Regeringen kan ändra kemikalieskatten till att omfatta e-handel från utlandet

Permalänk
Melding Plague

Regeringen kan ändra kemikalieskatten till att omfatta e-handel från utlandet

I samband med att regeringen presenterar sin budget för 2020 aviseras att kemikalieskatten kan justeras till att även omfatta utländsk e-handel. Förslaget välkomnas av Elektronikbranschen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men va fan! Mera skatter och en dålig sådan.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Master of Overkill

Hur ska dom sköta skatten mot varor från Tyskland tex?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl bara en tidsfråga. Det är ju ideologi för rådande regering att ta ut skatt på allt de kan komma undan med.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Byråkratin för detta kommer bli besvärlig, i slutändan påverkar det konsumenterna främst.

Är detta förenligt med principen om fri rörelse för varor och tjänster inom EU?

Kan detta tolkas som ett hinder då ex. tysk näthandel har valt att etablera sig i ett medlemsland som ej har denna skatt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kemikalierna är en livförsäkring. Hur kan man straffbeskatta en livförsäkring? Då kan vi beskatta cykelhjälmar och säkerhetsbälten också.
Vad skulle försäkringsbolagen säga om flamskyddsmedlet inte existerade? Det räddar liv, det skyddar fastigheter och egendom mot bränder. Rätta mig om jag har fel...Jag kan köpa en kemikalieskatt, men då måste det finns ett bättre och billigare alternativ.

Edit: frågetecken utbytt mot punkt i första meningen.

Permalänk
Medlem

Hur ska de ens kunna hålla koll på vilka utländska butiker som ska beskattas?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Då blir det än mer värt att använda sig av mailboxde och liknande tjänster alltså. Då betalar man dessutom lägre moms också, win-win för oss och total förlust för statskassan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Hur ska dom sköta skatten mot varor från Tyskland tex?

Jag undrar också hur de ska göra det. Speciellt då det handlar om företag som finns i andra EU länder. Undrar om de får igenom detta. Det ska ju vara fri handel och då kan inte andra länder lägga på massa skitskatter för att företag i deras land klagar. Då får de ta bort skiten i Sverige istället.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Att skatten även tas ut för handlare utanför Sverige är ju i grunden bra. Då särbehandlas inte Svenska handlare och kan konkurera på lika vilkor. Däremot borde detta drivas i EU så hela EU har en sådan här avgift och hanteras centralt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag undrar också hur de ska göra det. Speciellt då det handlar om företag som finns i andra EU länder. Undrar om de får igenom detta. Det ska ju vara fri handel och då kan inte andra länder lägga på massa skitskatter för att företag i deras land klagar. Då får de ta bort skiten i Sverige istället.

Det är inga problem då posten kan ta ut avgift för alla paket utanför EU.
Nu blir uppgiften att kolla alla paket innanför EU med för att ta ut den avgiften och skulle tro att man får betala dom 75:- posten tar ut för paket utanför EU med då.
Men ja jag tror det finns stora möjligheter att det här kan fällas av EU.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Skatten känns totalt meningslös och är en punktskatt för att finansiera annat. Nu har vi en skatt som ökar administrativt arbete och det är mycket bättre om den slopas helt och hållet. Givetvis skapar den orättvis konkurrens också. Finns en anledning varför danska butiker ligger överst på Prisjakt.

Jag kan inte komma på någon elektronik alls som jag valt att inte köpa för att den beskattas med kemikalieskatt. Tillverkare uppmanas inte att använda mindre kemikalier så länge de inte kan ta bort det helt och hållet. Skatten är ju som nämnt inte grundad i mängden dåliga ämnen utan på produktviktens helhet.

Detta är en skatt som retar upp mig. Hade varit bättre att försöka stoppa produkter som inte försöker minimera kemikalier i produkter. Flamskydd i en TV känns ändå rätt vettigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bra där, nu kan alla i södra Sverige ta bilen över till Danmark eller Tyskland och köpa sina varor istället. Eller vi kan ta flyget till USA för det årliga elektronikinköpet, det blir mycket mera miljövänligt. Att snuva staten på idiotskattepengar är ju redan en folksport.

Här är en annan idé: vi skrotar värdelösa skatter som gör varken från eller till när det gäller folks miljötänk och som bara har som mål att dryga ut statskassan. Vill regeringen ha dessa skatter får de förankra dom på EU nivå eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Skatter i alla dess former smyger sig på oss.

Det börjar smått och vi vänjer oss vid dem.
Sedan kommer de stora skatterna.

Har inget med miljön att göra. Det är skit snack.
MKB i malmö har redan infört ransoner på varmvatten. De sänker hyran men då måste du hålla dig inom din ranson för att inte gå över din gamla hyra.
Den ransonen är att du ska duscha ett par minuter per dag med varmvatten. DU går över din ranson utan problem.... Och detta är redan in effekt i Sverige.. Helst sjukt Så nu betalar vi mer för boendet än förra året.

Its all about the money. Och vi har stora svarta hål som måste fyllas.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det är väl i grunden bra. Om man nu skall ha en skatt så skall den väl betalas, och är det så att folk försöker smita genom att missgynna Svensk handel och istället handla från utlandet, vilket missgynnas Svenska butiker och Svenska jobb, så är det bra att hålet täpps till.

