Grand Theft Auto: San Andreas gratis när Rockstar sjösätter spelklient

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

kanske dags för valve att se över sina avgifter?

Nu är det är alldeles för sent. De skulle sänkt avgifterna drastiskt för länge sedan. Nu är utvecklingen med egna spelklienter redan igång. Det är mer lönsamt att ha en egen spelklient än att använda svindyra Steam. Så enkelt är det..
Valves girighet har triggat utvecklingen till separata spelklienter. Synd eftersom Valves idé att samla alla olika spel i en klient egentligen är en bra idé. Valve måste vara nervösa nu när deras monopol håller på att upplösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag kommer ihåg en tid när alla spel hade sin egen installation. Vi kanske börjar gå tillbaka till det? Föredelen är att det inte finns någon anledning att ha spelet körandes i bakgrunden när man inte använder det.

Varför behöver du köra spel i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa/koppla in en handkontroll när man spelar GTA / RedDead osv på PC? Känns som att det blir skönare att typ köra bil, men mindre skönt att sikta/skjuta.

Endast kört dessa typer av titlar på konsol tidigare, och spelar uteslutande FPS spel på PC nu förtiden.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

När ska någon utveckla en plattform som länkar ihop alla dessa tjänster till ett bibliotek undrar jag

Nu har jag tyvärr inte kommit in i betan själv ännu, men detta är väl precis vad GOG Galaxy 2.0 är ute efter att fixa.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bugar! Detta var mitt favoritspel till Playstation 2 så detta tänker jag tanka hem och spela igenom och ha jävligt kul.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Är det värt att köpa/koppla in en handkontroll när man spelar GTA / RedDead osv på PC? Känns som att det blir skönare att typ köra bil, men mindre skönt att sikta/skjuta.

Endast kört dessa typer av titlar på konsol tidigare, och spelar uteslutande FPS spel på PC nu förtiden.

Ja, det är det. Jag brukar använda kontrollen när jag kör, och mus o tangentbord utanför bil/flyg mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av pchelp:

Trevligt att de släpper San Andreas gratis men det börjar bli lite tröttsamt att man måste ha femtioelva olika klienter installerade

Tänk på säkerhetsaspekten också! Jag ser i framtiden att någon av klienterna kommer bli hackade och vips så är all personlig information ute där i det vilda. Ju fler klienter man har ju fler säkerhetshål öppnar man sig för.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Ah wow! Så man kan byta under spelets gång? Det låter ju grymt! Krävs det någon speciell mjukvara eller handkontrol för det eller är det typ alltid så när man har en kontroll inkopplad?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bra, att försöka hitta GTA-V installern varje gång man behöver installera GTA var så jävla krångligt.

Håller med, helt hopplöst att försöka hitta den utan en google-sökning med rätt sträng.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hade varit mycket lättare att få folk att testa om de istället gav bort GTA V gratis, med förbehållet att det måste köras genom launchern då. Skulle kostat dem en del men samtidigt så är det så att skall man ta sig in på marknaden med buller och brak så krävs något riktigt extraordinärt. Till och med jag som hatar Launchers hade inte kunnat motstå ett sådant erbjudande. Och väl där så hade jag säkert klickat runt och köpt saker också.

Visst är GTA SA ett bra spel. Det är det verkligen. En klassiker, men det är för gammalt nu. GTA V skulle varit ett större dragplåster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

@jnsson: Ah wow! Så man kan byta under spelets gång? Det låter ju grymt! Krävs det någon speciell mjukvara eller handkontrol för det eller är det typ alltid så när man har en kontroll inkopplad?

Spelet känner av från vilken kontroll (mus/tangentbort eller xbox/PS kontroll) senaste rörelsen/knapptryck kom ifrån. Det är så här i alla spel jag kört

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför behöver du köra spel i bakgrunden?

Nej, precis, det behöver man ju inte. "Spelklienter", däremot, älskar ju att köras som bakgrundsservice, även om man förstås kan hindra dem.

Permalänk
Medlem

Är det samma konto till nya launchern som till Rockstar Social Club?
Kommer mitt GTA V listas som köpt i nya launchern med mitt gamla konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

När ska någon utveckla en plattform som länkar ihop alla dessa tjänster till ett bibliotek undrar jag

GoG Galaxy 2.0 gör detta.

Riktigt trevlig klient måste jag säga. Väldigt överskådligt med alla spelen (jag har tydligen över 400 spel via alla företag: Uplay, Steam, GoG mm).
Med det är closed beta just nu.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Spelet känner av från vilken kontroll (mus/tangentbort eller xbox/PS kontroll) senaste rörelsen/knapptryck kom ifrån. Det är så här i alla spel jag kört

Kanon, tusen tack!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Är det värt att köpa/koppla in en handkontroll när man spelar GTA / RedDead osv på PC? Känns som att det blir skönare att typ köra bil, men mindre skönt att sikta/skjuta.

Endast kört dessa typer av titlar på konsol tidigare, och spelar uteslutande FPS spel på PC nu förtiden.

Kör bil med handkontroll och tangentbord/mus för skjutningen , funkar riktigt bra enligt mig
Edit: Du kan trycka på Handkontrollen och tangentbordet så kommer du se att båda kommer reagera på att köra och svänga så när du ska skjuta någon så kan du lägga kontrollen på bordet och byter till t-bord och mus, riktigt trevligt gjort av rockstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det samma konto till nya launchern som till Rockstar Social Club?
Kommer mitt GTA V listas som köpt i nya launchern med mitt gamla konto?

Installerade Launchern igår och jag har spelet på steam..
Stog köp GTA 5, tur att jag hade 2 oöppnade boxar med GTA 5 så jag slapp köpa det ännu en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det samma konto till nya launchern som till Rockstar Social Club?
Kommer mitt GTA V listas som köpt i nya launchern med mitt gamla konto?

Om du köpt det på Steam, verkar det inte göra det, annars ja

Skrivet av ExcZist:

Installerade Launchern igår och jag har spelet på steam..
Stog köp GTA 5, tur att jag hade 2 oöppnade boxar med GTA 5 så jag slapp köpa det ännu en gång

Mitt GTA V finns med i launchern, men då har jag inte köpt mitt på Steam, utan fysisk box, så det är länkat till mitt Rockstar konto sedan innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Är det värt att köpa/koppla in en handkontroll när man spelar GTA / RedDead osv på PC? Känns som att det blir skönare att typ köra bil, men mindre skönt att sikta/skjuta.

Endast kört dessa typer av titlar på konsol tidigare, och spelar uteslutande FPS spel på PC nu förtiden.

Med en analog keyboard eller keypad slipper du välja . Cooler Master har tillverkat keyboards med ett antal analoga knappar på (wsad knapparna m fl) och de kickstartade för ett tag sen en keypad med 24 analoga knappar. Du får analoga rörelsen från en kontroller och precisionen från mus på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du köpt det på Steam, verkar det inte göra det, annars ja
Mitt GTA V finns med i launchern, men då har jag inte köpt mitt på Steam, utan fysisk box, så det är länkat till mitt Rockstar konto sedan innan

Yes ska man köra via launchern så måste man ha Fysiska boxen, har 2st dock är den ena öppnad nu till PC.
Trist att man måste börja om men det gör nog inte så mycket då jag ändå spelar GTA Online på konsol och inte på steam "fast man har det på steam ":p
Edit: Har man köpt spelet på steam så loggar man ju in med sitt social club konto men spelet måste man ju köpa på nytt.

Permalänk
Proffsmoddare

Vad skoj, ännu en klient.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det bästa Rockstar kan göra nu om dom vill att folk ska skaffa deras klient är inte att ge oss San Andreas gratis utan att släppa RDR och RDR2.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det bästa Rockstar kan göra nu om dom vill att folk ska skaffa deras klient är inte att ge oss San Andreas gratis utan att släppa RDR och RDR2.

Red Dead Redemption hade suttit fint, en sån klassiker.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att en stor nackdel med att alla utgivare har en egen klient är att varje klient är ett potentiellt säkertshål. Fördelen med steam är att den är så stor att valve varit tvungna att lägga lite tid och pengar på att göra den någorlunda säker samt hyfsat buggfri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Säkerhet

Det värsta med alla dessa launchers är att de ofta ligger och kör i bakgrunden även när man inte spelar vilket gör det till ett perfekt mål för hackare.

Permalänk
Medlem

@hölmiz: Du hann visst före. Snart får man ha en helt separat dator enbart till spel så att man slipper att bli av med allt om man blir hackad. Kanske ett XBOX OS för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du köpt det på Steam, verkar det inte göra det, annars ja
Mitt GTA V finns med i launchern, men då har jag inte köpt mitt på Steam, utan fysisk box, så det är länkat till mitt Rockstar konto sedan innan

Ja precis jag köpte direkt på Rockstars Social Club så det borde väl vara samma som att ha köpt fysiska boxen.

Tack för svar! Kom nu på att jag glömde en fråga, får man med sig sparfilen? Kopieras den direkt via social club eller måste jag först ha den lokalt på datorn innan jag kör igång via launchern?

Permalänk
Medlem

Kan man få igång GTA 4 på en windows 10 maskin nu tro?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Nej, det blir inte ytterligare en klient för att spela ett gammalt spel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB