The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kan vi inte diskutera mer handling och mindre hur karaktärer ser ut (det känns som om det går lite i cirklar)? Jag tappar ju sugen på att läsa/lyssna på böckerna ju mer jag läser här 😢

Haha tappar du suget av det, lär du bli besviken på böckerna då minst 50% av all text beskriver utseende på personer, kläder och växter i böckerna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jordan har beskrivit karaktärerna i ganska genomgående detalj och dem är allt annat än diverse.

Stämmer dock inte. Faktum är att han knappt nämner folks utseende så som skinton eller liknande utan slutar oftast vid vilka kläder de har.

Oberoende är det ganska ignorant och skrika "PK" så fort en mörkhyad människa dyker upp på skärmen. Framförallt när ursprungsmaterialet mestadels inte nämner ens hudfärg alls. Förutom att Rand då skulle vara lite mer ljushyad än de andra i Edmons field just pga. att han är till hälften aiel.

Skrivet av Hellowiener:

Get woke go broke. Jag har ytterst låga förväntningar om att de inte förpestar serien med dagens identitetspolitik med tanke på valet av skådespelare och valet av premiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att se "PK"-konspirationer i varenda buske? Vanligtvis brukar "Woke" innebära mindre tänkande människa med trist barndom.

Skrivet av e1m1:

Nu var det ett tag sedan jag läste, är inte Rand lite av den främsta av huvudpersonerna? Jag tappade också intresset efter att ha läst typ hälften av böckerna som fanns för en tio år sedan.

Beror på vilken bok. Detta är lite av charmen med WoT. Alla böcker handlar inte enkom om Rand Al'thor utan ibland får man följa Perrin och ibland Matt. Det kan gå en halv bok utan att fokuset ligger på Rand och detta bygger upp världen betydligt mer.

Skrivet av Storage Jar:

Jordan beskrev hudfärg ganska exakt tycker jag. Kanske lite vagt för just Two rivers/Tufloden men nog fan var dom vita där. Det ligger i de nordligare delarna av Andor. Andoraner beskrivs som väldigt ljushyade med blont, rött och ljusbrunt hår. Typ engelsmän. Söder ut i Altara, Illian, Tear etc är folken mörkare. Havsfolket är svarta/bruna. I Borderlands var dom ljushyade med sneda, mörka ögon och svart hår. Så Lan har dom träffat ganska rätt med skådis, förutom storleken då.
Tufloden som är

Menetheren är lite blandning av Andor och Borderlands = européer och asiater.
Att Andor är ett fiktivt England blir ganska tydligt när man lägger märke till hur mycket Jordan snott från legenderna om Kung Arthur och tryckt in det i Andor

Dold text

Tycker att du borde läsa om böckerna faktiskt eftersom det du beskriver inte alls finns förmedlat i böckerna. Och nej. Andor är inte Kung Arthurbaserade och framförallt.. Two rivers ligger i absoluta kanten av Andor.. Ditt argument att de allt "är vita där" är inget annat än den bild du själv skapat genom att läsa böckerna. Vilket i sig inte är fel eftersom det är exakt vad böckerna är till för. Däremot ska det inte föras fram som ett argument att DE SKA VARA VITA. För det är direkt felaktigt.

Skrivet av _Merc_:

Randal är basically en ginger, dvs ljus hy, rött hår och grå-blå ögon. det enda som skiljer honom ifrån dem andra i emonds är att han har rött hår och ögonen.

Jag kan ge dem rätt för Lan, men han borde vara 20 år äldre än skådespelaren.

Ännu en gång. Det stämmer inte alls. Hans hy nämns inte böckerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stämmer dock inte. Faktum är att han knappt nämner folks utseende så som skinton eller liknande utan slutar oftast vid vilka kläder de har.

Direkt ur minnet kan jag nämna några nyanser som beskrivs. Läste böckerna för säkert tio år sen sist.

