Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Banken kommer börja med att fråga er vilka krediter ni har idag. Sedan kommer de även ta en UC på var och en av er, för att kolla så att uppgifterna stämmer. Rent generellt är blanco-lån aldrig bra, d.v.s. lån som inte ställs mot en säkerhet = konsumtionslån. Har ni många sådana från flera olika kreditgivare bör ni absolut försöka samla allting. Helst innan ni går till banken för att diskutera bolån.

Varje liten kredit kommer oavsett att dras bort från den betalförmåga banken räknar ut att ni har. Men ju färre kreditgivare ni har, desto färre "konkurrerar" med banken som fordringsägare om ni förlorar er betalförmåga. Sedan blir det ju alltid en bedömningsfråga i slutändan och då ser det definitivt bättre ut att ha så få krediter, betalanmärkningar och kreditförfrågningar på sig som möjligt.

Bästa är förmodligen att ni försöker vända på steken och använda krediterna som en del i förhandlingen om bolånet. "Vi är villiga att samla alla våra krediter hos er".

Det va lite så jag tänkte, att framföra att vi är intresserade av att samla våra lån/krediter.
Ingen av oss har någonsin fått en betalningsanmärkning eller ens fått en påminnelse på en faktura etc.
Det som dock känns lite läskigt är att vi fått bolånet beviljat via en digital ansökan. Därefter har min flickvän endast varit inne på banken och legitimerat sig personligen då dom ville det med tanke på att hon har en annan bank.
Idag har vi kickat in 10% i handpenning på huset vi köpt (200000kr) men vi har inte bankmötet för ens 4e oktober.
Har lite lätt ont i magen för att något ska skita sig när vi väl sitter där och diskuterar bolånet.
Att vi får dåliga avtal eller att det rent ut sagt skulle neka oss bolånet.
Kan tillägga att vi INTE skaffat oss mer lån efter att vi fick bolånet beviljat och att jag gått upp cirka 5000kr i lön per månad.
Men som sagt, lite magont har jag allt..

Tack för svar! Mvh

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:
Försök flytta bankmötet närmare?
Förklara läget att du vill få det avklarat så snart som möjligt då andra banker vill oxå ge er lån!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@kalleteodor:
Försök flytta bankmötet närmare?
Förklara läget att du vill få det avklarat så snart som möjligt då andra banker vill oxå ge er lån!

Finns på riktigt ingenting som gör mig så opepp på att ställa upp som när någon direkt drar "det finns andra banker"-kortet.

Permalänk
Medlem

banktjänstemännens tid är snart slut, de är överflödiga och dyra. finns inget som gör mig lika opepp som dryga tjänstemän som inte förstår sin plats i pusslet.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Skaffade ett bundet lån på 3år, tänkte inte då på att jag inte kunde amortera fortare. Hur ser möjligheterna att konvertera en del av lånet till rörligt eller öka amorteringstakten utan att åka på ränteskillnadsersättning?

Går det att "hota" med att de sparpengarna som akumuleras istället för att åka in som amortering hamnar hos en annan bank istället? Vill ju inte ha pengar som ligger på hög i ett konto utan ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Går det att "hota" med att de sparpengarna som akumuleras istället för att åka in som amortering hamnar hos en annan bank istället? Vill ju inte ha pengar som ligger på hög i ett konto utan ränta.

Det är ett rätt så dåligt hot. Banken ser nog helst att du inte amorterar då det är räntan som de tjänar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Skaffade ett bundet lån på 3år, tänkte inte då på att jag inte kunde amortera fortare. Hur ser möjligheterna att konvertera en del av lånet till rörligt eller öka amorteringstakten utan att åka på ränteskillnadsersättning?

Går det att "hota" med att de sparpengarna som akumuleras istället för att åka in som amortering hamnar hos en annan bank istället? Vill ju inte ha pengar som ligger på hög i ett konto utan ränta.

Det kan finnas möjligheter till extra amorteringar utan ränteskillnadsersättning men det skiljer sig nog mycket åt mellan olika banker, ring och kolla

Permalänk
Medlem

Hello!
Ska utöka mitt lån för en renovering. I webbformuläret får man frågan om man vill lösa befintligt lån eller skaffa ett till. Fördelar/nackdelar med att lösa eller skaffa ett till?

@Kakann

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

banktjänstemännens tid är snart slut, de är överflödiga och dyra. finns inget som gör mig lika opepp som dryga tjänstemän som inte förstår sin plats i pusslet.

Och robotar tar över alla fabriker, självkörande bilar etc. Varför inte bara säga som det är, att man är orolig och gärna vill sitta ner och prata igenom hur allt går till? Då garanterar jag att du (iaf hos mig) får en tid, men drar man "byta bank"-kortet så fort det är något som inte passar så kommer jag utgå från att personen kommer byta bank inom kort iaf.

Förstår att jag ställer upp på frågor här visar att jag är dryg och "inte förstår min plats", jag tackar för mig i tråden. Det var trevligt ganska länge!

Permalänk

Snackade med banken idag och vi skulle prata vidare på bankmötet. Allt verkade OK.
En annan fråga, har fått låna pengarna till insats av min far.
Ska jag säga till banken att jag fått pengarna eller att jag lånat pengarna?
Tänkte om det är något de tar med i sin beräkning när det är ett privatlån.
Om något skulle hända farsan så kommer pengarna bli en del av mitt arv.
Vi har givetvis tänkt att skriva papper på det osv.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Och robotar tar över alla fabriker, självkörande bilar etc. Varför inte bara säga som det är, att man är orolig och gärna vill sitta ner och prata igenom hur allt går till? Då garanterar jag att du (iaf hos mig) får en tid, men drar man "byta bank"-kortet så fort det är något som inte passar så kommer jag utgå från att personen kommer byta bank inom kort iaf.

Förstår att jag ställer upp på frågor här visar att jag är dryg och "inte förstår min plats", jag tackar för mig i tråden. Det var trevligt ganska länge!

Jag hoppas att du skojar. Det här är ju din tråd. Kan du inte nöja dig med att ignorera vissa påhopp? Även om jag själv i dagsläget inte har några lånefrågor tycker jag att tråden är intressant, särskilt som en från insidan delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Hej! Intressant tråd!

Vi lånade 900 av 1100 när vi köpte och har sålt av för behov av större, för 1400. Vi har stabil ekonomi i övrigt (700-800k kontantinsats) och även personer som kan hoppa på som medlåntagare, men det vill man ju helst inte ge sig in på då det är ganska kul att klara sig själv.

Vi har utflyttning i mitten på oktober och har inte nästa bostad spikad än. Vi har preliminärt valt att ta vårt pick och pack och flytta till hem till brukskort där huspriserna ligger någonstans runt en kontantinsats där vars vi bor nu.

Vilka utsikter finns det för att köpa för tre miljoner med EN lön i hushållet på drygt 40k inkl alla tillägg, samt kontantinsats av storleken ovan i inlägget? Det känns surt att behöva flytta på sig trots att man jobbat hårt med ekonomin genom inför just ett sådant här vägskäl. Vi har bara en lön för att vi inte vill ha våra barn på statens institutioner!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Det va lite så jag tänkte, att framföra att vi är intresserade av att samla våra lån/krediter.
Ingen av oss har någonsin fått en betalningsanmärkning eller ens fått en påminnelse på en faktura etc.
Det som dock känns lite läskigt är att vi fått bolånet beviljat via en digital ansökan. Därefter har min flickvän endast varit inne på banken och legitimerat sig personligen då dom ville det med tanke på att hon har en annan bank.
Idag har vi kickat in 10% i handpenning på huset vi köpt (200000kr) men vi har inte bankmötet för ens 4e oktober.
Har lite lätt ont i magen för att något ska skita sig när vi väl sitter där och diskuterar bolånet.
Att vi får dåliga avtal eller att det rent ut sagt skulle neka oss bolånet.
Kan tillägga att vi INTE skaffat oss mer lån efter att vi fick bolånet beviljat och att jag gått upp cirka 5000kr i lön per månad.
Men som sagt, lite magont har jag allt..

Tack för svar! Mvh

Kan vara så att jag missförstått dig, men om ni redan har ett lånelöfte så behöver du absolut inte ha en klump i magen. Det värsta som kan hända är att ni får en ränta som ni tycker är dålig. Skulle det hända så rekommenderar jag att ni väljer rörlig ränta och sedan kan ni omförhandla med andra banker när ni känner er redo för det. Om du har gått upp i inkomst (ganska rejält dessutom, grattis!) och ni inte har konsumerat mer än vad era löpande inkomster tillåter sedan ni fick lånelöftet så borde det som sagt inte vara någon fara. Lånet får ni helt garanterat, villkoren går alltid att diskutera.

Vissa är mer benägna än andra att tillgodose banken med sådant som de vill åt, t.ex. att börja pensionsspara. Om ni redan pensionssparar fast i annan bank så är det ett förhandlingskort ni kan utnyttja. Kan ni tänka er att spara lite grann varje månad så kan ni erbjuda det också. Förslagsvis 500 kr i månaden per person i en ISK, eftersom den går att flytta. Undvik kapitalförsäkringar av just den anledningen, men jag har inte hört banker tala om KF på många år.

Banken kommer garanterat vilja ha så mycket från er som möjligt, men ge inte vika för vad som helst. Försök uppnå en nivå där ni känner er nöjda med villkoren som erbjuds. Är ni nöjda så kör i vind, gräset är inte grönare än dit man når att beta för stunden. Om ni tror att ni kan få mer så bida er tid och undersök saken vid ett senare tillfälle. Att säkra upp fastigheten är ju prio 1.

Skrivet av Kakann:

Och robotar tar över alla fabriker, självkörande bilar etc. Varför inte bara säga som det är, att man är orolig och gärna vill sitta ner och prata igenom hur allt går till? Då garanterar jag att du (iaf hos mig) får en tid, men drar man "byta bank"-kortet så fort det är något som inte passar så kommer jag utgå från att personen kommer byta bank inom kort iaf.

Förstår att jag ställer upp på frågor här visar att jag är dryg och "inte förstår min plats", jag tackar för mig i tråden. Det var trevligt ganska länge!

Jag är helt övertygad om att din tråd tillhör de mest uppskattade på hela forumet. Jag följer den själv, trots att jag inte har något direkt behov av det (sitter gott där jag sitter). Men det är alltid värdefullt med ett utbyte av erfarenheter och vissa inlägg har jag lärt mig en del av som jag hoppas kunna lagra i minnesbanken för framtida bruk.

Förstår att den där kommentaren från stoffe kändes lumpen, men i en lånedriven ekonomi som vår befinner sig majoriteten av befolkningen i bankernas våld. Alla har olika förutsättningar och många är säkert irriterade på bankerna och banktjänstemännen i största allmänhet - oavsett om det är rättvist mot er som jobbar i branschen eller ej.

Mina egna erfarenheter från banker är väldigt blandade. Jag har haft en fantastisk personlig bankman som gjorde att mitt liv blev betydligt enklare. Jag har haft ett par riktigt dåliga också. De flesta har jag aldrig ens träffat. Sedan har jag en nära familjemedlem som jobbat många år i bank och har berättat en hel del "från insidan". Både roliga, charmiga och tragiska anekdoter.

Summa summarum vill jag någonstans ändå tro att stoffe har sina egna skäl till att känna som han känner, även om det kanske var fel att just du hamnade i skottgluggen den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Summa summarum vill jag någonstans ändå tro att stoffe har sina egna skäl till att känna som han känner, även om det kanske var fel att just du hamnade i skottgluggen den här gången.

Alldeles säkert, av de tre jag haft kontakt med på senare år har jag funderat över hur två klarat knyta skosnörena på morgonen.
Den tredje var däremot jättebra.

Man ska inte dra alla över samma kam, Kakanns insats här är klart berömvärd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Förstår att jag ställer upp på frågor här visar att jag är dryg och "inte förstår min plats", jag tackar för mig i tråden. Det var trevligt ganska länge!

Tråkig att du känner så, du har hjälp många i tråden och den är uppskattad. Jag har inte läst alla inlägg men fastnade bara på det sätt du valde att formulera dig. Vilket kändes plumpt, det är kundens marknad så är man inte nöjd med sin bankman eller bank är det bara några klick bort att byta. Vilket jag tycker borde avspeglas i en mer tillmötesgående attityd.

Själv har jag bytt bankmän allt eftersom man inte "klickar" längre . Man måste våga säga det själv, och att byta inom samma bank vinner båda på.

Ang. framtiden så är vi alla utbytbara . Svenska dyra it ingenjörer tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelly007x:

Hej! Intressant tråd!

Vi lånade 900 av 1100 när vi köpte och har sålt av för behov av större, för 1400. Vi har stabil ekonomi i övrigt (700-800k kontantinsats) och även personer som kan hoppa på som medlåntagare, men det vill man ju helst inte ge sig in på då det är ganska kul att klara sig själv.

Vi har utflyttning i mitten på oktober och har inte nästa bostad spikad än. Vi har preliminärt valt att ta vårt pick och pack och flytta till hem till brukskort där huspriserna ligger någonstans runt en kontantinsats där vars vi bor nu.

Vilka utsikter finns det för att köpa för tre miljoner med EN lön i hushållet på drygt 40k inkl alla tillägg, samt kontantinsats av storleken ovan i inlägget? Det känns surt att behöva flytta på sig trots att man jobbat hårt med ekonomin genom inför just ett sådant här vägskäl. Vi har bara en lön för att vi inte vill ha våra barn på statens institutioner!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

KALP-en blir direkt lidande på en lön. Tipset är att använda bolånekalkylen på SBAB för att se hur mycket lån du kan ta. Grejen är att med en lön så blir intäkterna till hushållet känsligare (du kan bli sjuk, få sparken eller något annat som gör att du inte kan dra in pengar). 800Ki cash och ett lån på 2,2 miljoner ger en beläningsgrad på strax över 73%. Är det 40K netto så är det en fet lön du har.

En passus är att man får hoppas att ni håller ihop för alltid och att du går bort sist. Din bättre hälft på betydligt sämre pension i och med hen inte jobbar.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

KALP-en blir direkt lidande på en lön. Tipset är att använda bolånekalkylen på SBAB för att se hur mycket lån du kan ta. Grejen är att med en lön så blir intäkterna till hushållet känsligare (du kan bli sjuk, få sparken eller något annat som gör att du inte kan dra in pengar). 800Ki cash och ett lån på 2,2 miljoner ger en beläningsgrad på strax över 73%. Är det 40K netto så är det en fet lön du har.

En passus är att man får hoppas att ni håller ihop för alltid och att du går bort sist. Din bättre hälft på betydligt sämre pension i och med hen inte jobbar.

Tack för ytterligare! Är mer eller mindre medveten om siffrorna som sådana och jag kanske var otydlig, jag undrar om enskilda banker jobbar annorlunda än ex SBAB som jag förstått(fel?) är svårare att förhandla med även med betydligt bättre förutsättningar än vårat.

Hus går såklart fetbort men lägenheter tänker jag borde inte vara lika omöjligt, iaf 😁

Sorry om det låter dumt. Vi har verkligen jobbat stenhårt senaste 10 åren med att lära oss hushålla och det känns som det borde räcka till nåt. Jobbet är av god art också men är införstådd på osäkerheten.

Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tråkig att du känner så, du har hjälp många i tråden och den är uppskattad. Jag har inte läst alla inlägg men fastnade bara på det sätt du valde att formulera dig. Vilket kändes plumpt, det är kundens marknad så är man inte nöjd med sin bankman eller bank är det bara några klick bort att byta. Vilket jag tycker borde avspeglas i en mer tillmötesgående attityd.

Själv har jag bytt bankmän allt eftersom man inte "klickar" längre . Man måste våga säga det själv, och att byta inom samma bank vinner båda på.

Ang. framtiden så är vi alla utbytbara . Svenska dyra it ingenjörer tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att en person som drar "finns andra banker-kortet" bemöts med en sämre attityd. Däremot kanske tjänstemannen ifråga upplever det som sniket och därmed levererar/erbjuder inget över förväntan. Har själv suttit i just den sitsen - att kund "hotar" med konkurrenter så fort man i princip inte ger bort saker. Att informera om andra erbjudanden man som kund fått är givetvis OK - handlar mer om hur man framför budskapet.

Själv jobbar jag med finansmarknaden och det många kunder glömmer/missar är att man inte bara kan jmf listpriser utan att produkterna/tjänsterna i många fall kan skilja sig åt. Kräver med andra ord att man har lite mer kött på benen innan man börjar hota med att dra till konkurrenter

All cred till trådskaparen som svarar på frågor som i många fall hade inneburit 30min telefonkö! Stor kollektiv tidsbesparing!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

@Algstrand:
Nu handlade det inte om produkter mitt förslag om att dra andra banker kortet utan möjligheten att få tid.
Är inte banken eller valfritt annat företag intresserad av att få del av mina pengar så tänker jag inte tjata!
Väldigt enkelt!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Algstrand:
Nu handlade det inte om produkter mitt förslag om att dra andra banker kortet utan möjligheten att få tid.
Är inte banken eller valfritt annat företag intresserad av att få del av mina pengar så tänker jag inte tjata!
Väldigt enkelt!

Det har du helt rätt i. Mitt inlägg va mer riktat mot det jag citerade.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Det har du helt rätt i. Mitt inlägg va mer riktat mot det jag citerade.

Absolut förstår jag det men det var jag som drog igång andra banker diskussionen för några inlägg sedan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Och robotar tar över alla fabriker, självkörande bilar etc. Varför inte bara säga som det är, att man är orolig och gärna vill sitta ner och prata igenom hur allt går till? Då garanterar jag att du (iaf hos mig) får en tid, men drar man "byta bank"-kortet så fort det är något som inte passar så kommer jag utgå från att personen kommer byta bank inom kort iaf.

Förstår att jag ställer upp på frågor här visar att jag är dryg och "inte förstår min plats", jag tackar för mig i tråden. Det var trevligt ganska länge!

Kakan! Du och den här tråden är alldeles för bra för att inte uppdateras av dig! Hoppas verkligen du bortser från oberättigade påhopp och fortsätter att göra en utomordentlig insats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tråkig att du känner så, du har hjälp många i tråden och den är uppskattad. Jag har inte läst alla inlägg men fastnade bara på det sätt du valde att formulera dig. Vilket kändes plumpt, det är kundens marknad så är man inte nöjd med sin bankman eller bank är det bara några klick bort att byta. Vilket jag tycker borde avspeglas i en mer tillmötesgående attityd.

Själv har jag bytt bankmän allt eftersom man inte "klickar" längre . Man måste våga säga det själv, och att byta inom samma bank vinner båda på.

Ang. framtiden så är vi alla utbytbara . Svenska dyra it ingenjörer tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du är stolt över din bedrift att punktera hela denna tråden.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Tror inte att en person som drar "finns andra banker-kortet" bemöts med en sämre attityd. Däremot kanske tjänstemannen ifråga upplever det som sniket och därmed levererar/erbjuder inget över förväntan.

Min erfarenhet av detta är visserligen väldigt liten, endast en gång i mitt liv har jag bytt bank. Men efter att ha suttit i telefonkö en halv evighet för att få göra detta så blev jag helt plötsligt erbjuden både räntor och rabatter jag aldrig fått tidigare, trots att jag frågat. Det hjälpte visserligen inte eftersom jag ville byta av andra anledningar.

Min poäng är helt enkelt att hot om att byta bank mycket väl kan vara fördelaktigt, inget jag själv skulle göra dock. Byta bank kan jag göra om det behövs men just tomma hot känns lite löjligt.

Samma sak gäller ju det mesta, försäkringar, mobilabonnemang, tidningsprenumerationer etc.

Skrivet av radx:

Hoppas du är stolt över din bedrift att punktera hela denna tråden.

Om inte Stoffe skrivit något mer än vad som står de senaste 1-2 sidorna så tycker jag det är orättvist att beskylla honom. Visst hade ett eller två ord kunnat tas bort men samtidigt så har han ju inte fel och inlägget var en direkt respons på vad/hur ts skrev sin replik.

(Även om stoffes inlägg hade varit över gränsen så kan man också fråga sig hur rationellt det är att sluta svara på inlägg bara på grund utav en användares kommentar. Jag har full förståelse att man inte längre vill/orkar agera support på sin fritid men att sluta p.g.a. en endaste kommentar har jag ingen förståelse för.)

Permalänk
Medlem

Såg att SBAB hade attraktiv ränta på 3 år.

Bindningstid

Ränta

Effektiv ränta

3 mån

1,29 %

1,30 %

2 år

1,09 %

1,10 %

3 år

1,09 %

1,10 %

5 år

1,19 %

1,20 %

Med deras Grön Bolån så hade jag fått 1,04% på 3 år. Nu är tajmingen inte rätt för mig så får stanna kvar vid 1,24% men ändå inte helt fel utan att behöva förhandla. Antar att detta sätter lite press på andra banker.

PS. Tycker det är synd att @Kakann har skjut ut sig, men hoppas han samlar lite energi och kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Såg att SBAB hade attraktiv ränta på 3 år.

Bindningstid

Ränta

Effektiv ränta

3 mån

1,29 %

1,30 %

2 år

1,09 %

1,10 %

3 år

1,09 %

1,10 %

5 år

1,19 %

1,20 %

Med deras Grön Bolån så hade jag fått 1,04% på 3 år. Nu är tajmingen inte rätt för mig så får stanna kvar vid 1,24% men ändå inte helt fel utan att behöva förhandla. Antar att detta sätter lite press på andra banker.

PS. Tycker det är synd att @Kakann har skjut ut sig, men hoppas han samlar lite energi och kommer tillbaka.

Där fick man för att man inte trodde det kunde bli så mycket lägre än 1,38 på tre år :/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Där fick man för att man inte trodde det kunde bli så mycket lägre än 1,38 på tre år :/

Fast det har varit lägre än så. Både jag och en vän har eller hade bolån hos SBAB på 1,17 obundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast det har varit lägre än så. Både jag och en vän har eller hade bolån hos SBAB på 1,17 obundet.

Obundet ja, kunde fått 1,09 när jag la om lånen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Fast det har varit lägre än så. Både jag och en vän har eller hade bolån hos SBAB på 1,17 obundet.

Vad har du för beläningsgrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det när man vill byta amorteringstakt eller göra en extra amortering?

När jag tog lånet hos SBAB så sa dom på telefonen att det var en väldigt liten ränteskillnadsersättning baserat på https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/rantesk... , men när jag 1år senare ville öka amorteringstakten och göra en mindre extra inbetalning så var motbudet räntan för hela lånets livstid vilket säger sig självt att det inte är rimligt /det var stora summor och långt ifrån det säljaren så på tele till mig när jag band mig hos dom. Bytte då till danskebank så fort lånet löpte ut

Har haft lån på danske snart 1år nu och valde då istället en rätt hög amorteringstakt , får antagligen ett lönepåsslag snart och skulle vilja öka/sätta det på amorteringen, är det någon som har erfarenhet , förstår att banken förlorar pengar och har ingenting emot att täcka det + ett rimligt pålägg, någon som har erfarenhet om bankerna brukar acceptera sådana förfrågningar och vad som är en rimlig %'sats för både bank och kund?