AMD överväger Radeon Image Sharpening för RX Vega-serien och Radeon VII

Permalänk
Melding Plague

AMD överväger Radeon Image Sharpening för RX Vega-serien och Radeon VII

Bildförbättringstekniken Radeon Image Sharpening stöds i Navi- och Polaris-baserade grafikkort, men saknas för Vega-familjen. Nu undersöker AMD intresset för att ta tekniken även till Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@JonasT Det skulle vara roligt att se ett test kring DLSS/Freestyle, RIS osv. om/när ni får tid över. De är inte helt jämförbara och det finns redan en artikel kring DLSS här på Sweclockers men det skulle vara intressant med en direkt jämförelse mellan Nvidia och AMD i form av upplevd bildkvalitet, inverkan på FPS osv.

Jag har inte testat någon av teknikerna själv men den allmänna uppfattningen verkar vara att RIS är det alternativ som ger bäst resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

"Hej kära kunder!
Här är en lista på features vi skulle kunna ge er, men valt att inte göra därför att ni borde skämmas som inte köpte det senaste och dyraste direkt när det kom ut. Men nu tänkte vi vara snälla och låta er se vad vi kan - men inte vill - ge er. Kanske något av dessa alternativ kommer som en trevlig julklapp.

Mvh AMD"

Permalänk
Medlem

Märkligt av AMD...
De som köpt dyrare grafikkort får sämre stöd/support...hur tänker man..?
Det kan ju vara bra att vara rädd om sin kundbas då det i framtiden kanske finns fler alternativ/tillverkare att välja på.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ågren:

@JonasT Det skulle vara roligt att se ett test kring DLSS/Freestyle, RIS osv. om/när ni får tid över. De är inte helt jämförbara och det finns redan en artikel kring DLSS här på Sweclockers men det skulle vara intressant med en direkt jämförelse mellan Nvidia och AMD i form av upplevd bildkvalitet, inverkan på FPS osv.

Jag har inte testat någon av teknikerna själv men den allmänna uppfattningen verkar vara att RIS är det alternativ som ger bäst resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det skulle vara intressant att granska de olika tillverkarnas skärpetekniker ihop med upplösningsskalning. Det ligger på min personliga önskelista att försöka hinna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

... skärpetekniker ...

Där läste jag "skräp"-tekniker ... men det var nog för att jag tänkte i de banorna.

Men det är nog för att jag personligen inte medvetet använt något av dem. Är det som man brukar aktivera i spelets graphics settings eller är det något som man gör i någon kontrollpanel. Nu menar jag just denna sharpening.

Jag har alltid föredragit att utvecklarna gör sin egen postprocessing så att det blir likadant på alla platformar. Fast det blir väl lite svårt när det är hårdvaruaccellererat och vissa platformar inte har stöd för accellereringen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"AMD har dock inlett en undersökning där företagets kunder får rösta på vilka funktioner de helst vill se i kommande uppdateringar av drivrutinen Radeon Software Adrenalin."

Inte för att vara sån men AMD har låtit kunder rösta på funktioner sen Adrenalin släpptes

Permalänk
Medlem

Frågan som ställdes: "Använder du ett Vega-baserat grafikkort och saknar stödet för Radeon Image Sharpening?", JA vi har ett V64 i en av datorerna, och självklart måste AMD tillföra RIS-funktion till Vegafamiljen! Uppmanar alla som stödjer detta att delta i omröstningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja tack!

(Sitter på ett Vega64 Nitro+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

"AMD har dock inlett en undersökning där företagets kunder får rösta på vilka funktioner de helst vill se i kommande uppdateringar av drivrutinen Radeon Software Adrenalin."

Inte för att vara sån men AMD har låtit kunder rösta på funktioner sen Adrenalin släpptes

Så är det, och jag tycker de varit lyhörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

"Hej kära kunder!
Här är en lista på features vi skulle kunna ge er, men valt att inte göra därför att ni borde skämmas som inte köpte det senaste och dyraste direkt när det kom ut. Men nu tänkte vi vara snälla och låta er se vad vi kan - men inte vill - ge er. Kanske något av dessa alternativ kommer som en trevlig julklapp.

Mvh AMD"

"Man är galen om man inte köper ett RTX kort. Förresten, nästa vecka lanserar vi 1650Ti, utan RT"

Truely Yours Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag håller med om att det skulle vara intressant att granska de olika tillverkarnas skärpetekniker ihop med upplösningsskalning. Det ligger på min personliga önskelista att försöka hinna med.

Blir inte det väldigt svårt eftersom det måste bli subjektivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

"Hej kära kunder!
Här är en lista på features vi skulle kunna ge er, men valt att inte göra därför att ni borde skämmas som inte köpte det senaste och dyraste direkt när det kom ut. Men nu tänkte vi vara snälla och låta er se vad vi kan - men inte vill - ge er. Kanske något av dessa alternativ kommer som en trevlig julklapp.

Mvh AMD"

Jag gillar Amd, men just detta har jag också väldigt svårt att köpa/förstå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag läste fel. Överger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Någon som ber om ett sådant köpråd är troligtvis inte mogen att själv bygga sin egen dator så svaret blir att köp en färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Så är det, och jag tycker de varit lyhörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Nu är det väl ingen som köper ett grafikkort för drivrutinspaketet men jag tycker AMDs är ett väldigt trevligt plus.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom @NutCracker
Jag gillar vad AMD gör just nu, mycket bra och rätt. Men detta känns som ett försök till bra PR genom Goodwill men i mina ögon känns det bara riktigt sunkigt.
Och två fel gör inte ett rätt, när Nvidia gör dumma saker kan vi klanka på det i den tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag, som spelar PUBG saknar EN sak med mitt Radeon 7 som Nvidia har, möjligheten att man kan autospara kills/deaths/knocks och sen efter matchen publicera klippen på tex youtube mm. Och det får man inte välja där ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag, som spelar PUBG saknar EN sak med mitt Radeon 7 som Nvidia har, möjligheten att man kan autospara kills/deaths/knocks och sen efter matchen publicera klippen på tex youtube mm. Och det får man inte välja där ...

Håller med, satt med ett 1070 förut och det var väldigt bra funktioner med nvidia. Nu har jag ett vega 64 och saknar de där lite.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Håller med, satt med ett 1070 förut och det var väldigt bra funktioner med nvidia. Nu har jag ett vega 64 och saknar de där lite.

Ja, hade ett 1070 jag med, det är väl det enda jag saknar sen jag uppgraderade, inte en viktig sak så, men en så smidig lösning! Hoppas dom får det till min nästa uppgradering iaf, annars får jag kanske byta till Nvidia igen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Finns nog en viss missuppfattning. Listan med features är alltid aktiv (och nås från stjärnan i övre högra hörnet av radeon settings), och handlar om vilken sak som ska implementeras först (prioritetslista!). Detta för att de inte har all arbetskraft i världen. Utöver det så påverkas ~14x fler av det om det släpps till polaris istället för Vega (om vi utgår från att steam HW survery är någorlunda approximativ), så de utgick från den största gruppen, snarare än den mest exklusiva gruppen. Dock så skulle de nog prioritera den exklusiva gruppen i det här fallet, då de blir mest förbannad.

Utöver det kan det ha taktiska fördelar, de vill lansera Navi14 som ska ersätta Polaris, Vega är i stort sett slutsåld, och av denna anledningen ger de Polaris fördelar först. För polaris kommer att bli mycket svårare att sälja när Navi14 släpps.

Skrivet av JonasT:

Jag håller med om att det skulle vara intressant att granska de olika tillverkarnas skärpetekniker ihop med upplösningsskalning. Det ligger på min personliga önskelista att försöka hinna med.

Kom ihåg bara att DLSS i Control inte är DLSS, men kallas för DLSS. Varför det kallas för DLSS när det inte är DLSS är... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

Blir inte det väldigt svårt eftersom det måste bli subjektivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Med prestandatester och skärmdumpar kan var och en avgöra vilken teknik de föredrar. Sen skulle vi givetvis bedöma kvalitén subjektivt också.

Skrivet av Radolov:

Kom ihåg bara att DLSS i Control inte är DLSS, men kallas för DLSS. Varför det kallas för DLSS när det inte är DLSS är... ¯\_(ツ)_/¯

Intressant! Finns det någon mer läsning på det ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Finns nog en viss missuppfattning. Listan med features är alltid aktiv (och nås från stjärnan i övre högra hörnet av radeon settings), och handlar om vilken sak som ska implementeras först (prioritetslista!). Detta för att de inte har all arbetskraft i världen. Utöver det så påverkas ~14x fler av det om det släpps till polaris istället för Vega (om vi utgår från att steam HW survery är någorlunda approximativ), så de utgick från den största gruppen, snarare än den mest exklusiva gruppen. Dock så skulle de nog prioritera den exklusiva gruppen i det här fallet, då de blir mest förbannad.

Utöver det kan det ha taktiska fördelar, de vill lansera Navi14 som ska ersätta Polaris, Vega är i stort sett slutsåld, och av denna anledningen ger de Polaris fördelar först. För polaris kommer att bli mycket svårare att sälja när Navi14 släpps.

Kom ihåg bara att DLSS i Control inte är DLSS, men kallas för DLSS. Varför det kallas för DLSS när det inte är DLSS är... ¯\_(ツ)_/¯

Fast det dom gör är ju att de pinkar på dom som köpt deras dyraste grejor...=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@ThomasLidstrom @NutCracker
Jag gillar vad AMD gör just nu, mycket bra och rätt. Men detta känns som ett försök till bra PR genom Goodwill men i mina ögon känns det bara riktigt sunkigt.
Och två fel gör inte ett rätt, när Nvidia gör dumma saker kan vi klanka på det i den tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligen missförstod du vad jag skrev "...väldigt svårt att köpa/förstå!" Amd's strategi i denna fråga. Har uppmanat alla som önskar verka för en ändring att delta i omröstningen https://www.feedback.amd.com/se/5A1E27D203B57D32

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Intressant! Finns det någon mer läsning på det ämnet?

Definitivt!

Du kan alltid referera till deras inlägg om det.

"Leveraging this AI research, we developed a new image processing algorithm that approximated our AI research model and fit within our performance budget. This image processing approach to DLSS is integrated into Control, and it delivers up to 75% faster frame rates."

Anledningen är alltså att DLSS är för segt för tillfället.

"Our next step is optimizing our AI research model to run at higher FPS. Turing’s 110 Tensor teraflops are ready and waiting for this next round of innovation. When it arrives, we’ll deploy the latest enhancements to gamers via our Game Ready Drivers."

Du kan se digitalfoundry bryta ner det också. DLSS i Control beror på temporala aspekter också, så om du står still så ser allt förmodligen perfekt ut (medan i rörelse kan det uppstå vissa artefakter).

För att vara extra tydlig. Denna algoritm körs inte på tensor cores, utan utnyttjar FP16. Fanns en skärmdump på twitter förut med nvidia inspector från scener i star wars demot vs control, där tensor cores hade extremt hög aktivitet i star wars demot, och låg aktivitet i control (körde bara FP16 uträkningar och inte tensor ops). Nu verkar de inläggen dock ha tagits bort, men de var helt klart autentiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag håller med om att det skulle vara intressant att granska de olika tillverkarnas skärpetekniker ihop med upplösningsskalning. Det ligger på min personliga önskelista att försöka hinna med.

Gör ni detta så glöm inte att ta med ReShade.
LumaSharpen och AdaptiveSharpen kan göra underverk med ett spel.
Blir helt fantastiskt i tex Witcher och Dragon Age Inquisition.

Prova. Ställ in dom olika shaders efter tycke o smak.
Är faktiskt förvånad över att så få verkar använda det. Det kostar ingen prestanda alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar ju direkt toppa listan av undersökningen tillsammans med Integer Scaling.

Permalänk
Medlem

Hur tänker de där. Det känns ju ganska så självklart att man vill ha Radeon Image Sharpening om man lagt pengar på ett dyrare AMD Vega.

Lär ju snarare vara de som sitter på Polaris som bryr sig mindre om sånt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl klenare grafikkort som har mer nytta av det och egentligen inte skulle orka driva upplösningen eller har jag missuppfattat RIS?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Ja, detta är ju knappast bra för AMD. Dissa VEGA. Med tanke på den uppsjö med VEGA som finns och som fortfarande säljs. APU i både Stationära och i laptops använder VEGA utöver de dedikerade VEGA kort som sålts. Så nog finns det en hel del VEGA användare därute varav undertecknad har två.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz