Att få 144 Hz när DVI-DL saknas på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sniglom: I sådana fall lyckas man oftare med HDMI-till-DVI-kontakten. Det är ofta jag stöter på att HDMI-anslutningen på skärmen är strypt till exakt 60 Hz och inget mer. DVI kör man lite som man vill.

Ja precis, det var vad jag tänkte på. Eller kan det vara så elakt att HDMI och single link mottas likadant och därför är båda nedlåsta till 60Hz?

Förresten har du någon aning om hur vanligt det är att skärmar har stöd för modernare (2013) blanking som CVT-R2?

Borde kanske citerat "rätt" från början, inte lätt att veta vad jag har i huvudet. Det var egentligen dessa två jag syftade på med mitt svar.

Skrivet av Laxpudding:

X HDMI-till-DVI-adapter: hjälper inte eftersom HDMI är single link och skärmen behöver Dual Link. DVI Single link är i sin tur maximalt 165 MHz-bandbredd och då är 60 Hz som blir maximal frekvens.

X DP-till-DVI-adapter: i grund och botten samma problem som ovan, vi får single link och därmed max 1920x1080 i 60 Hz.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Det finns inga färdiga, tydliga svar om hur de beter sig. EDID brukar bara förmedla att 60 Hz fungerar som högst. Så det ligger i situationen att man bara får svar genom att testa sig fram vilka frekvenser och timings som fungerar. Vilket jag mest gör i mån av tid och ifall inga alternativ finns.

Det är dock inte helt ovanligt att skärmar kör single link i 10 eller 18 Gbps över DVI-kontakten också. En del skärmar som kör 144Hz över DVI gör det faktiskt över single link eftersom de flesta moderna grafikkort kan generera signalen. Då fungerar HDMI-DVI-sladdar utan problem, vilket antagligen bidrar till ökad förvirring kring ämnet. Brukar se detta på kontaktskissen i handboken att TMDS kanalerna 3,4 och 5 för DVI-DL, pinnarna i mitten, faktiskt inte är kopplade.

Permalänk

Har exakt samma problem. Har en BenQ XL 2411 och köpte nyss ett nytt rtx 2060 super

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@ClownishMaple: På just RTX 2060 Super valde Nvidia att behålla DVI-anslutningen pga av just den stora mängden gamla skärmar som enbart kör DVI-DL för 144 Hz. I alla fall på Nvidias egna kort. Tredjepartskorten verkar variera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@ClownishMaple: På just RTX 2060 Super valde Nvidia att behålla DVI-anslutningen pga av just den stora mängden gamla skärmar som enbart kör DVI-DL för 144 Hz. I alla fall på Nvidias egna kort. Tredjepartskorten verkar variera.

Menar du founders edition då? Jag köpte ett ASUS ROG STRIX 2060 Super OC från Inet. På det finns bara 2x(HDMI 2.0b) och 2x(DP 1.4)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@ClownishMaple: Du behöver du en ny skärm – eller ett annat grafikkort och lösa situationen nästa gång du byter grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@ClownishMaple: Du behöver du en ny skärm – eller ett annat grafikkort och lösa situationen nästa gång du byter grafikkort.

Mm, är fullt medveten om det. Tycker du man ska ta tillfället i akt och uppgradera till 1440p, eller ska man stanna på 1080p? 1440p med denna gpu passar rätt bra tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, har försökt läsa runt lite här nu, men blir inte riktigt klok. Var iväg igår och köpte två stycken nya skärmar till mig och frugan. Kraven var att de ska vara billiga, curved och 27" och minst 120hz samt se neutrala ut, inte helt enkelt alltså. Landade till slut i två stycken Mission SG 27" från Netonnet. Det står i beskrivningen att de endast klarar 144hz via Displayport, men under frågor och svar där någon frågar så förklaras att den ska klara 120hz via Hdmi.

Eftersom vi har GTX 750 ti i våra datorer så har vi ingen Displayport och vad jag har förstått så klarar de bara 120Hz ändå? Men då till det som gör mig funderasam, klarar min GPU med hdmi 1.4a 120Hz? Kan jag annars använda någon annan anslutning för att få 120Hz?

Har än så länge bara kopplat in och provat skärmarna och kan lämna tillbaka dom, men är rätt nöjd i övrigt, men har svårt att avgöra om jag faktiskt får ut 120Hz?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:
Öppna OSD menyn och kolla i info, kolla i Windows om du kan ställa in till 120hz?

Läser runt lite och det låter som att GTX 750 Ti saknar stöd för över 60Hz över HDMI.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Det står att jag kör på 120hz, men vette fan om kabeln faktiskt levererar 120hz? Kan man annars köra vid DVI och få 120hz?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Om det står 120hz bör den köra i 120hz, brukar dra runt ett fönster och se eftersläpningar för att avgöra om min frekvens faktiskt står rätt.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Såhär ser det ut: http://www.bilddump.se/bilder/20190817170011-77.218.240.234.j...

Altså 119hz inställt på windows och skärmen säger 120hz, men jag vet inte vad som berättar vad som är inställt och vad skärmen faktiskt visar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:
Det är normalt, ja den kör i 120hz. Ställ den till 60Hz och dra runt ett fönster, sedan tillbaka till 120 och känn skillnaden om du är osäker.

Permalänk

Bästa är att byta skärm till en modernare, du får både bättre bild och energiförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger mig i här om det ör ok. Har samma problem. Grabbens nya dator har enbart displayport och HDMI. Köpte nån svindyr gaming HDMi men inte fan får vi igång 144hz. Vad göra? Skärmen är en Acer Predator XB240H

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ragnvlad: Ifall det är Acer XB240H ni har använder den DVI och Displayport för 144 hz: https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-model/UM.FX0EE...

Ska med andra ord bara vara att köra vidare på Displayport.

Max frekvens över HDMI är 76 Hz enligt ovan. Ifall en "svindyr gaming HDMI" är en HDMI-kabel så kommer det inte hjälpa då gränsen inte sitter i kabeln utan i skärmens kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ragnvlad: Ifall det är Acer XB240H ni har använder den DVI och Displayport för 144 hz: https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-model/UM.FX0EE...

Ska med andra ord bara vara att köra vidare på Displayport.

Max frekvens över HDMI är 76 Hz enligt ovan. Ifall en "svindyr gaming HDMI" är en HDMI-kabel så kommer det inte hjälpa då gränsen inte sitter i kabeln utan i skärmens kretsar.

Stort TACK!!! Är inte insatt i kablagets alla mysterier, grabben vill bara kunna använda sin skärm.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sammanfattningen av denna klassiker, den kanske oftast återkommande av alla specifika produktfrågor i åtminstone i den här delen av forumet. Har tagit upp det i artikeln om DVI och Benq XL2411Z-modellen är det notoriska exemplet på denna situation.

Grundproblem A: skärmen kör endast 144 Hz via DVI Dual Link, en teknisk standard som kom (och aldrig uppdaterades) i version 1.0 redan 1999. Hela branschen bestämde sig 2010 att DVI (samt VGA) måste bort. Senast 2015 var deadline. Gick så där. Gjorde en tillbakablick på DVI inför 20 års firandet.

Grundproblem B: Nya grafikkort har därför i hög grad fasat bort DVI-kontakten. På bärbara speldatorer är DVI för skrymmande och brukar inte finnas överhuvudtaget. Allt man har kvar är då HDMI och DP, båda anslutningarna är i moderna former kapabla att köra 1920x1080 i 240 Hz men denna teknik finns inte på Benq XL2411Z med flera skärmar.

Grundproblem C: Benq XL2411Z är en av de mest sålda 144 Hz-skärmarna och reades ut ordentligt under 2015-2016. Fanns några som tydligt varnade för detta problem, likt @Alling

X Byta kabel: hjälper inte eftersom det inte är kabeln det är fel på

X Byta anslutning: Benq XL2411Z (med flera) har en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz trots att HDMI-specen redan 2006 ökade bandbredden (340/300 MHz) så att 1920x1080 i åtminstone 120 Hz är möjligt. Men nej. Vi gillar gammal teknik i den här delen av branschen så många skärmar som släppts flera år efter specen uppdaterades saknar kapaciteten.

X HDMI-till-DVI-adapter: hjälper inte eftersom HDMI är single link och skärmen behöver Dual Link. DVI Single link är i sin tur maximalt 165 MHz-bandbredd och då är 60 Hz som blir maximal frekvens. Notera att det finns modernare skärmar med DVI som kan – och även kräver single link – för högre bandbredd än 165 MHz över DVI. DVI-kontakten är, oavsett vad handboken skriver, inte DVI-DL utan single-link-kopplad. Då kan det omvända problemet uppstå med gamla grafikkort som inte orkar bandbredden över single link. BenQ XL2411Z är dock inte en av dessa skärmar.

X DP-till-DVI-adapter: i grund och botten samma problem som ovan, vi får single link och därmed max 1920x1080 i 60 Hz.

X Men jag har ju sett kablar med HDMI och DP till DVI Dual-Link? Finns på eBay för 5 USD! Det står Dual Link i texten! Svar: Nope. No such thing. Elektriskt blir det alltid single link eftersom DVI–DL använder fler elektriska ledare för signalen – vilket är den bokstavliga innebörden av ”Dual Link” – än vad som är tillgängligt på HDMI-kontakten. Därför blir det med denna koppling en högsta bandbredd på 165 MHz och därmed 1920x1080 i 60 Hz.

Aktiv DP-till-Dual-Link-DVI-omvandling: Signalomvandling som kodar om bilden och elektriskt gör om signalen till Dual Link. Komplicerad teknik som tillverkas i liten skala. Därför dyrt, 1000-2000 kronor och därmed obeprövat. Majoriteten av dessa omvandlare riktar sig till marknaden för gamla påkostade 30-tums 2560x1600/60 Hz-skärmar som var dåtidens premiumsegment, inte för spelskämar med 144 Hz. Dessutom: 1000-2000 kronor betalar grundplåten för en ny skärm där problemet är löst från första början.

Byta till annat grafikkort: flyttar problemet framåt i tiden till nästa gång du byter grafikkort. Men om man vill finns följande kort i RTX 2xxx-serien med DVI: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s381790722

Byt skärm: Acceptera situationen en gång för alla och lägg resurserna på en ny skärm, en med modern teknik. Finns gott om enkla 144 Hz-basgamingskärmar, inte minst Benq:s egen XL2411P som adderar Displayport. Men se det också som en chans att sikta mot en bättre skärm.

Man behöver inte betala 1000-2000kr för en aktiv DP till DVI adapter. Jag har hittat en adapter för 554kr inkl fraktavgift från tysk amazon. Här är länken till er som vill ha lösningen Club 3D Adapter DisplayPort to DVI-D Active Dual.
Denna adapter klarar att driva min koreanska QNIX skärm på 110Hz utan svårigheter :).

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll.

Mvhz Stanikz

Permalänk
Bildexpert 📺

@stanikz: Det är den här produkten: https://www.club-3d.com/en/detail/2479/displayport_to_dual_li...

Och den är specad för främst 2560x1440/60 Hz, men anger också 3840x2160/30 Hz vilket i teorin skulle kunna ge 1920x1080/120 Hz. Det finns ganska många omvandlare liknande denna, riktade till 00-talets gamla arbetsskärmar som 30-tummare etc. och de kostar ungefär i samma prisklass.

Att du får den att fungera ihop med din koreanska QNIX-skärm är nog mer tack vare den toleranta QNIX-skärmen. Att få en sådan här omvandlare att fungera med spelskärmar som kör 1920x1080/144 Hz är en annan sak. Det är inte alls lika självklart, särskilt som omvandlaren ligger utanför spec för 144 Hz.

Men om någon känner för att testa? Är ju enda sättet att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Man behöver inte betala 1000-2000kr för en aktiv DP till DVI adapter. Jag har hittat en adapter för 554kr inkl fraktavgift från tysk amazon. Här är länken till er som vill ha lösningen Club 3D Adapter DisplayPort to DVI-D Active Dual.
Denna adapter klarar att driva min koreanska QNIX skärm på 110Hz utan svårigheter :).

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll.

Mvhz Stanikz

Tackar för tipset, det var vad jag behövde för att koppla ihop mitt Vega 64 med min LG W3000H-bn (2560x1600).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

Tackar för tipset, det var vad jag behövde för att koppla ihop mitt Vega 64 med min LG W3000H-bn (2560x1600).

Kul att det kom till nån nytta 😊

Permalänk
Medlem

Ok, en ide, ingen aning om den kan fungera. Men om man har DVI på moderkortet kan man lyckas få grafikkorts signalen ut via den kontakten och nå 144Hz? (tänker likt hur de får en grafikkort utan bildanslutningar att ge bild här https://www.youtube.com/watch?v=TY4s35uULg4)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rotkiv42:

Ok, en ide, ingen aning om den kan fungera. Men om man har DVI på moderkortet kan man lyckas få grafikkorts signalen ut via den kontakten och nå 144Hz? (tänker likt hur de får en grafikkort utan bildanslutningar att ge bild här https://www.youtube.com/watch?v=TY4s35uULg4)

Förutsätter att du har en CPU med integrerad grafik och att moderkortet är beskaffat så att det kan skapa DVI-DL, vilket väldigt sällan är fallet. Och även om det skulle fungera har du problemet att det är din integrerade grafik som renderar spelen. Inte ditt förmodligen 10x kraftfullare grafikkort. Så du kanske får 144 Hz på skärmen, men orkar rendera spelet i 20 FPS eller liknande. Då är det nog bättre att rendera 200+ FPS och köra 60 Hz medan man väntar på sin nya skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förutsätter att du har en CPU med integrerad grafik och att moderkortet är beskaffat så att det kan skapa DVI-DL, vilket väldigt sällan är fallet. Och även om det skulle fungera har du problemet att det är din integrerade grafik som renderar spelen. Inte ditt förmodligen 10x kraftfullare grafikkort. Så du kanske får 144 Hz på skärmen, men orkar rendera spelet i 20 FPS eller liknande. Då är det nog bättre att rendera 200+ FPS och köra 60 Hz medan man väntar på sin nya skärm.

Du missförstår, det går att få det dedikerade GPUs signal via moderkortet om man fipplar (no idea om det funkar att få ut den på DVI dock). I klippet jag länkade har de en mining-GPU utan några bildkontakter alls och lyckas ändå visa bild och spela via det kortet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rotkiv42:

Du missförstår, det går att få det dedikerade GPUs signal via moderkortet om man fipplar (no idea om det funkar att få ut den på DVI dock). I klippet jag länkade har de en mining-GPU utan några bildkontakter alls och lyckas ändå visa bild och spela via det kortet.

LTT är underhållning och inte så mycket upplysning eller informerande.

Detta förutsätter fortfarande att det någonstans kan skapas en TMDS-signal som är fördelad på dubbla länkar, vilket det inte finns någonstans. Lyckas inte se vad de faktiskt lyckas med, men det ser ut som de kör 1080p/60.

Det vill säga: videon visar hur de får ut spelrendering från ett beräkningskort utan egna bildanslutningar. Det visar inte en lösning på DVI-DL-problemet.

Permalänk
Medlem

Denna tillverkare hävdar att den stöder 144hz, vad tror ni?
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skrup:

Denna tillverkare hävdar att den stöder 144hz, vad tror ni?
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Testa om du kan – enda sättet att få svar. Specen hävdar signaler som i normala fall kräver Dual Link. Men det kan också syfta på det tidigare nämnda exemplet där man kör single link TMDS i tillräckligt hög bandbredd vilket fungerar över DVI om man har hyfsat modernt grafikkort och hyfsat modern skärm. Men inte om det är BenQ XL2411Z eller liknande old school-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa om du kan – enda sättet att få svar. Specen hävdar signaler som i normala fall kräver Dual Link. Men det kan också syfta på det tidigare nämnda exemplet där man kör single link TMDS i tillräckligt hög bandbredd vilket fungerar över DVI om man har hyfsat modernt grafikkort och hyfsat modern skärm. Men inte om det är BenQ XL2411Z eller liknande old school-skärm.

Hej,
Kan meddela att det ej funkar med XL2411 och rtx 3090.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skrup:

Hej,
Kan meddela att det ej funkar med XL2411 och rtx 3090.

Ah, lite väntat. Det tekniska problemet är antagligen för komplext – och efterfråga för nischad – för att det ska lösa sig med en enkel pryl i den prisklassen.

Permalänk

https://www.elfa.se/sv/hdmi-dvi-kabel-hdmi-kontakt-dvi-24-sti...

Den borde teoretiskt kunna nå över 60hz eller har den också felaktig beskrivning?

''340 MHz / 10,2 Gbit/s och 48-bitar''