Hjälp med uppgradering av 7år gammal dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Sådär, skärm beställd, kort köpt och lagt bud på minnena. Finns det något sätt jag kan testa kortet på när det kommer hem så jag vet att de presterar som de skall?

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra!

Ja det du bör göra när du installerat senaste drivrutin är att stresstesta. Jag brukar använda MSI Afterburner tillsammans med MSI Kombustor. Afterburner för att hålla koll på temps och annat och Kombustor för att stresstesta.

Permalänk
Medlem

Se till att göra det rätt från början, allt under steg 1 är innan du installerat det nya kortet;

Steg 1:
-Börja med att ladda ned senaste drivrutin för 1070 ti så du har den på datorn. Notera att detta är för Win10: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/150581/en-...

-Ladda sedan ned Display Driver Uninstaller från Guru3d, det är säkert förövrigt.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Om inget ändrats från den version jag har så:
-Starta programmet och välj att starta i "felsäkert läge" när programmet frågar.
-Under "select device type" väljer du GPU.
-Du får nu alternativet att "rensa och stäng av" vilket du väljer.

Steg 2:
Nu kan du installera nya kortet, starta upp datorn och installera drivrutinen du tidigare laddade ned.

Då är det också dags att börja stresstesta.
https://www.msi.com/Landing/afterburner
https://geeks3d.com/furmark/kombustor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Se till att göra det rätt från början, allt under steg 1 är innan du installerat det nya kortet;

Steg 1:
-Börja med att ladda ned senaste drivrutin för 1070 ti så du har den på datorn. Notera att detta är för Win10: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/150581/en-...

-Ladda sedan ned Display Driver Uninstaller från Guru3d, det är säkert förövrigt.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Om inget ändrats från den version jag har så:
-Starta programmet och välj att starta i "felsäkert läge" när programmet frågar.
-Under "select device type" väljer du GPU.
-Du får nu alternativet att "rensa och stäng av" vilket du väljer.

Steg 2:
Nu kan du installera nya kortet, starta upp datorn och installera drivrutinen du tidigare laddade ned.

Då är det också dags att börja stresstesta.
https://www.msi.com/Landing/afterburner
https://geeks3d.com/furmark/kombustor/

Hej

Tack så jätte mycket!
Jag har windows 7 64bit.
Hur ser jag i combustor om något är på tok?

Ang minnena, är de bara att trycka i dom å köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hej

Tack så jätte mycket!
Jag har windows 7 64bit.
Hur ser jag i combustor om något är på tok?

Ang minnena, är de bara att trycka i dom å köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du för Win 7: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/150579/en-...

Flyter det på i Kombustor så är det sannolikt inga problem med kortet, låt den gärna köra ett tag. Låter du den vara igång i typ 20min utan problem så är allt okej.
Du kan ju också googla den "score" du får och se om du hittar något att jämföra med.

Det andra du ska kolla är temperaturen på kortet när den varit igång ett tag. Kan vara så att fläktkurvan behöver ändras och det gör du enkelt i Afterburner.

Minnena ska bara sättas i ja och de kan bara sättas i på ett sätt. Flesta moderkort har en liten "spärr" som klickar när de sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Här har du för Win 7: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/150579/en-...

Flyter det på i Kombustor så är det sannolikt inga problem med kortet, låt den gärna köra ett tag. Låter du den vara igång i typ 20min utan problem så är allt okej.
Du kan ju också googla den "score" du får och se om du hittar något att jämföra med.

Det andra du ska kolla är temperaturen på kortet när den varit igång ett tag. Kan vara så att fläktkurvan behöver ändras och det gör du enkelt i Afterburner.

Minnena ska bara sättas i ja och de kan bara sättas i på ett sätt. Flesta moderkort har en liten "spärr" som klickar när de sitter.

Får hem kortet imorgon hoppas jag.
Så laddade ned Kombustor och kollade lite.
Vilket utav alla test skall jag köra?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Får hem kortet imorgon hoppas jag.
Så laddade ned Kombustor och kollade lite.
Vilket utav alla test skall jag köra?

