Permalänk
Medlem

Jag drog ut en visdomstand härommånaden. Efter det har jag fått ilningar i en tand. Det är tanden näst längst bak (där visdomstanden satt) som har börjat ila vid varma och kalla drycker. Har aldrig haft ilningar i hela mitt liv tidigare. Vad beror detta på? Gjorde dom nåt fel vid operationen?

Och sen undrar jag hur det blir med hålet efter visdomstanden. Nu fastnar det massa mat där, vilket är precis samma problem jag hade innan jag drog ut den, då det var ett litet mellanrum mellan den och tanden längst bak. Nu fastnar det i hålet istället. Nu har det ändå gått ett par månader så jag antar att så som det är nu är så det kommer vara resten av livet? Kunde dom ha gjort nåt bättre här? Sytt ihop det bättre eller nåt? Är det något man kan ringa och klaga på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

En fråga till tandläkaren.

* Vad tycker du om 80-90 talets initiativ med flourtanten i skolorna?

Kom redan på 60-talet!

Jag gick i grundskolan under hela 70-talet & vi fick regelbundet besök av flourtanten!

Men jag ställer mig bakom din fråga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag brukar få hål i någon tand med något års mellanrum. Däremot reser jag mycket och i många billigare länder är den (mätt i deras mått) dyra privata tandvården riktigt bra. Jag brukar då kolla på reviews i t.ex. google maps och bara gå på ställen som andra gett riktigt bra omdömen till. I Thailand t.ex. kan en enklare lagning kosta runt 300 kr på en riktigt bra klinik dit bara rika eller turister går till. I samma veva så sparar jag upp tandvårdsstödet i Sverige så när jag går här någon gång får jag alltid 600 kr i rabatt. Ett tips : )

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Pyoko: Mitt råd är att du går till tandläkare vart annat år och gör en kontroll och tar bort din tandsten samtidigt. Blir inte så dyrt nu med det nya tandvårdsbidraget. Tror det kostade mig runt 300:- vid senaste besöket. En undersökning med röntgenbilder och borttagning av tandsten.

Rensar ens tandläkaren tandsten idag? Trodde man blev skickad till tandhygienist för det.

Permalänk
Medlem

@Snailboy: Som jag skrev så var det inte enbart tandstenen utan undersökning med röntgen som jag tog upp också. Enbart tandsten tar en tandhygienist säkerligen lika bra hand om, även om i mitt landsting så är det i stort sett samma timtaxa.

Permalänk

Hej, intressant ämne. Jag triggar igång varje gång tandvård diskuteras.

Jag är född 1960, och det var standard hos Folktandvården att borra ur varenda kindtand hos barn i förebyggande syfte, utan att att tänderna var kariesangripna. Detsamma gjorde det med min jämngamla sambo.

Jag fick mina urborrade av en kvinnlig tysk tandläkare, Dr. Weber i sjuårsåldern, utan bedövning. Väldigt blodigt och smärtsamt.

Alla problem jag har haft med mina tänder senare i livet har varit dessa fyllningar.

Numera går jag ej hos tandläkare om det inte är akut. Har inte gått hos någon på 30 år, endast om det är akut.

Droppen var, att i 20-års åldern gick jag hos en privat mottagning, där man fick betala 300 kr om man var försenad, men själv fick man sitta och vänta åtminstone en halvtimma.

Mina erfarenheter.

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag drog ut en visdomstand härommånaden. Efter det har jag fått ilningar i en tand. Det är tanden näst längst bak (där visdomstanden satt) som har börjat ila vid varma och kalla drycker. Har aldrig haft ilningar i hela mitt liv tidigare. Vad beror detta på? Gjorde dom nåt fel vid operationen?

Och sen undrar jag hur det blir med hålet efter visdomstanden. Nu fastnar det massa mat där, vilket är precis samma problem jag hade innan jag drog ut den, då det var ett litet mellanrum mellan den och tanden längst bak. Nu fastnar det i hålet istället. Nu har det ändå gått ett par månader så jag antar att så som det är nu är så det kommer vara resten av livet? Kunde dom ha gjort nåt bättre här? Sytt ihop det bättre eller nåt? Är det något man kan ringa och klaga på?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som dåligt läkkött? Jag drog ut en visdomstand ganska nyligen och var också orolig för det där men sköljde munnen ordentligt med vatten efter jag ätit något. Det läkte väldigt snabbt för min del och nu så här 2½ månad efteråt är det nästan helt igentäppt och har varit så ett bra tag.

Ingen aning om ilningarna dock, visdomstanden kanske skyddade där på något sätt?

Kommer minnas den dagen resten av mitt liv, tandläkaren frågade om jag hade någon smärtstillande hemma - Ja, Alvedon svarade jag. Så, fick inget utskrivet. När bedövningen släppte efter ca 30min hade jag sedan samma smärta som varje gång jag bad honom att göra en paus när han drog ut tanden (fick ta till sex sprutor innan bedövningen tog tillräckligt lång ned), konstant. I en timme. Det är första gången jag har gråtit av smärta sedan jag var ett litet barn. Jag visste ärligt talat inte vart jag skulle ta vägen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

I tidernas begynnelse så brukade jag dricka vanlig, sockrad läsk (Coca Cola) på jobbet då jag inte gillar kaffe. Från ett år till ett annat så visade det sig att jag hade kanske 20 "småhål", hålembryon eller vad man skall kalla dem. Tandläkaren frågade om jag ändrat mina matvanor eller liknande... hmm, kom på att jag hade börjat med läsk på jobbet (och då hade man ju en kopp som man hela tiden läppjade ur, så tänderna fick inte mycket vila). Sluta med det blev rådet och borsta ordentligt så kan det gå bra.

Sagt och gjort, jag gick över till Pepsi Max och det visade sig vid nästa besök att "hålen" hade återgått. Sedan dess har jag haft en normal, vad det nu är, hålförekomst.

Så i mitt fall så kan jag dricka light-läsk och slippa tandproblem, så vitt jag kan bedöma. Men jag blir inte smalare för det... men det är ett annat problem

Permalänk

Kort fråga (men kanske långt svar?): Finns det några nya exotiska/experimentella tandvårdsbehandlingar du finner intressanta?

Jag hoppas personligen att det dyker upp nån riktigt schysst mineral-lack att fläska till emaljen med o fylla begynnande hål.
Vore även schysst om det dök upp bakterieflora implantationer att ersätta dåliga floror med och därmed få bättre munhälsa.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@Phiphler:

Min tandläkare har sagt att jag har tandborstskador, vilket jag förstod innebär att tandköttet har dragit sig bakåt mot tandrötterna. Korrekt uppfattat?
Som jag förstod det på min tandläkare går det inte att göra något åt det. Läste dock något på internet att det går att förbättra det något genom att under en period borsta extremt försiktigt med mjukaste tandborsten som går att frambringa. Ligger det något i det eller är det kört? Något annat jag kan göra?
Jag har förutom det väldigt bra tandhälsa. Aldrig haft hål eller så, behöver rensa lite tandsten varannat år ungefär.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Hej, intressant ämne. Jag triggar igång varje gång tandvård diskuteras.

Jag är född 1960, och det var standard hos Folktandvården att borra ur varenda kindtand hos barn i förebyggande syfte, utan att att tänderna var kariesangripna. Detsamma gjorde det med min jämngamla sambo.

Jag fick mina urborrade av en kvinnlig tysk tandläkare, Dr. Weber i sjuårsåldern, utan bedövning. Väldigt blodigt och smärtsamt.

Alla problem jag har haft med mina tänder senare i livet har varit dessa fyllningar.

Numera går jag ej hos tandläkare om det inte är akut. Har inte gått hos någon på 30 år, endast om det är akut.

Droppen var, att i 20-års åldern gick jag hos en privat mottagning, där man fick betala 300 kr om man var försenad, men själv fick man sitta och vänta åtminstone en halvtimma.

Mina erfarenheter.

Per

Låter som att det handlar om dina 6års tänder, 1 i varje kvadrant totalt 4, då man inte har några andra permanenta kindtänder i 7 års ålder. Det bästa vore kanske att få väl utförda kronor på dessa tänder, så att de kan hålla långsiktigt utan besvär.

Skrivet av lastninja:

Kort fråga (men kanske långt svar?): Finns det några nya exotiska/experimentella tandvårdsbehandlingar du finner intressanta?

Jag hoppas personligen att det dyker upp nån riktigt schysst mineral-lack att fläska till emaljen med o fylla begynnande hål.
Vore även schysst om det dök upp bakterieflora implantationer att ersätta dåliga floror med och därmed få bättre munhälsa.

Finns flera försök, till exempel Recaldent och Novamin, men de är inte bättre än vanlig natriumfluorid enligt studier. Det finns fluorlack med bättre sammansättning som deponerar mycket mer fluor i emaljen än någon annan produkt, men de kan man inte köpa som vanlig konsument tyvärr. Bästa receptfria produkten är Duraphat-tandkräm, är så mycket fluor att man inte behöver fluorskölja efter.

Skrivet av Litenskit:

@Phiphler:

Min tandläkare har sagt att jag har tandborstskador, vilket jag förstod innebär att tandköttet har dragit sig bakåt mot tandrötterna. Korrekt uppfattat?
Som jag förstod det på min tandläkare går det inte att göra något åt det. Läste dock något på internet att det går att förbättra det något genom att under en period borsta extremt försiktigt med mjukaste tandborsten som går att frambringa. Ligger det något i det eller är det kört? Något annat jag kan göra?
Jag har förutom det väldigt bra tandhälsa. Aldrig haft hål eller så, behöver rensa lite tandsten varannat år ungefär.

Har man borstar bort tandsubstans och tandkött med hård tandborste kommer detta inte tillbaka, men man får inte mer skador om man använder mjuk tandborste och tandkräm utan slipmedel (vissa whitening som Denivit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det finns ju något du ska ha i munnen under tiden du sover, som ska hjälpa mot munntorrhet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter men om jag inte missminner mig är det något du ska trycka fast i gommen som ska stimulera salivbildningen under natten. Sök lite på olika apotekssidor så lär det dyka upp. (Jag kan tyvärr inte säga något om effektiviteten då jag inte har provat själv men skriv gärna recension om du provar.)

Jag är ledsen för att så sent svar, men jag hittar verkligen inte något av det du beskriver, kan du fråga din kompis vad dom heter?
Jag frågade på mitt lokala apotek och hon var också osäker på vad jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag är ledsen för att så sent svar, men jag hittar verkligen inte något av det du beskriver, kan du fråga din kompis vad dom heter?
Jag frågade på mitt lokala apotek och hon var också osäker på vad jag menade.

Xylimelts https://www.kronansapotek.se/Xylimelts-Munfukttablett/p/76833...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag är ledsen för att så sent svar, men jag hittar verkligen inte något av det du beskriver, kan du fråga din kompis vad dom heter?
Jag frågade på mitt lokala apotek och hon var också osäker på vad jag menade.

Litenskit har hittat rätt. Jag missminde mig bara gällande var i munnen man skulle fästa dem.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag har tappat en plomb i en tand längre bak.Någon som vet vad det skulle kosta med rotfyllning?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag misstänker att jag har tappat en plomb i en tand längre bak.Någon som vet vad det skulle kosta med rotfyllning?

Det är väl en ny krona du behöver? Rotfyllning görs väl ifall rötterna är infekterade osv. Du kan googla efter referenspriser i ditt län gällande det. Men för att få något korrekt svar lär du få ett kostnadsförslag från sin tandläkare.

Permalänk
Medlem

Faen… bet av en flis för ca 2mån se, en tand som rotfylldes för 20 år sen... försökt samla mod och gå till tandläkaren, men tänkte att kanske vänta tills efter sommaren... men fått av småflis två ggr dom senaste dagarna av den... så är precis som den är väldigt porös... hur gör dom när detta händer på en rofylld död tand... är den bakom "huggtanden" överkäken... den syns ju rätt mycket om man inte har den...
Har väldigt tandläkarskräck med... förra året fick jag dra ut en visdomstand, och efteråt ont så inni helvete flera dagar, men infektion och penicilin till följd… det gjorde inte saken bättre...

Permalänk
Medlem

@Phiphler: Jag har en fråga!
Jag är på utbytestermin i Asien för andra gången, och likt förra gången så blir mitt tandkött väldigt ömt. Faktum är att hela insidan av munnen liksom blir öm och huden typ faller bort lite här och där (vet inte riktigt hur jag ska förklara).

Vad kan detta bero på? Än så länge använder jag samma tandkräm som hemma och jag undviker munskölj pga. negativa upplevelser från förra gången. De enda faktorerna jag kan komma på är antingen kranvattnet som jag sköljer tandborsten i, eller (kanske mer troligt) tandborsten i sig. Hemma använder jag eltandborste, men här använder jag en gammal hederlig analog variant. Kan det vara att borstarna är för hårda? Men varför skulle det påverka delar av munnen som borsten inte ens når? 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Detta var en intressant tråd! Jag har en fråga som säkert många vill ha svar på: Jag blekte mina tänder i mars i år hos tandläkaren med ljus. Redan efter tre månader är tänderna mörkare. Mina tänder blev aldrig vita bara ljusare. Man ser alla kändisar, nyhetsuppläsare på tv och alla reportrar etc. ALLA har VITA tänder även om dom är 80 år. Tror inte att hallåor i tv som är 40 år har porslinständer som Carola. Varför blev inte mina tänder vita? Kostade mig totalt 5000kr. Jag har inte haft ett hål på 26 år och har bra munhygien. Varför fick jag inte vita tänder? Ska jag klaga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

I tidernas begynnelse så brukade jag dricka vanlig, sockrad läsk (Coca Cola) på jobbet då jag inte gillar kaffe. Från ett år till ett annat så visade det sig att jag hade kanske 20 "småhål", hålembryon eller vad man skall kalla dem. Tandläkaren frågade om jag ändrat mina matvanor eller liknande... hmm, kom på att jag hade börjat med läsk på jobbet (och då hade man ju en kopp som man hela tiden läppjade ur, så tänderna fick inte mycket vila). Sluta med det blev rådet och borsta ordentligt så kan det gå bra.

Sagt och gjort, jag gick över till Pepsi Max och det visade sig vid nästa besök att "hålen" hade återgått. Sedan dess har jag haft en normal, vad det nu är, hålförekomst.

Så i mitt fall så kan jag dricka light-läsk och slippa tandproblem, så vitt jag kan bedöma. Men jag blir inte smalare för det... men det är ett annat problem

Har du provat hoppa över Pepsin också då😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skulle behöva några råd så denna tråden passar fint!

25 år.

Jag har 2 problem idag.

Tand 1
-visdomstand uppe på vänster sida.

Det letar sig mer och mera skräp upp till tanden och kilar sig fast mot den andra tanden, oftast handlar det om små kött bitar som är ganska så enkelt att få ut.

Dock så gör det ont när det är något mellan tänderna och när jag väl har rensat med tand tråd eller pincett så är mitt tand kött skadat i 1 till 2 dagar innan det har läkt ordentligt.
Vad rekommenderas att göra i denna situationen?

Tand 2
-visdomstand nere på höger sida.

Tanden i sig är det inget problem med, jag har en annan tand som växer bakom som inte har kommit fram helt. Det eventuella problemet här är att den nya tanden växer ca 50% "offsett" mot mina andra tänder, det ser även ut som att vinkeln kan vara annorlunda.

Är detta något att oroa sig för?

Avslutningsvis så befinner jag mig i Kina för stunden, om jag bör göra något ingrepp är det då värt att göra detta i Kina?

När jag väl återvänder hem så bor jag i Norge och är skriven där, så tandvård i Sverige blir nog svårt.
vet inte hur länderna skiljer sig åt på tandvårds regler och priser dock.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swennis:

Faen… bet av en flis för ca 2mån se, en tand som rotfylldes för 20 år sen... försökt samla mod och gå till tandläkaren, men tänkte att kanske vänta tills efter sommaren... men fått av småflis två ggr dom senaste dagarna av den... så är precis som den är väldigt porös... hur gör dom när detta händer på en rofylld död tand... är den bakom "huggtanden" överkäken... den syns ju rätt mycket om man inte har den...
Har väldigt tandläkarskräck med... förra året fick jag dra ut en visdomstand, och efteråt ont så inni helvete flera dagar, men infektion och penicilin till följd… det gjorde inte saken bättre...

Gå till tandläkaren med en gång. Lyckades knäcka min rotfyllda tand efter bara något år eller två.. den fick de dra ut, men den var ju helt förstörd. Be om så mycket bedövning att fötterna domnar och _allt_ knark utskrivet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Har du provat hoppa över Pepsin också då😀

Är du GALEN?!

Nej, då kanske jag skulle behöva dricka kaffe istället. Ugh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Skulle behöva några råd så denna tråden passar fint!

25 år.

Jag har 2 problem idag.

Tand 1
-visdomstand uppe på vänster sida.

Det letar sig mer och mera skräp upp till tanden och kilar sig fast mot den andra tanden, oftast handlar det om små kött bitar som är ganska så enkelt att få ut.

Dock så gör det ont när det är något mellan tänderna och när jag väl har rensat med tand tråd eller pincett så är mitt tand kött skadat i 1 till 2 dagar innan det har läkt ordentligt.
Vad rekommenderas att göra i denna situationen?

Tand 2
-visdomstand nere på höger sida.

Tanden i sig är det inget problem med, jag har en annan tand som växer bakom som inte har kommit fram helt. Det eventuella problemet här är att den nya tanden växer ca 50% "offsett" mot mina andra tänder, det ser även ut som att vinkeln kan vara annorlunda.

Är detta något att oroa sig för?

Avslutningsvis så befinner jag mig i Kina för stunden, om jag bör göra något ingrepp är det då värt att göra detta i Kina?

När jag väl återvänder hem så bor jag i Norge och är skriven där, så tandvård i Sverige blir nog svårt.
vet inte hur länderna skiljer sig åt på tandvårds regler och priser dock.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Snabb uppdatering. Vart till tandläkaren och undersökt.

Tand 1.

Tanden uppe på vänster sida slipades ner minimalt eftersom den inte var slät nog, detta har tidigare fört till att kött och annat inte klyvs på rätt sätt när jag äter.

Mitt tand kött vid tanden var tjockare än vanligt, det ska tydligen bero på att jag har ätit så sjukt mycket stark mat det sista året.

Detta är nog också mest troligt blod som har samlats där under det nya lagret, därför blöder det också extra lätt om man petar på det med något.

Tand 2. (nere höger sida)
Inte så mycket att göra idag, bara att vänta och se om det blir problem eller dra ut den mot en kostnad på 1500 kr ca. (men då kan jag ju inte äta all god mat på resan..)

Mina nedre visdoms tänder växer i närmare 90 grader och det blir nog ett helvete att få ut dom i framtiden om jag får problem nån gång.

Dom övre är inte så mycket bättre..

Jaja, hela besöket med slipning och skann gick på 10 spänn 🎊🎊😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burks:

Snabb uppdatering. Vart till tandläkaren och undersökt.

Tand 1.

Tanden uppe på vänster sida slipades ner minimalt eftersom den inte var slät nog, detta har tidigare fört till att kött och annat inte klyvs på rätt sätt när jag äter.

Mitt tand kött vid tanden var tjockare än vanligt, det ska tydligen bero på att jag har ätit så sjukt mycket stark mat det sista året.

Detta är nog också mest troligt blod som har samlats där under det nya lagret, därför blöder det också extra lätt om man petar på det med något.

Tand 2. (nere höger sida)
Inte så mycket att göra idag, bara att vänta och se om det blir problem eller dra ut den mot en kostnad på 1500 kr ca. (men då kan jag ju inte äta all god mat på resan..)

Mina nedre visdoms tänder växer i närmare 90 grader och det blir nog ett helvete att få ut dom i framtiden om jag får problem nån gång.

Dom övre är inte så mycket bättre..

Jaja, hela besöket med slipning och skann gick på 10 spänn 🎊🎊😅

Kina är underbart!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

@phiphler

Brukar tugga Flux tuggummi efter måltider och snacks. Är det verkligen så att det hjälper mot syre som skadar tänder?

Är Duraphat tandkräm verkligen att rekommendera för "average Joe"? Den är dyr, men billigare än tandläkarbesök

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Detta var en intressant tråd! Jag har en fråga som säkert många vill ha svar på: Jag blekte mina tänder i mars i år hos tandläkaren med ljus. Redan efter tre månader är tänderna mörkare. Mina tänder blev aldrig vita bara ljusare. Man ser alla kändisar, nyhetsuppläsare på tv och alla reportrar etc. ALLA har VITA tänder även om dom är 80 år. Tror inte att hallåor i tv som är 40 år har porslinständer som Carola. Varför blev inte mina tänder vita? Kostade mig totalt 5000kr. Jag har inte haft ett hål på 26 år och har bra munhygien. Varför fick jag inte vita tänder? Ska jag klaga?

Kändisar och annat folk som tror de är kända kör oftast fasader, man slipar ner tänderna en bit och sedan sätter man på en fasad ( finns i olika material och nyanser ).

Billigare än proteser och behöver inte dra ut befintliga tänder men du kommer aldrig kunna vara utan dem heller om något skulle hända, tanden under fasaden är inte vacker.

Ska du ha Hollywood-vita så är det fasader eller proteser som gäller, sticker ut ganska mycket om du väljer onaturligt vita som de flesta verkar gå på.

Permalänk
Medlem

@Phiphler
Jag har haft ett par roliga möten med tandläkare. Det mest spännande var när jag hade en visdomstand i 90grader där käkkirurgen blev exalterad över att få se den och få ta loss den. Ca 6 fall per år i Sverige sade han och han hade sett 2 fall tidigare personligen där den var så illa som min fast ändå inte runt en nerv.

Jag har lite halvgulnande tänder och ett par "bruna" fläckar. Inget snus eller cigarett. Tuggar mycket tuggummi, borstning kan dock ske lite oregelbundet.
Finns det något bra sätt att få det fixat förutom tandblekning? Tänderna är sneda och har aldrig använt tandställning, jag är 24 år. Är det för sent att fixa till dem eller finns möjligheter? (utan att kosta en förmögenhet).

Jag har idag tandförsäkring klass 2 (1 är billigast på en skala upp till 8 tror jag).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Phiphler
Jag har haft ett par roliga möten med tandläkare. Det mest spännande var när jag hade en visdomstand i 90grader där käkkirurgen blev exalterad över att få se den och få ta loss den. Ca 6 fall per år i Sverige sade han och han hade sett 2 fall tidigare personligen där den var så illa som min fast ändå inte runt en nerv.

Du har möjligen inte någon bild på hur det såg ut?
Min tant måste vara någonstans i 90 graders träsket också. Hörde med farsan och han hade haft nå enorma problem med sina tänder också. Vet dock inte om hans var så vinklade.

Så jag tvivlar lite på 6 fall per år, det låter lite tunt.

Edit: vet dock inte om min tand är i närheten av någon närv.

Skickades från m.sweclockers.com