Elayne - mjölkvit, rött hår. Som mamma och bror.
Aviendha - gyllenbrun
Tuon - brun, mörka ögon
Moirane - vit, brunt eller brunrött hår.
Leane - olivfärgad
Vindfinnerskor - bruna

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stämmer dock inte. Faktum är att han knappt nämner folks utseende så som skinton eller liknande utan slutar oftast vid vilka kläder de har.

Oberoende är det ganska ignorant och skrika "PK" så fort en mörkhyad människa dyker upp på skärmen. Framförallt när ursprungsmaterialet mestadels inte nämner ens hudfärg alls. Förutom att Rand då skulle vara lite mer ljushyad än de andra i Edmons field just pga. att han är till hälften aiel.

Du menar att se "PK"-konspirationer i varenda buske? Vanligtvis brukar "Woke" innebära mindre tänkande människa med trist barndom.

Beror på vilken bok. Detta är lite av charmen med WoT. Alla böcker handlar inte enkom om Rand Al'thor utan ibland får man följa Perrin och ibland Matt. Det kan gå en halv bok utan att fokuset ligger på Rand och detta bygger upp världen betydligt mer.

Tycker att du borde läsa om böckerna faktiskt eftersom det du beskriver inte alls finns förmedlat i böckerna. Och nej. Andor är inte Kung Arthurbaserade och framförallt.. Two rivers ligger i absoluta kanten av Andor.. Ditt argument att de allt "är vita där" är inget annat än den bild du själv skapat genom att läsa böckerna. Vilket i sig inte är fel eftersom det är exakt vad böckerna är till för. Däremot ska det inte föras fram som ett argument att DE SKA VARA VITA. För det är direkt felaktigt.

Ännu en gång. Det stämmer inte alls. Hans hy nämns inte böckerna.

Jag tycker du ska läsa om böckerna om du missat alla länkar till Kung Arthur. Känns som du missat en hel del då.

Bara för att jag är lat, kopierar jag från Wikipedia

I legenden om kung Artur förekommer en figur kallad The Fisher King, som sägs vakta den heliga Graal. Denna karaktär refererar Jordan till på ett par ställen i böckerna, bland annat förekommer han som en pjäs i ett brädspel.[7] Många namn på karaktärer i böckerna är mer eller mindre direkt hämtade från legenden om kung Artur:[8]

Artur Paendrag – Artur Pendragon (Även Rands efternamn al’Thor syftar på Artur enligt Robert Jordan.)
Egwene al’Vere – Gwynevere
Elayne – Elaine
Galad – Galahad
Gawyn – Gawain
Moiraine är en mäktig trollkvinna (Aes Sedai), precis som Morgaine/Morgan le Fay.
Mordeth är, precis som Arthurlegendens Mordred, en person/kraft som ger ”onda råd”.
Morgase är drottning som tar sig en älskare vid sidan om, precis som förlagan Morgause.
Tigraine är, precis som Igraine, mor till de respektive berättelsernas huvudpersoner.
Nynaeve – Nyneve (Damen i sjön)
Callandor bär till namnet inga större likheter med Arthurs svärd Excalibur, men spelar samma roll i berättelsen.
Tar Valon – Avalon
Thom Merrilin spelar harpa, precis som förlagan Merlin.
Caemlyn – Camlann
Lan – Lancelot

Dold text
Lagt till spoiler /mod
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Serien börjar helt okay men tycker den blir ganska medioker några böcker in tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste böckerna som tonåring. Gav upp där vid sjätte eller så, sen dog han jue. Och då struntade jag i allt.

Amazon de som äger rättigheterna? Tror det kan bli riktigt bra. Flera av mina favorit serier finns på amazon. De vet hur man proddar bra serier.

Permalänk
Medlem

Serien vänder definitivt när Brandon Sanderson börjar slutföra den med The Gathering Storm. Då sticker tempot betydligt efter att ha dalat efter Crown of Swords. Tycker dock att kapitlen som följer Perrin mot slutet är skittråkiga.

Spolier Alert

... Sida upp och sida ned med en jävla massa gnäll om hur mycket hans älskar sin Faile. Man nästan hoppas att hon trillar av pinn så det blir slut på gnället.

Tarmon Gaidon känns lite framstressat, blir nästan ett antiklimax och det känns lite oväntat att så många tunga huvudkaraktärer stryker med.

Dold text

Gillar kapitlen runt första sex-sju böckerna (i engelska serien med 14 böcker) som följer Mat. Även om Jordan skapat en värld där kvinnor styr i mångt och mycket är kvinnosynen och humorn runt kvinnor ganska plump och pubertal, men man får ta det för vad det är. Jag kan absolut förstå de kvinnor jag diskuterat böckerna med som tycker att Jordan framställer kvinnor som känslostyrda våp, men många av männen framställs å andra sidan som om de tänker med k***en och andra mindre smickrande drag.

Jag gillar inte riktigt castingen. Perrin borde vara en ung bodybuilder, typ Calum von Moger https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/...

Tycker inte att "Egwene" blir bra heller. Blir spännande att se hur de castar t ex Elayne och Berelaine.

Permalänk
Medlem

Lite off topic.

Men någon som vet om David Eddings böcker kommer som serie. Älskade The Belgariad serien.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Vilket är ironiskt eftersom väldigt många anime-karaktärer är designade att se mer nordeuropeiska ut.

Skrivet av Storage Jar:

Jag tycker du ska läsa om böckerna om du missat alla länkar till Kung Arthur. Känns som du missat en hel del då.

Bara för att jag är lat, kopierar jag från Wikipedia

I legenden om kung Artur förekommer en figur kallad The Fisher King, som sägs vakta den heliga Graal. Denna karaktär refererar Jordan till på ett par ställen i böckerna, bland annat förekommer han som en pjäs i ett brädspel.[7] Många namn på karaktärer i böckerna är mer eller mindre direkt hämtade från legenden om kung Artur:[8]

Artur Paendrag – Artur Pendragon (Även Rands efternamn al’Thor syftar på Artur enligt Robert Jordan.)
Egwene al’Vere – Gwynevere
Elayne – Elaine
Galad – Galahad
Gawyn – Gawain
Moiraine är en mäktig trollkvinna (Aes Sedai), precis som Morgaine/Morgan le Fay.
Mordeth är, precis som Arthurlegendens Mordred, en person/kraft som ger ”onda råd”.
Morgase är drottning som tar sig en älskare vid sidan om, precis som förlagan Morgause.
Tigraine är, precis som Igraine, mor till de respektive berättelsernas huvudpersoner.
Nynaeve – Nyneve (Damen i sjön)
Callandor bär till namnet inga större likheter med Arthurs svärd Excalibur, men spelar samma roll i berättelsen.
Tar Valon – Avalon
Thom Merrilin spelar harpa, precis som förlagan Merlin.
Caemlyn – Camlann
Lan – Lancelot

Snyggt sammanfattat. Jag hade faktiskt ingen aning att inspirationen var så tydlig, och det ger en helt annan dimension till följande händelse:

När Nynaeve befinner sig på ett skepp som sänks av Moghedien, och närapå drunknar innan hon först bryter igenom sin mentala kraftspärr, och sen blir räddad av Lan.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tycker du ska läsa om böckerna om du missat alla länkar till Kung Arthur. Känns som du missat en hel del då.

Bara för att jag är lat, kopierar jag från Wikipedia

I legenden om kung Artur förekommer en figur kallad The Fisher King, som sägs vakta den heliga Graal. Denna karaktär refererar Jordan till på ett par ställen i böckerna, bland annat förekommer han som en pjäs i ett brädspel.[7] Många namn på karaktärer i böckerna är mer eller mindre direkt hämtade från legenden om kung Artur:[8]

