Första olästa inlägget trasig

Permalänk
Medlem

Första olästa inlägget trasig

Den lilla länken för första olästa inlägget tar mig alltid till det sista inlägget i tråden vilket jag inte riktigt uppfattat det som funktionen ska vara. Det jag vill ska hända är att jag blir tagen till inlägget efter det jag läste senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcorp:

Den lilla länken för första olästa inlägget tar mig alltid till det sista inlägget i tråden vilket jag inte riktigt uppfattat det som funktionen ska vara. Det jag vill ska hända är att jag blir tagen till inlägget efter det jag läste senast.

Hej,

Är det någon specifik tråd / forumdel du upplever detta problem eller hela tiden?
Jag själv använder den lite titt som tätt och det fungerar felfritt.
Kan du ge mig ett exempel på vart du klickar på denna länken (den återfinns på lite olika platser, så därför undrar jag vilken specifik knapp / länk du trycker på) och gärna en tråd som du upptäckt detta problem i.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Är det någon specifik tråd / forumdel du upplever detta problem eller hela tiden?
Jag själv använder den lite titt som tätt och det fungerar felfritt.
Kan du ge mig ett exempel på vart du klickar på denna länken (den återfinns på lite olika platser, så därför undrar jag vilken specifik knapp / länk du trycker på) och gärna en tråd som du upptäckt detta problem i.

Mvh // Anton

Hej

Länken jag klickar på är den lilla stjärnan längst upp/ner på varje sida för tråden, se https://drive.google.com/file/d/1gVolqYa5Av8eXMPRg7CS1r2Y2G7d... för bild.

Märker det oftast i dagens fynd-tråden, men ikväll (ca 18:40) kom jag till #17691267 om jag tryckte på länken, men har inte haft igång datorn sen igårkväll.

Permalänk
Medlem

Samma problem i dagens fynd idag igen, kom till #17840361 och då hoppade den över 3 eller 4 inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcorp:

Samma problem i dagens fynd idag igen, kom till #17840361 och då hoppade den över 3 eller 4 inlägg.

Yes, även kommit in en annan tråd om denna bugg så den finns med i min backlogg och ska förhoppningsvis lösas så snart som möjligt

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Förstår att detta inte ligger högst upp i backloggen, men börjar bli lite störigt.
Idag kom jag till #18059485 när senaste olästa inlägget borde varit #18059111

Permalänk
Medlem

Har ni andra problem med att tråden markeras som läst? Jag kikade på forumkategorin för jubileumsfesten och där fanns en tråd som jag inte har läst sen igår, med senaste inlägget 11.09 idag och där tråden var markerad som läst. När jag klickade på ikonen till vänster om rubriken för att komma till det senaste olästa inlägget hamnade jag på ett inlägg från 08.54 som alltså var det första inlägget som jag inte hade läst med flera efterföljande inlägg som i forumkategorin visades som lästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag får tvärtom, trycker jag på oläst hamnar jag ofta på samma inlägg i en tråd, kan ske under flera dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt ett liknande problem där heta ämnen orsakar felaktiga resultat. Ibland skriver man i forumet och ser en intressant tråd under heta ämnen så man klickar sig vidare till ämnet och läser t.ex. kommentarerna till en nyhetsartikel. Om man då besöker framsidan, klickar sig in på en artikel och sen vidare till kommentarstråden så hamnar man på det senast publicerade inlägget när man klickar på "första olästa inlägg"-knappen istället för det senast olästa inlägget och systemet verkar inte koppla att man redan har läst tråden när man klickar sig in i den från olika ställen.

Om systemet nu tror att man inte har läst tråden över huvud taget borde väl default dessutom vara att man visas det första inlägget i tråden när man klickar på knappen och inte det sista?

Jag har inte testat hur detta påverkar vanliga diskussionstrådar utanför nyhetsavdelningen eller vad som händer om man länkas från en tråd till en annan jämfört med att manuellt besöka tråden men jag antar att samma problem förekommer även där?

Edit: Lustigt nog visar forumet att jag har olästa inlägg i just denna tråd trots att det var jag själv som postade det senaste inlägget. Visserligen inte genom brevikonen men en fet rubrik har väl samma innebörd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Godmorgon @ågren!

Vi ska kika närmare på Första olästa inlägget-problemet!

Angående din bild, en fet rubrik betyder faktiskt inte olästa inlägg. Alla forumtrådar är fetstilade. Jag provade precis själv på min iPhone och det är iOS som gråmarkerar trådar man har besökt under nuvarande session (gissar jag) som gör att de ser "extra" olästa ut. Det är alltså ingen feature från vår sida.

Att se över brevikonerna och göra det tydligare när en tråd har nya inlägg ligger på min önskelista över saker att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Angående din bild, en fet rubrik betyder faktiskt inte olästa inlägg. Alla forumtrådar är fetstilade. Jag provade precis själv på min iPhone och det är iOS som gråmarkerar trådar man har besökt under nuvarande session (gissar jag) som gör att de ser "extra" olästa ut. Det är alltså ingen feature från vår sida.

Ah, det förklarar saken. Jag använder visserligen android i kombination med Firefox men det är väl någon webbläsarfunktion antar jag, jag fick uppfattningen att det var en funktion på Sweclockers men det stämmer alltså inte.

Märkligt ändå att webbläsaren visar att tråden är oläst när jag precis postat ett inlägg i den men det kanske är någon bugg i Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Ah, det förklarar saken. Jag använder visserligen android i kombination med Firefox men det är väl någon webbläsarfunktion antar jag, jag fick uppfattningen att det var en funktion på Sweclockers men det stämmer alltså inte.

Märkligt ändå att webbläsaren visar att tråden är oläst när jag precis postat ett inlägg i den men det kanske är någon bugg i Firefox.

Det enda som visar en tråd som läst eller oläst idag är brevikonerna, sticker det upp ett brev från kuvertet så finns det nya inlägg. Rubrikerna är alltid feta oberoende om de är lästa eller ej. Hur menar du att tråden ser oläst ut? Den gråa/svarta texten är något i webbläsaren som jag inte vet hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Rubrikerna är alltid feta oberoende om de är lästa eller ej. Hur menar du att tråden ser oläst ut? Den gråa/svarta texten är något i webbläsaren som jag inte vet hur det funkar.

Texten blir vanligtvis grå när man har läst artikeln eller tråden, därav min fundering kring varför tråden som jag precis hade postat i visades med fet rubrik när den innan det var grå.

Jag har inte heller någon koll på hur det fungerar men antar att det är menat som ett sätt att markera vad som är läst eller ej eftersom jag inte kan se någon alternativ förklaring till varför rubrikerna annars skulle bli grå efter att man har besökt trådarna.

Här är ett färskt exempel från förstasidan. Båda artiklarna var fetmarkerade (trots att jag tidigare läst och även skrivit i "ditt första inlägg"-tråden) men efter att jag nu klickade mig in till artikeln via förstasidan visas den nu som grå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej @ågren,

När du besöker en länk t.ex. /forum/trad/1569601-vilket-var-ditt-forsta-inlagg-pa-sweclockers kommer din webbläsare att flagga den som "läst". Denna "läst" flagga kan vi sedan välja att applicera olika stilar på. I det här fallet utgråad rubrik.

I forumet har vi valt att också gråa ut rubrikerna om tråden blivit läst. Vi kan dock inte styra hur länge din webbläsare väljer att spara "läst"-flaggen på en länk. Därför kan det plötsligt försvinna.

Har du den t.ex. inställd på att tömma informationen när du stänger webbläsaren, kommer den att bli svart igen.

Det enda som vi markerar som läst/inte läst är våra brevikoner som @Gurt nämnde tidigare.

/ Johan

Permalänk
Medlem

Tror jag har listat ut mitt problem nu, jag har alltid gått från "följda trådar" sidan, tryckt på sista sidan-länken och sen på visa första olästa. Går jag däremot till första sidan i tråden och sedan klickar på sista olästa så kommer jag rätt.
Alltså verkar alla poster på sidan markeras som lästa när man laddar en sida i en tråd, kan @Klorixx bekräfta att det är så.
Går det isåfall att lägga en feature request på att även ha en länk till senaste olästa från följda trådar, eller kanske byta ut "sista sidan" länken då jag skulle tro att fler är intresserade av senaste olästa än sista sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcorp:

Tror jag har listat ut mitt problem nu, jag har alltid gått från "följda trådar" sidan, tryckt på sista sidan-länken och sen på visa första olästa. Går jag däremot till första sidan i tråden och sedan klickar på sista olästa så kommer jag rätt.
Alltså verkar alla poster på sidan markeras som lästa när man laddar en sida i en tråd, kan @Klorixx bekräfta att det är så.
Går det isåfall att lägga en feature request på att även ha en länk till senaste olästa från följda trådar, eller kanske byta ut "sista sidan" länken då jag skulle tro att fler är intresserade av senaste olästa än sista sidan.

Kan jag dessvärre inte eftersom jag inte jobbar kvar på Geeks, så jag passar över frågan till @jreklund

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Xcorp:

Tror jag har listat ut mitt problem nu, jag har alltid gått från "följda trådar" sidan, tryckt på sista sidan-länken och sen på visa första olästa. Går jag däremot till första sidan i tråden och sedan klickar på sista olästa så kommer jag rätt.
Alltså verkar alla poster på sidan markeras som lästa när man laddar en sida i en tråd, kan @Klorixx bekräfta att det är så.
Går det isåfall att lägga en feature request på att även ha en länk till senaste olästa från följda trådar, eller kanske byta ut "sista sidan" länken då jag skulle tro att fler är intresserade av senaste olästa än sista sidan.

Hej,

Det stämmer att vi lagrar sista inlägget du "såg" (det inlägget som är längst ned på sidan du står på) som den lästa. Ifall du trycker på forumikonen till vänster istället, så får du det beteendet du önskar - alltså att den tar dig till senaste inlägget du läst.

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

Det stämmer att vi lagrar sista inlägget du "såg" (det inlägget som är längst ned på sidan du står på) som den lästa. Ifall du trycker på forumikonen till vänster istället, så får du det beteendet du önskar - alltså att den tar dig till senaste inlägget du läst.

/ Johan

Toppen, då har jag bara missat att den knappen gör precis det jag efterfrågat