Du kan köra en preset med den upplösning du tänkt testa med. Under "Run stress test" har du de olika upplösningarna.

För att få en mer detaljerad info så kör du Afterburner samtidigt. Har du laddat ned det?

Permalänk
Medlem

Afterburner är(enligt mig) nästintill oanvändbart tills man ändrat "skin". Det gör du i settings -> User Interface ->User Interface Skinning Properties
Välj där denna "Default MSI Afterburner v3 Skin - big edition"

Gå sen till "Monitoring"
Här kan du checka i vad du vill se för information. Kör bara de mest relevanta grejer för dig så blir det inte så stökigt.
Tycker du enbart ska checka i följande:

GPU Temp
Core Clock
Power
Fan Speed
Fan Tachometer
CPU Temp(enbart den längst ned)
CPU Usage(enbart den längst ned)
CPU Clock
CPU Usage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du kan köra en preset med den upplösning du tänkt testa med. Under "Run stress test" har du de olika upplösningarna.

För att få en mer detaljerad info så kör du Afterburner samtidigt. Har du laddat ned det?

Kanon tack.
Testade i 1080 nu med mitt 7979 och fick bara 329 poäng och snittade 6fps.

Afterburner har jag, vad skall jag hålla utkik efter där?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Kanon tack.
Testade i 1080 nu med mitt 7979 och fick bara 329 poäng och snittade 6fps.

Afterburner har jag, vad skall jag hålla utkik efter där?

Kolla vad jag skrev i nästa inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Kolla vad jag skrev i nästa inlägg

Missade det! Tack så mkt, jag testar imon när kortet kommer så skriver jag vad jag får för resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Missade det! Tack så mkt, jag testar imon när kortet kommer så skriver jag vad jag får för resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes gör så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Yes gör så

Fick tag på minnen nu också, 350kr för 8gb extra. Lite billigare än nya iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Fick tag på minnen nu också, 350kr för 8gb extra. Lite billigare än nya iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Gött, är det samma modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Gött, är det samma modell?

Yes exakt likadana

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Nu sitter kortet i.
På kombustor kommer den upp i 100% load och 30fps. Kom upp i max 75c. Verkar det ok? Fick ca 1700poäng

Edit: nu när jag körde igen kommer den bara upp i typ 17fps och 970poäng. Samtidigt så ”tickar” de lite om kortet under load

Edit: gpu load står på 0% i kombustor, däremot står gpu power på 100%/tdp

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Nu sitter kortet i.
På kombustor kommer den upp i 100% load och 30fps. Kom upp i max 75c. Verkar det ok? Fick ca 1700poäng

Edit: nu när jag körde igen kommer den bara upp i typ 17fps och 970poäng. Samtidigt så ”tickar” de lite om kortet under load

Edit: gpu load står på 0% i kombustor, däremot står gpu power på 100%/tdp

Har du installerat senaste drivrutin?
Vilket test kör du i Kombustor?
Det finns en box man kan checka som slår på/av artifaktscanner, ta bort den om den är ifylld.

Att Gpu load står på 0% är normalt och 100% power också normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Har du installerat senaste drivrutin?
Vilket test kör du i Kombustor?
Det finns en box man kan checka som slår på/av artifaktscanner, ta bort den om den är ifylld.

Att Gpu load står på 0% är normalt och 100% power också normalt.

Installerade den du länkade till.
Kör dom färdiga presetsen du pratade om i 1440p
Aerifaktscanner får jag kolla!
Tempen normal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Installerade den du länkade till.
Kör dom färdiga presetsen du pratade om i 1440p
Aerifaktscanner får jag kolla!
Tempen normal?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, testa även preset för 1080p och återkom med resultat, tycker 30 fps i 1440p låter väldigt lite.
Följde du också installationsprocessen som jag angav eller tryckte du bara i kortet och körde?

Jag får själv runt 160fps när jag kör 1080p testet med mitt 1070(ej ti) så du bör ju få minst det om du testar 1080p. Sen bottleneckar kanske processorn din litegrann men det bör framförallt i 1440p spela mindre roll.