Datorkomponnter omfattas ju inte av skatten oabsett så jag bryr mig inte så mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Skatten känns totalt meningslös och är en punktskatt för att finansiera annat. Nu har vi en skatt som ökar administrativt arbete och det är mycket bättre om den slopas helt och hållet. Givetvis skapar den orättvis konkurrens också. Finns en anledning varför danska butiker ligger överst på Prisjakt.

Jag kan inte komma på någon elektronik alls som jag valt att inte köpa för att den beskattas med kemikalieskatt. Tillverkare uppmanas inte att använda mindre kemikalier så länge de inte kan ta bort det helt och hållet. Skatten är ju som nämnt inte grundad i mängden dåliga ämnen utan på produktviktens helhet.

Detta är en skatt som retar upp mig. Hade varit bättre att försöka stoppa produkter som inte försöker minimera kemikalier i produkter. Flamskydd i en TV känns ändå rätt vettigt.

Det sjuka är att den blir kontraproduktiv på så många sätt. Det sjukaste enligt mig är att användning av olika kemikalier (gjutmassa, lim etc.) ofta möjliggör en lättare design (sitter själv och designar en del med olika viktkrav, så vet att så är fallet) som alltså beskattas lägre och dessutom försämrar reparerbarhet och därmed livslängd.

Permalänk
Medlem

Gör mig varken från eller till. Köper inte så pass mycket elektronik att det påverkar mig.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Permalänk
Hjälpsam

Samtidigt subventionerar men laddhybrider och elbilar, som inte vanliga människor har råd med.
Såg att de justerade utsläppsgränserna för subventioner så att inte Volvo XC90 laddhybrid halkade utanför.
Vad kostar en XC90 laddhybrid, en miljon?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Och icke att förglömma: Hårddisken kostar inte extra såvida den inte är extern, för datorkomponenter omfattas inte av skatten! Så det är många som beklagar sig utan att ens veta vad skatten appliceras på. Påminner lite om den där memen "Jag struntar i att det inte är sant, det är förjävligt ändå!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett gäng meningslösa inlägg har raderats i enlighet med §1.6
"Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje."

Notera alltså att bara häva ur sig att man inte gillar vissa partier eller liknande inte räcker för att inlägget skall få vara kvar.

Diskutera gärna ämnet, men att bara kasta paj får man göra på den egna sidan av skärmen.

För den som skulle vilja ha en påminnelse om hur diskussionen sköts gällande politiska ämnen inom vårt kärnområde så får man läsa:
https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Hade alla pengar från kemikalieskatten gått oavkortat till forskning & miljöåtgärder så hade jag ärligt talat inte haft något emot det! Men precis som med skatten på drivmedel så är det bara något staten använder för att täcka upp för kostnader som skenat iväg senaste åren (invandring) 🙄

Får bli roadtrip till Tyskland i ren protest för att köpa hårdvara, oavsett om det lönar sig eller ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Betalar man världens högsta skatt ska man kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, skola, omsorg, polis som kan skydda sina invånare m.m. Det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hade inte sagt något om denna "skatt" varit öronmärkt till sjukvården (som trots allt får stå för livräddande när "kemikalierna" tar ut sin rätt) men som det verkar nu är det lite löst vilket svart hål det rullar ner i.

Näst på tur är utökad skatt på valfri miljövänlig teknik i takt med att bensin- och diesel-förbrukning sjunker. Någonstans måste staten ta för att täcka den förlusten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Expertgissare

Är inte detta lite tandlöst för miljön? Är det inte bättre att börja nysta upp den stora härva av planerad föråldring av elektronik, samt lagstadga enklare och billigare reparationer på elektroniken som säljs.
Men aja, antar att det är både lättare och kortsiktigt mer lönsamt för staten att inte politiker anstränger sig på riktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Att man lägger ett idiotiskt förslag på ett annat idiotiskt förslag gör tyvärr inte att det blir ett bra förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

mitt problem med skatten är hur den appliceras.
det är vi konsumenter som ska betala skatten, oavsett om produkten använder kemikalier eller inte.

det bättre i detta fall borde väl vara att tillverkaren betalar skatten för att få sälja varan i sverige.
när sen leverantör X märker att leverantör Y kan sälja sin vara flera hundra kronor billigare för att Y tagit bort någon kemikalie så kommer X också vilja ta bort sin kemikalie.

det är DÅ vi har en vinning på denna skatt. som den är idag är det bara ett annat ord för att fylla på statskassan

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@kotz: nu har ju Malmö enorma problem så att det kommunala fastighetsbolaget försöker kräma ur varje krona förstår jag

Permalänk
Datavetare

Låter det vara osagt om skatten är vettig eller ej, men om nu man absolut ska ha skatten är detta en väldigt vettig förändring.

Och är det så klurigt rent administrativt? Redan idag ska ju MOMS tas ut i import-landet när man handlar mellan EU-länder.

Då det redan finns fungerande rutiner för att hantera att olika länder har olika MOMS-satser borde det väl inte vara så svårt att lägga på andra lokala skatter, eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så går det med partier som aldrig bryr sig om sanningen. Där allt är underställt ideologin. Det genomsyrar deras hållning i så många frågor. Men kemikalieskatten är en bra illustration för den teknikintresserade. De som förespråkar denna skatt vet mycket väl att den inte kommer påverka företag till att anpassa innehållet i sin tillverkning. Men de spelar dumma och framför det argumentet för det låter bra. Vad som är sant är irrelevant.