Artur Paendrag – Artur Pendragon (Även Rands efternamn al’Thor syftar på Artur enligt Robert Jordan.)
Egwene al’Vere – Gwynevere
Elayne – Elaine
Galad – Galahad
Gawyn – Gawain
Moiraine är en mäktig trollkvinna (Aes Sedai), precis som Morgaine/Morgan le Fay.
Mordeth är, precis som Arthurlegendens Mordred, en person/kraft som ger ”onda råd”.
Morgase är drottning som tar sig en älskare vid sidan om, precis som förlagan Morgause.
Tigraine är, precis som Igraine, mor till de respektive berättelsernas huvudpersoner.
Nynaeve – Nyneve (Damen i sjön)
Callandor bär till namnet inga större likheter med Arthurs svärd Excalibur, men spelar samma roll i berättelsen.
Tar Valon – Avalon
Thom Merrilin spelar harpa, precis som förlagan Merlin.
Caemlyn – Camlann
Lan – Lancelot

"Now, there is a scene in The Eye of the World where Elaida comments on Rand’s skin: ’“Two Rivers people are dark of hair and eye, and they seldom have such height.” Her hand darted out to push back his coat sleeve, exposing lighter skin the sun had not reached so often. “Or such skin.”’ One can read this as “Rand is paler than dark Two Rivers folk” but I think you can also read it as “Rand’s natural skin tone is lighter than the Two Rivers”. Again, neither is hugely explicit but can be interpreted in different ways. Conversely there is also a scene in the Fires of Heaven describing Egwene, after spending some time in the Waste: “Egwene, whom he had grown up with. Now, except for her big dark eyes, she could almost have passed for an Aiel, and not only for her tanned face and hands [but also because of her Aiel garb]” To me this might suggest that she used to be lighter than the Aiel, who are tanned skinned but have light hair and eyes."

http://www.thedailytrolloc.com/2017/07/casting-wheel-of-time-...

Tanned kan uppfattas på många sätt. Antingen som solbränna eller som ljusare variation av brunt. Det enda som skrivs ut i klartext är att Rand är ljusare till hyn än resten av folket från "Two rivers". Så om dessa personer är ljushyade.. vad är då Rand? Albinism?

Poängen är att Jordan inte är 100% klar när det kommer till hudfärgen på sina karaktärer och detta i sin tur betyder att det är upp till den som tolkar att bestämma detta själv. I detta fall.. Teamet bakom serien. Den sista biten i citatet kan tolkas som hon är ljushyad MEN det beror på hur man faktiskt porträtterar Aiel och dess klaner.

Oberoende är denna diskussion ganska onödig och därför lämnar jag den nu. Ville bara inflika lite hur jag tolkade Jordans texter och ska försöka att inte slänga mer bensin på brasan. Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jaså?

Låter det här som vita karaktärer? Jordan beskrev mycket i detalj, men sällan hudfärg.

Finns ett bra resonemang om det här:

https://www.tor.com/2019/08/20/from-the-two-rivers-casting-an...

Du länkade exakt den Tor.com posten jag tänkte länka

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

@_Merc_: Vilket är ironiskt eftersom väldigt många anime-karaktärer är designade att se mer nordeuropeiska ut.

Snyggt sammanfattat. Jag hade faktiskt ingen aning att inspirationen var så tydlig, och det ger en helt annan dimension till följande händelse:

När Nynaeve befinner sig på ett skepp som sänks av Moghedien, och närapå drunknar innan hon först bryter igenom sin mentala kraftspärr, och sen blir räddad av Lan.

Dold text

Beror helt på vilken Anime det är. Berserk är mer europeisk, Hellsing Europa. Death note är 100% japan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Beror helt på vilken Anime det är. Berserk är mer europeisk, Hellsing Europa. Death note är 100% japan.

Huvudkaraktären i Death Note är blond, lång, och ser överlag nordeuropeisk ut.

Jag vet inte om vår diskussion kommer leda till så mycket mer. Det är, som någon nämnde, en dialog i cirkel.

Permalänk
Medlem

Jag tror att rollbesättningen blir klart mycket lättare för serie producenterna när de inte behöver bry sig om diskussioner om hudfärg.

Det kanske inte är någon stor PK konspiration som råder utan bara att folk försöker göra ett bra jobb. Fatta vilket dilemma om man måste upprätta tabeller med varje karaktärs relativa hudfärg mot varandra. Sedan måste man bege sig ut och hitta rätt skådisar men tvingas säga nej för att de inte passar i rätt parameter.

Kom igen. Tänk lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag hade blivit lika irriterad om dem hade valt att byta ut Japanska skådespelare i en live action adaption av en Anime, där det är tydligt att det är japanska skådespelare. som Death note bland annat.

det här är lika illa.

Fast va? Death note filmen har väl typ bara japanska skådisar? Om du menar den lösa amerikanska adaptionen så utspelar sig den ju inte ens i Japan så varför skulle de ha japanska skådisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Lite off topic.

Men någon som vet om David Eddings böcker kommer som serie. Älskade The Belgariad serien.

Jag hoppas också på det, även om jag tyckte bra mycket mer om serien när jag läste den första gången vid tretton års ålder än när jag läste om den i vuxen ålder.

Men jag vill inte se t ex Idris Elba som Barak eller Chris Rock som Silke bara för mångfaldens skull. Inte heller Morgan Freeman som Belgarath, Men jag tror att Samuel L Jackson kan bli klockren som Beldin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag hoppas också på det, även om jag tyckte bra mycket mer om serien när jag läste den första gången vid tretton års ålder än när jag läste om den i vuxen ålder.

Men jag vill inte se t ex Idris Elba som Barak eller Chris Rock som Silke bara för mångfaldens skull. Inte heller Morgan Freeman som Belgarath, Men jag tror att Samuel L Jackson kan bli klockren som Beldin

Läste också de böckerna som ung tonåring och på engelska. Det var så storebror köpte dem.
Har faktiskt inte reflekterat över vilken hudfärg karaktärerna i böckerna hade. Idris Elba är rätt grym . Chris Rock, nja.
Mahershala Ali är en personlig favorit, om man nu ska prata om svarta skådisar. Han är som en kameleont. Kan spela vad som helst.

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex:

TL:DR

// Jag tycker att det viktigaste är att karaktärerna ser ut som läsaren får det beskrivet i böckerna. De som inte lsät böckerna kommer troligen inte att bry sig ett skit, men många av oss som gillar serien kommer precis som med sagan om Ringen att leta fel både i handling och karaktärernas utseende. (Sagan om Ringen tycker jag var riktigt bra castad). //

Jag har ingenting emot svarta. Men det blir fel och tilt om t ex en cherekisk viking ska spelas av en svart man, det bara är så.

Tillägg: Jag ser hudfärg som ett attribut som vilket som helst, t ex hårfärg, kroppslängd, kroppsbyggnad m.m.

Jag skriver här ovan t ex att jag tycker att det är fel skådis på Perrin. Han ska föreställa en smedlärling över normallängd och med så svulstiga armar och så breda fotbollsrunda axlar att han står ut i vilken folksamling som helst. Tänk Arnold i Conan.

Rand ska förställa över två meter lång, bredaxlad och atletisk i fysiken som en tiokampare. Ett år in i böckerna är han dessutom en vältränad kamsportare som troligen har skicklighet nog för sitt "häger-stämplade" svärd som bara en svärdsmästare eller någon som besegrat en svärdsmästare i envig har rätt att bära.

Vilka har de valt att casta dom i dessa Instagram-tider där det dräller av sjukt vältränade unga vuxna? Två grabbar som ser som vilka gymnasister som helst som spelar innebandy tre kvällar i veckan efter skolan och krökar fredag och lördag.

Mat borde vara lättast att casta då det räcker att hitta någon som är lång och klen och ser lite finurlig ut. Skådisen dom valde till honom hade passat bättre att spela Padan Fain/ Mordeth.

Lan tycker jag är OK, det är ganska tydligt att folk i the Borderlands har mongoliska drag.

Sämsta fantasy-casten ever måste vara skådisen som spelar Richard Rahl i TV-serieversionen av Sword of Truth, en serie som håller extremt tveksam kvalité för övrigt. Den karaktären ska likna Perrin/ Arnold Schwarzenegger och även vara mycket lång, men spelas av något högst ordinärt 70 kg's pojkbandsmaterial.

Men castingen av Kahlan Amnell och Cara i samma serie är å andra sidan de mest lyckade jag sett, precis som man tänker sig att karaktärerna ser ut.

Tycker att Kahlan-skådisen Bridget Regan längst ned borde spela Berelaine. Hon är extremt skitsnygg precis som Berelaine ska vara, hon ska kunna vinna allianser till sitt lilla land bara genom att spela på sitt utseende och få män att glömma hennes intelligens. Och hon bär upp en klänning på ett lika spektakulärt vackert sätt som antyds i böckerna, och som bilden visar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Now, there is a scene in The Eye of the World where Elaida comments on Rand’s skin: ’“Two Rivers people are dark of hair and eye, and they seldom have such height.” Her hand darted out to push back his coat sleeve, exposing lighter skin the sun had not reached so often. “Or such skin.”’ One can read this as “Rand is paler than dark Two Rivers folk” but I think you can also read it as “Rand’s natural skin tone is lighter than the Two Rivers”. Again, neither is hugely explicit but can be interpreted in different ways. Conversely there is also a scene in the Fires of Heaven describing Egwene, after spending some time in the Waste: “Egwene, whom he had grown up with. Now, except for her big dark eyes, she could almost have passed for an Aiel, and not only for her tanned face and hands [but also because of her Aiel garb]” To me this might suggest that she used to be lighter than the Aiel, who are tanned skinned but have light hair and eyes."

http://www.thedailytrolloc.com/2017/07/casting-wheel-of-time-...

Tanned kan uppfattas på många sätt. Antingen som solbränna eller som ljusare variation av brunt. Det enda som skrivs ut i klartext är att Rand är ljusare till hyn än resten av folket från "Two rivers". Så om dessa personer är ljushyade.. vad är då Rand? Albinism?

Poängen är att Jordan inte är 100% klar när det kommer till hudfärgen på sina karaktärer och detta i sin tur betyder att det är upp till den som tolkar att bestämma detta själv. I detta fall.. Teamet bakom serien. Den sista biten i citatet kan tolkas som hon är ljushyad MEN det beror på hur man faktiskt porträtterar Aiel och dess klaner.

Oberoende är denna diskussion ganska onödig och därför lämnar jag den nu. Ville bara inflika lite hur jag tolkade Jordans texter och ska försöka att inte slänga mer bensin på brasan. Ha en trevlig kväll.

Tjaa, vill du tro att ett litet isolerat bondesamhälle ganska långt norrut består av människor med brun hud, när alla runt om har ljus hy, i en värld där hudtonen blir ljusare ju längre norrut man kommer, får du tro det. Det är helt ok att ha sin egen bild.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Oh fy 😅
Tror det blir som med de flesta andra bokserier som blir filmade. Flopp.
Ogillar valet av skådisar.

Rosamund Pike är dock sjukt duktig, kolla t.ex Gone Girl.

Skrivet av Nils-Göte:

@FabriciusRex:

TL:DR

// Jag tycker att det viktigaste är att karaktärerna ser ut som läsaren får det beskrivet i böckerna. De som inte lsät böckerna kommer troligen inte att bry sig ett skit, men många av oss som gillar serien kommer precis som med sagan om Ringen att leta fel både i handling och karaktärernas utseende. (Sagan om Ringen tycker jag var riktigt bra castad). //

Jag har ingenting emot svarta. Men det blir fel och tilt om t ex en cherekisk viking ska spelas av en svart man, det bara är så.

Tillägg: Jag ser hudfärg som ett attribut som vilket som helst, t ex hårfärg, kroppslängd, kroppsbyggnad m.m.

Jag skriver här ovan t ex att jag tycker att det är fel skådis på Perrin. Han ska föreställa en smedlärling över normallängd och med så svulstiga armar och så breda fotbollsrunda axlar att han står ut i vilken folksamling som helst. Tänk Arnold i Conan.

Rand ska förställa över två meter lång, bredaxlad och atletisk i fysiken som en tiokampare. Ett år in i böckerna är han dessutom en vältränad kamsportare som troligen har skicklighet nog för sitt "häger-stämplade" svärd som bara en svärdsmästare eller någon som besegrat en svärdsmästare i envig har rätt att bära.

Vilka har de valt att casta dom i dessa Instagram-tider där det dräller av sjukt vältränade unga vuxna? Två grabbar som ser som vilka gymnasister som helst som spelar innebandy tre kvällar i veckan efter skolan och krökar fredag och lördag.

Mat borde vara lättast att casta då det räcker att hitta någon som är lång och klen och ser lite finurlig ut. Skådisen dom valde till honom hade passat bättre att spela Padan Fain/ Mordeth.

Lan tycker jag är OK, det är ganska tydligt att folk i the Borderlands har mongoliska drag.

Sämsta fantasy-casten ever måste vara skådisen som spelar Richard Rahl i TV-serieversionen av Sword of Truth, en serie som håller extremt tveksam kvalité för övrigt. Den karaktären ska likna Perrin/ Arnold Schwarzenegger och även vara mycket lång, men spelas av något högst ordinärt 70 kg's pojkbandsmaterial.

https://em.wattpad.com/479c5f3bc81c61513a483d9100309a3facf6711f/68747470733a2f2f73332e616d617a6f6e6177732e636f6d2f776174747061642d6d656469612d736572766963652f53746f7279496d6167652f66575167426a6243676c686468673d3d2d3438363231333731372e313466306430613763383537653834363134363832343532373634332e6a7067?s=fit&w=720&h=720

Men castingen av Kahlan Amnell och Cara i samma serie är å andra sidan de mest lyckade jag sett, precis som man tänker sig att karaktärerna ser ut.

Tycker att Kahlan-skådisen Bridget Regan längst ned borde spela Berelaine. Hon är extremt skitsnygg precis som Berelaine ska vara, hon ska kunna vinna allianser till sitt lilla land bara genom att spela på sitt utseende och få män att glömma hennes intelligens. Och hon bär upp en klänning på ett lika spektakulärt vackert sätt som antyds i böckerna, och som bilden visar

https://i.pinimg.com/originals/55/d4/86/55d48650cd6b934ad5079e5e274fcb89.jpg

https://vignette.wikia.nocookie.net/sot/images/a/a3/Kahlan_Amnell.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/2000?cb=20120904222753

Det sämsta i Legend Of The Seeker är ju dock utan tvekan specialeffekterna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Älskar böckerna, men hoppas att de inte totalslaktar serien.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Wheel of time är ju fortfarande i en klass för sig, ingen annan av de större är ens i närhetn (i allafall inte av de jag hört skall filmatiseras).

Tveksamt om detta kommer att hålla, men ser absolut fram mot det i allafall.

Stör mig faktiskt inte att några skådespelare är asiter då böckerna ju är ganska tungt inspirerade av nordasiatisk kultur, tror faktiskt att det kommer att fungera, bara det blir ett naturligt sammanhang och det inte ser konstgjort eller framtvingat ut.
Har faktiskt alltid föreställt mig att en del av karaktärerna är helt eller delvis av asiatisk härkomst.
(i allafall om man läst samtliga böcker som hann skrivas innan Robert Jordans bortgång.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Låter som ett trevligt tidsfördriv. Uppskattade verkligen bokserien The Wheel of Time. Så länge man inte gör som man gjorde med Legend Of The Seeker vilket var en riktig skit serie. Böckerna var ju bra och spännande men serien är ju ett skämt. Trodde först att det var en parodi på böckerna innan jag insåg att det skulle vara så. Tröttnade helt och slutade att titta efter bara något avsnitt. Inser att det inte var bara jag som hade den uppfattningen efter ha skummat igenom den här tråden.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Inaktiv

Tror inte de lyckas göra böckerna rättvisa.
Uppsättningen med skådespelare gör mig ännu mer skeptisk.
Perrin beskrivs i böckerna som lång, bred över axlarna och mycket muskulös.
Han har mörka ögon och mörkbrunt lockigt hår. Skådespelaren de valt är inte tillräckligt lång, bred över axlarna eller vältränad. I övrigt ser han inte det minsta ut som böckerna beskriver Perrin.

Folket i emond's field beskrivs dessutom som att de alla har liknande hud- & hårfärg, vilket gör valet av skådespelare till Matrim Cauthon okonsekvent. Invånarna Emond´s fields beskrivs ha sydeuropeiskt utséende (södra Spanien, Italien etc..).

Kommer inte se på en serie som av en eller annan anledning misslyckas med den enkla uppgifter att hitta skådespelare som karaktärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Så länge man inte gör som man gjorde med Legend Of The Seeker vilket var en riktig skit serie. Böckerna var ju bra och spännande men serien är ju ett skämt. Trodde först att det var en parodi på böckerna innan jag insåg att det skulle vara så. Tröttnade helt och slutade att titta efter bara något avsnitt. Inser att det inte var bara jag som hade den uppfattningen efter ha skummat igenom den här tråden.

Om man struntar i att bedöma den efter böckerna tycker jag inte den var så usel.
Kahlan, Cara och Zed skådisarna räddade mycket av den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Om man struntar i att bedöma den efter böckerna tycker jag inte den var så usel.
Kahlan, Cara och Zed skådisarna räddade mycket av den.

Måste faktiskt instämma i att jag också gillade de karraktärerna, delar av serien var helt ok tyckte jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att skådisar anlitas för att de är duktiga skådisar snarare än för att de i någon aspekt lever upp till fysiska karaktärsdrag som karaktärer i EPISK FANTASY innehar. De ska även vara snygga (oftast) och tydligen av rätt härkomst.

Kan man matcha allt detta (som är av intresse, jag bryr mig tydligen mindre än vissa) och även hitta någon som kan agera är det fan ett större mirakel än att vinna mot hin håle i Wheel of Time och överleva.

Sword of Truth producerades för övrigt av samma glada gäng som stod bakom Xena, det var mao dödsdömt från start, det ganska kassa stoffet de bygger på bortsett. Goodkind såg det säkert som en seger att hans epos blev filmatiserat innan Jordans, kosta vad det kosta vill i kvalitetsaspekt.

Tappat sista ordet i första meningen.... mentalt då
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av e1m1:

Nu var det ett tag sedan jag läste, är inte Rand lite av den främsta av huvudpersonerna? Jag tappade också intresset efter att ha läst typ hälften av böckerna som fanns för en tio år sedan.

Skrivet av Yonie:

Han är huvudpersonen i Wheel of Time. Karaktären som allting kretsar kring, på gott och ont. Min uppfattning är att seriens längd negativt påverkar intrycket läsare har av Rand, för att hans utveckling stagnerar enormt och följden blir irritation för läsaren. Han går verkligen från att vara en nolla, till att vara någonting helt annat, och sen behöver han tas i ytterligare en-två riktningar innan serien är färdig.

Avslutet på serien är för övrigt otroligt tillfredsställande. Verkligen perfekt, som någon tidigare sa.

Ja, precis, han är onekligen huvudperson skulle jag säga. Även om böckerna spretar iväg och följer även andra karaktärer. Men, för serien är det uttalat att Moiraine/Rosamund Pike ska vara huvudkaraktär om jag fattat rätt. Det kanske menas som "en av många", återstår väl att se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är ändå lite konstigt att Moiraine ska vara en så väldigt framträdande huvudkaraktär i serien

Eftersom hon försvinner från handlingen i Fires of Heaven och inte återvänder förrän till slutet av Towers of Midnight, gott och väl mer än halva serien. Kan man ana att de kommer att ändra på den delen av handlingen en aning så att hon är kvar hela tiden?

Dold text
Permalänk
Relik 📜

Okej, nu kanske det händer ändå. Har ju att läsa året ut i alla fall..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S