75 grader är helt okej. Sannolikt startar inte fläktarna ens förrän runt 60grader då det är ett strixkort, detta kan anpassas så de startar tidigare och kanske håller kortet runt 60-65 grader istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Okej, testa även preset för 1080p och återkom med resultat, tycker 30 fps i 1440p låter väldigt lite.
Följde du också installationsprocessen som jag angav eller tryckte du bara i kortet och körde?

Jag får själv runt 160fps när jag kör 1080p testet med mitt 1070(ej ti) så du bör ju få minst det om du testar 1080p. Sen bottleneckar kanske processorn din litegrann men det bör framförallt i 1440p spela mindre roll.

75 grader är helt okej. Sannolikt startar inte fläktarna ens förrän runt 60grader då det är ett strixkort, detta kan anpassas så de startar tidigare och kanske håller kortet runt 60-65 grader istället.

Snittar 45 fps i 1080p
Gjorde precis som du skrev ovan.

Fläktarna går hela tiden, är ju ett gigabytekort.

Edit: cpun är överklockad till 4,2ghz

Edit 2: kör jag vrmsrk orange room snittar jag 145fps och får en score på 6658
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Snittar 45 fps i 1080p
Gjorde precis som du skrev ovan.

Fläktarna går hela tiden, är ju ett gigabytekort.

Edit: cpun är överklockad till 4,2ghz

Edit 2: kör jag vrmsrk orange room snittar jag 145fps och får en score på 6658
Skickades från m.sweclockers.com

Jamen då kanske det helt enkelt krånglar med Kombustor. Var orange room i 1080 eller 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Jamen då kanske det helt enkelt krånglar med Kombustor. Var orange room i 1080 eller 1440p?

Jag antar att det är 1440p eftersom skärmen är inställd på de, hittar ingen inställning i vrmark.

Jämför jag min fps med swecs test för några år sen med kortet i gta v på samma inställningar så är det liknande fps som dom fick. Så de bör va lugnt. Dock är det ett litet surr/tjut från kortet under hög belastning, bör jag klaga på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Jag antar att det är 1440p eftersom skärmen är inställd på de, hittar ingen inställning i vrmark.

Jämför jag min fps med swecs test för några år sen med kortet i gta v på samma inställningar så är det liknande fps som dom fick. Så de bör va lugnt. Dock är det ett litet surr/tjut från kortet under hög belastning, bör jag klaga på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp gött!
Svårt att veta om det är fläktar eller spoltjut utan att ha hört ljudet. Om det är spoltjut finns det inget att göra, det är ganska vanligt.
Om det är fläktar kan man ställa in dem på lägre RPM med hjälp av Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Japp gött!
Svårt att veta om det är fläktar eller spoltjut utan att ha hört ljudet. Om det är spoltjut finns det inget att göra, det är ganska vanligt.
Om det är fläktar kan man ställa in dem på lägre RPM med hjälp av Afterburner.

Kanon då verkar kortet fungera som de skall?

Tänkte mest att säljaren inte upplyste om det och att man skall påpeka det för honom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Japp gött!
Svårt att veta om det är fläktar eller spoltjut utan att ha hört ljudet. Om det är spoltjut finns det inget att göra, det är ganska vanligt.
Om det är fläktar kan man ställa in dem på lägre RPM med hjälp av Afterburner.

Hur mycket prestanda vinner jag om jag uppgraderar till en 3770k? Vad är en rimligt pris för en sådan isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Halloj igen!

Sugen på att uppgradera cpu nu.
Hur mycket ger en 3770k i ökning? Ligger en på tradera nu, dock ser den slitet ut på ovansidan om de e nån fara?

Eller skall jag köpa helt nytt, cpu, mobo och ram? Vad passar då bra till mitt 1070ti så det inte blir ett onödigt köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

Väldigt bra tråd, har liknande dator som dig. Men i mitt fall funderar jag på att uppgradera allt, förutom Gpu och Psu. Men kanske man ska nöja sig med att skaffa en 3770k. Visserligen har jag precis bytt till en 32 tums skärm med 3440*1440 144hz, vilket jag är osäker på om datorn orkar med. i dom mer krävande spelen.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I