Grafikkort för att köra VR. Budget: ca 7-10k

Permalänk

Grafikkort för att köra VR. Budget: ca 7-10k

Hej,
jag ska uppgradera mitt grafikkort för att få bättre prestanda ur mitt VR-system (Valve Index).

Tanken är att lägga ca 7-10 tusen.

Moderkortet (Z170-A) har PCI-express version 3.

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett bra grafikkort?

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kindblomman:

Hej,
jag ska uppgradera mitt grafikkort för att få bättre prestanda ur mitt VR-system (Valve Index).

Tanken är att lägga ca 7-10 tusen.

Moderkortet (Z170-A) har PCI-express version 3.

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett bra grafikkort?

Tack på förhand!

Vilken upplösning? Vad har du för grafikkort idag? Lista gärna dina andra komponenter, främst Processor och RAM.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Vilken upplösning? Vad har du för grafikkort idag? Lista gärna dina andra komponenter, främst Processor och RAM.

16 gig ram
Gtx 970
i5 6600k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR kräver generellt snabb CPU (utöver GPU). Jag har svårt att tänka mig att du får en bildfrekvens som du blir nöjd med om du endast uppgraderar GPU, ännu mindre än vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Fast nu har han en helt ok CPU, högre grafikinställningar gör dessutom att cpu avlastas, så ett nytt grafikkort speciellt mot ett 970 med 3.5 gb vram kommer göra mycket större skillnad än en ny cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kindblomman:

16 gig ram
Gtx 970
i5 6600k

Skickades från m.sweclockers.com

Okej men vilken upplösning? Detta är avgörande i valet av GPU.

Permalänk
Medlem

En 6700K beggad 1000-1500 samt ett 2080 låter väl rimligt för din budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@Dalton Sleeper: Fast nu har han en helt ok CPU, högre grafikinställningar gör dessutom att cpu avlastas, så ett nytt grafikkort speciellt mot ett 970 med 3.5 gb vram kommer göra mycket större skillnad än en ny cpu

Det är vad jag har stött på med min CPU på 4.4GHz, det är jobbigare att rendera i VR och man vill upp i stabila 90 FPS. Min Vive har legat på hyllan ett par år nu men jag har svårt att tänka mig att prestandan har förbättrats avsevärt. Visst finns det många enklare VR spel, men sen finns det Dirt, Assetto Corsa, Project Cars, Elite Dangerous där det kan bli svårdrivet.

Vill man få ut max av ett 10k grafikkort så får man nog överklocka en hel del, även i vanliga spel.

Jag ville iaf påpeka att det inte blir ett speciellt balanserat system, vad trådskaparen sedan gör med denna information kan inte jag hjälpa. Visst kommer grafikkortet att ge en ökning i prestanda, helt klart, man kan ju börja där och om man inte är nöjd kan man ju uppgradera senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Okej men vilken upplösning? Detta är avgörande i valet av GPU.

I VR vill man köra så hög upplösning samt kantutjämning det bara går, egentligen finns det inget grafikkort som klarar detta till en rimlig bildkvalite. Enligt mig är det bästa grafikkortet man har råd med som gäller.

Sedan kan det vara kul att veta vilken HMD det gäller, då de har olika upplösningar och refreshrates.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

I VR vill man köra så hög upplösning samt kantutjämning det bara går, egentligen finns det inget grafikkort som klarar detta till en rimlig bildkvalite. Enligt mig är det bästa grafikkortet man har råd med som gäller.

Sedan kan det vara kul att veta vilken HMD det gäller, då de har olika upplösningar och refreshrates.

HMD = head mounted display?
Isåfall Valve index.

Tanken är att hitta upp gpu först då den är flaskhalsen i mitt nuvarande system.

Skickades från m.sweclockers.com