Vilket var ditt första inlägg på SweClockers?

Permalänk
Relik 📜

Vilket var ditt första inlägg på SweClockers?

Klickade runt lite, och snubblade över mitt första inlägg på SweClockers. Det är ganska oskyldigt, lite mysigt naivt sådär!

Skrivet av emilakered:

Just nu kör jag den i 904MHz med 100,4 FSB och 1,8 V VCORE. Tempraturen är ingen fara,med full fart på fläkten kommer jag inte över 30 grader.

Problemet är att när jag tar den till nästa steg, 953MHz, så börjar saker och ting gå snett, datorn hänger sig och spel/program kraschar.. Vid 904MHz har jag inga sådana problem, enda problemet är att datorn ca 1/5 ggr går igång i bara 600MHz och BIOS visar hårdavrufel. Men när datorn väl "går" så fungerar den utmärkt i 904MHz.

Jag har både läst och hört om folk som klockat långt över 1000MHz utan vattenkylning, och jag undrar varför jag inte kan komma över 904MHz?

Handlar om att klocka min Celeron 600 MHz, och jag verkar väl inte riktigt nöjd. Vilket i sig är helt sjukt, 904 MHz på en 600 MHz-processor är ju helt otroligt ställt mot hur läget ser ut idag.. I alla fall, bland annat @]{ing_En, @Tai Mai Shu, @MartinuZ och @siefer försöker hjälpa mig! <3

Så, vilket var ditt första inlägg? Hoppa till inläggslistan i din profil och tryck på "dubbelpilen" för att komma till sista sidan. Fungerar endast på desktop-sidan just nu! Extra kul om du kommer ihåg och kan berätta lite vad det handlade om såklart!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Datum: 2002-02-18 12:50

datorbutiken.com: tittade lite på er hemsida ang support på vissa produkter från tillverkare, ni kan lägga till ett nummer till till HP's supportnummer som är: 08 - 619 21 70, om kunden ringer det nummer ni har skrivit där så måste dom kopplas mer än nödvändigt om jag inte har helt fel. Ett litet tips bara

Bra initiativ med denna tråd.

Jag jobbade på supportcenter åt HP en period på den tiden. Tydligen ville jag hjälpa datorbutiken.com med et supporttelefonnummer. 🤷

Shit, det var et par år sedan kan man säga...

EDIT:
Kommer ni ihåg IBM Deskstar 75GXP 46.1GB problemen?

Skrivet av Strukt:

Datum: 2002-02-26 12:15

RoTe, det är mindre felfrekvens på 60GXP iallafall.

60GXP var tydligen bättre...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Hej jag undrar om någon har ett tips på en bra kylare till min 3500+
på a8v deluxe min får inte upp den i mer än 250 FSB med orginal kylaren så jag vill gärna ha någon som både är rätt så tyst och som clockar bra . eller ska jag satsa på ett minne till så jag har 1024 totalt

jag är 14 år så jag stavar inte som en gud

Var inne på min tredje egenbyggda burk då, processorn var inte lika samarbetsvillig som två första som var en Celeron och en Athlon 2600-något. Kul att jag letade efter en fläkt som skulle passa det här: "någon som både är rätt så tyst och som clockar bra"

Får ge mig själv en klapp på axeln för slutklämmen, ödmjuk som få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Age of Empires, The Sims 1, Devil May Cry, Need for Speed Underground 1 & 2. Sedan givetvis Colin McRae Rally och Lomax för PS1. <3

I tråden "Äldre spel som ni spelar än idag?".

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

det är att den blir överhettad har samma problem vi ska sätta in en till fläkt imorgon gör det du också man kan ju köpa en fläkt för 20spänn!

Jag var väl 12 år (2006) på den tiden, men tipset var nog inte så illa ändå. Verkar ha varit väldigt uppspelt kring att köpa en fläkt också. Tråden i sig innehåller också en trevlig throwback till Everest Home Edition.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Bildexpert 📺

Svarade på en hel del frågor runt mitt första test på Sweclockers för ganska precis 6,5 år sedan. Både lite tryggt och lite skrämmande att se att jag förmodligen hade svarat likadant idag som då. Finns mycket många grundläggande frågor som jag aldrig med hunnit med att beröra i artikelform men som tagits upp rätt många gånger i forumet!

#13326276

Permalänk
Medlem

2014-12-01 så det var inte jättelängesen jämfört med vissa av er men några år har man allt fått ihop. Jag hade väntat mig att det skulle ha varit något pinsamt inlägg helt utan kunskap men det var tydligen ett tipsinlägg angående nedsatta produkter på cyber Monday så det var både kul och lite av en lättnad att man tydligen startade sin karriär med att vara behjälplig.

Skrivet av ågren:

Det listas en del produkter på MediaMarkts startsida:
LOGITECH-G502 444:-
CANON-Pixma-MX725 999:-
LOGITECH-K400 199:-
SONY-DSC-RX100 3679:-
GARMIN-V%C3%8DVOFIT-HRM-GRÅ 999:-
YAMAHA-YSP1400-Svart 2490:-
LG-42LA691V 5490:-
SAMSUNG-WF-1702NHWG-XEE 2790:-
Tassimokapslar 9:-
ELECTROLUX-JetMaxx 899:-
Spel till PC/PS4/XB1 199-349:-

Det kanske inte blir några fler erbjudanden...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Fanns/finns även här:

43871 - Topre Realforce 105U - Verkkokauppa.com

Blir lite sugen, men relativa värden på tryckaktiveringen blir lite problematiskt för en gamer. Tar de in modellen med 55g på alla är jag nog såld på att testa, finns med US layout.

Tydligen var mitt första inlägg ett tips om var man kan hitta Topre-tangentbord och ett lite bittert konstaterande att vissa knappar var trögare än andra. Undrar om jag verkligen registrerade kontot för att posta detta? Kan kanske ha varit marknaden som lockade, snarare.

Permalänk
Medlem

Man var inte lite dryg på den tin', för skämmigt att (re)posta något här...

Permalänk
Medlem

Fiskenörd som jag är så heter mitt trådlösa nätverk <*)))><

Min stationära dator heter NX-01 efter första Enterprise.

Mitt nätverk heter fortfarande <*)))><

NX-01 har pensionerats sen länge och jag uppgraderade till NCC-1701

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dalton Sleeper:

Man var inte lite dryg på den tin', för skämmigt att (re)posta något här...

Bra försök! Jag hjälper dig lite. Var väl inte så illa? #2190857

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Hoppas att det är billigt runt 1900kr!
--------------------------------------------------------------------------------

Han lever i världen som den borde se ut! Dumpa med priserna!!!

Min premiär på Sweclockers. Trevligt att se att man var prismedveten redan då.
Diskussionen rörde den då ryktade AMD/Ati 3870X2. Någon skrev att den skulle kosta hiskeliga 399 dollar. Någon som vet vad den faktiskt lanserades på för pris i Sverige?
12 år sedan. Men ändå känns ämnet lika aktuellt idag, fast nu pratar vi helt andra absurda summor.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att något databasproblem eller liknande raderade mitt gamla konto då jag fick skapa ett nytt år 2002. Men detta är det äldsta i nuvarande konto.

Skrivet av ronnylov:

Jag brukar köra memtest86 i något dygn på nya minnen för att testa att de är stabila och felfria med aktuella timings. Sedan brukar jag köra 3dmark i ett dygn för att kolla stabiliteten hos resten av systemet. Kan det räknas som inbränning? Hur kommer det sig att minnen presterar mera sedan? Är inte farten densamma så länge man inte ändrar timings och klockfrekvens?

Alltså om jag kör på maxade timings redan innan inbränning, blir det snabbare efteråt utan att ändra timings eller frekvens? Fattar inte riktigt. Eller menar de att man kan klocka upp minnena till ännu högre frekvens alternativt maxa timingarna ännu mera efteråt? Jag köpte extreme ddr 3200 bara för att slippa byta minne i framtiden om jag byter moderkort så jag kör dem i DDR266 så jag antar att jag knappast behöver bränna in dom...
Tar de skada av att inte brännas in redan från början (de är ju faktiskt underklockade)?

Ska man bränna in minnena med överspänning och sedan sänka eller ska man köra 2.5 V från början? Har ni något exempel på hur mycket snabbare det blir efter inbränningen?

Tyckte nog det var konstigt när folk påstod att hårdvaran blir snabbare om man gör inbränning. Att det skulle gå att klocka högre sedan. Tror fortfarande att detta bara var en myt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mitt första inlägg var tydligen om en SATA-hårddisk som inte hittades av datorn när jag skulle installera Windows XP.

Citat:

Köpte igår en ny hårddisk SATA, SEAGATE Barracuda 7200.10 250GB. Har använt IDE innan utan problem.

Kopplade in min nya SATA hårddisk och plocka ut den andra. När ja startar datorn står det att disken inte kan hittas. Ringde en vän och han trodde det kunde ha med min BIOS version eller BIOS inställningar att göra. Skulle va hjärtligt tacksam om ni kunde hjälpa mig med det här problemet.

Har moderkort: ASUS, A7V600-X

MvH Jacob.

Det var den första datorn jag köpte år 2003 vars hårddisk började klicka och gick sönder. Systemet i övrigt hade en Athlon XP 2100+ (Thoroughbred) med 1 GB DDR och ett Geforce 4 Ti 4200 (eller var det 4400?). Det hängde kvar fram till år 2008 tror jag då jag uppgraderade till en Athlon 64 X2 4000+ som jag skrämde upp i 3,0 GHz och ett Radeon HD 3870. Sedan dess har nybyggen och byten av komponenter skett avsevärt mer frekvent.

Såg nu i en av mina tidigare inlägg att jag hade en AMD Athlon 64 3000+ och inte en Thoroughbred. Här har jag gått runt och ljugit i flera år!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mitt första inlägg (#15582582) kom först flera år efter att jag hade blivit medlem och handlade om att hjälpa YamahaDGX630 att förhindra WU att automatiskt installera te.x drivrutiner i Win 10.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hehe, var en skittrist wall of text med frågor om nytt datorbygge. Var helt out of the loop, och funderade alldeles för mkt istället för att bara köra

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hade tydligen problem med en trilskande XP-installation (sept 2004, #3911345 ) :

Skrivet av joakim99:

Jag har nu försöt under större delen av dagen att installera win xp på min nya maskin utan att lyckas. Jag har en SATA-disk som enda hdd och trycker F6 under installationen för att ladda in de korrekta drivrutinerna. Jag kommer såpass långt att win-xp filerna kopieras och datorn bootar om. När den väl kommer igån igen fastnar jag på "error loading operating system".

Vad är det som kan vara fel? Jag har försökt att läsa på diverse forum utan att bli så mycket klokare.

Permalänk
Lego Master

Tydligen lite pip om frontpaneler och Creative-kort.
Verkar dessutom som att jag blev medlem ungefär samtidigt...

2007-06-06 17:48;

Skrivet av Shudnawz:

Hej folk!

Har alldeles ganska nyss införskaffat mig ett nytt ljudkort, nämligen Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Series (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870).

En sak jag ganska snabbt upptäckte är att det här kortet, och många i hela X-Fi serien, inte har stöd för AC'97 front panel...bara det billigaste X-Fi-kortet har stöd för Intel HD audio.
Jag mailade komplett för lite råd, och de föreslog att jag skulle kunna modda mina nuvarande kablar och helt enkelt fästa dom vid anslutningarna på X-Fi-kortet, eftersom själva signalerna är samma.

"Anledningen till att Creative inte har en AC97 port (utan en egen port, fast med exakt samma signaler på pinnarna) är att folk skall välja deras egna, dyrare, frontpanel.
Om man är lite kreativ (pun intended) går det i många fall att koppla in i alla fall hörlursutgången fram."

Jag har kikat runt lite, och hittat Creatives egen I/O-console på deras webshop. Den kostar däremot runt 1700 spänn (mer än själva kortet), så ni kanske förstår om jag inte är så sugen på att slänga ut dom slantarna.

Jag har inte lyckats hitta nån vettig schematisk bild över Fatal1ty-kortet, så jag vet inte hur jag ska koppla in min AC'97-frontpanel på kortet...nån som har råd/stöd/arga kommentarer?

Det har tillochmed gått så långt att jag funderar på att lämna tillbaka mitt nuvarande X-Fi och byta mot ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312205 som kostar ungefär 500kr mer än vad jag pröjsade för det utan frontpanel. Kan det va värt det? Blir tokig utan min front! >_<

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hej

Jag hjälper en kompis som verkligen inte har koll gällande datorer och nu har han tagit beslutet att införskaffa en gaming laptop för en budget på 8-9Kkr. Han har möjligheten att skaffa stationär om det är någon kraftig skillnad men finner bärbar smidigare. Nuvarande lutar det åt http://www.inet.se/produkt/1969525/msi-ge70-0nc-057ne då den verkar vara den bästa kandidaten så långt. Han vill ha minst en 17 tums skärm, gärna högre om möjligt utan att dra ner på övrig hårdvara. Min fråga är nu så att han köper rätt är att om det finns någon bättre kandidat än den här, eller är detta det bästa valet?

SORRY FEL FORUM - VÄNLIG ADMIN/MOD TAG BORT

Hjälpte en polare att köpa laptop genom ett inlägg på Stationära Datorer -> Köpråd🤦‍♂️, som jag tror att @Henke420 och jag upptäckte samtidigt. Intressant nog så la jag aldrig in ett nytt inlägg på rätt forumdel. 🤷‍♂️ Stämmer mitt minne om vilken kompis det var så tror jag han köpte den maskinen och körde med den i några år.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lite halvtråkigt inlägg, men tangentbordet hänger fortfarande med.
Använder det just nu på jobbet. Och ja, det har problem med key blocking fortfarande. Men det är ju inte särskilt ofta man använder shift + w + mellanslag när man jobbar:)

2010-08-18 11:46

Skrivet av Xermalk:

Var försiktig när du köper en av dessa. flera revisioner av det har problem med keyblocking på shift + w + mellanslag, vilket resulterar i att man inte kan springa och hoppa i flera spel.

Jag har köpt 2 usb versioner av detta tangentbord från kejll&co och båda har haft samma problem.

Re: Illuminated keyboard not working for Shift+spa... - Logitech Forums

Permalänk
Medlem

2004-03-04 12:38

Skrivet av Thunderbolt:

Kan man sätta ett AGP 8x grafikort i en AGP 4x port?

Ville inte köpa ett nytt dyrt grafikkort om det inte skulle funka i ens dator (9800pro).
Edit: Skulle köpa mig en helt ny dator, fast tänkte köpa in sakerna i omgångar och börja med grafikkortet och använda det så länge i den gamla datorn.

Permalänk
Medlem

Lite spekulation om OEM-tillverkare av Corsairs nätagg, tydligen, för ganska precis 11 år sedan.

#8655774

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

MP3 kodning på G5 vs P4 tydligen. Den gamla goda (?) tiden när Apple körde processorer från IBM

#2763388

Permalänk
Medlem

Diskussion om SATA vs (P)ATA och det är ju skillnad

Skrivet av Ferrat:

S-ATA är mycket snabbare än ATA

ATA:
Transfer rate < 200MB/sec

S-ATA:
Transfer rate > 1.5Gb/sec

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt äldsta kvarvarande inlägg som går att hitta nu är också om IBM Deathstar

Skrivet av OSkar000:

IBM deskstar 75GXP 30gb

1. ungefär ett år

2. Funkar perfekt

3. hoppas att jag slipper uppleva det.

Kan tillägga jag beställde tillsammans med en kompis. Min funkade men inte hans... den lät skummt och startade inte... Tog ett tag innan han fick en nya, men den har funkat bra hittills...

Min har suttit inklämd mellan en IBM deskstar 8 och floppyn och blivit rätt så varm fram tills sommarlovet slutatde. Inga problem pga av det. Just nu sitter den ensam i en 5,25" plats med en fläkt över sig... hoppas det förlänger livstiden lite till...

Har kört den i UDMA33 på K6-2an i ungefär 10 månader, nu har den gått i UDMA 100 på T-birden i snart två månader.. inga problem alls...

Har en annan kompis som har en 46a... Misshandlar den ganska friskt, men den går fortfarande. Han brukar komma med hårddisken lös i en vanlig plastkasse som han hänger på styret på cykeln... Får se hur länge den överlever, men han har haft den sen januari 2001.

Otroligt nog fungderade den disken fortfarande vid senaste provkörningen för något år sedan

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@emilakered Hade inte Sweclockers skribenternas första artikel varit lite roligt att få tag del utav?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av philipborg:

@emilakered Hade inte Sweclockers skribenternas första artikel varit lite roligt att få tag del utav?

Haha, det är lösbart! Får bli en ny tråd framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det här!

Permalänk
Skäggig legend

Detta är fan värre än FB minnen...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av XHI:

Från 2006-03-04 14:02:

Skrivet av XHI:

satan!!! du den skulle man vilja ha. separat vga minne lixom^^ helt okeeej:D =D

You're welcome.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner