Är veckopendling möjligt för IT-konsulter?

Permalänk

Är veckopendling möjligt för IT-konsulter?

Är det möjligt att veckopendla som IT-konsult? Har sökt kanske +15 it-konsultsjobb runtom i landet där de flesta ligger antingen i Göteborg eller i Stockholm och de vill förstås att man är bosatt i dessa orter men det är inte jag. Jag har kollat på alternativ som att veckopendla och bo på vandrarhem men då får jag inte mycket kvar i plånboken. Jag trivs nämligen enormt där jag bor nu med en nyproducerad belånad bostadsrätt så att flytta är inte ett alternativ. Jag har hört skrönor om att konsultföretag står för logi + resa till/från kund på kunduppdrag men jag är väldigt skeptisk till det.

PS. Kunde inte skapa denna tråd i rätt forumdel av någon anledning. Kan vara så att jag har för få skapade trådar.

Permalänk
Medlem

@EnsamRobot4: De flesta jag känner hyr ett rum för 4000-6000 i månaden i Stockholm och åker hemåt fredag eftermiddag och tillbaka söndag kväll.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ingen i Stockholm skulle anställa dig under de förutsättningarna.
Har du boende i Stockholm är frågan som är avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Jag har hört skrönor om att konsultföretag står för logi + resa till/från kund på kunduppdrag men jag är väldigt skeptisk till det.

Korta svaret är nej, möjligtvis om du är expert inom ett visst område och skeppas runt i sverige / världen till olika bolag, i slutändan är det kunden som får betala för dessa eventuella utgifter och då väljer man om det är möjligt hellre en konsult som är lokalt placerad.

Givetvis går det att veckopendla, är väl upp till var och en vad man tycker om resorna, jag har en kollega som veckopendlar 60 mil t/r till stockholm och hyr en liten lägenhet här, han jobbar på kontoret mån-tor och sen hemifrån på fredagar.

Permalänk
Medlem

Har jobbat på distans ca 2,5 år mot företag i sthlm, bara vart uppe nån gång i halvåret för att träffa kunder etc men det har funkat kanon. Det var på ett lite konsultbolag som en polare drev som lyckades ta in ett par förhållandevis stora in house-projekt, vilket kanske inte är det allra vanligaste, men kan heller inte vara helt unikt.

Har även polare som jobbat ett par år på bolag men flyttat "hem" och fortsatt jobba på distans hemifrån utan problem. Dock kanske det är svårt att komma in som ny och köra 100% distans.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Ofta är ju kunderna lokala också, blir ju knas om du skall ut på plats hos kund och sitter hemma och jobbar. Du kan ju inte ta några "brandkårsutryckningar" t.ex
Väldigt mycket går ju på distans, men ibland måste man ju vara på-plats liksom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Det enda du kan räkna med är traktamenten och milersättning enligt skatteverkets regler, ingen av dem täcker den verkliga kostnaden men hjälper naturligtvis.

Sen finns det möjlighet för skatteavdrag för dubbelt boende vid anställning ( i 2 år ), men det är retroaktivt och generellt jobbigt att hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Jag har hört skrönor om att konsultföretag står för logi + resa till/från kund på kunduppdrag men jag är väldigt skeptisk till det.

Vadå skrönor? Klart de gör det, men det är om kunden är på annan ort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuuFi:

Det enda du kan räkna med är traktamenten och milersättning enligt skatteverkets regler, ingen av dem täcker den verkliga kostnaden men hjälper naturligtvis.

Sen finns det möjlighet för skatteavdrag för dubbelt boende vid anställning ( i 2 år ), men det är retroaktivt och generellt jobbigt att hålla på med.

Det lär inte bli nått traktamente för resandet är inte nått man gör som anställd däremot kan du vara berättigad att göra avdrag för dubbelt boende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Vadå skrönor? Klart de gör det, men det är om kunden är på annan ort.

Brukar vara kund som står för detta, iaf. på mitt arbete.
Går säkert att få igenom att företaget du jobbar för också gör det, men definitivt vanligare att det ligger på kunden

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte bli nått traktamente för resandet är inte nått man gör som anställd däremot kan du vara berättigad att göra avdrag för dubbelt boende.

Beror lite på vad man gör, är man konsult och ska ut till kund så går det.

Annars är det precis som du säger, men väldigt tunt med info om trådskaparens situation så det går bara gissa sig fram till vilka möjligheter som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Brukar vara kund som står för detta, iaf. på mitt arbete.
Går säkert att få igenom att företaget du jobbar för också gör det, men definitivt vanligare att det ligger på kunden

Du får betalt av din arbetsgivare. Kunden faktureras såklart.

Permalänk
Medlem

På de statliga verken här i stan är det rätt vanligt med egenkonsulter som går in under ramavtal skrivet av någon av de större konsultbolagen eller konsultmäklarna och som veckopendlar. Vem som betalar boendet vet jag inte, men jag gissar att det är konsulterna själva. Det handlar inte om Stockholm, Göteborg, Malmö.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt här att man pendlar 2-3 dagar i veckan och sedan jobbar på distans de resterande dagarna. Beroende på avstånd och förbindelser så dagspendlar man eller övernattar.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Klart det går att veckopendla om du har en kund som är villig att betala för det. Dock ganska ovanligt om man är helt grön i branschen att få den typen av uppdrag. Du kan inte hitta någon lokalt eller via upwork/e-work eller så istället om du är väldigt inställd på att bo kvar? Alternativt öppna eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Klart det går att veckopendla om du har en kund som är villig att betala för det. Dock ganska ovanligt om man är helt grön i branschen att få den typen av uppdrag.

Varför blanda in en kund? Här var det väl så att arbetsgivaren är verksam på en annan ort än vad arbetstagaren vill bo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Är det möjligt att veckopendla som IT-konsult? Har sökt kanske +15 it-konsultsjobb runtom i landet där de flesta ligger antingen i Göteborg eller i Stockholm och de vill förstås att man är bosatt i dessa orter men det är inte jag. Jag har kollat på alternativ som att veckopendla och bo på vandrarhem men då får jag inte mycket kvar i plånboken. Jag trivs nämligen enormt där jag bor nu med en nyproducerad belånad bostadsrätt så att flytta är inte ett alternativ. Jag har hört skrönor om att konsultföretag står för logi + resa till/från kund på kunduppdrag men jag är väldigt skeptisk till det.

PS. Kunde inte skapa denna tråd i rätt forumdel av någon anledning. Kan vara så att jag har för få skapade trådar.

Frågan bör nog förtydligas med om det gäller konsultuppdrag eller anställning på ett konsultbolag, vilket är två olika saker.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se hur utvecklingen blivit, vore ju bättre för alla om folk bara kunde få jobb där dom bor. Men är väl ingen som tar ansvar för något så filosofiskt övergripande.

Oklart vad TS ska jobba med, men om det som 99,9% av alla ”it konsulter” = bemanning inom programmering så bör det bästa alternativet vara att leta ett jobb där man kan köra distans. Känner flera personer som jobbar nästan heltid på distans, dom kommer på teammöten en eller två gånger i månaden.

Permalänk

Försök söka vanliga jobb istället. Spotify har ex som policy att man är på plats i 3 månader sedan får man göra som man vill.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU