

  • Apple - 266 Miljarder USD

  • Huawei - 107 miljarder USD

  • AMD - 6 miljarder USD

Det ser i så fall ut att kunna bli brist på AMD-processorer men vad gör det när man kan få privilegiet att få köpa senaste iPhonen för 20 papp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Det som verkligen är förbryllande är ju att de kallar det plus för de vill ju gå minus.

Jag tror Intel gör allt för att gå plus på sina 14nm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd

nu kan vi bara hoppas på att nya iphone failar så att produktionen för AMD kan prioriteras.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Bättre en egen nod än att köa hos leverantören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som om inte tillgången på 3900X var dålig nog redan.

Precis, det är anledningen att det fick bli en 3700X för mig.

Inte säker på att jag vill veta hur länge jag kan komma behöva vänta på 3950X nu bara (vart tog den för övrigt vägen, skulle den inte släppas nu i september?)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Bättre en egen nod än att köa hos leverantören

Ja, för har man egen nod så råkar man ju garanterat inte ut för kapacitetsbrist

Skrivet av backfeed:

Precis, det är anledningen att det fick bli en 3700X för mig.

Inte säker på att jag vill veta hur länge jag kan komma behöva vänta på 3950X nu bara (vart tog den för övrigt vägen, skulle den inte släppas nu i september?)

September är tekniskt sett inte slut än så det finns hopp Men risken är stor att det blir en papperslansering, såvida de nu inte redan binnat det götta kislet i massor och processorerna är färdiga att levereras i hyffsat stora volymer. Sedan är ju 3950X i en annan prisklass så det kanske inte blir någon vidare rusning efter den heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Ja, Intel kanske kan höra av sig när de fått rätt på sin produktion av desktop-processorer på en mindre nod. När det nu än blir. För 14nm funkar nog inte ... hur många plus man än lägger bakom.

@kelthar

Men nu är ju 14nm+++++++++++++++ en riktig förfinad teknik som är bättre än första gen 7nm. 😁

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, för har man egen nod så råkar man ju garanterat inte ut för kapacitetsbrist

Tyvärr för AMD så kan TSMC sänka AMD väldigt hårt. Amd har ju inget val liksom. Undrar hur TSMC fördelar sitt kapacitet bland dem som är i kön. Man har väl kontrakt i en viss mängd och tid och det uppdateras löpande?

T.ex apple...TSMC kan helt enkelt prioritera dem som de tjänar mest på och då kan AMD få problem. Strategiskt så är AMD väldigt beroende av TSMC vilket kan påverka förhandlingarna mellan dessa. Det finns risk att TSMC kommer att mjölka AMD. Inte så hårt men ändå.

dvs...kommer det att vara brist på iphones???? Mer troligt AMD-prossar.

En annan sak. Kanske TSMC hämnas eller vill pressa AMD (spelar lite fullt) p.g.a Globalfoundries???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tyvärr för AMD så kan TSMC sänka AMD väldigt hårt. Amd har ju inget val liksom. Undrar hur TSMC fördelar sitt kapacitet bland dem som är i kön. Man har väl kontrakt i en viss mängd och tid och det uppdateras löpande?

T.ex apple...TSMC kan helt enkelt prioritera dem som de tjänar mest på och då kan AMD få problem. Strategiskt så är AMD väldigt beroende av TSMC vilket kan påverka förhandlingarna mellan dessa. Det finns risk att TSMC kommer att mjölka AMD. Inte så hårt men ändå.

dvs...kommer det att vara brist på iphones???? Mer troligt AMD-prossar.

En annan sak. Kanske TSMC hämnas eller vill pressa AMD (spelar lite fullt) p.g.a Globalfoundries???

Ja det är såklart en möjlighet och det bästa för alla är väl om det inte blir så. Man får väl hoppas att AMD inte lagt alla ägg i samma korg utan är fria att välja någon annan i framtiden om det skulle bli strul med dem. "Ni måste köpa av oss, och det står oss fritt att behandla er som skit" är ju inte så trevliga avtalsvikor direkt.

Förhoppingsvis så har de kontrakt på volymer oavsett kapacitet. Vore ju lite skumt om t. ex Apple får all kapacitet bara för att de drar in mer stålar.

Sedan så är det väl också en faktor att AMD är på tillväxt, medans Apple jobbar i en allt mer mättad marknad så hur fördelningen kommer se ut beror väl också på hur de viktar det. Men oavsett vsd så är det ju tråkigt för alla inblandade när TSMC inte kan möta upp efterfrågan.

Kapacitetsbrist är dock kapacitetsbrist, oavsett om man tillverkar själv eller överlåter det till extern part. Det hade ju knappast gått bättre för AMD om de valt att inte knoppa av GloFo för ett antal år sedan. Jag tror de hade varit helt irrelevanta idag om så varit fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det hade ju knappast gått bättre för AMD om de valt att inte knoppa av GloFo för ett antal år sedan. Jag tror de hade varit helt irrelevanta idag om så varit fallet.

Det är patentbråket mellan GB och TSMC som jag tänkte på. Jag vet inte hur mycket GB och AMD är sammanfogade idag men inte är det roligt när 2 leverantörer råkar i luven på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

LoL
Var det inte AMD som fick licenstillverka Intel-CPUer för att det var ett lagkrav i USA att man måste ha minst två leverantörer?

Inte lagkrav, utan det var ett krav från IBM för att de skulle vilja använda Intel's CPUer till sin nya "IBM Personal Compute". De krävde att ha en "second source" för att inte stå utan CPUer ifall Intel plötsligt skulle gå i konkurs. (Kom ihåg att Intel var ett ganska litet företag på den tiden, så att de skulle kunna gå i konkurs med kort varsel var inte så osannolikt.)

Permalänk

Lång tidsfördröjning i foundrybranchen.

Genomloppstiden är väldigt lång, tex så tar det nästan tre månader för en skiva 7nm att processa och produktionen bokas minst 6 månader i förväg.
Det vill säga att eventuella brister på marknaden av tex amd chips nu har väldigt lite att göra med detta som rapporteras här, det som säljs nu planerades för minst nio månader sedan.
Sedan kam man som kund allokera om inom sina beställda skivor vad som skall produceras men med ca tre månaders fördröjning till färdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zoolook13:

Genomloppstiden är väldigt lång, tex så tar det nästan tre månader för en skiva 7nm att processa och produktionen bokas minst 6 månader i förväg.
Det vill säga att eventuella brister på marknaden av tex amd chips nu har väldigt lite att göra med detta som rapporteras här, det som säljs nu planerades för minst nio månader sedan.
Sedan kam man som kund allokera om inom sina beställda skivor vad som skall produceras men med ca tre månaders fördröjning till färdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

intressant. Dvs AMD om de vill öka mängden så tar det 6 mån innan det synns på hyllorna? +denna försening då.
Detta gäller knappast intel. wow, vilken fördel de har då de kan justera volymen och prioriteringar mycket snabbare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

intressant. Dvs AMD om de vill öka mängden så tar det 6 mån innan det synns på hyllorna? +denna försening då.
Detta gäller knappast intel. wow, vilken fördel de har då de kan justera volymen och prioriteringar mycket snabbare.

Intel kan ju inte idag tillverka så mycket som de skulle vilja så att de snabbt skulle kunna tillverka ännu mera verkar ju oerhört osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Total omsättning för 2018:

  • Apple - 266 Miljarder USD

  • Huawei - 107 miljarder USD

  • AMD - 6 miljarder USD

Det ser i så fall ut att kunna bli brist på AMD-processorer men vad gör det när man kan få privilegiet att få köpa senaste iPhonen för 20 papp?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det talar inte om hur stor kund de är för TSMC. AMD lever på sälja kretsar medan exempel vis Apple säljer datorer, telefoner, mjukvara och musik mm. Så för hållande liten del av omsättningen är deras egna kretsar, så jag skulle inte vara förvånad om AMD är en större kund för TSMC än Apple. Där emot har Apple större plånbok och kan säkert betala mer än AMD exempel vis.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."