Finns det någon butik som erbjuder som tjänst att uppdatera moderkort?

Permalänk
Medlem

Finns det någon butik som erbjuder som tjänst att uppdatera moderkort?

Hejsan!
Kikar på att ta tag i att bygga ny dator, och då B550 fortfarande inte släppts och X570 är overkill både i funktioner och prisklass (planerar ett mITX-bygge, där billigaste X570-bräda ligger på runt 3kkr) tänkte jag köra på en B450-bräda istället. Kollade med inet, men de kunde inte uppdatera moderkortet om man beställer online, utan man var tvungen att först få hem brädan och sedan skicka in den för service typ, vilket lät alldeles för krångligt. Så undrade om det finns antingen någon webbutik som erbjuder sig att uppdatera moderkortet innan ordern skickas ut (givetvis är jag beredd att betala någon hundralapp eller så för detta), eller vilka fysiska butiker man kan gå till. Är bosatt i Jönköping, så har tyvärr inte så många fysiska hårdvarubutiker att välja mellan, tror att NetOnNet, MediaMarkt och Elgiganten är de enda.

Tack på förhand,
/A

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeosoth:

Hejsan!
Kikar på att ta tag i att bygga ny dator, och då B550 fortfarande inte släppts och X570 är overkill både i funktioner och prisklass (planerar ett mITX-bygge, där billigaste X570-bräda ligger på runt 3kkr) tänkte jag köra på en B450-bräda istället. Kollade med inet, men de kunde inte uppdatera moderkortet om man beställer online, utan man var tvungen att först få hem brädan och sedan skicka in den för service typ, vilket lät alldeles för krångligt. Så undrade om det finns antingen någon webbutik som erbjuder sig att uppdatera moderkortet innan ordern skickas ut (givetvis är jag beredd att betala någon hundralapp eller så för detta), eller vilka fysiska butiker man kan gå till. Är bosatt i Jönköping, så har tyvärr inte så många fysiska hårdvarubutiker att välja mellan, tror att NetOnNet, MediaMarkt och Elgiganten är de enda.

Tack på förhand,
/A

Har du hört efter med någon av dem? Elgiganten har väl en stor supporthörna för datorer i sin Megastore. NetOnNet hade jag trott mer på än Media Markt.

Annars finns väl B450 MAX-kort släppta ganska nyligen med garanterat stöd från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har du hört efter med någon av dem? Elgiganten har väl en stor supporthörna för datorer i sin Megastore. NetOnNet hade jag trott mer på än Media Markt.

Annars finns väl B450 MAX-kort släppta ganska nyligen med garanterat stöd från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, tänkte kolla här innan jag ger mig in i deras mailsupport hehe. Jo jag också, har inget förtroende för MM alls.

Ja! Tyvärr inga i mITX-utförande såvitt jag vet

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Jag fick ett Gigabyte B450 från Komplett för ett par veckor sen, det hade Ryzen 3000 Ready tom tryckt på kartongen och mycket riktigt var det bios F41 från fabrik.

Gigabyte har B450 mITX så chansen finns att dom också är uppdaterade, men då måste du ändå kontakta butiken och få det verifierat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju annars att kolla efter ett moderkort med stöd för USB BIOS Flashback, vilket innebär att du kan uppdatera BIOS utan att ens ha en processor.
Men tyvärr brukar den funktionen vara reserverad för de mer påkostade moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Ett alternativ är ju annars att kolla efter ett moderkort med stöd för USB BIOS Flashback, vilket innebär att du kan uppdatera BIOS utan att ens ha en processor.
Men tyvärr brukar den funktionen vara reserverad för de mer påkostade moderkorten.

Inget jag sett på någon mITX-bräda heller, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag fick ett Gigabyte B450 från Komplett för ett par veckor sen, det hade Ryzen 3000 Ready tom tryckt på kartongen och mycket riktigt var det bios F41 från fabrik.

Gigabyte har B450 mITX så chansen finns att dom också är uppdaterade, men då måste du ändå kontakta butiken och få det verifierat.

Åh, tack för info! Slog mig inte ens att det så småningom skulle komma färdiguppdaterade B450-moderkort från fabriken. Får fråga runt bland butiker och se om det finns något. Såg att Komplett väntar på ny leverans av Aorus-modellen, kan ju ev. hända att det är en uppdaterad batch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk

Sent svar men Inet gör det gratis när du beställer tex b450 från dom, annars om du har en äldre cpu att låmna av nån så kan man göra det själv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Åh, tack för info! Slog mig inte ens att det så småningom skulle komma färdiguppdaterade B450-moderkort från fabriken. Får fråga runt bland butiker och se om det finns något. Såg att Komplett väntar på ny leverans av Aorus-modellen, kan ju ev. hända att det är en uppdaterad batch.

Jag köpte aorus b450i uppdaterad (i usa),
så fyller de på lagret ärchansen god.
Jag läste också att någon lyckats få korrekt info från komplett,
Men sista utvägen är väl ångerrätt.

Permalänk

Asrock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac har stöd för 3000-serien direkt från fabrik. Bara att beställa hem.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Hjälpsam

Proshop har ett antal kort som är 3000 ready.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |