1080 -> 2080 TI. Dyrt eller billigt kort?

Permalänk
Medlem

1080 -> 2080 TI. Dyrt eller billigt kort?

Fick hem ett KFA2 2080 Ti Dual Black från NetonNet. Fyndvara Ca 10kkr kostade det. Har testat det i ett par dagar och det är inte så värst tyst. Men prestandan finns där.
http://www.kfa2.com/kfa2/graphics-card/kfa2-geforce-rtx-2080t...

Har provat överklocka det, hamnade runt 1910Mhz (kan det stämma?), men då låt fläktarna utav bara helvete.

Började direkt snegla på bättre versioner av 2080 TI, Gigabyte för ca 1 000kr till, och toppmodellerna från Asus/MSI för 2500kr till.

Men är det värt det? Det är 10-25% mer för tystare kort och kanske 10% bättre prestanda. Känns inte direkt värt det.

Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem

Det kan inte kännas vidare kul att sitta med ett grafikkort i tiotusenkronorsklassen och känna sig missnöjd med ljudnivån så just där skulle jag nog faktiskt fundera på att lägga ett par tusen extra om just ljudnivån var viktig. Det är dina pengar och om det är värt det i slutändan kan bara du avgöra.

Har du testat att underklocka kortet?
https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Jag gjorde det på mitt 1080 med utmärkt resultat!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Fick hem ett KFA2 2080 Ti Dual Black från NetonNet. Fyndvara Ca 10kkr kostade det. Har testat det i ett par dagar och det är inte så värst tyst. Men prestandan finns där.
http://www.kfa2.com/kfa2/graphics-card/kfa2-geforce-rtx-2080t...

Har provat överklocka det, hamnade runt 1910Mhz (kan det stämma?), men då låt fläktarna utav bara helvete.

Började direkt snegla på bättre versioner av 2080 TI, Gigabyte för ca 1 000kr till, och toppmodellerna från Asus/MSI för 2500kr till.

Men är det värt det? Det är 10-25% mer för tystare kort och kanske 10% bättre prestanda. Känns inte direkt värt det.

Hur hade ni resonerat?

10% bättre prestanda? Vad menade du där?

Kortet du plockade hem har en liten kylare och bara två fläktar så jag förstår att det både blir ljudligt och varmt. Är ljud viktigt för dig? Då är det definitivt värt att lägga en slant extra för ett maffigare kort som eventuellt kan ge lite bättre prestanda (dock är det mestadels chippet som avgör). Tex MSI 2080Ti Gaming X Trio har en enorm kylare och tre fläktar, då blir det givetvis tystare men så kostar det 14k också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

10% bättre prestanda? Vad menade du där?

Kortet du plockade hem har en liten kylare och bara två fläktar så jag förstår att det både blir ljudligt och varmt. Är ljud viktigt för dig? Då är det definitivt värt att lägga en slant extra för ett maffigare kort som eventuellt kan ge lite bättre prestanda (dock är det mestadels chippet som avgör). Tex MSI 2080Ti Gaming X Trio har en enorm kylare och tre fläktar, då blir det givetvis tystare men så kostar det 14k också.

Toppenkorten går att överklocka ca 10% mot stock utan att se låter som flygplan. KFA låter redan i idle. Kollade i swec prestandaindex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Toppenkorten går att överklocka ca 10% mot stock utan att se låter som flygplan. KFA låter redan i idle. Kollade i swec prestandaindex

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är möjligt. Mitt klockar kasst men så är det ibland med lotteriet, dock är det väldigt tyst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att byta kylare själv så kan du ju göra det istället för att köpa ett annat kort.

Har du en AIO liggande så kolla på möjligheterna med typ en NZXT kraken g12.

Annars https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor... eller liknande kör en sådan på mitt vega 56 med bra resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det är också en bra tanke. Hamnar väl på strax över 1000kr extra för en custom kylare då. Jag har ingen vattenkylning då jag inte litar på det alls tyvärr.

Har en Noctua D15.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maximm:

@jOnÄTÄn: Det är också en bra tanke. Hamnar väl på strax över 1000kr extra för en custom kylare då. Jag har ingen vattenkylning då jag inte litar på det alls tyvärr.

Har en Noctua D15.

Accelero gör bra kylning till grafikkort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@jOnÄTÄn: Det är också en bra tanke. Hamnar väl på strax över 1000kr extra för en custom kylare då. Jag har ingen vattenkylning då jag inte litar på det alls tyvärr.

Har en Noctua D15.

G12är en bra idé om du hade haft en passande aio liggande. Men annars kan jag rekommendera den jag länkade. Har två billiga fractal fläktar på min och det går tyst. Men det blir ett tjockt grafikkort så funkar inte i mindre chassin eller om du har mycket kort utöver gpu. Den klarar mitt vega 56 utan problem ett 2080 Ti borde den inte heller ha några problem med förutsatt att den passar det har jag inte kollat upp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb